|   15:07:40
דלג
  אריאל כהנא  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

"ישראל יכולה לקנות לגיטימציה בכסף"

ערב נסיעת ראש הממשלה לעצרת האו"ם, למנהל המחלקה לארגונים בינלאומיים במשרד החוץ ברור מה ישראל צריכה לעשות כדי לשפר את מעמדה הבינלאומי: להגדיל באופן ניכר את סכומי התרומות שלה לארגונים הבינלאומיים
13/09/2012  |   אריאל כהנא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
נתניהו, יש לו אומץ [צילום: AP]

קטן עליו. עוד בהיותו בן 35 נאם בהצלחה מסחררת על בימות האו"ם. עכשיו, מבוגר בשלושה עשורים, כשהוא מגיע לעצרת השנתית בפעם החמישית או השישית כראש ממשלה, אין סיבה שיתרגש. גם הדרמה שתאפוף את נסיעתו הקרובה למטה האו"ם בניו-יורק לא חדשה לו. לפני שנה, באותו מקום ובאותו זמן, הגיע לשיאו ה'צונאמי המדיני'. נתניהו, בעיניי ראיתי, לגלג בנונשלנטיות על "תיאטרון האבסורד" כלשונו שנקרא 'האומות המאוחדות'.

נדרש לאדם לא מעט אומץ כדי להתייצב לפני הגוף המייצג את כלל העולם ולומר לו בפָּנים: "במָקום זה בשנת 1975, השאיפה של עמי לשוב לקיום הלאומי שלנו במולדת התנ"כית שלנו הוגדרה באופן מביש כגזענות. במקום זה בשנת 1980, הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל ומצרים זכה לגינוי בִּמְקום לשבחים. המקום הזה לא רק מציג את ישראל כמרשעת, אלא מלהק את הרשעים לתפקידים מרכזיים. לוב של קדאפי עמדה בראש מועצת זכויות האדם של האו"ם. עירק של סדאם עמדה בראש ועדה של האו"ם שעסקה בפירוק החימוש. לבנון, הנשלטת בידי חיזבאללה, יושבת בראש מועצת הביטחון של האו"ם. זה אומר בפועל שארגון טרור שולט בגוף האמון על ביטחון העולם. אי-אפשר אפילו להמציא דבר כזה".

מחפש הסכמה עם אובמה
אובמה. הלו"ז שלו דחוס [צילום: AP]

נאמן לברכה של הרבי מלובביץ' עם כניסתו לתפקידו כשגריר באו"ם ("אתה תשרת בבית של שקרים רבים, במקום החשוך ביותר, אורו של נר בודד יכול להיראות למרחק"), שאותה הוא נושא בלבו שנים, יחזור נתניהו לעצרת כדי להדליק קצת אור. במרכז סדר יומו, שלא כאשתקד, תעמוד הפעם אירן. הפלשתינים אומנם יעשו קולות, ואבו-מאזן ינאם בעצרת בסמיכות לנתניהו, אולם הנחת העבודה בירושלים ובמשלחת ישראל לאו"ם היא שבניגוד להצהרותיהם הראשוניות הפלשתינים לא יממשו את האיום לבקש מעמד של מדינה משקיפה. מאימת אובמה, שאיים עליהם בהפחתת תקציבים אם יתניעו שוב מהלך חד-צדדי, אבו-מאזן וסאאב עריקאת ישחקו ב'תחזיקו אותי' עד הבחירות בארה"ב, בסוף חשוון. אחרי הבחירות המשחק ייפתח מחדש והרש"פ תמנף שוב את הקמפיין האנטי-ישראלי.

בהקשר זה חשוב לציין שעל-פי תקנון האו"ם, ההצבעה על צירוף הרש"פ כמדינה משקיפה כלל לא חייבת להתקיים בימי העצרת השנתית. העצרת, שבה נוכחים רבים ממנהיגי העולם, היא הזדמנות נוחה לזכות בתשומת לב פוליטית ותקשורתית עולמית - אולם מבחינת כללי האו"ם די בהצבעה שגרתית במליאת האו"ם סתם כך באמצע השנה כדי לשדרג משלחת משקיפה - כפי שהפלשתינים מוגדרים כעת - למדינה שלא מן המניין ("מדינה משקיפה").

אבל כאמור, העניין השנה אינו הפלשתינים אלא האירנים. גם העימות עם האירנים באו"ם אינו חדש. לפני שלוש שנים הציג נתניהו מעל דוכן העצרת את תוכניות השמדת היהודים מוועידת ואנזה, וקישר אותן ישירות לאחמדינג'אד ולמשטר האירני. אין ספק שגם השנה ינעץ באייתוללות ארסנל של מילים מחודדות. חידת החידות, אם המילים יהפכו למעשים, נותרת תעלומה. אחרי שהוא וברק העלו את רף ההצהרות הישראליות, נראה כעת שנתניהו מחפש לצנן את המתח ולהגיע להסכמות עם אובמה. "אם הנשיא יודיע על קו אדום זה יענה לתביעה של ראש הממשלה מתחילת השבוע, ואנו רק נברך על כך", אמרו גורמים בסביבת נתניהו עוד לפני ועידת הדמוקרטים.

בשלב זה עוד לא ברור אם נתניהו ייפגש עם אובמה. שני הצדדים מעוניינים בפגישה אבל אילוצי לו"ז קיצוניים של שני האישים מעמידים את קיומה בספק. נתניהו ימריא במוצאי יום כיפור ויחזור סמוך לכניסת חג הסוכות. כלומר, יהיו לו שני ימי עבודה בלבד בארה"ב. אובמה, הנאבק על עתידו הפוליטי, מנהל לוח זמנים דחוס של קמפיין לנשיאות. כשנתניהו ינחת בניו-יורק ביום חמישי בצהריים אובמה כבר לא יהיה בתפוח הגדול, ולפיכך המנהיג הישראלי יצטרך להגיע אליו לוושינגטון או לכל מקום אחר שבו יהיה ברחבי ארה"ב.

האפשרות הזאת נבדקת, אך מסבכת את אובמה. אם יזמין אליו רק את נתניהו, יעליב עשרות מנהיגים אחרים שיהיו בניו-יורק באותו היום, ולא יוזמנו. אם לא ייפגש עם המנהיג הישראלי, התקשורת בשתי המדינות תפרש זאת כהוכחה נוספת לקרע בין ישראל לאמריקה - לא בדיוק הספין שלו הוא זקוק בימים מקרטעים אלה (נכון לשבוע זה בחירתו המחודשת הולכת ומתרחקת - רומני עוקף אותו בלא מעט סקרים). אוי לו מיצרו (המתעב את נתניהו) ואוי לו מיוצרו (שיקולי הקמפיין המדריכים את מהלכיו).

נוסף לכך התזוזה הזאת אינה פשוטה, שכן נתניהו חייב לשהות בשבת במרחק שאינו עולה על 13 שעות טיסה מישראל. זאת משום שעליו לשוב ולנחות בארץ בשעה מוקדמת מספיק לפני כניסת חג הסוכות. העסק אפוא מסובך, אך אחרי הכול שני הצדדים מעוניינים בפגישה, ועל כן ההערכה היא שזו תצא אל הפועל.

ייפגשו אובמה ונתניהו או לא ייפגשו, לא יהיה בכך כדי לפתור את הבעיה הכרונית של ישראל באו"ם - העולם כולו נגדנו. או כדברי נתניהו אשתקד, "כאן באו"ם, רוב אוטומטי יכול להחליט כל דבר. הוא יכול להחליט, ואכן החליט, שהכותל המערבי בירושלים, האתר הקדוש ביותר ליהדות, הוא שטח פלשתיני כבוש. הוא יכול להחליט שהשמש זורחת במערב". משלחת ישראל באו"ם מתפקדת תחת איום תמידי של כינוס העצרת בהתראה של 24 שעות כדי לקבל החלטות אנטי-ישראליות. כאמור, אחת כזו יכולה להיות הגדרת הרשות הפלשתינית 'מדינה משקיפה'.

כסף למקומות הנכונים

במקום ה-71
בטבלת התרומות של ארגון הפליטים העולמי ישראל ניצבת במקום ה-71, נמוך יותר ממדינות כמו מרוקו, עיראק ואסטוניה. ליוניס"ף, ארגון הילדים העולמי, ישראל תורמת 120 אלף דולר בשנה - הרבה פחות ממה שנותנות מדינות דומות לנו בכלכלתן, כגון פינלנד שתורמת למעלה מ-30 מיליון דולר לארגון או אירלנד שהעבירה יותר מ-12 מיליון

את הבידוד המובנה הזה אי-אפשר להעלים. להקל אותו כנראה אפשר, ובשיטה די פשוטה - כסף למקומות הנכונים, או ליתר דיוק לארגונים בינלאומיים. אם ישראל תתחיל לתת לעולם את מה שבאמת ביכולתה לתת, בממון ובידע, דימויה הבינלאומי ישתפר פלאים. בכך לפחות משוכנע בכל מאודו רוני אדם, מנהל המחלקה לארגונים בינלאומיים וסוכנויות מיוחדות במשרד החוץ.

לאדם יש מושג על מה הוא מדבר. המסקנה שלו מבוססת על 14 שנים של עבודה מול מסגרות של האו"ם במטות הארגון בניו-יורק ובז'נבה. מעבר לנתונים שהוא מציג, על שמו רשומה אחת ההצלחות המדיניות המרשימות של ישראל באו"ם מאז ומעולם - ציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. היוזמה הזאת, שגובתה בידי שר החוץ דאז סילבן שלום, נולדה במוחו הקודח וקנתה לה אחיזה עולמית מעל ומעבר למצופה. כעת, באותה מידה של להט, הוא משוכנע שבכמה גרושים אפשר לעשות המון בנוגע ליחסי ישראל והעולם ובסוף אפילו להרוויח.

"אם אתה מקובל בארגונים הבינלאומיים, הם ייקחו ממך טכנולוגיות, יאפשרו לישראלים להשתלב בהם, ובסופו של דבר ייצרו עבורך הזדמנויות עסקיות במדינות שונות בעולם. כך שזה אפילו משתלם", משוכנע אדם. "אבל עוד קודם לכן, הדימוי שלנו ישתפר. ניראה טוב יותר בעיני עצמנו ובעיני העולם. יהיה לנו קל יותר בארגונים הבינלאומיים ונפיק רווח משולש: בלגיטימיות של ישראל במערב, בשיפור הקשרים עם הארגונים הבינלאומיים ועם המדינות מקבלות הסיוע, וכאמור בהצעות עבודה בארגונים ובהזדמנויות עסקיות".

מה בעצם טוען אדם? במקום להתנהג כמו מדינת צנע שאין לה גרוש לסייע לאחרים, הבה נעמוד בסטנדרט המצופה ממדינה בסדר גודל של ישראל. השורה התחתונה מתמצה בנתון בהיר מאוד. שיעור התרומות של ישראל לרוב ארגוני הסיוע הבינלאומיים עומד על עשירית מזה שנותנות מדינות מקבילות לה. בטבלאות המדרגות את תרומת המדינות לארגונים השונים, ישראל ממוקמת באופן סדרתי די בתחתית ביחס ליכולותיה. כך, רמת התרומות המקובלת במדינות ה-OECD עומדת על 0.4 אחוז מהתל"ג של כל מדינה (איש לא מצפה שמדינה קטנה כמו ישראל תקצה תרומות-ענק בסדר הגודל של ארה"ב או קנדה). סך סיוע החוץ של ישראל עומד על 14 מיליון דולר, שהם 0.04 אחוז מהתל"ג. כלומר, עשירית מהמקובל בקבוצת המדינות שאליהן ישראל שואפת להתייחס. לארגונים הבינלאומיים תורמת ישראל פחות מ-800 אלף דולר.

כך למשל, בטבלת התרומות של ארגון הפליטים העולמי ישראל ניצבת במקום ה-71, מתחת מדינות כמו מרוקו, עירק ואסטוניה. ליוניס"ף, ארגון הילדים העולמי, ישראל תורמת 120 אלף דולר בשנה - לא רע ביחס לרבות ממדינות העולם אבל הרבה פחות ממה שנותנות מדינות דומות לנו בכלכלתן, כגון פינלנד שתורמת למעלה מ-30 מיליון דולר או אירלנד שגם בשנת משבר כלכלי העבירה יותר מ-12 מיליון דולר לארגון. אדם לא מצפה שנגיע מחר למספרים האלה, אבל בהחלט חושב שצריך לחתור אליהם.

נכון שישראל פעילה מאוד כבר היום בסיוע למדינות עולם שלישי, אך לא באמצעות כסף. מש"ב (סוכנות סיוע החוץ של משרד החוץ) אומנם פעילה ביותר ממאה מדינות מסביב לגלובוס, בעיקר בתחומי חקלאות, ניהול מערכות מים, העצמת נשים ורפואה, ואולם התקציב זעום - כעשרה מיליון דולר. "זה הדבר היפה ביותר שיש לישראל להציע לעולם, אך זה לא מספיק", אומר אדם. מה שנעשה מושתת בעיקר על הפצת טכנולוגיות ופיתוחים ישראלים, כשהמימון מגיע מגורם שלישי. מהיחסים התלותיים הללו אדם מבקש להשתחרר.

המעצמות החדשות

רוני אדם:
"אלה שמובילות את המהלכים בעצרת ובאו"ם הן המדינות התורמות. להן יש זכות לדבר. למי שלא תורם אין זכות לדבר. אם נדמה להן, נוכל ללכת בעצרות הבאות בראש זקוף"

הרציונל בגישתו של אדם נשען על כך שבעבר, התנהלות הקהילייה הבינלאומית, ובכלל זה הארגונים הבינלאומיים, נווטה בידי המדינות השונות ובמיוחד המעצמות. כיום הארגונים הופכים עצמאיים, עוצמתיים ומקצועיים יותר ויותר, ויש להם השפעה מכרעת על רוב תחומי החיים בישראל בלי שרובנו מודעים לכך. קחו שמות כמו סבא"א, אונסק"ו, ארגון הבריאות העולמי, ארגון המזון העולמי, ארגון התקשורת העולמי, ארגון הפליטים העולמי, ארגון ההגירה העולמי, ארגון הסיוע של האו"ם, יוניס"ף, ארגוני הסביבה ורבים אחרים - ישראל חתמה על האמנות של רובם ומושפעת מההנחיות של כולם. מהקצאות תדרים ועד הטיפול בשפעת העופות; מדוחות סבא"א ועד השאלה אם הפלשתינים מצטרפים לאונסק"ו; מפסילת תרופות ועד סימון עולמי אחיד של מוצרי מזון; מאופן הטיפול במסתננים הסודנים ועד הסדרת הייבוא של פועלים תאילנדים - בכל הנושאים האלה וברבים אחרים ישראל מצייתת לאמנות הבינלאומיות.

אם כך, טוען אדם, בעולם שבו יורדת קרנן של המעצמות ועולה חשיבותם של הארגונים הבינלאומיים, ישראל חייבת להיות בין אלה שמשפיעים על הארגונים ולא רק מושפעים מהם. "קח מדינות כמו יפן, נורווגיה או צרפת. יש להן דימוי מצוין. למה? כי הן נותנות. קח מדינות כמו הודו, ברזיל, איחוד האמירויות וקטאר, שבשנים האחרונות תורמות יותר ויותר. למה הן עושות זאת? כדי לשפר את הדימוי שלהן כמי שמסייעות לעולם. בנו הדימוי החיובי הזה לא נדבק כי איננו עוסקים בכך מספיק, אף שאנו צריכים אותו יותר מאחרים. אם נהיה חלק מהרשימה של מדינות שלוקחות אחריות ונתפוס מקום גבוה יותר ברשימת התורמות, אם ניראה נורמליים - הדימוי שלנו ישתפר בעיני עצמנו ובעיני אחרים. דיפלומטים מכל העולם המערבי אומרים לנו את זה השכם והערב: אתם יכולים לקנות את הלגיטימציה שלכם בכסף. בדיוק כמו אדם פרטי או חברה עסקית, שתורמים כי זה חשוב, אבל גם כדי שייראו בעיני הסביבה טוב יותר. לקיחת אחריות היא שם המשחק".

הרעיונות של אדם אינם חדשים. הוא מסתובב איתם כבר שנים והם הוצגו גם לפני הדרג המדיני הנוכחי, קרי שר החוץ ליברמן וראש הממשלה נתניהו. מכיוון שהשניים אינם דוגלים בקניית לגיטימציה באמצעות מכירת טריטוריה, יש סיכוי שיסכימו להשקיע כמה דולרים כחלופה. אדם משוכנע שאם המדינאים יאמצו את גישתו, בעצרות האו"ם הבאות יהיה לישראל קל יותר. "אלה שמובילות את המהלכים בעצרת ובאו"ם הן המדינות התורמות. להן יש זכות לדבר. למי שלא תורם אין זכות לדבר. אם נדמה להן, נוכל ללכת בעצרות הבאות בראש זקוף".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  13/09/2012   |   עודכן:  13/09/2012
אריאל כהנא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"ישראל יכולה לקנות לגיטימציה בכסף"
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זקנו של החוזה
13/09/12 16:58
2
הסנדק...
15/09/12 20:03
 
נתנאל
15/09/12 21:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המגע הוא הדרך הקדומה והראשונית ביותר באמצעותה שרדו בני-האדם וטיפלו האחד בשני לאורך מאות בשנים. מתוך המגע והעיסוי הפשוט, התפתחו שיטות טיפול שונות, כמו גם הטווינא, המוזכרת בכתבי הקיסרויות בסין מלפני מאות שנים, כדרך הטובה ביותר לשמור על בריאותם של מבוגרים, ילדים ואף תינוקות בני יומם.
13/09/2012  |  בני מרמור  |   כתבות
דוחות הרבעון השני ב-2012 של חברת איי-די-בי (IDB) שפורסמו לאחרונה כבר אינם מותירים מקום לפרשנות - רואי החשבון של החברה שבשליטת איש העסקים נוחי דנקנר, חברה החולשת על עשרות חברות במשק, לא רואים כיצד היא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה הרבות. במילים חשבונאיות, הם הוסיפו למאזן החברה 'הערת עסק חי' (אזהרה לבעלי מניות ובעלי חוב כשלחברה אין די מקורות למימון חובותיה).
13/09/2012  |  ערן בר-טל  |   כתבות
האם "זוג או ילד", סרטם החושפני והמדובר של גיא מרוז ואורלי וילנאי הוא סיפור אישי על החוויה הטראומטית שעברו בעולם של טיפולי ההפריה, או תחקיר עיתונאי שמשתמש בזווית האישית כדי לקדם את האג'נדה שלו? צפייה בסרט החושפני והמדובר הזה, מעוררת את התחושה שיוצריו לא הצליחו להכריע בשאלה הזו. כך או כך, העיסוק המוגזם בחוויה הטראומטית שלהם לא הותיר הרבה מקום למסר החשוב שביקשו להעביר, אודות ההטיה המגדרית של תעשיית טיפול הפוריות.
13/09/2012  |  אורי ערן  |   כתבות
שנה חדשה עומדת בפתח ואיתה נכנסת אווירה של חגיגיות ושל אופטימיות. זה הזמן לקבל על עצמינו מספר החלטות לשנה הקרובה. היינו אולי רוצים להתחיל דף חדש לגמרי: להכניס לבית רק מזון בריאות, לבשל כל יום ארוחה חמה ומזינה ו... כן גם לרוץ כל יום חמישה קילומטרים. אפשרי? לרובינו - ממש לא. כמו בתחומים אחרים בחיים, גם בתחום אורח-החיים הבריא, השאיפה לשלמות והפרפקציוניזם דווקא חוסם אותנו. הרי בחיים אין "הכל" או "לא כלום" "הכל שחור" או "הכל לבן" יש הרבה גוונים של אפור.
13/09/2012  |  שרון בן-פורת  |   כתבות
המחזה" דון ז'ואן" עלה על הבמה לראשונה ב-1630. במחזהו הקודם, "טרטיף", גינה מולייר את תופעת המתחסד הצבוע המעמיד פנים כחסיד אדוק ומתגלה כרודף בצע ושמלות. זוהי ביקורת חד-משמעית נגד הכמרים והכנסייה הקתולית. יש לזכור כי מולייר נרדף על-ידי הכנסייה ולמרות שהיה במאי הבית של מלך צרפת בזכות הקומדיות המשעשעות שהציג לפניו, נאלץ להסתתר מפני הכנסייה ובמותו אף נקבר מחוץ לבית הקברות, בתור כופר.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il