|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

מכסחי הש"ד

עד המדינה במשפט הולילנד נתון למתקפה צולבת רב-זרועית, היוצרת רושם של תיאום ותכנון. בעוד חלק מן הצעדים לגיטימיים לחלוטין, אחרים מעוררים תהיות שתמיהות. הפרקליטות תצטרך למצוא דרכים להגן על העד שלה, והשופט רוזן יצטרך להתעשת כדי להבטיח משפט צדק
24/10/2012  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט הולילנד   |   תגובות
ש"ד. אולי ההפסקה תעזור לו [צילום: פלאש 90]

ממה הם מפחדים?
כל הנאשמים טוענים פה אחד, כי ש"ד הוא שקרן שאינו מסוגל לומר מילת אמת. אם כך הדבר, קצת קשה להבין מדוע יש עליו מתקפה כה עזה מחוץ לבית המשפט. שהרי אם כל דבריו הם שקר וכזב - יוכיחו זאת הנאשמים במהלך המשפט. ההתקפות הבלתי-פוסקות על ש"ד שלא במסגרת משפט הולילנד מעלות את התהייה, האם הנאשמים חוששים ממנו לא מפני שהוא משקר אלא מפני שהוא דובר אמת.

משפט הולילנד הוא חסר תקדים בהרבה מובנים: זהות הנאשמים, הצטברות האירועים, אורכו הצפוי. וגם בעוד היבט חשוב: דומה שמעולם לא היה נתון עד אחד למתקפה כה מוחצת מכיוונים כה רבים, בלא שאיש יוכל למעשה להגן עליו.

ש"ד אינו מצדיקי הדור. רחוק מכך. הוא שקרן סדרתי ונוכל רב-מעללים. יש לא מעט מן הצדק בטענה הנשמעת מכיוון ההגנה במשפט הולילנד, לפיה יש בעייתיות (ושוב דבר חסר תקדים) בכך שמי שהודה שהיה ציר מרכזי בעבירות אותן הוא מתאר, הופך להיות עד מדינה. ואחרי שאמרנו את כל זה - וש"ד בעצמו מודה בכך - עדיין צריך לזכור שהוא אדם בעל זכויות יסוד ושהוא עד בהליך פלילי.

עם החלק הגלוי של המתקפה הזו אין שום בעיה. זוהי החקירה הנגדית הקשה בה נתון ש"ד, ואשר נמצאת רק בראשיתה: גיורא אדרת, סניגורו של נאשם מס' 1 (הלל צ'רני), עדיין רחוק מלסיים את חלקו - ואחר-כך יש עוד 15 סניגורים שיחקרו. אדרת עושה את עבודתו נאמנה, בצורה מרשימה מאוד וגם הוגנת; התקפותיו על ש"ד אינן חורגות מן המקובל ומגבולות הטעם הטוב.

הבעיה מתחילה עם דברים אחרים שקורים בבית המשפט. עם הצחקוקים הבלתי-פוסקים מספסל הנאשמים ומספסליה המרובים של ההגנה. השופט דוד רוזן כמעט ואינו מתערב, וחבל שכך. אם היה מדובר במקרה או שניים - זה בהחלט סביר. אבל נראה שמדובר בתופעה מכוונת, ברצון להביך ולהשפיל עוד יותר את ש"ד, ברצון לנטוע עוד יותר במוחו של רוזן את הטענה שמדובר בעדות מגוחכת.


כלים משפטיים ובליץ תקשורתי


אבל עדיין, אילו כאן הייתה התופעה מסתיימת - ניחא. אלא שהיא מתפרסת למחוזות נרחבים בהרבה. הבקשה למנוע מעוה"ד אמנון יצחקניא ואילן סובל לייצג את ש"ד בהליך האזרחי, אשר התקבלה בידי ועדת האתיקה המחוזית בלשכת עורכי הדין, אולי ראויה ונכונה מצד עצמה - ואיננו מביעים דעה בנושא - אך היא מעוררת תחושה קשה של חוסר נוחות. כך גם הטענה שהעלו כמה מן הסניגורים, ולפיה אין מקום להכניס את ש"ד לתוכנית להגנת עדים, משום שזו מיועדת למי שמאוימים במסגרת ההליך הפלילי - ואילו האיומים על ש"ד נובעים מהסתבכויותיו הכספיות. שוב: אולי הטענה נכונה, אבל קשה מאוד להרגיש איתה בנוח.

שימוש אחר בכלים משפטיים נעשה בדמות שורה של הליכים שנפתחו ונפתחים נגד ש"ד מאז החל להעיד במשטרה. תביעה של הלל צ'רני, תביעה של ענת רבין (אשתו של הנאשם מאיר רבין), תביעת עיקול בגין חוב מלפני חמש שהגיעה לביתו בימי החגים האחרונים ועוד ועוד. גם כאן, אין לנו כלים לקבוע האם יש ממש בתביעות אלו, אבל גם כאן נוצר רושם קשה ולפיו הדברים אינם מקריים.

הדברים כמובן מגיעים לשיאם בבליץ התקשורתי נגד ש"ד (שגם באתר זה ניתן לו ביטוי). זה כבר לא מסמך פה ומסמך שם; זוהי מתקפה רב-זרועית. פעם זה תחקיר בנושא התמונות שלו (נושא המצוי בבירור משפטי), ופעם זו הכתבה בכלבוטק שהסתמכה על עדים סמויים - שהתבררו כקרובי משפחה של נאשמים. ואלו רק שתי הדוגמאות האחרונות; קצת חיפוש בארכיון יעלה הרבה סיפורים דומים מתקופות קודמות. ושוב: ייתכן שלחלק מן הטענות יש בסיס וייתכן שיש כאן מדי פעם גם עיתונות חוקרת לגיטימית. אבל השילוב ובעיקר העיתוי מעוררים תחושה עזה של תכנון מוקדם.


המטרה: לשבור את ש"ד


למתקפה הזו יש כמה יעדים. הראשון והחשוב שבהם הוא לשבור את ש"ד - אם לא לגמרי, אזי לפחות חלקית; אם לא להגיע למצב בו יסרב או לא יהיה מסוגל להעיד, אזי לפחות להביא אותו לחוסר ריכוז, בלבול ומתן תשובות בעייתיות. כפי שניתן היה להתרשם בשתי הישיבות אחרי סוכות, בטרם אושפז ש"ד, המטרה הזו הולכת ומושגת. ייתכן שמבחינה זו, דווקא ההפסקה הכפויה בעדות תעזור לש"ד.

היעד השני הוא לגרום לפרקליטות לחוש חוסר ביטחון ככל שהמשפט מתקדם. היעד הזה אינו נראה כרגע בר-השגה: בפרקליטות בטוחים בצדקת הטענות שהועלו בכתב האישום, ומדגישים שוב ושוב שעם כל מרכזיותו וחשיבותו של ש"ד - יש ראיות חיצוניות נוספות הקושרות את הנאשמים לעבירות החמורות המיוחסות להם.

היעד השלישי הוא להשפיע על השופט רוזן. שופטים הם בני אדם ויושבים בתוך עמם. הם קוראים עיתונים, גולשים באינטרנט וצופים בטלוויזיה. תת-ההכרה שלהם פועל בדיוק כמו שלכם ושלי. קו הגנה מרכזי הוא להוכיח שש"ד הוא שקרן כפייתי שאינו מסוגל לומר את האמת. אדרת עשה זאת בצורה נרחבת ועמיתיו מן הסתם יוסיפו את חלקם, וזה כמובן לגיטימי לחלוטין. הגבול נחצה כאשר מנסים להשפיע בעקיפין על השופט באמצעות אירועים המתרחשים מחוץ לאולמו; זוהי כבר עבירה פלילית של סוביודיצה, אך כידוע - הסעיף הזה בחוק העונשין הוא מזמן אות מתה.

עדותו של ש"ד תימשך עוד מספר חודשים, ושלב ההוכחות כולו יימשך לפחות עוד שנה. זהו זמן רב מאוד, היכול לשמש היטב את מי שמבצעים את הסיכול הממוקד נגד ש"ד. הפרקליטות תצטרך למצוא את הדרכים להתמודד עם התופעה הזו, וגם רוזן יצטרך להתעשת ולמנוע אותה. הפרקליטות - אם היא רוצה לזכות במשפט; רוזן - אם הוא רוצה להבטיח משפט צדק, יהיו תוצאותיו אשר יהיו.

תאריך:  24/10/2012   |   עודכן:  27/10/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אתי בן-דור   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   משה  ישראל   משה שמיר   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מכסחי הש"ד
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי מ
24/10/12 09:53
2
לוין תתבייש
24/10/12 10:45
3
למר לוין
24/10/12 11:09
 
אזדחית
24/10/12 11:23
 
לאזרחית
24/10/12 12:05
 
יוסי מ
24/10/12 12:22
4
זה רציני ?
24/10/12 11:14
5
פשפש
24/10/12 12:06
6
אורן אדרת
24/10/12 12:42
7
מתיתיהו
24/10/12 12:42
8
ינאי המלך
24/10/12 13:02
9
מי שאשם שיענש
24/10/12 14:43
10
רודולף קסטנר
4/11/12 14:38
11
עובדיה הוכמן
6/11/12 17:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
45% מכלל אזרחי מדינת ישראל הם בעלי תואר ראשון. כמעט מחצית מאיתנו. עם הספר, או מה?
24/10/2012  |  עקיבה לם  |   מאמרים
"בגדי המלך החדשים" זה משל מופלא לציבור בישראל שמאמין שהוא חי במדינה דמוקרטית כי ככה אמרו לו. רק "חכמים" מבחינים בדמוקרטיה הישראלית – כמו אותם "חכמים" שראו את בגדי המלך החדשים. זה אולי משל על טבענו כבני אדם. המציאות נראית על-פי עמדת הרוב או הרטוריקה של השליטים והרוב באמת משוכנע שהוא חי במדינה דמוקרטית. אף אחד לא מעז לצאת כנגד הדעה הרווחת הזאת. אז הנה אמרתי! מדינת ישראל אינה מדינה דמוקרטית ומעולם לא הייתה!
23/10/2012  |  יניב מויאל  |   מאמרים
בימים אלו ממש מתפרסמת פה, באתר News1, ביקורת על השופטת דפנה אבניאלי (מנקודת מבטה של פרקליטות המדינה), אשר מעזה, ברוב פרימדוניותה, לדרוש, בלא מעמד כלל, מוועדת התכנון והבנייה, ליתן לה מעמד בהחלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לאשר/לא לאשר את הבריכה הפרטית שבונים השכנים. כאן המקום לציין כי כתבתו של איתמר לוין, שסקרה את הפרשה, ביטאה את הצד השני לסכסוך, המותח ביקורת על פרקליטות המדינה, כאילו "ברוב חוצפתה", "הוד רוממותה" השופטת, מבקשת זכות עמידה שאינה זכאית לה, בפני הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.
23/10/2012  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
אתה ואני לא יכולים להרשות לעצמנו ללכת לבית משפט כי אין לנו מזוודות כסף ואפילו לא מעטפות יש לנו משכנתה ואולקוס, ואנחנו חיים על משכורת חודשית שלא תמיד מגיעה כל חודש זו גם הסיבה שרבים מאיתנו לא מצליחים להתגרש כשאין לנו כסף לפרנס את המשפחה
23/10/2012  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
אינטרסים פוליטיים של ח"כים? עיין ערך חז"ל רצח על-רקע רומנטי? אין חיה כזאת עיתונות זה עסק כלכלי המתחזים - קַן הקוקייה כבר כאן ולקינוח התפוח הקטן ותנאֵי העבדוּת
23/10/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד  /  מי ומי  
עורכי הדין של ש"ד לא ימשיכו לייצגו  /  איתמר לוין
ש"ד צפוי לחזור השבוע לדוכן העדים  /  איתמר לוין
צ'רני: ש"ד - קוזק נגזל; התביעות נגדו - אמיתיות  /  איתמר לוין
שחור-לבן  /  איתמר לוין
לא לאפשר לאולמרט לחזור  /  ראובן לייב
משפט התקשורת  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ברט סטיבנס, מכותבי הטורים המרכזיים בניו-יורק טיימס, ציין כי ניר ברקת לא הצליח להשיב כראוי לשאלות על מדיניותו של בנימין נתניהו, בכל תחום, בכל חזית
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
יואב יצחק
יואב יצחק
החל שלב ההוכחות בקובלנה שהגיש ליברמן נגד כמיסה    כבר עתה נראה: טיעוניו של כמיסה, לפיהם ליברמן הזמין כביכול רצח של סנדו מזור, ייוותרו בגדר סיפורי בדים    האמת הפשוטה: כמיסה ניסה להוצ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
אני משוכנע, שאם היה יושב על כסא ראש הממשלה בנימין גנץ, ובימיו היו מתרחשים אירועי הזוועה בנימין נתניהו היה זועק לעברו - טול אחריות ותתפטר
רוני מזרחי
רוני מזרחי
אם שכר ממוצע של פועל בניין פלשתיני עמד על כ-400 שקלים בממוצע ליום, הרי ששכר על עובד מיובא ממדינות אחרות יעמוד על כ-1,000 שקלים לפחות, כלומר פי 2.5 יותר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il