|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

התנגשות הציוויליזציות

קריאת התיגר האיסלאמית כנגד מדינות המערב הולכת ותופסת תאוצה בשלל ביטויים, כמו: מהומות הזעם של המון מוסת מול שגרירויותיהן של המדינות הנ"ל, רציחתו של השגריר האמריקני בלוב, צמיחתן של תנועות, בעיקר באירופה, שעיקר משנתן היא הטפה נגד תרבות המערב ומתן כיסוי לתאי טרור 'רדומים' לרבות הוצאה לפועל של פעילויות טרור במדינות אלו
25/09/2012  |   חיים בר   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
הפגנות מוסלמים נגד הסרט. המאבק בין האיסלאם למערב אינו חדש [צילום: AP]

קריאת תיגר זו מנומקת על-ידי מנהיגי הציוויליזציה האיסלאמית כתגובה נגד הפרובוקציות האנטי-איסלאמיות והנביא מוחמד שהתפרסמו בחסות עיקרון חופש הביטוי. הכוונה היא בעיקר לקריקטורות הפוגעניות ולסרט 'תמימות המוסלמים' אשר מציג באור מביש את הנביא מוחמד ועדת מאמיניו. מדינות המערב מאידך-גיסא ניצבות המומות, מופתעות ומגמגמות משפטי פיוס באמצעות מנהיגיהן כשבמקביל ממשיכה התקשורת אצלם לנצל את במת חופש הביטוי ולשפוך שמן נוסף למדורה הלוהטת.

לכאורה ובדרך הפשט ניתן להיתמם ולראות את הזעם של העולם המוסלמי, כתגובה לפרובוקציות של הסרט המדובר והקריקטורות הלועגות למוחמד כנביא ולאומות האיסלאם בכלל. תפיסה שטחית שכזו אין בכוחה להסביר את כלל התהליכים הגיאו-פוליטיים המתחוללים כעת ולאלו שעוד יגיע יומם. לעומתה ניצבת התפיסה המנסה לחקור ולחתור עד שורש העניין, לנתח מהלכים כלל עולמיים תוך הסתכלות בראי ההיסטוריה, גישה העשויה ללמדנו רבות אודות אופיו של התהליך בו מתנגחים "הם" ו"אנחנו" זה בזה. הייתי מתאר את העניין כ"אילן שענפיו מועטין ושרשיו מרובין" (על יסוד אבות ג', י"ז), רוצה לומר, שרב הנסתר על הנגלה ושלמעשה אנו צופים כעת במערכה אחת מתוך סאגה עתירת הצגים וממדים, כאלו הניתנים להצבה כרונולוגית על ציר הזמן, אחרים במופע המכיל סגנון חיים מסוים וכן הלאה.

תיאור יסודי של מאזן הכוחות והיחסים בין מדינות המערב מחד-גיסא ועולם האיסלאם מאידך-גיסא נחזה כבר בשנת 1992 על-ידי פרופסור סמואל הנטינגטון אשר העלה על הכתב את הגיגיו ב-1996 בחיבור הקרוי: 'התנגשות הציוויליזציות'; אשר בעיקרו נאמר כי הזהות התרבותית והדתית תהיה המקור העיקרי של הסכסוכים בעולם שלאחר המלחמה הקרה. במילים אחרות הנטינגטון רואה את הציוויליזציות ככוח המניע הראשי במערכת היחסים הבינלאומיים. ציוויליזציות נבדלות זו מזו בערכיהן הבסיסיים ובהשקפותיהן הבסיסיות והנחות היסוד במגוון שאלות ורעיונות. על פיו, בני האדם מגדירים עצמם במונחים אתניים ודתיים ועל כן הם נוטים לראות את מערכות היחסים בינם לבין אנשים מקבוצות אתניות או קבוצות דת אחרות במונחים של "אנחנו" מול "הם". הבדלים אלו יוצרים חילוקי דעות בסוגיות מגוונות. קווי שבר בין ציוויליזציות נוצרים והינם בלתי נמנעים: למשל בכל הקשור למאמצי המערב לקדם את ערכיהם ברחבי העולם נולדות תגובות נגד מצד הציוויליזציות האחרות. לשיטתו של הנטינגטון הדת היא קריטריון מפתח בחלוקה לציוויליזציות; לפיכך התנגשויות בין הציוויליזציות לא מן הנמנע שתהא על-רקע מלחמות דת, כמו: "הג'יהאד" למשל.

המדוכאים והמערב הדורסני

ברם, הציוויליזציה המערבית והציוויליזציה האיסלאמית מצויות בחיכוך טקטוני לא מהעת האחרונה כפי שמציגה זאת התפיסה השטחית; מדובר אפוא בקרב עתיק יומין עוד מתום עידן תור הזהב האיסלאמי. 'השבר' בין שתי התרבויות מקורו בשונות הרבה בערכיהן הבסיסיים הן מבחינה אתנית והן מבחינה דתית לרבות הקיטוב שרק הולך ומחמיר ושמקורו דואלי; דהיינו התייחסותן של מדינות המערב לתרבות מדינות האיסלאם כאל תרבות מפגרת ופרימיטיבית ולדתן כאל דת שניתן להציגה בהומור ואפילו, ככל שיהא לגיטימי, עדיין נתפס בקרב העולם המוסלמי כפגיעה וזלזול בתרבותם ודתם. האחרונים תופסים את המערב כיצור דו-ראשי: האחד בו טמון שורש הרוע ומשנהו נאיבי וחסר רגישות. פערים אלו ואחרים הם למעשה עיקר ההוויה העכורה בין הגושים שלא תשקוט עד שהמשטמה העזה ורוח הנקם היוקדת בליבם של בני הציוויליזציה האיסלאמית תביא לדעיכתו הסופית של המערב - עד כיליונם המוחלט של 'הכופרים'.

השקפה זו מזינה את כוחות המהפכה ועידן 'האביב הערבי' הנהנה כעת מפריחה הרסנית וזו עלולה להוביל את כלל הציוויליזציות בכוכבנו למבוי סתום. טעותם הבסיסית של לוחמי האיסלאם נעוצה בתפיסה שמלחמה זו היא בין 'המדוכאים' לבין 'המערב הדורסני', והאמת רחוקה מזו. הציוויליזציה המערבית אינה מצויה בפאזה של 'אביב', 'קיץ' או 'סתיו', כבר עת ארוכה ש'החורף' מאפיין אותה. ביטויו של מצב זה כולל: פילוג במבנה החברתי העירוני. חולשה מחשבתית ורעיונית אשר גוררת להיחלשות מעמד הדתות המסורתיות. ההתנהגות של הפרטים בחברה מתאפיינת בחומרנות ורכושנות. התועלתנות עומדת ביסוד השיקולים האנושיים. המחשבה המופשטת הטהורה מוחלפת במקצוענות מדעית מוכוונת מטרה והישגיות. המשטר הפוליטי הינו דמוקרטיה הנתונה להשפעת בעלי הממון והמנגנון הביורוקרטי הממשלתי.

בהקשר זה ועוד קודם לתאוריית 'התנגשות הציוויליזציות' של הנטינגטון פרסם ההיסטוריון והפילוסוף הגרמני אוסוואלד שפנגלר את חיבורו "שקיעת המערב" (1922) ובו הוא מתאר את עלייתן ושקיעתן של תרבויות כתהליך מעגלי. מעין "גלגל החיים" של ציוויליזציה: לידה, בגרות, ושקיעה; תהליך בו כל תרבות מקיימת תהליך מחזורי של צמיחה והתפתחות ולאחריו נסיגה ושקיעה. המחבר, בן החברה המערבית, מאבחן את מצבה של החברה המערבית כבר אז (1922) כנתונה בשלב האחרון, הנסוג, של תהליך זה. ניתוח מושכל של דפי ההיסטוריה ועד היום מעלה חשש כבד שאכן המערב 'דועך' מול הציוויליזציה האיסלאמית המונעת ממוטיבים של נקמנות על ההשפלות והדורסנות היהירה מצד התרבות המערבית ומאז תום עידן תור הזהב של האיסלאם.

האם זהו "אביב"?

הנה כי כן ובהתייחס לגישה הטוענת שהציוויליזציה המערבית מצויה בתהליך של שקיעה ודעיכה, נותרת השאלה מהו הסטטוס של הציוויליזציה האיסלאמית והאם נכון להגדירו כ"אביב", דהיינו צמיחה מחודשת של תרבות האיסלאם?

לגישתי אין תקומה לציוויליזציה ששקעה ופסה מהעולם; גם אוסוואלד שפנגלר לא כיוון לתהליך מחזורי שבסופו מתחילה 'לידה' מחדש של אותה ציוויליזציה אשר נפחה את נשמתה. אשר על כן וכך לטעמי יש לראות את פני הדברים: ראשית דבר, תרבות ערב והאיסלאם בכלל אינם עוברים תהליך של בריאה ולידה מחדש, מדובר לכל היותר במלחמת ישויות ארכאיות המנסות לסגור חשבון ביניהן; תהליך שיכול ויימשך מספר עשורים נוספים. מכאן שאיני מוצא טעם לקרוא לפעולות הטרור ומהומות המתחוללות בעולם האיסלאמי בשם "האביב הערבי". משאלת ליבם ותקוותם של בעלי עניין הייתה וממשיכה להיות: תקומתה מחדש של אימפריית האיסלאם והנחלת דת האיסלאם בכל העולם במקביל להכחדתם של הכופרים. אפשרות שכזו אינה סבירה בעליל מסיבות רבות כשהעיקרית בהן היא קיומם של כוחות נוספים במשוואת התנגשות הציוויליזציות. פרמטרים נוספים אלו הינם בעלי השפעה לא מבוטלת שחייבים להביאן בחשבון, כמו: קריאת התיגר של הציוויליזציה הסינית על המערב ועוד. לפיכך בניתוח מהלכים גאו-פוליטיים כלל עולמיים יש לראות את התמונה הכוללת ולא מופע יחיד בלבד.

מאי נפקא מינה? שהרי ברי לכולי עלמא שאין עסקינן בהחייאת גווייה אלא בפרפורי גסיסה של ציוויליזציות הנושאות עימן משקעים מרים כלענה "ומוצאתיו מקדם מימי עולם" (על יסוד מיכה ה' א); אלו באות לידי ביטוי בהתכתשויות ביניהן שמן הסתם כאמור תימשכנה, ברם לא תהיינה בלתי-תלויות בכוחות ובציוויליזציות האחרות שגם הן משחרות לטרף.

תאריך:  25/09/2012   |   עודכן:  25/09/2012
חיים בר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התנגשות הציוויליזציות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הסקרנית
28/09/12 13:53
2
מערב
28/09/12 18:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האוהבים לעיין במותר האדם מן הבהמה נותנים סימנים לזה ולאלה. הנה כי כן נמנו וגמרו לקרא למין האדם "המדבר", להבדילו מן "החי" שלא זכה "ברוח ממללה" ואם אומרים עליו "נפש", אין בין נפש שלו לבין נפש האדם אלא שיתוף השם בלבד. כך כתב הרמב"ם. ספק אם יש היום הסכמה על משמעות התיבה "מדבר", ועל מהותה של "לשון", ואפילו אם יש הסכמות - הגדרות מדויקות הולכות ונעשות קשות יותר עם התפתחות ההתבוננות בטבע. יש שייחדו את האדם כבריה היחידה היודעת לצחוק צחוק כצחוקה של שרה שצחקה בקרבה. אין המדע יודע אם מה שנראה על פניו כצחוק בבעלי חיים איננו מוצא גם בבואה בקרבם, ועדות שאי-אפשר להכחישה אינה עדות.
25/09/2012  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בתחילת שנות החמישים של המאה הקודמת פרסם הכלכלן הארי מרקוביץ מקליפורניה את מודל תורת התיקים המודרנית (MPT) בגינה קיבל בשנת 1990 פרס נובל לכלכלה. על-פי מודל מרקוביץ ניתן להקטין את רמת הסיכון שבמניה/נכס כלשהוא באמצעות הכללתו בתוך תיק השקעות מפוזר, משום שלא ההשקעה הבודדת תקבע את רמת הסיכון של התיק אלא רמת התנודתיות של התיק כולו.
25/09/2012  |  ד"ר איתן יניב  |   מאמרים
הדיון במקורותיו האיסלאמיים של הנשיא בראכ חוסיין אובמה עדיין מתנהל בשולי התקשורת האמריקנית. לעומת זאת מבחינתי כצופה על הנשיאות הגיעה הדיון הזה לסופו הלילה עם תמליל הראיון של אובמה ברשת CBS.
25/09/2012  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
מחשב לכל ילד זה עוד בדרך. לכל איש יש שם, אבל השמות שתופסים אלו שמות גנאי. ולפי אחוזי הבגרות, נראה שבלא מעט מקומות יש יותר כאלו שאין להם תעודת בגרות. מה בדיוק עושה תעודת הבגרות? האמת שלא הרבה. התחילו עם תעודת בגרות מורחבת והכניסו שם בגרות באומנות ופיסול, ריקוד ושירה, וגם תעודת בגרות חברתית. אלו רעיונות טובים להכנתו של הילד לחיים הבוגרים, אבל לא באמת גורמים לילד לעשות משהו עם עצמו ועם הדף הקרוי תעודה. כל הורה צריך לזכור, שהרוב המכריע של התלמידים יסיים כיתה י"ב באחד התיכונים של משרד החינוך, אבל יותר מ-50% מהתלמידים יגלו שהם לא יצליחו לעמוד ביעד האחד והיחיד של משרד החינוך - תעודת בגרות.
25/09/2012  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
מדובר בספר הבנוי בצורה מגוונת שיטתית ובהירה. הפרקים הראשונים (1 עד 3) עוסקים במדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית. לאחר מכן עוסק השער הראשון במשטר הדמוקרטי (11 פרקים), לאחריו השער השני העוסק ב"מאפייני מדינת ישראל כמדינה יהודית" (2 פרקים). השער השלישי עוסק ב"מאפייני המשטר בישראל" (5 פרקים), והשער הרביעי והאחרון הינו "רשויות השלטון" (6 פרקים), לאחריו יש סיכום, אינדקס מושגים ורשימת מקורות.
25/09/2012  |  יוסי ברנע  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
הפגנה בטורונטו: "האיסלאם ישתלט על העולם"  /  יהונתן דחוח-הלוי
חאלד משעל פורש מהנהגת חמאס  /  איציק וולף
אחותו של אסד עזבה את סוריה  /  איציק וולף
"פליטים" הם רק אלו שבורחים מסוריה  /  יהודה דרורי
כך חולפת תהילת עולם  /  מרדכי קידר
אשפי ההונאה  /  רחל ארנפלד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il