|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

עוד פעם נתקע?

לא פעם "נתקע" כספנו במכונות השתייה והמזון האוטומטיות מבלי שנקבל את המוצר. ברוב המקרים הדבר נגרם בשל תקלות במכונות אלה בשל אשמת ובאחריות החברות המפעילות אותן ולא באשמת ציבור המשתמשים בהן מה עושות חברות המפעילות מכונות אוטומטיות למשקאות ומזון בכסף ששייך למעשה לציבור?
25/09/2012  |   אלי אלון   |   מאמרים   |   תגובות
יהיה מזל הפעם או לא? [צילום: פלאש 90]

כסף זה ש"נתקע" במכונות האוטומטיות מצטבר לסכומים לא מבוטלים (חישבו כמה פעמים נתקע לכם כסף במכונות אלה והכפילו באלפי המכונות הפזורות ברחבי הארץ) הוא אינו שייך, לפחות מבחינה מוסרית ואולי גם מבחינה חוקית, לחברות אלה אלא לציבור ששלשל את הכסף למכונה ולא קיבל מוצר שלא באשמתו.

האם פעם שאלתם את עצמכם לאן מועבר כסף זה. האם הוא נתרם לרווחת הציבור כפי שראוי, או שהוא מועבר לקופת החברות כהכנסה רגילה? ראוי שהחברות, שיש להניח מנהלות מעקב אחר הנעשה במכונות ויודעות כמה כסף עודף נכנס למכונות וכמה מוצרים הוכנסו, ימסרו פירוט נתונים אלה לציבור ואם לא יעשו כן, יש לחייבן בתקנות לעשות זאת ולו למען השקיפות. על העיתונות וארגוני זכויות צרכן למיניהם לבדוק את הנושא לעומק ובכלל יש לבדוק את נושא הגנת הצרכן המשתמש במכונות האוטומטיות ואין להירתע מבעלי חברות עתירי ממון והשפעה.

דומה שאין אדם שהשתמש במכונות האוטומטיות לשתיה או מזון הפזורות במקומות ציבור שונים ברחבי ארצנו ואשר כספו לא "נתקע" לפחות פעם או פעמיים מבלי שקיבל את המוצר שביקש. מלבד האכזבה ועוגמת הנפש חש בוודאי אדם כזה גם מרומה ו"פראייר". במצב זה יש הטורחים - בעיקר בגלל תחושת "הפראיירות" - ופונים מיידית למוקד השירות של החברה המפעילה את המכונה האוטומטית בדרישה להחזר כספם (מספר הטלפון של המוקד נמצא בדרך כלל על גבי המכונה) ובדרך כלל, גם אם זה נעשה לעיתים לאחר טרטורים, שיחות טלפון רבות ולאחר זמן רב ואף שבועות רבים - מקבלים הם לבסוף כספם חזרה. אגב ברוב המקרים הכסף המוחזר הוא לא כסף מזומן אלא כרטיס זיכוי - למוצר של החברה בלבד!

יש שאינם מוכנים למסכת טרטורים זו ומשלימים בלית ברירה עם "רוע הגזירה" ונאלצים לוותר על כספם מאחר שאין להם זמן, סבלנות וכוח נפשי לרוץ ו"להיטרטר" אחר כספם. דומה כי מספר האנשים הנמנים על הקבוצה השנייה, אלה שאינם מתקשרים למוקד הטלפוני לדרוש כספם בחזרה, גדול יותר בצורה משמעותית ונראה שרק מיעוט מכלל משתמשי המכונות האוטומטיות לשתייה ולמזון, שכספם "נתקע" מבלי לקבל את המוצר, פונה למוקד השירות ומבקש את כספו שלו בחזרה.

הגנה על זכויות הצרכן

מתיאור מצב זה עולה כי במכונות השתייה והמזון האוטומטיות נצבר לעיתים קרובות כסף עודף ואף בסכומים לא מבוטלים, כסף שאינו שייך, לפחות מבחינה מוסרית ואולי גם מבחינה חוקית לחברות המפעילות אותן. כסף זה שייך למעשה לאלה שכספם "נתקע" שלא באשמתם במכונות השתייה והמזון. יש כאן למעשה מעין "גזל" כספים של הציבור. הגם שהוא לא גזל שנעשה בכוונה מצד החברות, כך אני מניח, וכאן נשאלת השאלה מה עושות החברות המפעילות את המכונות האוטומטיות בכסף עודף זה שנצבר בקופות מכונות אלה ויכול להסתכם בסכומים מכובדים? יש להניח כי החברות עוקבות ומחשבות בדיוק כמה מוצרים הושמו במכונה וכמה "נמשכו" ממנה ויודעות לחשב במדויק כמה כסף עודף נצבר במכונות השתייה והמזון האוטומטיות. מה עושות החברות בכסף עודף זה? האם הן תורמות אותו לגופים לרווחת הציבור? לאן מועבר הכסף העודף שלא שייך לחברות אלא לציבור המשתמשים שכספם נתקע?

על החברות לצאת בהודעה רשמית ולמסור כחובה מוסרית לציבור מה הן עושות בכסף העודף שכאמור אינו שייך להם. בהקשר לכך, חשוב לציין ולהדגיש, כי ברוב רובם של המקרים הכסף "נתקע" במכונה באשמת ובאחריות החברות המפעילות ולא באשמת ציבור המשתמשים שכן התקלות שגורמות לכך שהכסף "נתקע" ושהמוצר לא יוצא מהמכונה נגרמות בשל תחזוקה לא טובה, או לא מספקת של המכונה מצד החברה המתפעלת, או בשל כך שטכנאי החברה לא פוקד באורח סדיר את המכונה למטרות מעקב, בקרה ואספקת מלאי.

ראוי שארגוני הגנת זכויות הצרכן למיניהם (למה לא נשמע קולם ברמה בעניין זה?) יבדקו את הנושא. הכסף העודף במכונות השתייה והמזון האוטומטיות השייך לציבור, ויידרשו מהחברות דוח מפורט: כמה כסף עודף, שלמעשה שייך לציבור, נצבר במשך השנים כתוצאה מתקלות במכונות השתייה והמזון ולאן כסף זה מועבר. יתכן שיש להם נתונים בעניין. ובהזדמנות זו, צריכים ארגונים אלה לבדוק את כל נושאי זכויות הצרכן הקשורות לשירות ולשימוש במכונות האוטומטיות למשקאות ומזון, שכידוע מספרן הולך וגדל ברחבי ארצנו.

יש לפעול ולקבוע בצורה מפורטת וברורה את זכויות הצרכן בכל הנוגע לשימוש במכונות האוטומטיות ולעגנן באמצעות התקנת תקנות וחוקים שיחייבו את החברות שמפעילות את המכונות האוטומטיות, למתן שירות איכותי והגון תוך שמירת זכויות צרכניות אלה. יש לדאוג שחברות שיעברו על חוקים ותקנות אלה יועמדו לדין ויחויבו לתשלום קנסות כבדים. אין להירתע מבעלי החברות עתירי הממון והקשרים!

צריך להיות הגון כלפי החברות ומדויק ולציין כי יש תקלות במכונות המזון והשתייה האוטומטיות ש"מטיבות" עם הצרכן ושבעקבותיהן מקבלים המשתמשים בהן החזר עודף כספי גבוה יותר מהמגיע להם, או הם מקבלים שני מוצרים, אף על-פי ששילמו רק עבור מוצר אחד, אבל תקלות אלה מעטות בהשוואה לתקלות בהן הכסף "נתקע" והמוצר לא יוצא מהמכונה, וזה בפני עצמו חומר למחשבה.

תאריך:  25/09/2012   |   עודכן:  25/09/2012
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"וואו, את לא מתארת לעצמך איזה מתנה קיבלתי לחג", סיפר חברי, "שנים ערגתי למתנה הזאת, סוף סוף בערב ראש השנה הזה, קיבלתי אותה". "מה עוד אתה יכול כבר לקבל", הסתקרנתי, "שעון קרטיה עם התמונה של רני רהב, במקום הקוקיה שאבא שלי קיבל מהמפעל"? "חשבי בגדול, אל תבלמי, סעי". בטח מכונית, אבל איזה? החבר המצליח שלי כבר משודרג. "פורשה?" שאלתי, יודעת שלמעט אדם אחד בחברה שלו, אף אחד לא נוסע במכונית ספורט. "תזרמי... אבל אם את כבר יושבת במכונית המהירה הזאת, קחי צפונה, ליערות הכרמל. זהו הגעת! עכשיו סעי עוד קילומטר וחצי מזרחה, ואת שם", התעקש חברי, טייס בעברו, לכוון אותי. עם האוריונטציה המעולה שלו, תמיד תפקד כ-GPS מהלך, אבל הפעם, לא היה לי פאקינג מושג מדוע אני נוסעת בכלל, כשאני לידו כאן. "הגלגלים של הפורשה קצת ירטבו, אבל את תגיעי בסוף...לנחל!".
25/09/2012  |  נורית מץ  |   מאמרים
אהוד אולמרט זוכה בשתי פרשיות והורשע במרמה ובהפרת אמונים בשלישית. אתמול (24.9.12) גזר בית המשפט את דינו ותוך שקלול הנסיבות והטעמים לקולא ולחומרה, גזר על אולמרט עונש קל יחסית. יחסית, גם לדברי בית המשפט.
25/09/2012  |  שי ברק  |   מאמרים
"בערב יום הכיפורים, לפני שגזר דיני ייחרץ לשבט או לחסד, אני פונה אליך בתחינה שתסלח לי על שחשדתי באדם כמוך שהינו צח מכל רבב ונקי מכל חטא, והטלתי בך דופי על-ידי כך שהאשמתי אותך בכתב ובעל-פה שהתעשרת במהלך שירותך הציבורי והפכת למיליונר כבד.
25/09/2012  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
לא ראיתי בשלמותו את הסרט המדובר 'תמימות המוסלמים', אבל הקטעים שרצו באינטרנט הספיקו כדי להתרשם שמדובר ביצירה ילדותית, גסה ולא מקצועית, שבגלל רמתה הירודה לא הייתה מגיעה להקרנה בשום מקום רציני, וגם ברשת לא הייתה זוכה לתפוצה ויראלית. אילו לא היו אלפי מפגינים מוסלמים מסתערים על שגרירויות ארצות הברית בכל רחבי העולם הערבי ורוצחים בלוב את שגריר ארה"ב, אף אחד מאיתנו לא היה שומע על הסרט הזה.
24/09/2012  |  אורי אליצור  |   מאמרים
אחת הדרמות הגדולות אשר ליוו את עבודת יום הכיפורים בתקופת המקדש היא ללא ספק סאגת שני השעירים אשר הועמדו לגורל, האחד לאל והשני לעזאזל. המתח הרב סביב אירוע זה החל משלב הגורל אשר ארע בכניסה לבית המקדש, עבור לשילוח השעיר לעזאזל ביד איש שהוכן לכך מבעוד מועד, עבור למסע של אותו משלח עם השעיר עד לאותו הר בארץ גזרה, עבור לדחיפת השעיר לעזאזל, וכלה בשיאה של הדרמה בסימן משמיים - הפיכת פיסת הבד האדומה המסמלת את חטאי עם ישראל ללבנה ואשר באה לבטא כי לעם ישראל נסלח, כאשר לצד השעיר לעזאזל מובל השעיר לה' אל המקדש ומוקרב שם.
24/09/2012  |  עו"ד אלישי בן-יצחק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il