|   15:07:40
דלג
  חניאל פרבר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

ספר יונה - לפי שיש בו כוח התשובה

הספר אינו מביא את נבואותיו של יונה אלא עוסק בסיפורו של יונה במסעו לנינווה. מה כל כך מיוחד בספר יונה שחז"ל קבעו שיקרא באחד מרגעי תפילת יום הכיפורים?
20/09/2012  |   חניאל פרבר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
קריאת ספר יונה ביום כיפור נועדה לעורר מחשבה על מהותה של התשובה [צילום: Flash90]

עיקר פרסומו של ספר יונה הינו בשל העובדה כי חז"ל קבעו אותו כהפטרה לתפילת מנחה של יום הכיפורים. קריאת ההפטרה בתפילת מנחה, היא דבר נדיר המתרחש רק בתפילת מנחה של יום הכיפורים ותשעה באב. יש עדות הנוהגות להפטיר במנחה בשאר ימי תענית ציבור. כל שאר ההפטרות נאמרות רק בתפילת השחרית בשבתות וימים טובים. בדרך כלל יש קשר בין תכנה של ההפטרה לפרשת השבוע. אולם כאשר חל חג או ראש חודש בשבת, או כאשר חל ראש חודש ביום ראשון מדלגים על סדר ההפטרות, ומפטירים מעניינו של ראש החודש או החג.

הספר אינו מביא את נבואותיו של יונה אלא עוסק בסיפורו של יונה במסעו לנינווה. מה כל כך מיוחד בספר יונה שחז"ל קבעו שיקרא באחד מרגעי תפילת יום הכיפורים? אלא אומרת הגמרא: "ובמנחה קורין בעריות ומפטירין ביונה" (מגילה ל"א ,ב').

חכמינו לא פירשו את הטעם לקריאת ההפטרה. גם גדול הפרשנים רש"י אינו נותן טעם לדבר, ואולם ר' שמחה בן שמואל תלמידו של רש"י מנמק את קריאת ספר יונה במנחה של יום הכיפורים נוכח רעיון התשובה המתבטא בעיון בספר: "והשלישי מפטיר ביונה משום תשובת אנשי נינווה" (מחזור ויטרי מהדורת ש. הורוויץ, ברלין, תרנ"ג עמ' 293). אכן זהו הטעם הרווח אצל חלק מהפרשנים: "לפי שיש בו כוח התשובה" (טור או"ח בית יוסף תרכ"ב הלכות יום כיפור). בספר אבודרהם מוזכר טעם נוסף: "ללמד לבני העולם שאין אדם יכול לברוח מפני השם" (אבודרהם השלם, ירושלים תשי"ט, עמ' רפ"ז). או במילים אחרות ספר יונה בא לשמש כספר הדרכה והנחיה בהתנהגותו והליכותיו של האדם בישראל.

השיבה אל אלוהים

מעניין הדבר שמהותה ותכליתה של התשובה ניכרת היטב שאם נעיין בספר יונה ובמסעו לנינווה נגלה שבכל פרק מפרקי הספר כל דמות הנפגשת עם יונה הנביא סופה שתשוב אל ה'.

בפרק א' פוגש יונה באוניה את יורדי הים. אלו שהחברה האנושית הרגילה ועולמה המוסרי זר להם. ימאים עובדי אלילים. ראשיתם של ימאים אלה: " וייראו המלחים ויזעקו איש אל אלוהיו" (פסוק ה'). ואחריתם: " וייראו האנשים יראה גדולה את ה' ויזבחו זבח לה' וידרו נדרים" (פסוק ט"ז'). וכי זבחו זבח? אלא ברית מילה שהוא כדם זבח, ונדרו כל איש מהם להביא את בניו ואת כל אשר לו לאלוהי יונה, ונדרו ושלמו ועליהם הוא אומר את הגרים גרי הצדק" (מדרש תנחומא).

בפרק ב' עוסק הפרק כולו בתשובתו של יונה אל ה' ממעי הדגה, בהכרה מלאה של יונה כי ה' עמו גם בריחוק מקום. אפילו בבריחתו מה' , אל ה' הוא בורח: " ואני אמרתי נגרשתי מנגד עיניך אך אוסיף להביט אל היכל קודשך...בהתעטף עלי נפשי את ה' זכרתי ותבוא אליך תפילתי אל היכל קודשך" (פסוק ה').

בפרק ג' מתגלה לעינינו יכולת ההשפעה של יונה על נינווה העיר הגדולה באופן סוחף וללא עוררין. יונה בא אל נינווה עיר שגודלה מהלך שלושת ימים. לאחר יום הליכה אחד בלבד, וכבר חוזרים בתשובה כל שדרות הציבור. העם (פסוק ה'), המלך (פסוק ו') וגדוליו (פסוק ז'). תשובתם עולה ומתקבלת "וירא האלוקים את מעשיהם... וינחם האלוקים על הרעה אשר דיבר לעשות להם ולא עשה" (פסוק י').

בפרק ד' באה לידי ביטוי תגובתו החריפה של יונה הנביא על סליחת העוון עד כדי רצונו למות. ליונה קושיות רבות, הן עכשיו יבוא לפני ה' קטרוג גדול על עם ישראל שאינם מקשיבים לנביאיהם ואינם שבים לה'. יתרה מזאת, יונה יודע כי "אשור שבט אפי" וה' עתיד להיפרע מישראל על-ידי יושבי נינווה, וכי ע"י תשובתם יאריך להם ה' אף, ועל כך חורה לו עד מוות. יונה הוא בעל מסירות נפש עם ה' ומוכן היה מראשית דרכו למסור את נפשו על כך: "כובש נבואתו מיתתו בידי שמים כגון מי? כגון יונה בן אמיתי" (סנהדרין פ"ט, עמ' א'). ועם כל זה אין הקב"ה מקבל את תפילתו ואף מלמדו לקח במשל הקיקיון.

ספר יונה מסתיים בקושיא של הקב"ה אל יונה, אשר אחריה אין תגובה בדברי הנביא: "ויאמר ה' אתה חסת על הקיקיון... ואני לא אחוס על נינווה העיר הגדולה" (פר' ה', פס' י', י"א'). אין בדברי ה' אל יונה התייחסות ישירה לשאלותיו של יונה. רק תוכחה על העירעור על מידותיו של הקב"ה. בשתיקתו הגדולה של יונה נעוצה תשובה עמוקה המקבלת את סוד הנהגת ה' בעולמו.

קריאת ספר יונה ביום הכיפורים נועדה לעורר מחשבה על מקומו של האדם בעולמו של הקב"ה, על מהותה של התשובה ועל יסודותיה של הסליחה. רעיונות שיש להציבם כמופת בימי הרחמים והסליחות.

תאריך:  20/09/2012   |   עודכן:  20/09/2012
חניאל פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ספר יונה - לפי שיש בו כוח התשובה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנחנו יודעים זאת טוב מכולם. הקריקטורה והמדיה האנטישמית, בעיקר זו מן האסכולה הערבית, נועדה לשלול מן היהודי את אנושיותו, ומן המדינה היהודית את הלגיטימציה הלאומית, בכדי להביא להשמדת העם היהודי באמצעות דמוניזציה תוכנית וצורנית.
20/09/2012  |  משה חסדאי  |   מאמרים
אם היו עובדי מעריב, ערוץ 10 או פניציה בקטגוריה של מתנחלים, הממשלה הזו הייתה פותחת ברוחב לב את הקופה הציבורית, מעניקה להם מתנות בשווי מאות מיליוני שקלים לאוניברסיטה בשטחים, או מנסרת להם את המפעל ומעבירה אותו לקרבת צינור הגז הטבעי כדי שיוכלו להתפרנס ממנו. "המירוץ למיליון" של כוכבי הליכוד הוא דווקא המירוץ לחברון. שם נמצא קהל ה"בייס" של נתניהו. שם ובסמטאות בני-ברק
20/09/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
כולם מדברים כיום על תלותנו בארה"ב מבחינה מדינית, צבאית וכלכלית, ולכן על הזהירות בה חייבים מנהיגי המדינה בבואם לדון או לדבר עם ארה"ב.
20/09/2012  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
1. רגע לפני שאתם אורזים, הדליקו את הלפטופ שלכם וודאו שמערכת ההפעלה שלכם ותוכנת האבטחה שלכם מעודכנות. זה לא יקח יותר מכמה דקות בודדות.
20/09/2012  |  רונן מואס  |   מאמרים
הִתְיַצְבּוּת
20/09/2012  |  אברהם הללי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il