|   15:07:40
דלג
  גלעד שר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

יוזמת השלום הערבית ראויה לבחינה מחודשת

רעידת האדמה שטלטלה את עמי האזור, מהמגרב ועד תימן, מלוב דרך מצרים ועד סוריה, אכן מחייבת התבוננות זהירה מצד ישראל תוך שיקול דעת והמתנה לשקיעת האבק
04/10/2012  |   גלעד שר   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
רעידת אדמה [צילום: AP]


מבוא

לטוב ולרע, השיח הציבורי בישראל בעת האחרונה ממוקד אך ורק בהתגרענות אירן. אך דווקא בשל כך, ועל-רקע התהפוכות בעולם הערבי, יש טעם לשוב ולבחון את הרלוונטיות של יוזמת השלום הערבית. היוזמה שבאה לאוויר העולם בבירות ב-2002, שבה ואושררה בוועידות הפסגה הערביות מאז - האחרונה שבהן, בגדד - לפני חמישה חודשים.

סיכון מחושב

אנו מודעים היטב לסיכונים המדיניים והביטחוניים הגלומים לישראל ביוזמה הערבית, כמות-שהיא. אין להקל בהם ראש, והגישה המוצעת כאן צריכה להיות מדודה, שקולה ומבוקרת. בעידן אי-הוודאות בעולם הערבי, הסכם שנחתם על-ידי ממשל אחד עלול להיות מופר על-ידי מחליפו, ויתרה מכך, כמובן שאין בידי ישראל לקבל את התנאים המוצעים ביוזמה, כולם יחדיו וכל אחד מהם לחוד. ניתן לצפות, כי עם פתיחתו של הליך הידברות, שבמסגרתו יתקיים משא-ומתן, ובמהלכו, תוכל ישראל לפעול למזער את הסיכונים המופנים כלפיה.

הערכה זו מתחזקת ראשית-כל מכך שהליגה הערבית וכמה מדינאים ערביים היו מוכנים בעבר לדון בשינויים - מחמירים ומקלים כאחד. כך, למשל, באפריל 2004 הכריז המלך פיצל שעל הערבים להיות מוכנים לתקן את היוזמה;1 בוועידת הפסגה במרס 2005 פעלה ירדן לשכנע, כי יוכנסו שנויים בנוסח, כך שלא יצוינו סוגיות ירושלים וזכות השיבה של הפליטים.2 האירנים פרסמו תוכנית זו לשינויים, ותקפו אותה;3 במאי 2009 פורסם, כי מנהיגים ערביים מתונים נכונים להיענות לבקשה אמריקנית לדון בשנויים ביוזמה;4 מלך ירדן עבדאללה ציין ב-2008 כי היוזמה אינה בבחינת תכתיב לישראל.5

שנית, בין השינויים שחברות בליגה שקלו במשך השנים (אף כי לא שינו בפועל) היו גם נושאים כבדי-משקל, כגון הסכמה לחזרת פליטים לשטח המדינה הפלשתינית בלבד, או שיקומם במדינות מושבם; חלוקת ירושלים והנפת דגל האו"ם על העיר העתיקה והמקומות הקדושים; ושינוי הסדר המסורתי בדרך להסכם ישראלי-פלשתיני, כך שהנורמליזציה תבוא תחילה, ורק לאחריה תוקם מדינה פלשתינית.

לבסוף, אין להתעלם גם מלשון הטקסט, המדבר על פתרון מוסכם, ומרמז כי האמור בו אינו בבחינת תנאים מוכתבים.

ישראל לנוכח התהפוכות באזור

רעידת האדמה שטלטלה את עמי האזור, מהמגרב ועד תימן, מלוב דרך מצרים ועד סוריה, אכן מחייבת התבוננות זהירה מצד ישראל תוך שיקול דעת והמתנה לשקיעת האבק. אך סכנות העבר מציבות גם אתגרים והזדמנויות לעתיד. אפשר שיוזמת השלום הערבית תזמן לישראל הזדמנות לעגן במזרח התיכון את החזון הציוני: מדינת הלאום הדמוקרטית של העם היהודי, בטוחה ולגיטימית.

לא מעטים הגיבו על הטלטלה בעולם הערבי באומרם: "תארו מה היה קורה לישראל לו היינו מקבלים את יוזמת השלום, והיינו מגיעים לכאוס הנוכחי". אמת, היוזמה הערבית היא אינטרס ערבי, גם כיום, ולולא הייתה כזו לא הייתה מוצגת מלכתחילה. ואולם, לו היו ישראל והקהילה הבינלאומית פותחות בשעתן בתהליך הידברות המבוסס על היוזמה, אין זה מן הנמנע שמצבה של ישראל היה כיום בטוח ויציב יותר. לו הייתה ישראל מגיבה ליוזמה הערבית ומביעה נכונות לפתוח בדיונים ראשוניים על המתווה שמציעים הערבים, היה מעמדה הבינלאומי של המדינה עשוי להשתנות לטובה.

ובינתיים בעולם הערבי

לפני כמה שבועות פרסם מניב אל-מצרי, איש עסקים פלשתיני בולט, פניה לאבו מאזן בדבר הצורך לחדש את היוזמה. לדבריו, ירידת הנושא הפלשתיני מסדר היום העולמי, מקלה על ישראל לקבוע עובדות בשטח.6 בין מנהיגי ערב שתומכים גם כיום בחידוש היוזמה - המלך עבדאללה השני מירדן, ואפילו מנהיג סודן, אל-בשיר.7

יחד עם זאת, מדי פעם חוזרים ונשמעים קולות בציבור הערבי המטילים ספק בתועלת שבחידוש כזה לנוכח ההתעלמות של ישראל הרשמית ממנה. לא-מכבר התכנסה ישיבה של ועדת יוזמת השלום הערבית ובה השתתף גם אבו מאזן. ההצעה לא נזכרה כלל במסמך הסיכום. אבו עלא פרסם באחרונה מאמר ארוך שבו קרא לבחון מחדש את היוזמה הערבית במלאת לה עשר שנים.8

חוגים דתיים איסלאמיים מביעים התנגדות חריפה עוד יותר. במאמר שפרסם באחרונה ד"ר צלאח אל-ברדוויל, איש הנהגת החמאס, הוא קובע שהחייאת יזמת השלום מבטאת התחמקות מעמידה בפני הכיבוש,9 ושייח' אל-אזהר, אחמד אל-טייב, קרא בחודש שעבר בכינוס חרום של מדינות האיסלאם במכה למשוך כליל את יוזמת השלום הערבית "שזכתה [מצד ישראל, ג.ש., א.א.] לקבלת פנים גרועה ביותר".10

עם מי מדברים?

ראשית, עם מנסחת היוזמה המקורית - הליגה הערבית. לטעמנו, חיזוקה של הליגה עולה בקנה אחד עם האינטרס הישראלי, ונראה לנו שהתייחסות ישראלית ליוזמה אכן תחזק אותה במישור הערבי, האיסלאמי והעולמי. גורם שני הוא ועידת מדינות האיסלאם, המאגדת 57 מדינות כאלה. כזכור אימצה הוועידה (פרט לאירן, מארחת הכינוס) בשנת 2003 את היוזמה הערבית.11 ולבסוף הפלשתינים, הן הפתח והן החמאס.

לכל אחד מהגורמים האלה סיבות משלו לצדד בהיצמדות ליוזמת השלום הערבית, דווקא עכשיו: הסכסוך הסוני-שיעי; חוסר היציבות הפוליטית הפנימית במדינות ערביות; הצורך של הליגה הערבית בהישג לשם חיזוקה; הצורך של האיסלאם למצוא את דרכו הלגיטימית לקהילה הבינלאומית; המצב הכלכלי הירוד במדינות ערביות ואיסלאמיות רבות -- כל אלה יכולים להיות מושפעים לטובה מהתייחסות חיובית של ישראל ליוזמה, אף מבלי שתקבל אותה רשמית.

יוזמת השלום הערבית לא תהיה זמינה לנצח. האיומים של גורמים ערביים כי זו הפעם ימשכו את היוזמה, לאחר ששבו ואישרו אותה, כאמור, כמה וכמה פעמים בעשור האחרון - רציניים יותר מבעבר. גם זאת צריכה ישראל לשקול בכובד ראש.

היתרונות לישראל

הנה כמה מהם: בהתייחסות ליוזמה כבסיס או כמסגרת למשא-ומתן בין ישראל לעולם הערבי, תעניק ישראל לארצות הברית נכס מדיני ותדמיתי נכבד, ותאפשר לשקם את המעמד של ארצות הברית במזרח התיכון ובעולם הערבי.

זאת ועוד: התייחסות חיובית ליוזמה, שמקורה סוני בעיקרו, תחזק מחנה זה שבאיסלאם במאבקו נגד השיעה כנושא דגל האיסלאם, ואף עשויה לסייע לבנות ציר סוני-ישראלי-מערבי מול אירן, חיזבאללה וגורמים שיעים נוספים בעולם האיסלאמי. מתברר שהאיסלאמיסטים אינם בוחלים בדיפלומטיה, והריאל-פוליטיק אינה מהם והלאה. שלא כמו בביטוי השחוק אצלנו "תן להם אצבע וירצו את כל היד", שמענו בשיחות עם אנשי ארגונים איסלאמיים התבטאויות כגון "תנו לנו יד אחת וניתן לכם חמש ידיים". לא מן הנמנע כי יימצא תפקיד מרכזי גם לטורקיה במסלול הזה, ובכך תשיג ישראל גם התחלה של שיקום יחסיה עמה.

ניתן לשער כי ישראל תוכל לחזק את מעמדה כשכנה בעלת מנופים להשגת הכרה ראויה לאיסלאם בעולם המערבי. בעלי היוזמה הערבית מייצגים במידה רבה את האיסלאם, ולפיכך עשויה ישראל לזכות בהכרה, הן בקרב ההנהגה האיסלאמית והן בקרב הציבור שהנהגה זו מייצגת.

דווקא עכשיו, לנוכח ההתפתחויות בעולם הערבי, והפתיחות היחסית שמתקיימת בכל מהפיכה, גדלה אפשרות ההשפעה מבית ומחוץ, והמחיר שיידרש מישראל על-מנת שתגיע ליעדיה הלאומיים ותשיג שלום עם העולם הערבי עשוי להיות מופחת.

בזהירות, בכובד ראש, בקור-רוח, תוך עמידה על האינטרסים החיוניים - אך באומץ. זה מה שנדרש מישראל בעת הזו. אפשר שדווקא הבחירה בדרך המשא-ומתן עם העולם הערבי המטולטל והמדמם, על בסיס יוזמת השלום הערבית, תתברר כאסטרטגיה נבונה גם - אך לא רק - מול האיום האירני.


1. CNN in Arabic, April 25 2007.

2. Alif Ba, March 19, 2005.

3. على هامش القمة العربية المقبلة ،الأردن يطرح مبادرة لاحياء عرض سلام عربي مع الكيان الصهيوني

4. אל-קדס אל-ערבי, 6 במאי 2009.

5. King Abdullah II of Jordan, interview with El Pais, October 18, 2008: "Israel today has to decide whether it wants to keep the future of Israel as fortress Israel or does it want to engage with the Arab and Muslim world ... We're not saying take it or leave it. We have put some ideas in this proposal and at the end of the day, it will happen when both sides agree. So the Arab proposal is extremely flexible, as we were trying to think of how to reach out to the Israelis. ... [I]f we don't resolve the core issue of the Middle East, which is the Arab-Israeli problem, then extremists will always have a playground to recruit frustrated and disillusioned young Arabs."
[קישור]/

ראו גם:
[קישור]

6 [קישור]

7. [קישור]

8. www.wafa.ps/arabic/index.php?action=detail&id=12774

9. [קישור]

10. [קישור]

11. באחרונה הושעתה סוריה מחברות בארגון עקב התנהלות המשטר נגד המורדים.
גלעד שר הוא חוקר אורח במכון למחקרי ביטחון לאומי.

פרופ' אלעאי אלון הוא מרצה בחוג לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב.
תאריך:  04/10/2012   |   עודכן:  04/10/2012
גלעד שר, אלון אלעאי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אהוד יערי / Ehud Yaari   אהוד (אודי) דקל / Udi Dekel   אוסאמה בן-לאדן   אוסאמה חמדאן   אחמד בן חליפה אל-ת'אני / Hamad  Bin Khalifa Al Thani   אחמד יאסין   אחמד מוחמד שפיק זכי   איברהים מחלב / Ibrahim Mahleb   איסמעיל הנייה   בנדטה ברטי / Benedetta Berti   גבי סיבוני / Gabi Siboni   גדעון לוי / Gideon Levi   גלעד שר / Gilead Sher   דוד סימן טוב / David Siman-Tov   חאלד משעל   חאלד משעל / Khaled  Mashal   חסן נסראללה   חסן רוחאני   יואל גוז'נסקי / Yoel Guzansky   יורם שוייצר / Yoram Schweitzer   יפתח שפיר / Yiftah Shapir   מוחמד דף   מוחמד ניזאל   מוסא אבו-מרזוק / Musa  Abu Marzook   מוסא אבו-מרזוק   מחמוד א-זהאר   סמדר פרי / Smadar Peri   עבדאללה השני / Abdullah II bin Al-Hussein   עודד גרנות   עימאד אל-עילמי   עלי חמנאי   צבי יחזקאלי   צבי מגן / Zvi Magen   קובי מיכאל / Kobi Michael   ראמי חמדאללה / Rami  Hamdallah   רון לאודר   רנטיסי עבד אל-עזיז   שלמה ברום / Shlomo Brom   שמעון שטיין / Shimon Stein   שרה פיינברג / Sarah Fainberg   תמאם סלאם / Tamam Salam 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יוזמת השלום הערבית ראויה לבחינה מחודשת
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שחר ש
4/10/12 12:02
2
שלמה המלך
4/10/12 13:20
3
1א לנצח
4/10/12 14:57
 
ודאי ודאי
5/10/12 13:02
4
יואל קורנבלום
5/10/12 18:37
5
הלו ניוז 1
5/10/12 21:19
6
מוטי1
13/10/12 20:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני רוצה לצרף אושפיזין נוסף לסוכה שלי, אני רוצה לצרף את עמוס הנוקד, הבוקר ובולס השקמים מתקוע. אני רוצה לארח בסוכתי את מי שעל-פי התלמוד הבבלי, סוכה נב ב', נמנה בין שמונה "נסיכי אדם". מצער, שב"ויקרא" רבה י' ב' מגלים לנו, כי עמוס חווה בחייו מלוא החופן ביטויי הסתייגות למשמע נבואותיו. נשלחו לעברו דברי נאצה קשים וחובטים, על-ידי חלק הארי של בני דורו.
04/10/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
עד לאחרונה הכרנו - תושבי ישראל, את הסיפורים והשירים המקסימים שכתב הסופר לוין קיפניס לילדים ("גן גני", "מאה סיפור וסיפור", "אליעזר והגזר"); וקצרה היריעה מלמנות את 800 הסיפורים ו- 600 השירים, נכסי צאן הברזל של ילדותנו. לאחרונה צץ במרחבנו קיפניס חדש, ד"ר יגאל קיפניס, שמנסה למכור לנו סיפורי מעשיות לילדים בנושא מלחמת יום הכיפורים ב-1973.
04/10/2012  |  אריה יצחקי  |   מאמרים
חמשת חומשי תורה מתחילים עם בריאת העולם כולו, ומסתיימים בפרשת "וזאת הברכה", בברכת משה לעם ישראל. היא הפרשה המסיימת את מחזור קריאת התורה בבתי הכנסת בשבתות. פרשה זו נקראת תמיד ביום "שמיני עצרת" הוא יום חג "שמחת תורה".
04/10/2012  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
מראש חודש אלול עסוקים אנו בחזרה בתשובה, בחשבון נפש, בבדיקת עצמנו, בניסיונות להשתפר ולהתקדם, בבקשת סליחה ממי שאולי חטאנו כלפיו. וככה עלינו והתעלינו עד היום הגדול – יום הכיפורים. ויתכן ששם גם נגמר העניין שלנו בסליחה, יתכן שנחלשנו בבדיקת עצמנו. כי החיים נמשכים ויש מה לעשות.
04/10/2012  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
ביום 26 בדצמבר 2011, פרסמה רשות המיסים הודעה (להלן: "ההודעה") כי החליטה לצמצם את מעגל החייבים בדיווח מקוון למע"מ החל מחודש ינואר 2012 לגבי עוסקים אשר מחזור עסקותיהם השנתי לשנת 2011 עלה על 2.5 מיליון שקלים או החייבים בניהול מערכת חשבונאות בשיטה הכפולה לפי הוראות ניהול פנקסים (ללא תלות בגובה מחזור עסקותיהם).
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
הקבינט דחה ההצבעה על המשך הלחימה  /  איציק וולף
בחירות בארה"ב: הקרב על הקונגרס מתעצם   /  עודד ערן, רחל בירמן
האם ניתן להציב קו אדום ביחס לאירן?   /  אפרים אסכולאי
משקל הנגד האפשרי של מורסי לצבא במצרים   /  בראון, קמרון, בלייק מק'מהון וכריסטופר פריס
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il