|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מקורות המידע העלומים של בצלם

ארגון בצלם טוען בסרטון וידאו תיעודי כי המצור על עזה גרם לכך שמרבית עובדי המנהרות הם קטינים שעזבו את הלימודים כדי לסייע בפרנסת המשפחה. דא עקא, ששיעור הקטינים מבין הרוגי המנהרות עמד אז על פחות מ-3 אחוזים
18/08/2012  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   פרשת בצלם   |   תגובות
רק 3% מהנפגעים במנהרות קטינים [צילום: AP]

ארגון בצלם הפיק סרטוני וידאו, שנועדו על גרסתו, לתעד את המציאות ברצועת עזה. אתר ynet שיתף פעולה עם בצלם בפרסום סרטוני הווידאו שהועלו לעמוד מיוחד באתר וזכו לחשיפה מודגשת וממושכת. וכך נכתב (1.1.10) באתר Ynet בעמוד, בו נכללו כל סרטוני הווידאו ה"דוקומנטריים":

"לפני כשנה, מיד אחרי מבצע 'עופרת יצוקה', אסף ארגון 'בצלם' 15 מתנדבים ומתנדבות צעירים, רובם סטודנטים לתקשורת או עיתונאים מתחילים, נתן להם מצלמות וידאו, וביקש מהם לתעד את שגרת החיים שמסביבם. כל אחד בחר את הזווית האישית שלו, והתוצאה לפניכם”.

אחד מסרטוני הווידאו (המאמר הנוכחי יעסוק רק בו), נושא את השם: "עזה: מבט מבפנים - נערי המנהרות, 2009”, ובהקדמה לסרטון כותב ארגון בצלם את הדברים הבאים:

"מאז הוטל המצור על עזה בשנת 2007, המנהרות ברפיח הן עורק מסחר כמעט בלעדי עבור תושבי הרצועה. כל סוגי המצרכים מועברים בהן, החל באוכל, תרופות ובגדים, וכלה באמצעי לחימה. רוב העובדים בהן הם נערים מתחת לגיל 18, שעזבו את בית-הספר כדי לעזור בפרנסת המשפחה. הסרטון נותן מבט קצר לחייהם של כמה מהם, שבמהלך שעות העבודה הארוכות משתעשעים, מעשנים ומקשיבים בטלפון נייד לשיר פופולרי בשם 'גיבורי המנהרות'.

"להלן ציטוטים נבחרים מהשיחה שנוהלה עם בני הנוער העובדים במנהרות, שנועדה להמחיש את המצוקה הכלכלית הקשה בה הם נמצאים: 'אני עובד כאן, במנהרות. אין עבודה במקום אחר, ולכן אנו נאלצים לעבוד כאן... כל המעברים סגורים, לכן אנו נאלצים לעבוד כאן. באמצעות המנהרות אנו עוקפים את מעבר רפיח'”.

ארגון בצלם, התוקף דרך קבע את "המצור" הישראלי על רצועת עזה, מעצים את הרושם בדבר האומללות הפלשתינית הנגרמת לטענתו בגלל המדיניות הישראלית, והמדרבנת נערים מתחת לגיל 18 לעזוב את חוק לימודיהם וללכת לעבוד כדי לסייע בפרנסת משפחתם, עד כדי כך שהם מהווים רוב בקרב עובדי המנהרות.

פניתי לדוברת בצלם, שרית מיכאלי, בעניין זה, ולהלן השאילתה שנשלחה אליה ב-1 ביולי 2012: "על איזה בסיס עובדתי נסמך ארגון בצלם בקביעתו זו? האם היו בידי בצלם נתונים רשמיים ומהימנים על תעשיית המנהרות לאורך גבול רפיח עם מצרים ועל מצבת העובדים במנהרות אלה?”. ארגון בצלם בחר שלא להשיב לשאילתה וטעמיו עימו.

ממשלת חמאס אינה מפרסמת נתונים רשמיים על תעשיית המנהרות, המהוות ערוץ מרכזי לייבוא הפלשתיני ממצרים (בשליטה מלאה של חמאס ובהסכמה של ממשלת מצרים). עם זאת, דיווחי ארגון זכויות האדם הפלשתיני "אל-מיזאן" על ההרוגים הפלשתינים במנהרות מספקים נתונים, העשויים לשפוך אור על הרכב כוח האדם המועסק במנהרות.

דוח אל-מיזאן מ-27.9.09 - מאז שנת 2006 נהרגו במנהרות 121 איש, מהם 4 ילדים [הווה אומר מתחת לגיל 18]. אחוז הקטינים מבין ההרוגים עמד אפוא על 3.3 אחוזים.

דוח אל-מיזאן מ-23.2.10 - "מספר אלה שנהרגו במנהרות מאז שנת 2006 מגיע ל-141... מתוכם 4 ילדים [הווה אומר מתחת לגיל 18]... יש לציין כי 10 מבין קרבנות המנהרות ההרוגים מתו בגלל הפצצת כוחות הכיבוש את אזורי המנהרות”. אחוז הקטינים מבין ההרוגים עמד אפוא על 2.8 אחוזים.

דוח אל-מיזאן מ-25.9.11 - "על-פי הנתונים המצויים בידי ארגון אל-מיזאן, מספר הקרבנות [במנהרות] עלה מאז שנת 2006 ועד היום ל-197 הרוגים, מהם 10 ילדים [הווה אומר מתחת לגיל 18], ויש לציין כי 20 מבין קרבנות המנהרות ההרוגים מתו בגלל הפצצת כוחות הכיבוש את אזורי המנהרות". אחוז הקטינים מבין ההרוגים עמד אפוא על 5 אחוזים.

ארגון בצלם מציין, כי את סרטון הווידאו צילם ריפעת חמדייה, תושב שג'עיה, שהינו מתנדב בפרויקט "חמושים במצלמות", ובסיומו של סרטון הווידאו מודה בצלם לפעילים שסייעו בידיו להוציא לפועל סדרת סרטוני הווידאו, ובהקשר זה מצויינים שמותיהם של דניה בלק, פעילה אוסטרלית המזוהה עם השמאל הרדיקלי, ובמאי הסרטים פאדי רור'ה, וסעיד פרוקי.

סעיד פרוקי, הינו צלם סרטים דוקומנטרי, המציג עצמו כמתמחה בנושאים של זכויות אדם וצדק במזרח התיכון בצפון אמריקה, והוא המנהל של חברת ההפקה הדוקומנטרית Tourist With A Typewriter. תעשיית המנהרות אינה זרה לפרוקי, אשר בשנת 2007 הפיק סרט תיעודי אודותיה, שהוקרן ברשת אל-ג'זירה. וכך הוא מתאר את הסרט התיעודי על המנהרות, כשלוש שנים לפני הפצת הסרטון התיעודי של בצלם:

"כאשר ישראל נסוגה מחצי האי סיני, העיר רפיח נחצתה בבת אחת בין מצרים ועזה בחומת ברזל ובטון עצומה. משפחות מצאו עצמן מופרדות ע"י הגבול הבינלאומי המאובטח באופן קפדני ביותר, וזאת למרות שבתים לעיתים היו מרוחקים זה מזה פחות ממאה מטרים".

"לא עבר זמן רב ומשפחות בעלות השפעה העבירו את עסקיהן מתחת לאדמה, באמצעות עשרות מנהרות חשאיות שנחפרו מתחת לגבול גדר הגבול הישראלית".

"הכל עובר דרך מנהרות רפיח, החל מסיגריות ועד תרופות, מזומנים ואנשים. זה פרויקט עצום, והוא מביא הכנסה חודשית הגדולה פי חמישה מהמשכורת הממוצעת השנתית בעזה. זה עסק משפחתי, העובר מאבא לבן ותמיד, מסיבות ביטחוניות וכלכליות, נשאר במשפחה”.

"המסחר במנהרות אינו רק שוק שחור, זו תעשיה חשאית ביותר בשווי של מיליוני דולרים רבים המנוהלת ביעילות בסגנון צבאי, ואחת מהענפים העסקיים הרווחיים ביותר בפלשתין".

פאדי אל-רור'ה, שאף בו נעזר בצלם בפרויקט זה, הינו במאי סרטים פלשתיני. בשנת 2007 הוא שימש הבמאי בפועל של הסרט "עננים שחורים", בבימויו של פריד שאהין, אשר מתאר על-פי יוצרו תייסיר משארקה "את הפשע של הכיבוש הישראלי בבית חאנון, תיעוד טבח שבעת הימים מאז ה-1 בנובמבר 2006”. להלן קטעים מתיאור תוכן הסרט:

"הישראלים הרגו בפשע מתועב שפגע בעיר בית חאנון בעזה יותר מ-95 אזרחים פלשתינים ופצעו עשרות... כיצד מדכא הישראלי את האדם הפלשתיני? השאלה עולה בתחילת הסרט בנוסח אחר 'כיצד מדכא אדם אדם אחר', ואולם המראות שחזינו בסרט 'עננים שחורים' מוחקים את תיאור האנושיות מהישראלי, אשר הורס והורס ללא רחמים... הצבא הישראלי ניהל מבצע נאצי ציוני... ענני חורף ישראלים בטעם נאצי".

תאריך:  18/08/2012   |   עודכן:  18/08/2012
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מקורות המידע העלומים של בצלם
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
החבלני הזה?
19/08/12 09:02
2
אד
19/08/12 14:33
3
אלטער קרקר
21/08/12 17:25
 
אברהם אבינו
8/09/12 17:51
4
יוד יוד
24/08/12 10:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ההיגיון העיקרי של הסכמי אוסלו היה שהקמתה של המדינה הערבית ה-23 במרחק של 16 ק"מ מתל אביב תביא שלום לישראל ויציבות למזרח התיכון. כיום, תיאוריה זו אינה עוברת אפילו את מבחן הצחוק. בנוסף למרחץ הדמים שחולל אוסלו, הרי מה שמכונה "האביב הערבי" הביא אל קיצו את מדינות לאום ערביות ברוח הדגם האירופי. מדוע אם כן יש להחיות מודל גווע למען "עם פלשתיני" מומצא שאימץ את האיסלאמיזם, כמו שאר העולם הערבי?
17/08/2012  |  עמנואל נבון  |   מאמרים
"מדוע ישראל הייתה מוכנה לקדם את פני הפיגוע, ואילו מצרים לא, למרות שהמידע על פעולת הטרור היה ידוע לשני הצדדים?", שואל "אלאהראם" (קהיר, 10.8.12). "ישראל שמה קץ לאיום ולמבצעיו במכה אחת, ואילו בצד המצרי ההישגים שאפו לאפס. הדבר הקריטי לעם המצרי ולמשפחות הקורבנות הוא התוצאה. העם דורש מן הנשיא מוחמד מורסי ומהגנרל חוסיין טנטאווי שיגידו מה התרחש בליל הבגידה בחיילינו האמיצים.
17/08/2012  |  מנשה שאול  |   מאמרים
"אם אומנם זו ההכרעה, אינני מוכן לכבד אותה", ציין יצחק בן-אהרן ב-1977 לאחר שצפה במדגם הטלוויזיה שהצביע על המהפך השלטוני. בן-אהרן, שסירב להשלים עם רוע הגזרה האלקטורלית של 77', אינו יותר מחולייה אחת מני רבות בשרשרת הוויית שמאל ישראלית מהוללת, שמאז ומעולם הייתה נכונה לקבל את הכרעת הבוחר, ובלבד שהשכיל לשים בקלפי את הפתק הנכון. ובכל זאת, לא אלמן ישראל משמאל, ואם חלילה חרג הבוחר מהמנדט שהעניקו לו בן-אהרן ודומיו, כפי שחזר וחרג ברוב עיוורונו במרבית מערכות הבחירות שפקדו אותנו מאז המהפך, ניתן כמובן לבצע מקצה שיפורים לשגיאותיו הקשות. למשל, באמצעות בג"ץ, או דרך אנ"ש (אנשי שלומנו) השזורים בשלל המשרדים הממשלתיים, וכמובן גם באמצעות אותם כלבי שמירה של הדמוקרטיה, שיתוו לשלטון הנבחר את דרכו (דרכם), יאתרגו את מי שילך בדרכם, ישמרו מכל משמר על אנ"ש, וישללו את הלגיטימיות מכל נבחר ציבור שיעמוד במריו ויבקש ברוב חוצפתו לממש את המנדט שהעניק לו הבוחר.
17/08/2012  |  שאול רוזנפלד  |   מאמרים
עיתון הארץ מבשר בשמחה כי "מעל 400 בני אדם, בהם המשפטנים הפרופסורים מני מאוטנר וחיים גנז מאוניברסיטת תל אביב, חתמו בימים האחרונים על עצומה הקוראת לטייסי צה"ל לסרב פקודה ולא לתקוף באירן אם יידרשו לעשות זאת."
17/08/2012  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
בית שמש מתרחבת, בעזרת השם, וברמת בית שמש בונים בקצב לאלפי משפחות חרדיות המבקשות קורת גג. והנה, בעת חפירת היסודות למתחם גולובנציץ' (ואתם כבר מבינים שעם שם כזה לא משווקים את השכונה לסטודנטים לביולוגיה מולקולרית ממכון ויצמן) נתגלו קברים עתיקים. למי שלא מעורה בפרטים הסביבתיים, נזכיר שאפילו ששמשון מת במקדש פלישתי, המשפחה שלו הביאה את גופתו בחזרה לשכונה, והוא, כמו האריה שלו ושאר החברה מהתנ"ך, אבותינו בני ישראל, קבורים עדין בכל אזור בית שמש, מכל הכיוונים.
17/08/2012  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  /  מי ומי  
שוב: בצלם אינו מפרסם גרסת צה"ל  /  יהונתן דחוח-הלוי
בלעדי: הפצ"ר לא יתבע את בצלם  /  עידן יוסף
השדולה למען ישראל דורשת להפסיק מימון בצלם  /  איציק וולף
בצלם מתעלם במפגיע מהנתונים  /  יהונתן דחוח-הלוי
שוב בצלם חוטא לעובדות   /  יהונתן דחוח-הלוי
בצלם ממליץ על סילופי גדעון לוי  /  יהונתן דחוח-הלוי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
איתן לסרי
איתן לסרי
ברשימת החומרים שאסר ארדואן: פרופילים וכבלים מאלומיניום, מנחושת, פרופילים מפלדה, חומרים המיועדים לקונסטרוקציות בנייה, כבלים חשמליים, זכוכית המיועדת לבנייה ועוד    ענף הבנייה צפוי לשל...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il