|   15:07:40
דלג
עיתונאית   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבר הרשב"י, מירון. אש של מחלוקת [צילום: פלאש 90]

אש המחלוקת בוערת במירון

המחלוקות הנמשכות סביב שאלת השליטה במתחם ציון רשב"י במירון הופכות גם את השאלות הקטנות והשוליות לרגישות ונפיצות. האם תיפגע ה'חזקה' בת 150 השנים של אדמו"רי בויאן, וכיצד הצליח דווקא יו"ר הוועדה החילוני לעשות סדר (זמני) בניהול האתר. סיפורי מירון
11/10/2012  |     |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
ספרדי לא מדליק
השנה החליטו בלשכתו של הראשון לציון, הרב שלמה משה עמאר, שכדאי שאף הוא ידליק את האש על גג הציון. "יש 14 אדמו"רים אשכנזים שמדליקים ברחבי מירון, למה שלא תהיה 'הדלקה' גם לרב ספרדי?" תמהו גורמים בסביבת הרב עמאר. לכאורה, באמת לא אמורה להיות בכך כל בעיה, אך בחסידות בויאן ראו בכך פלישה ל'חזקתם' ונפגעו מהדרישה. הם חוששים מסיפוח זוחל

מודעה שנתלתה בבית המדרש של חסידות תולדות אהרן זועקת:
"שלטון הרשע ושליחיהם מנעצים טלפיהם במקום קדוש זה לבצע הפקעה, וכבר האריך כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א במכתבו על הגזירה הנוראה ועל גודל הסכנה המרחפת, השם ירחם. ועתה הקציבו תקציבים מכספי המדינה בסכומים אדירים לבנות ולהכין מקום ההדלקה בכדי להשתלט על אתרא קדישא ולנשל מאיתנו הדלקה על טהרת הקודש..."

   רשימות קודמות
  על רבנים ועל בנות

זה כבר הפך להיות מסורת שנתית, כמעט כמו ההדלקה המסורתית עצמה. מדי שנה, עם התקרב מועד חגיגות ל"ג בעומר, ניצתת אש המחלוקת בין שלל פלגים חרדיים וגורמים הקשורים בניהול ציון רשב"י במירון, כאשר במרכז ניצבת שאלת השליטה במקום. מדי שנה חוזרת המחלוקת, פושטת צורה ולובשת צורה, שולחת זרועות ומלחכת את סביבותיה.

השנה הגיעו הדברים עד ללִבת האש ממש. מדובר במנהג הדלקת האש המרכזית שעל גג הציון, הפותח את החגיגות בשעה 20:00 בערב, מיד לאחר תפילת ערבית. בכל שנה מתכבד במעמד האדמו"ר מבויאן, זאת לאור 'חזקה' שיש לחסידות ולפיה אדמו"רי בית רוז'ין (שבויאן היא אחת מממשיכותיה) מדליקים את האש במקום מזה 150 שנה.

אלא שהשנה החליטו בלשכתו של הראשון לציון, הרב שלמה משה עמאר, שכדאי שאף הוא ידליק את האש על גג הציון. אומנם לא באותה שעה אלא שש שעות מאוחר יותר - ב-2:00 לפנות בוקר - אבל עדיין על הגג. "יש 14 אדמו"רים אשכנזים שמדליקים ברחבי מירון, למה שלא תהיה 'הדלקה' גם לרב ספרדי?" תמהו גורמים בסביבת הרב עמאר. לכאורה, באמת לא אמורה להיות בכך כל בעיה, אך בחסידות בויאן ראו בכך פלישה ל'חזקתם' ונפגעו מהדרישה. הם חוששים מסיפוח זוחל, כלומר שבשנה הבאה תוקדם ההדלקה לשעה קרובה יותר לשעת ההדלקה של האדמו"ר. חסידים ששמעו על היוזמה המדוברת הגיבו בתדהמה: "אי-אפשר להאמין שמישהו מערער על ה'חזקה' שיש לבויאן. אם הרב עמאר יכול לבקש כזה דבר, הוא לא חי פה בכלל במציאות".

לאור ההתפתחויות הללו, במהלך הימים שקדמו לחגיגות ל"ג בעומר עשו הגורמים הממונים על ארגון ההילולה, ובכלל זה אנשי המשטרה, לילות כימים במאמץ למצוא פתרון שיְרצה את שני הצדדים. בסופו של דבר החליטו בלשכת הרב הראשי להעביר את ההדלקה למקום צדדי יותר, למרגלות הציון.

מי שאינו מצוי בסוד העניינים יכול לראות את הפולמוס כמיותר, אולי אפילו ילדותי. וכי מה אכפת לחסידי בויאן, או לחלופין לרב עמאר, איפה להדליק את האש ובאיזו שעה? אלא שהוויכוח הזה הוא רק ביטוי קטן, דוגמה בזעיר אנפין, למתרחש במירון סביב חגיגות ל"ג בעומר בשנים האחרונות. קרב שליטה ניטש על האתר, ובו מעורבים שלל גורמים וגופים. סלע המחלוקת המרכזי הוא בין החרדים למדינה. אפשר לכאורה לקבוע שידה של המדינה על העליונה, מאחר שזו הפקיעה לאחרונה את האדמות באתר והעבירה אותן לרשותה, אך מחלוקות רבות שבות ומתרגשות מדי שנה בשנה.

כך למשל, בחסידות 'תולדות אהרן' איימו שהשנה לא יקיימו את ההדלקה המסורתית, המסיימת את הילולת ל"ג בעומר. מדובר במעמד שבו משתתפים רבבות, ומיוחסת לו חשיבות רבה. בשבת האחרונה נתלתה מודעה בבית המדרש של החסידות ולפיה ייתכן שההדלקה לא תתקיים כלל. הסיבה: רשויות המדינה החליטו "לעשות סדר" באתר ולתחם את שטחי ההדלקה מחדש, לרווחתם של משתתפי ההילולה ולביטחונם. שבעה מיליון שקלים הוקצו למטרה זו, ובתולדות אהרן מסרבים ליהנות מהכסף הציוני.

"שלטון הרשע ושליחיהם מנעצים טלפיהם במקום קדוש זה לבצע הפקעה", נכתב במודעה, "וכבר האריך כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א במכתבו על הגזירה הנוראה ועל גודל הסכנה המרחפת, השם ירחם. ועתה הקציבו תקציבים מכספי המדינה בסכומים אדירים לבנות ולהכין מקום ההדלקה בכדי להשתלט על אתרא קדישא ולנשל מאיתנו הדלקה על טהרת הקודש".

תרומת המיליונים ממתינה
אתר קבר הרשב"י [צילום: פלאש 90]

יש הרואים בעובדה שעד היום לא התרחש אסון בהילולה במירון אחד מהנסים שנזקפים לזכות ר' שמעון. חגיגות ל"ג בעומר במירון הן האירוע האזרחי הגדול ביותר במדינת ישראל. מאות אלפי אנשים מתקבצים באתר מדי שנה, ומספר המשתתפים עולה בהתמדה. במשך השנה כולה פוקדים את האתר למעלה ממיליון וחצי מבקרים - ורק הכותל המערבי זוכה למספר מבקרים גדול יותר.

בדוח מבקר המדינה לפני כשלוש שנים נקבע כי "בטיפול במתחם קבר רשב"י במירון קיים כשל מערכתי". בדוח החמור צוין שבמהלך יום ההילולה כולו מצטופפים בתוך המבנה אלפי אנשים ומבקשים להתקרב לאבן המצבה של רשב"י ובנו אלעזר, אך במקום לא קיימת דרך מילוט כלשהי. המצב של גג המבנה, אשר נבנה במאה ה-16 ועליו מתגודדים אלפי אנשים, אינו מעודד בהרבה. בדיקת עומסים למבנה נעשתה לפני 20 שנה, ומאז הבדיקות ההנדסיות הן ויזואליות בלבד. אלה רק חלק קטן מהליקויים. לב הבעיה שעליה הצביע המבקר בדוח נעוצה בסבך הבעלויות על המקום.

שורשי הסכסוך המשפטי סביב שאלת השליטה בציון רשב"י מתחילים לפני למעלה מעשור. קרב השליטה מתנהל בין ארבעה 'הֶקדשות' (ארגונים שנועדו לנהל נכסים ציבוריים באמצעות נאמנים) המסוכסכים אלו עם אלו (וגם בתוכם) ובין רשויות המדינה, ומעורבים בו עשרות אפוטרופוסים ועורכי דין. מדובר בשני גופים המייצגים את ועד ההקדשות הספרדי ובשניים המייצגים את ועד ההקדשות האשכנזי. נציגי ההקדשות טענו בתחילה שראוי שכל העניין יידון בבתי דין רבניים, אלא שעל-רקע תוכניות הפיתוח באתר מי שגלגל את העניין לפתח בתי המשפט האזרחיים הם דווקא חלק מנציגי ההקדשות. בתוך כך נכנסה המדינה ודרשה להיות שותפה בניהול המקום, ועל-רקע אי הסדרים שבניהולו - הועלתה גם דרישה לבטל את זכויות ההקדש באתר ולהעביר את הקרקע על שם המדינה.

מטבע הדברים, הסכסוך המשפטי מונע את פיתוחו של האתר, כאשר כל יוזמה מצד אחד הגורמים המעורבים מנוטרלת על-ידי הצדדים האחרים. כך למשל, המיליארדר המנוח אדמונד ספרא הבטיח לפני שנים לתרום ככל שיידרש לשיפוץ האתר. עד היום גובשו לפחות ארבע הצעות אדריכליות מפוארות הכוללות בניית מבנה גדול ומהודר, סלילת כבישים, הסדרה של מנחת מסוקים והקמת מזנונים ואתרי קמפינג למשפחות - אולם בהיעדר גורם אחראי ומוסמך אי-אפשר היה לממש את ההצעות.

תחת זאת, האתר ניצב בעליבות ארוכת שנים. דרכים מתפוררות, תוספות בנייה כעורות, צבע מתקלף וריהוט ישן משמשים תפאורה עגומה לאחוזת ה'ציון'. רבים מהבאים למירון הביעו עניין בשיפוץ המקום בצורה שתכבד את "התנא האלוקי" הקבור בו, אלא שמבקשי כבודו של הצדיק היו רבים, רבים מדי.

לפני שלוש שנים בדיוק, בעיצומן של ההכנות להילולה, נדרש בית המשפט העליון לסוגיית הבעלות על ציון רשב"י. בפסק הדין שניתן נקבע שתוקם ועדת ניהול זמנית שתורכב מחמישה חברים - נציג של כל אחד מארבעת ההקדשות - ומנציג מטעם המדינה. את החלטתם נימקו השופטים בטענה כי "מאז הגשת תובענות ההקדש חלפו למעלה מעשר שנים וקשה להעריך מתי יסתיימו ההליכים. אין זה מתקבל על הדעת כי עד למתן פסק דין ימשיך האתר - שאותו פוקד מספר כה רב של מבקרים מדי שנה - להתנהל באופן לא ראוי".

עוד נקבע בפסק הדין שהוועדה, שזכתה לכינוי "ועדת החמישה", לא תוגבל לפיקוח בלבד ותהיה מוסמכת בכל עניין הנוגע לניהול האתר לרבות בנייה ושיפוץ, ניהול כספי התרומות והשימוש בהם. לתפקיד יו"ר הוועדה מונה מטעם המדינה הממונה על המקומות הקדושים והכותל המערבי, הרב שמואל רבינוביץ'.

מקום קדוש או אתר תיירות?

את ישיבתה הראשונה קיימה "ועדת החמישה" ביוני 2008. בין כותלי בית המשפט המשיך המאבק להתנהל במרץ, ועתה נאלצו כולם להתיישב בחדר אחד ולהחליט החלטות יחד. רבים העריכו שהוועדה לא תוכל לתפקד - וכך אכן קרה. אנשי ההקדש הספרדי, המתאפיין בקו דתי-לאומי, פעלו בשיתוף פעולה עם הרב רבינוביץ' ואף ייחלו להצלחתו. שלושת ההקדשות הנותרים, המתאפיינים בקו חרדי, התקוממו נגדו. הרב רבינוביץ', כך טענו, "עשה יד אחת עם המדינה לנישול ההקדשות מהבעלות על האתר". לאחר זמן קצר התפטר הרב רבינוביץ' מתפקידו, ובמקומו מונה אלכס ויז'ניצר, מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים לשעבר ויו"ר הדירקטוריון בחברת 'מקורות' בהווה. ויז'ניצר, יהודי שאינו דתי, הוא מאנשיו של אביגדור ליברמן, "בולדוזר לא קטן" כפי שמגדירים אותו מכריו. "החרדים הבינו שעליו לא עובדים כל האיומים והפשקווילים, ועל-אף שהיו גם נגדו הפגנות בהתחלה, זה לא הזיז לו. העבודה באתר המשיכה כרגיל ואפילו התקדמה בקצב משביע רצון מעבר למצופה", מספרים גורמים הקרובים לנעשה בציון רשב"י.

לפני כשנה, בין השאר בעקבות עבודתו הנמרצת של ויז'ניצר, נפל דבר: שר התיירות סטס מיסז'ניקוב הכריע כי מתחם רשב"י יעבור לבעלותה של מדינת ישראל. "אין סיבה שנתחשב בכל גורם קיקיוני, בשעה שאנו מממנים ומתחזקים את המקום בכל שנה במיליוני שקלים", הסבירו במשרד התיירות. לאור מצב העניינים ששרר באתר, רוב עסקני מירון דווקא ראו את הצעד באור חיובי, והביעו סיפוק מהשינויים הדרמטיים. "הגענו למצב שבו כדי להחליף נורה או מרצפת במתחם היינו צריכים לקבל אישור מסיקריקים שהערימו קשיים גדולים. כל שינוי עדיף על המצב שבו כל אחד עשה מה שהוא רוצה". המתנגדים לעומת זאת מתחו ביקורת חריפה על המהלך: "איך ייתכן שגוף חילוני יפקח על המקום הקדוש?"

יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, הגוף המופקד על ניהול האתר במירון מטעם "ועדת החמישה", מודה שניהול האתר לא מתבצע בדרך הראויה - אך מבקש ללמד זכות: "אמנם היו הרבה הפרעות ועיכובים, אבל צריך לזכור ולהבין שכל מטרתם של ההקדשות או של הציבור החרדי בסיפור היא בסך הכול לשמור על צביונו הקדוש של המקום. גם הגורמים הממשלתיים המעורבים חייבים להבין זאת ולהיות רגישים כלפי העניין".

חששם הגדול של נציגי ההקדשות נוגע להפיכת המקום הקדוש לאתר תיירות. את חששם זה הם העלו בערכאות השונות פעם אחר פעם. המדינה מצִדה לא טרחה מעולם לדחות את החששות הללו על הסף. גורמים בכירים במשרד התיירות מגדירים את פיתוח האתר "אינטרס לאומי". כך אפשר להתרשם גם מהתקציב הגדול שהוקצה לטובת פיתוח האתר וניהולו.

לאחרונה אושרה החלטת ממשלה שעל פיה במהלך שלוש השנים הקרובות יושקעו במתחם רשב"י כ-27 מיליון שקלים על-מנת לבנות תשתיות קבועות ובטיחותיות. באתר כבר החלו בבניית פרויקטים בטיחותיים, ביניהם בניית "גשר הכוהנים", הקמת שתי במות נוספות, פילוס דרכי מילוט והקמת מרפסת נשים. בנוסף, משרד התיירות משקיע באתר מדי שנה כ-13 מיליון שקלים. 6 מיליון מיועדים לתחזוקה שוטפת של המקום, וכ-7 מיליון מוקדשים להילולה השנתית.

לדברי גורמים במשרד התיירות, "מקומות כמו מירון וקברי צדיקים אחרים הם מוקד משיכה לתיירים מחו"ל, במיוחד לאור הפריחה של הקבלה. רבי שמעון בר יוחאי והקבלה הם דבר אחד. אנשים מאמינים שאם הם יעלו ויפקדו את הקבר הדבר יביא להם הצלחה, ומגיעים לשם אפילו תיירים לא יהודים ועושים טקסים קבליים". מכך בדיוק חוששים החרדים.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  11/10/2012   |   עודכן:  11/10/2012
נטע סלע
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אש המחלוקת בוערת במירון
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יונה סוקולובסקי
12/10/12 17:11
2
יונה סוקולובסקי
12/10/12 18:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפתע מדינת ישראל הולכת לבחירות עם דגל ה"גיוס לכולם". לאחר 64 שנים נזכרו המדינאים בישראל שאין נשיאה שווה בנטל במדינת ישראל, וקרוב ל-50 אחוז מהאוכלוסיה בגיל הרלוונטי אינם משרתים כלל, לא בצה"ל ולא בשירות הלאומי.
11/10/2012  |  אבינדב ויתקון  |   כתבות
"הייתי רוצה שהקהל יידע שהכנסת היא במה של אנשים שנלחמים בכל הכח עבור האינטרסים שלהם, בשביל עצמם ולמען עצמם", כך מסביר שמואל וילוז'ני את חוויית הצפייה בהצגה החדשה בכיכובו - קיזוז. משמעות שם ההצגה היא 'הברזה' הדדית מהצבעה של שני חברי כנסת, האחד מהקואליציה והשני מהאופוזיציה. אי הנוכחות של השניים שומרת על המאזן של תומכים מול מתנגדים. זאת בהנחה שהח"כים שהודיעו שיגיעו להצבעה, אכן יגיעו- הנחה בעייתית לכשעצמה.
11/10/2012  |  שי הרלב  |   כתבות
"ברצועת עזה אוהבים מאוד את ספרי הילדים מישראל", מספר עז א-דין אל-הודה, בעל ספרייה והוצאה לאור בכפר-קרע שבמשולש. "הם לא תמימים והם יודעים מאין מגיעה הסחורה. הם יודעים שמדובר בהוצאה לאור של הקיבוץ המאוחד וספריית הפועלים. וגם את שם הסופר שכתוב על גבי הספר בערבית. על אחד הספרים מהוצאת קוראים הייתה גם תמונה של דגל ישראל, ובכל זאת הזמינו ממני חמישים עותקים. כל מיני משווקי ספרים ברשות וברצועה רואים את הספרים הישראלים באינטרנט, יוצרים קשר איתנו ומבקשים להזמין".
11/10/2012  |  אסף גבור  |   כתבות
ההפגנה שהתקיימה ביום שישי, ה-5 באוקטובר 2012, מול מסגד חוסייני בעמאן הייתה הגדולה ביותר מאז החלה ההתקוממות הערבית. עד כה, מדובר בחדשות טובות מנקודת מבטה של האופוזיציה בירדן, ואולי אף היחידות. תחת הדגל של הצלת האומה, המארגנים, בעיקר חזית הפעולה האיסלאמית, המייצגת את האחים המוסלמים, וכשבעים ארגוני אופוזיציה שונים, אינם יכולים להיות שבעי רצון לנוכח 10,000 מפגינים. מזה שבועות הם העלו באופן פומבי את רף המשתתפים בקריאה להפגנה בת 50,000 משתתפים, בניסיון לחקות את "הפגנת המיליון" שהתקיימה במצרים.
11/10/2012  |  עודד ערן  |   כתבות
בשלהי יולי האחרון הסלימה הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו את מלחמתה בפרסום הסמוי. הרשות הטילה קנסות גבוהים על זכייניות ערוץ 2 וערוץ 10, והורתה להוריד מהמסך ארבע תוכניות שנמצא כי כללו מספר רב של מקרי פרסום סמוי. "התקווה שלי היא שהאיתות הזה יהיה מספיק חזק, גם כלפי הזכיינים וגם כלפי השוק, כדי שתהיה האטה, אם לא עצירה, של התופעה הזו", אמרה אילת מצגר, המנכ"לית בפועל של הרשות השנייה, בשיחה עם אתר זה.
11/10/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il