|   15:07:40
דלג
  אסף גבור  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

שוב לא שקט

חמאס מבסוט. מצד אחד, יש שקט בעזה בעקבות הסכם רגיעה לכבוד החג המוסלמי. מצד שני, אפשר להמשיך לירות על ישראל, בידיעה שהתגובה תהיה מינורית: ישראל פוגעת נקודתית, רק ביורים. שאר הפלשתינים נהנים ממזג אוויר נעים ומהשגרה. ובינתיים בבאר-שבע ובאשכול: טילים
05/11/2012  |   אסף גבור   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
ילדים במקלט בעוטף עזה [צילום: AP]

טלאל, תושב מרכז עזה:
"אצלנו ברצועת עזה שקט. שומעים שיש תקיפות של ישראל, אבל מה שטוב לנו זה שהירי של ישראל הוא מדויק. לכן אנחנו, האזרחים, לגמרי בטוחים, ממשיכים בשגרת היום וצופים בטלוויזיה בצילומים של אמריקה בסוּפה. עכשיו ירדתי עם חברים לים, איזו רוח. מזג האוויר נוח"

הידיעות על רגיעה בין ישראל לחמאס, רגיעה שהושגה לרגל חג הקורבן וגובשה בתיווך מצרי, לא הספיקו להגיע לכותרות וכבר הופרה הרגיעה בקול רעש גדול: הפלשתינים ירו טילי גראד אל עבר בירת הנגב, העיר באר-שבע. צה"ל חיסל בתגובה בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, ו"סבב האלימות", כפי שקוראים לזה אצלנו, התחדש.

כששואלים את בכירי חמאס מה גרם לחידוש האלימות, הם מוסרים את המנטרה הקבועה: "הירי הוא תגובה של העוינות והתוקפנות של האויב הציוני". ובינתיים, בעוד שתושבי הדרום צמודים לממ"דים - או למרחבים מוגנים אחרים, בהעדר ממ"דים - תושבי רצועת עזה מסתובבים בעיר מגוריהם ללא חשש.

וכך, גם כעת, בזמן רגיעה כביכול, לרגל החג המוסלמי, הפלשתינים ירו רקטות קסאם וטילי גראד על ראשיהם של תושבי הדרום, ושוב הזרוע הצבאית של חמאס הודתה כי היא העומדת מאחורי הירי. כאילו לא הושג הסכם רגיעה לטובת כיבוד אמונתם הדתית.


המועצה האזורית רמת הנגב נכנסה גם היא לסטטיסטיקת נפגעי הירי הפלשתיני. בבאר-שבע הלימודים בוטלו בעקבות ירי טילי הגראד. במועצה האזורית אשכול המליצו לגננות במוסדות החינוך לגיל הרך לנעול את הילדים במרחבים המוגנים, ולמרות מזג האוויר הנעים שפקד סוף סוף את האזור שסובל רוב השנה מטמפרטורות גבוהות, לא לטייל עם הילדים ברחבי היישובים.

"ברצועת עזה שקט. למרות כל הדיווחים על הסלמה, אנחנו לא מרגישים משהו מיוחד", אומר טלאל, תושב מרכז עזה. "אנחנו שומעים שיש תקיפות של ישראל מדי פעם, אבל מה שטוב לנו זה שהירי של ישראל הוא ירי מדויק ומכוון היישר למי שיורה את הרקטות. לא אלינו, האזרחים. לכן אנחנו בעזה מרגישים לגמרי בטוחים, אנחנו ממשיכים בשגרת היום וצופים בטלוויזיה בסערה סנדי שהופכת את ארה"ב. זו האקטואליה שיש לנו פה - הצילומים של אמריקה בטלוויזיה".

הרוח מחוץ לחלון מכוניתו של טלאל נושבת בחוזקה. הרעש נשמע היטב בטלפון ומפריע למהלך השיחה. "אני מצטער", הוא מתנצל בנימוס, "ירדתי עם חברים לים, יש פה רוח נוראית". יש זמן לבילויים. "אנחנו רוצים לנצל את מזג האוויר הנוח בינתיים", הוא מוסיף, "בימים האחרונים קצת חם בערב, ואין מזגן מפני שאין חשמל. אתה יודע, אצלנו יש שמונה שעות חשמל ביום. בלילה עזה עובדת על גנרטורים".

כששאלתי את טלאל אם ייתכן שהוא כלל לא שמע על המתיחות ביישובים שבדרום ישראל, על עוד סבב אלימות בין חמאס לישראל ועל ירי של שני הצדדים, הוא צחק. "האמת היא שאנחנו די רגילים למציאות הזאת. אנחנו יודעים שצריך לספור עשרה ימים מהאירוע הראשון, ואז שוב יש שקט. למרות שבמרבית רצועת עזה, החיים מתנהלים כרגיל".

ישראל בעד חמאס?

חיזוק מעמד החמאס
יוסוף, פרשן פלשתיני מרצועת עזה: "נראה כאילו ישראל מעוניינת שארגון חמאס יישאר בשטח. היא עושה מעשים שמחזקים את מעמדו, בזמן שאזרחים ביישובים בדרום ישראל יושבים במקלטים וחמאס כן מודיע שהוא אחראי לירי הטילים עליהם. לעומתו, הצבא הישראלי מפגיז בצורה מדודה, יש לו מטרות מוגדות"

'סבב האלימות' או 'ההסלמה בדרום' - אותם אירועי ירי פצצות מרגמה וטילים על תושבי ישראל, התחיל ביום שלישי. מטען נפץ רב עוצמה שהופעל מרחוק העיף את סרן זיו שילון, פצע אותו באורח בינוני עד קשה וגרם לו לאבד את יד שמאל. כלי התקשורת בישראל, שבאו ללוות את המ"פ מגבעתי, דיווחו במקביל על ביקורו בעזה של אמיר קטאר חמד בן חליפה א-ת'אני.

האמיר הקטארי, אשתו ועוד צוות של 61 אנשי עסקים ובכירים בממשל של קטאר כבשו את הרצועה: ארגון חמאס ארגן לכבודם חגיגה של ממש. איסמאעיל הנייה אפילו הוציא את אשתו מהבית כדי לקבל את האורחים. "הביקור הוא שבירת המצור הפוליטי והכלכלי על הרצועה", הכריז הנייה. הוא הוסיף עוד: "הביקור מוכיח שעזה אינה נמצאת לבדה בשטח. זהו עידן חדש שבו יגיעו לרצועת עזה מנהיגים ערבים בכירים".

בתחילת השבוע שעבר סיפר הנייה למדורי הרכילות שהאמיר הקטארי, שהקרן מטעמו מחזיקה בחלק נכבד ממניות קבוצת ברצלונה, הבטיח לו שיביא את קבוצת הכדורגל עם שלל כוכביה לביקור ברצועה. מאוחר יותר, במקביל לדיווחים על עלייה לרגל למכה, דווח שאישיות רמת דרג נוספת הייתה צפויה לעלות לרגל לעזה הקדושה – נסיך בחריין, השייח' נאסר בן חאמד אל-חליפה, כדי לחנוך שני בתי ספר חדשים של האו"ם ברצועה. בחמאס אישרו את דבר ביקורו של הנסיך, ומסרו כי הוא ייפגש עם ראש הממשלה איסמעיל הנייה. התרגשות גדולה. מלשכת הנסיך דווקא פרסמו הכחשה לדיווחים, וציינו כי הביקור לא יתקיים, ובסופו של דבר משלחת של תשעה אנשים בדרג נמוך יותר הגיעה בשבוע האחרון מבחריין לעזה.

"אנחנו עדיין לא יודעים אם ברצלונה תבוא, אבל אנחנו יודעים שארגון חמאס הצליח לשבור את המצור המדיני שהיה מאז ההשתלטות שלו על הרצועה, ודרך אגב זה הרבה בזכות ישראל", אומר יוסוף, פרשן פלשתיני המתגורר ברצועה.

"נראה כאילו ישראל מעוניינת שארגון חמאס יישאר בשטח. היא עושה מעשים שמחזקים את מעמדו של חמאס, בזמן שאזרחים ביישובים בדרום ישראל יושבים במקלטים וחמאס מודיע שהוא אחראי לירי הטילים עליהם.

"הצבא הישראלי מפגיז באופן מדוד, יש לו מטרות מוגדרות. ארגון חמאס בטוח כל כך שהצבא הישראלי ימשיך לנהוג כך, ולכן הוא מאפשר לעצמו לארח גורמים חשובים כמו אמיר קטאר ברצועה.

"שלא לדבר על הקטארים, שכנראה בטוחים שישראל, שאפשרה את הביקור הזה, לא תרשה לעצמה להרוס את החגיגיות ולכן תגיב על ירי הטילים אך ורק בחיסולים ממוקדים של המשגרים".

הפרשן יוסוף בטוח שמתחת לפני השטח יש דברים שהציבור אינו מודע להם – לא הציבור בישראל ולא הציבור ברצועה. "יש פה הרבה יותר מהעלמת עין או מהלכים דיפלומטיים. ישראל מאפשרת ביקור שמחזק את ארגון חמאס, וכנראה גם מבטיחה לקטארים ואולי לחמאס שלמרות שהם יורים טילים ופוגעים בחייהם של התושבים הישראלים בדרום, היא לא תפגע בביקור ותאפשר גם ביקורים והזמנות של קבוצות כדורגל לרצועת עזה".

קטאר מממנת תקיפות

אחמד עטאווה, פרשן פוליטי, חושב קצת אחרת: "צריך להבין – ארגון חמאס קיבל לידיו 400 מיליון דולרים מקטאר, בנוסף לתוכניות בנייה של יחידות דיור ברצועה וסולר קטארי שהועבר דרך מעבר רפיח לרצועה. מדובר בהרבה כסף, ועוד ממי שנחשבת תמיד, בראייה פלשתינית ובטח בראייה של הארגונים הלוחמים, למדינה הבוגדת שהסכימה לכונן יחסי נורמליזציה עם ישראל גם ללא פתרון הסוגיה הפלשתינית.

"מבחינת הרבה אנשים, כשחמאס הסכים לקחת את 'הכסף הקטארי המלוכלך', הוא בעצם כרת ברית עם השטן. לכן, בשביל לסתום לארגוני הדתיים הקיצונים ברצועה ובכלל את הפה, ארגון חמאס היה חייב להוכיח שהוא ארגון התקוממות פעיל, שהוא יורה לעבר ישראל, שאין באמת ערבות בינו לבין קטאר, אלא מדובר בכסף שמשמש למטרה אחת – המשך הלוחמה באויב הציוני".

הפרשן יוסוף מושך את השיחה לכיוון אחר: "ארגון חמאס מנסה לבנות מדינה עצמאית בעזה, מנסה לשמור על השליטה שלו בכל התושבים. התוכנית הזו ברורה גם לצד הישראלי. ארגון חמאס יודע שהאינטרס הישראלי אינו למוטט את השלטון שלו ברצועת עזה. לכן, הוא מרשה לעצמו לאפשר ירי מפעם לפעם, ובתקופה האחרונה גם להודיע שהוא עומד מאחורי הירי.

"יש גם חיזוק משמעותי לחמאס, בזכות העובדה שמצרים עכשיו אוהדת את הארגון. תנועת 'האחים המוסלמים' שנבחרה במצרים לשלטון, וכן הנשיא מוחמד מורסי שעומד בראשה, הבטיחו לא פעם שהנושא הפלשתיני ורצועת עזה נמצאים במקום גבוה במדרג החשיבות. הם גם הצהירו שלא יהיו מוכנים לקבל הסלמה ברצועת עזה מצדה של ישראל.

"לכן, חמאס מרגיש שהוא שוב על הסוס. גם מבחינה מדינית יש לו גיבוי, וגם מבחינה כלכלית – אחרי המיליונים של קטאר, מצב חמאס טוב עוד יותר מזה של הרשות הפלשתינית, והוא לא רואה שום דרך שהמצב הזה ישתנה".

למרות כל הסיבות הללו, יוסוף מבהיר שהאינטרס של הפלגים ברצועת עזה עכשיו הוא לנצור את האש. "אם מנתחים את הרווחים שישראל משיגה מהמתח בדרום אל מול הרווחים של הפלגים הפלשתינים, אפשר בהחלט להסביר למה ישראל רוצה להסלים את המצב הביטחוני.

"כמובן, נושא הבחירות בישראל נכנס למשוואה ומטה את הכף לכיוון ישראל. נתניהו רוצה שהנושא הביטחוני יחזור שוב למרכז הבמה, ולא הנושא החברתי. אבל באופן כללי, המדיניות של ממשלת ישראל היא לנסות לשמור על הפילוג והפיצול בין עזה לגדה.

"אבו-מאזן הולך לאו"ם כדי לנסות להשיג שדרוג למעמדה של המדינה הפלשתינית, וזה כשברור שמדובר במדינת הגדה. ישראל רוצה לשמור על הרשות הפלשתינית חלשה שם, ועל ארגון חמאס מוגבל כאן, ברצועת עזה".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  05/11/2012   |   עודכן:  05/11/2012
אסף גבור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שוב לא שקט
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע.ג.
7/11/12 06:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביקורת חריפה הוטחה בראשי הקהילה הערבית-נוצרית בישראל על-ידי עו"ד עביר קופטי, חברת הארגון הערבי-ישראלי 'מוסאוא' לקידום זכויות הערבים בישראל. המאמר שפורסם בבלוג האישי שלה והופץ ברשת מאשים את ראשי הקהילה הערבית-נוצרית בשיתוף פעולה עם צה"ל.
05/11/2012  |  ישי פרידמן  |   כתבות
העיתונאית-המגישה-היחצנית אילנה דיין עשתה זאת שוב. היא הבטיחה לצופי ערוץ 2, בקדימונים ששודרו שוב ושוב לרגל שובה של התוכנית "עובדה", סחורה עיתונאית מסוג משובח ואיכותי, אך במקום זאת היא סיפקה סחורה פגומה שנכון היה אולי להציגה כתוכן שיווקי.
05/11/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
אישה באה הביתה ומוצאת את בעלה במיטה מתנה אהבים עם חתיכה צעירה. האישה פורצת בצעקות "מה אתה עושה? מי זאת האישה הזאת?" הבעל קם מהמיטה, מתחיל להתלבש, מישיר מבט לעיני אשתו ובלי להניד עפעף עונה לה: "אישה? איזו אישה? איפה את רואה כאן אישה?" האישה נכנסת להיסטריה, מצביעה על הצעירונת, שבינתיים גם היא קמה מהמיטה ומתחילה להתלבש, "האישה הזאת, מה היא עושה כאן?"  הבעל שומר על קור רוחו וממשיך בשלו "על מה את מדברת? אין פה אף אישה!" ככה זה נמשך - האישה צועקת והבעל בשלו: "אין פה אף אישה, זה רק נדמה לך." לביטחון שהבעל מפגין יש תוצאות - האישה מתחילה להישבר, ואחרי כמה דקות היא שואלת את בעלה מה להכין לו לארוחת הערב. 
05/11/2012  |  ד"ר ישראל בר-ניר  |   כתבות
השופטת: מרים מזרחי, בית המשפט המחוזי בירושלים
05/11/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
בשנים האחרונות חברת החשמל מסבירה לציבור את החשיבות של "צריכה נבונה" של חשמל. במילים אחרות, היא קוראת לציבור לצרוך פחות חשמל. לעתים היא אף פונה בקריאה נרגשת לציבור שלא להפעיל מכשירים זוללי חשמל בשעות העומס, כדי למנוע קריסה של המערכת. ואילו בנק ישראל פנה אלינו השבוע בדרישה שנחדל ממנהגנו לרכוש דירות להשקעה.
05/11/2012  |  ערן בר-טל  |   כתבות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
ילדה קיללה חיילים  /  איציק וולף
נתניהו: קורא לחזור למו"מ ישיר  /  איציק וולף
פרס: אבו מאזן הוכיח שהוא פרטנר  /  איציק וולף
אבו מאזן מגדיר את השמאל  /  ד"ר רון בריימן
"אלוהי ההבטחה" זו אמונה   /  איתן קלינסקי
אבו מאזן שקרן ומכחיש שואה  /  יהודה דרורי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il