|   15:07:40
  רפי מן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

עצרו את מכונות הדפוס. אבל לאט

הממצא העיקרי של המחקר על מחיר המהפך בכלכלון הפיני "טאלוסאנומאט" היה חד-משמעי: בעלי עיתונים אינם צריכים עדיין להיפרד לחלוטין ממהדורות הדפוס שלהם
22/07/2012  |   רפי מן   |   כתבות   |   העין השביעית   |   תגובות
בסופו של דבר הטכנולוגיה אינה העיקר

לפני כחמש שנים, בשלהי 2007, החליטו בעלי העיתון הכלכלי "טאלוסאנומאט", המופיע בפינלנד, לקפוץ לעתיד: הם ביטלו את מהדורת הדפוס של העיתון ועברו לפרסם רק מהדורה מקוונת. לכאורה היה זה צעד מתבקש בעידן שבו הפרינט מתכווץ ועולם התקשורת כולו עובר בהדרגה לעידן הדיגיטלי. בדיקה של המהלך עתיר החזון העלתה כי לזינוק לעולם המחר היה מחיר יקר.

בשנה שלאחר השינוי קטנו הוצאותיו של העיתון ב-50%. הישג לא מבוטל זה הוא בעיקר תוצאה של ביטול הצורך ברכישת נייר עיתון, הנוגס נתח כבד מתקציבו של כל עיתון, בהחזקת בית-דפוס וכן בהפצתו הפיזית של העיתון. אולם הצהלה על הקיצוץ הדרמטי בסעיף ההוצאות לא האריכה ימים: הצניחה בסעיף ההכנסות הייתה דרמטית עוד יותר והגיעה ל-75%. במקביל נרשמה גם ירידה של כ-22% במספר הקוראים.

לא נפרדים מהמהדורה המודפסת

הממצא העיקרי של המחקר על מחיר המהפך ב"טאלוסאנומאט", שערכו חוקרים מהסיטי יוניברסיטי בלונדון ופרטים עליו דווחו ב-2009 ב"גרדיאן" הבריטי, היה חד-משמעי: בעלי עיתונים אינם צריכים עדיין להיפרד לחלוטין ממהדורות הדפוס שלהם.

אחד החוקרים, ניל תורמן, הסביר ל"גרדיאן" מדוע יש עדיין יתרונות לשימור המהדורה המודפסת לצד הדיגיטלית. "עצם קיומו של מוצר דפוס על הדוכנים מקדם את אתר האינטרנט שלו", הסביר תורמן. ומעבר לכך, גם הרגלי הצריכה של שני סוגי המדיה שונים. "אתה עשוי לשהות דקה וחצי ביום על המותג הדיגיטלי, במקום שעה וחצי ביום עם המוצר המודפס", אמר.

ממצאי המחקר על העיתון הפיני הדגישו את ההכרח לבצע את המעבר מהדפוס למהדורה דיגיטלית באופן הדרגתי. הרגלי השימוש במדיה הולכים ומשתנים אמנם, אבל לא בקפיצות חדות. לכך מצטרפת עובדה כלכלית מרכזית: לפי שעה שיעור ההכנסות ממודעות אונליין נמוך בהרבה מזה של מודעות הדפוס.

"דיגיטלי תחילה"

המשמעות של הנתונים הללו ברורה: המודל העסקי רב השנים של העיתון המודפס אומנם הולך ומתפורר, אולם בעולם הדיגיטלי טרם עוצב מודל עסקי חלופי. גם הצלחתם של מו"לים מעטים להפיק הכנסות מ"חומות תשלום" ולגבות כסף עבור גלישה לעמודי העיתון המקוון, אין בה עדיין כדי לבסס תשתית כלכלית נאותה למערכת העיתונאית.

מי שמבינים את הצורך בכך בבריטניה הם, בין היתר, בכירי ה"גרדיאן", המסתמן השנה בלונדון כעיתון הראשון שיבצע את המהלך הדרמטי של העברת עיקר פעילותו לתחום הדיגיטלי. הסיבה לכך נעוצה בהפסדיו המצטברים של העיתון: כ-44 מיליון ליש"ט ב-2010, ו-58 מיליון ליש"ט שנה קודם לכן.

"כבר הבהרנו שיש לנו אסטרטגיה של 'דיגיטלי תחילה'", אמר בכנס בראשית השנה הסמנכ"ל המסחרי של העיתון אדם פרימן. הוא הוסיף כי היעד העיקרי של ה"גרדיאן" הוא היערכות למצב שבו המוצר העיקרי שלו יהיה באינטרנט, תוך מציאת מודל עסקי שיאפשר לקיים אותו. "ברגע שאתה מנתק את הצרכן מהפלטפורמה - היא נעשית הרבה פחות חשובה", אמר פרימן בהתייחסו לנייר. יחד עם זאת, מנכ"ל העיתון אנדרו מילר צוטט ב"טלגרף" כמי שאמר לעובדי העיתון כי "בעתיד הנראה לעין" הוא רואה את הדפוס ממשיך להתקיים.

ירידה בתדירות

המודעות לסכנות הטמונות בכיבוי מכונות הדפוס במהלך מהיר מוכרת גם לבעלי עיתונים בארצות-הברית ובקנדה, ואלה אכן מעדיפים בדרך כלל להיפרד מהפרינט בהדרגתיות הנדרשת. המהדורות המקוונות פעילות כבר שנים במרבית העיתונים, שמצמצמים את מהדורת הדפוס, אך לא מחסלים אותה. אחד הפתרונות הנפוצים הוא ירידה מהופעה יומית לתדירות של שניים, שלושה או ארבעה ימים בשבוע.

בחודש מאי דווח כי מהדורתו המודפסת של היומון הוותיק "ניו-אורלינס טיימס פיקאיון", שזכה לשני פרסי פוליצר על סיקור ההוריקן קתרינה, תראה אור מעתה רק שלושה ימים בשבוע: בימים רביעי, שישי וראשון, שבו מתפרסמת מהדורת סוף-שבוע נרחבת. על מהלך דומה החליט לפני שנים אחדות העיתון "אן ארבור ניוז" במישיגן, המסתפק בהדפסת העיתון בימים חמישי וראשון.

קיצוץ מהדורות הדפוס מלווה בכמה מהעיתונים האמריקניים בריטואל יחצני המדגיש את הבשורה החיובית במהלך. מבטיחים לקוראים שיפור באיכות הכתבות, במגוון המדורים ובדגש על תכנים הנוגעים לחיי היום-יום של הקהילה. המסר החיובי נועד להשיג שתי מטרות: האחת, להתמודד עם תחושותיהם הקשות של קוראים, שעלולים לראות בצמצום מספר המהדורות מעשה של בגידה ממש, אחרי שנים שהעיתון היה חלק בלתי נפרד משגרת יומם; והאחרת, לא להקרין אווירה פסימית של גסיסה מתמשכת, שעלולה להזיק לעיתון, כמו לכל עסק אחר.

"ברוכים הבאים ל'אובזרבר' טוב יותר", כתבה המו"לית של העיתון המופיע באורגון בפנייה לקוראים, שבה בישרה על חידושים בעיצוב העיתון. כך ביקשה להמתיק את החדשות בדבר מעבר מחמש מהדורות מודפסות בשבוע לשתיים בלבד.

תחליפים לעיתונאים

מתחת לרוב ההבטחות מסוג זה מסתתרת מציאות אחרת. המהלך, המיועד בראש וראשונה לחסוך בהוצאות, מלווה תמיד בפיטורים של רבים מעובדי המערכת. הצוות העיתונאי הולך ומצטמצם, והדבר ניכר באיכות הסיקור. לירידה במספר העיתונאים מצטרף גם הלחץ הכרוך בעבודה מסביב לשעון, עם דדליין שאינו פוסק. "אין לנו זמן ללכת למסיבות עיתונאים, לפגוש את המקורות שלנו ואפילו לדבר עם עמיתים", התלונן כתב בכיר בעיתון העסקים הפיני באוזני החוקרים מלונדון. "95% מהעבודה העיתונאית נעשית עכשיו באמצעות הטלפון".

מי יחליף את העיתונאים? בבריטניה יש כבר מי שמקשר בין המעבר לעידן הדיגיטלי לבין מציאת תחליף לעיתונאים מקצועיים. לדברי הסמנכ"ל המסחרי של ה"גרדיאן", יש לצמרת העיתון "ראש פתוח" לרעיונות חדשים. לדבריו, הם צופים שיתוף פעולה בין עיתונאים בתוך הבניין לבין אזרחים-עיתונאים שהם כהגדרתו "מומחים מבחוץ". הוא הסביר כי "הם מומחים משום שאכפת להם מהעניין לא פחות מאשר לנו". מנגד, גם מי שרואים בפתיחות כזו חלק מתהליך הדמוקרטיזציה של התקשורת חוששים מהנזק שייגרם בשל העדרם של עיתונאים מקצועיים האמונים על איסוף עובדות ואימותן לפני הפרסום.

למי בכל זאת כדאי לעבור בבת אחת מהדפוס לדיגיטל? מחקרם של אנשי הסיטי יוניברסיטי מציין כי במצבים מסוימים יש היגיון כלכלי במהלך חד של פירוק מכונות הדפוס. המדובר בעיתונים שהכנסותיהם הגיעו לשפל כזה, שאין להם עוד מה להפסיד. בהסתמך על הנתונים מפינלנד קבעו החוקרים הבריטים כי אם הכנסותיו של עיתון נמוכות ב-31% או יותר מהוצאותיו, כי אז המעבר למתכונת דיגיטלית בלבד עשוי לעצור את הדימום.

הטכנולוגיה אינה העיקר

גם אם במציאות האמריקנית עדיין יש עיתונים רבים שלא הגיעו לקו האדום שהוצג במחקר, המציאות ממשיכה להיות עגומה. סקר שממצאיו פורסמו בחודש אפריל העלה כי העיתונות זכתה בתואר המפוקפק של "התעשיה המתכווצת ביותר" בארצות-הברית; מ-2007 ועד 2011 היא איבדה כ-28% מערכה העסקי.

כדי לזרות מלח על פצעיהם של בעלי העיתונים ועיתונאי הפרינט, העלה הסקר עוד כי התעשיה שצמחה יותר מכל תחום אחר באותן שנים הייתה זו של האינטרנט. אלא שברשת - שבה ממשיכה לחגוג "תרבות החינם", וצעירים מקבלים מענה לסקרנותם ברשתות החברתיות, בבלוגים ובמגוון של אתרים - עדיין לא נמצאה נוסחת קסם דומה לזו שפירנסה את העיתונות המודרנית מאז אמצע המאה ה-19.

חוקרי תקשורת ועיתונאים שרוחם אופטימית חוזרים וטוענים כי בסופו של דבר הטכנולוגיה אינה העיקר. לדידם, אין הבדל אם אצבעות הקורא מחליקות על מסך המגע של הטאבלט או משחירות מצבע הדפוס. כך, למשל, מאמינים עורכי הבלוג "משמר המוות של העיתון" (Newspaper Death Watch), שלא רק "מתעדים את שקיעת העיתון", אלא גם את "הלידה מחדש של העיתונאות", כלשון המוטו שלהם. בינתיים הם מדווחים בעיקר על עיתונים שכבר חיסלו סופית את מהדורת הדפוס שלהם, ועל אלה שמבקשים, לפחות בינתיים, להשאיר רגל פה, רגל שם. על איכותה של העיתונות העתידית קשה להם עדיין לדווח.

רשומות קשורות:

- כבוד המת
- מגרש ביתי
- אין חדשות
- קומפקט, לא טבלואיד
- דרך המשי לסין

תאריך:  22/07/2012   |   עודכן:  22/07/2012
רפי מן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עצרו את מכונות הדפוס. אבל לאט
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים אלה יוצא לאור כתב עת חדש. זוהי עונת כתבי העת. הידעתם שכמעט בכל שבוע נולד בישראל כתב עת? ומה שנכון, רובם ככולם כתבי עת ספרותיים. זוהי עונת המשוררים! אין ספק. "אות", "בגלל" גם "מקף"... זה מזכיר לי את התופעה האנושית, שבה אתה מבחין במה שמעניין אותך. וכן, גם אני ייסדתי מטעם הוצאת "פיוטית" כתב עת. כשהחלטתי על ייסוד כתב העת לפני כשלושה חודשים לא ידעתי שהשוק רוויי בציפייה לכתבי עת. ולא ידעתי שיצמחו על האדמה הספרותית הצמאה כל כך הרבה אחים לשליחות התרבותית.
22/07/2012  |  שושנה ויג  |   כתבות
עשרות מעשירי ישראל מתגוררים במגדלי אקירוב בתל אביב הנחשבים ליוקרתיים ביותר באזור המרכז. רכושם הכולל, המוחזק באופן פרטי ו/או באמצעות חברות, מסתכם לבטח במיליארדי דולרים רבים. הוצאותיהם האישיות גדולות: מכוניות פאר, נהגים ושרתים, טיסות במחלקה ראשונה וגם במטוסים פרטיים, ועוד ועוד. אף-על-פי-כן, כאשר מדובר בתשלומי מיסים, ידם קפוצה. כך גם באשר לתשלומי הארנונה לעיריית תל אביב.
21/07/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
מבקר המדינה היוצא, מיכה לינדנשטראוס, קיבל שלושה חודשים כדי לסיים את "דוח הרפז". במרוצת אוגוסט או בתחילת ספטמבר יפרסם לינדנשטראוס את הדוח שהכין, הכולל חשדות פליליים חמורים נגד שורה של אישים, ובראשם: הרמטכ"ל היוצא, גבי אשכנזי, ואל"מ ארז וינר, עוזרו לשעבר של הרמטכ"ל. היועמ"ש יהודה וינשטיין, שהתרשל עד כה בתפקידו, ייאלץ מיד לאחר מכן לקבל החלטה: האם להורות על פתיחת חקירה פלילית נגד החשודים.
21/07/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
סכסוך עסקי חריף שפרץ בין חברת שטראוס לבין היזמים רון רוזנבלום ואילנה בדש-וייס, מבעלי השליטה הקודמים בחברת "עלית קופי טו גו", התגבש לכדי טיוטת כתב אישום חמור נגד השניים, ובמקביל נגד עובד שהפעילו בעבר, משה הראל. הטיוטה הוכנה לאחר חקירה משטרתית שנערכה בעקבות תלונה שהגישה שטראוס.
21/07/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
התערוכה החדשה במוזיאון ת"א החדש "צפיפות החומר", מביאה לקהל הישראלי את הטרנד האחרון באמנות ההודית, זה שהתקבל כבר במרכזי התרבות כעכשווי דיו, ולכן - כסחיר בגלריות.
21/07/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
השמן והרזה   /  אורן פרסיקו
שליפות וקפיצות   /  אורן פרסיקו
דמעות של רייטינג   /  רפי מן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il