|   15:07:40
דלג
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

קלקלה חופשית ורווחים קלויים

נתניהו ושטייניץ עשו מעשה מיקרו-הבחלה לרווחים הכלואים, ויצרו מאקרו-בחילה, כאשר המירו את הרווחים הכלואים, עבור העשירונים הנמלטים ממס, באמצעות מעשה החקיקה. רווחים קלויים לשנת בחירות. 27 מיליארד שקלים ניתנו במתנה על-ידי רודפי שלטון לחבריהם רודפי ממון. זה ההבדל על רגל אחת בין קפיטליזם לסוציאליזם. מעשה הבחלה שסופו בבחילה
13/11/2012  |   דן אלון   |   מאמרים   |   תגובות
נתניהו ושטייניץ. יצרו מאקרו-בחילה [צילום: פלאש 90]

בין קפיטליזם לסוציאליזם
ההבדל העיקרי בין שתי השיטות דומה להבדל שבין הדרך והמטרה. הקפיטליזם רואה אך ורק את המטרה, בעוד שהסוציאליזם רואה גם את המטרה וגם את הדרך. אם תרצו, ניתן להגדיר את ההבדל ממש כמו ההבדל בין רובוט (קפיטליזם), לעובד מיומן הרואה בעבודתו אמנות ומשקיע בה מחשבה ואיכות. הקפיטליזם מייצר כמות על-פי מדד של מחיר זול, והסוציאליזם מייצר כמות על-פי מדד של מחיר זול עם איכות של רווחה (רווחה לעובד, רווחה למעסיק, ורווחה לרוכש)

זעם מיותר
העשירים לא אוהבים מיסים באופן כללי, ולכן יש ענפים של יועצי מס, מועדונים סגורים של פרקליטים ופירמות רואי-חשבון העוסקות במקלטי-מס, וכיוצא באלה מיני תעשיות שתפקידן לחלץ את העשיר מפני תשלום חלקו לקיומה של החברה בה הוא חי. הישראלים נזעמים על החברה החרדית ושיטות הקצבאות לאברכים, רק משום שאינם מודעים להיקפים העצומים של הימלטות ממס של העשירונים העליונים

קלקלת נתניהו

תורת הכלכלה היא אחד המקצועות האקדמיים שעוסקים במה שקרוי ביידיש: "לופט גשעפט" ובעברית מדוברת "עסקי אוויר". הפרשנות המקובלת לתורת הכלכלה משתנה על-פי תפישות עולם ואידיאולוגיות, וכן בהתאם לזווית המבט של המגדיר. ההגדרה הפיננסית שונה מההגדרה הערכית-מוסרית, וכך יבוא לידי ביטוי ההבדל בין מי שעניינו בכסף גרידא (ולפיכך יגדיר את הכלכלה על-פי אדם סמית': "המדע החוקר את העושר"), לעומת מי שעניינו בערך שמעבר לכסף (ולפיכך יגדיר את הכלכלה בדומה לאלפרד מרשל "המדע העוסק ברווחה").

אין צורך להסביר לאיזו מבין שתי האסכולות הללו שייך בנימין נתניהו שלא מחשיב רווחה בכלל במשוואה שלו, נכון?

לעת עתה, נסתפק במבט על שתי אגדות כלכליות מבית הטרור הכלכלי של נתניהו.

אגדות הקלקלה של נתניהו: "העושר מחלחל"

אחת התיאוריות המהוות את הבסיס עליו נשען בנימין נתניהו כאשר הוא מוכר לישראלים את תורת הכלכלה שלו, היא אגדת "העושר מחלחל". על-פי התיאוריה הזו, אם העשירים מתעשרים, כל השכבות שמתחתן בפירמידת העושר מתעשרות גם הן. האגדה הזו היא למעשה אפוד המגן של נתניהו, המאפשר לו לעשות בגלוי למען התעשרות העשירים. מי שמאמין לאגדה הזו לא יוכל להלין על כך שהעשירים מתעשרים, כי המשוואה הזו אומרת שזה טוב שהעשירים מתעשרים.

האמת על "העושר המחלחל" - הסוד הטמון בתוך המשוואה הזו, הוא "סוד היחס". סוד היחס חושף את האמת מאחורי האגדה הזו, ומגלה שאכן יש קשר בין התעשרות העשירים וחלחול העושר כלפי מטה, אך במקביל לחלחול מתעצם גם מדד היחס. העשיר מתעשר הרבה יותר והעני מתעשר הרבה פחות. התוצאה של "סוד היחס" היא - העצמת הפערים!

אגדות הכלכלה של נתניהו: "מאקרו מול מיקרו"

כל כלכלן מתחיל, מפריד בין שתי הרמות הללו של ניהול כלכלה. ההפרדה הזו נעשית לא רק משום שהן רמות שונות של הסתכלות על קשרי הגומלין (והחוקיות של התבוננות משותפת על שתיהן רצופת אתגרים שלא ניתנים לגישור), אלא בעיקר משום שהקשר ביניהן זהה לאתגר של מדעי החברה (ומאותגר בדיוק על קו התפר שבין טובת הפרט וטובת הכלל). הפרדת הדיון לשתי רמות אלה מאפשר לכלכלנים לנתק את הדיון בין טובת האדם החי בתוך המערכת הכלכלית, ובין טובת הכלל. טובת הכלל תגבר תמיד בעיני הכלכלנים העוסקים בעושר במקום ברווחה.

האמת על "מאקרו ומיקרו" - הקשר בין מאקרו ומיקרו זהה לקשר בין סטטיסטיקה ופרקטיקה. כך מתאפשר לנתניהו ושטייניץ להציג נתוני מאקרו כלכלה ולהראות שהקדנציה שלהם רצופת הצלחות, בעוד שנתוני ה-OECD מראים שישראל היא בין המדינות המאותגרות ביותר במדדים המתייחסים למרכיבי הרווחה, עם שיעורי "מועסקים שאינם 'גומרים' את החודש" שנראים יותר כמו נתוניה של מקסיקו. מה שמחביאים נתוני "מאקרו" הם בעיקר את העובדה שהסטטיסטיקה משקרת, כי הפרקטיקה מוכיחה ששחיין אולימפי מסוגל לטבוע למוות בבריכה שהסטטיסטיקה מחשבת עבורה עומק ממוצע של 10 סנטימטר.

קפיטליזם מול סוציאליזם

כל מילה שמסתיימת בסיומת "זם" נושאת בתוכה בעייתיות הנובעת מתיחום וסגירות שאין להם דבר על היחסיות המורכבת המתקיימת בטבע. זה הטבע האנושי שיודע לעבוד עם מסגרות ותבניות של קטגוריות, והולך לאיבוד במבנים חסרי צורה והגדרה. מכאן נובעות ההגדות הללו, לצרכי קיומו של שיח בלבד. לכן נביט אל מעבר למילה ונכוון את עצמנו למשמעותה.

קפיטליזם מכוון עצמו ל"קפיטל" (ומשמעו, בפשטות: "הון"). הקפיטליזם רואה במערכת השיקולים שלו רק את ההון. חומרים ומלאי הם הון, אמצעי יצור הם הון, וגם אנשים הם בסך-הכל הון! כאשר אדם עובד למען אדם אחר, העובד הוא "הון" של המעביד. מכאן נבנו מחלקות "כוח-אדם", שהפכו ברבות הימים ל"משאבי אנוש". האנשים הם בפשטות - הון! כאשר קפיטליסט משקיע באנשים המועסקים אצלו, הוא אינו עושה זאת מתוך עניין באנושיות שבהם, אלא מתוך המחשבה על מניעת בלאי (ממש כמו בלאי של מכונה). המכונה זקוקה לשמן, והאדם זקוק למעט השקעה לצורך תחזוקה. וממש כשם שמכונה עוברת למזבלה כאשר מכונה אחרת יכולה לתת תפוקה גבוהה יותר במחיר זול יותר - כך גם האדם. המזבלה האנושית היא לשכות התעסוקה והאבטלה, התורים של הבטחת הכנסה בביטוח הלאומי וכיוצא באלה.

הסוציאליזם מכוון עצמו ל"סוציאל" (ומשמעו, בפשטות: "חברתי"). הסוציאליזם שם את המרכיבים הערכיים והמוסריים בתוך המשוואה הקפיטליסטית, ועושה איזון בין הצורך הקפיטליסטי לייצר ערך כלכלי נוסף, ומחשיב באותה העת את המרכיב האנושי של רווחה.

ההבדל העיקרי בין שתי השיטות דומה להבדל שבין הדרך והמטרה. הקפיטליזם רואה אך ורק את המטרה, בעוד שהסוציאליזם רואה גם את המטרה וגם את הדרך. אם תרצו, ניתן להגדיר את ההבדל ממש כמו ההבדל בין רובוט (קפיטליזם), לעובד מיומן הרואה בעבודתו אמנות ומשקיע בה מחשבה ואיכות. הקפיטליזם מייצר כמות על-פי מדד של מחיר זול, והסוציאליזם מייצר כמות על-פי מדד של מחיר זול עם איכות של רווחה (רווחה לעובד, רווחה למעסיק, ורווחה לרוכש).

במילים אחרות: קפיטליזם מודד רק רווח. סוציאליזם מודד גם רווח וגם רווחה.

רווחים כלואים ורווחים קלויים

לאור האמור לעיל, ניתן להבין ביתר קלות מדוע ניהלו נתניהו ושטייניץ קרב מר על-מנת לשחרר את הרווחים הכלואים. עבור מי שפחות מתמצאים בסוגיית הרווחים הכלואים, על רגל אחת, מדובר ברווחים שנצברו בישראל על-ידי חברות ענק בינלאומיות, המעוניינות להוציא את הרווחים הללו לחו"ל מבלי לשלם עבורן מס בישראל.

להלן נסקור את הפרשה לאור שתי השיטות, קפיטליזם וסוציאליזם. הקפיטליזם הבוחן רק "הון", היה אמור לגלות כאן מכרה זהב של מיסוי, ולפיכך להטיל על הרווחים הללו מס. שהרי "הון" הוא "הון", והזדמנות קפיטליסטית להרוויח מתנועת "הון" עובדת באמצעות מיסוי. אם כך, מדוע בחרו נתניהו ושטייניץ לפטור את הרווחים הללו ממיסוי?

למרות הקשר הישיר לשתי האגדות שעמן פתחנו כאן (העושר מחלחל, ומיקרו מול מאקרו), הרציונל כאן חושף את קיומם של אינטרסים אישיים ושרלטנות גרידא. הרווחים הכלואים הללו הם בבחינת פרי-בוסר עבור העשירים. סוג של "לראותם בלבד". כמובן שאפשר למשוך את הרווחים הללו ולעשות בהם שימוש, אבל משיכה כזו תהיה כפופה לתשלום מס (מס חברות הוא מס ששיעורו הוא חצי מן המס המוטל על שכר עבודה).

העשירים לא אוהבים מיסים באופן כללי, ולכן יש ענפים של יועצי מס, מועדונים סגורים של פרקליטים ופירמות רואי-חשבון העוסקות במקלטי-מס, וכיוצא באלה מיני תעשיות שתפקידן לחלץ את העשיר מפני תשלום חלקו לקיומה של החברה בה הוא חי. הישראלים נזעמים על החברה החרדית ושיטות הקצבאות לאברכים, רק משום שאינם מודעים להיקפים העצומים של הימלטות ממס של העשירונים העליונים.

מעשה הבחלה שסופו בבחילה

החקלאים המוצלחים ביותר הם אלה שמצאו את השיטה לקטוף פרי בוסר ולהעביר אותו תהליך שנקרא "הבחלה". הבחלה מפגישה של שני סוגי פרי או ירק שיש להם איכויות משלימות, וגורמת להם להבשיל באמצעות תהליך "הבחלה".

נתניהו ושטייניץ עשו מעשה מיקרו-הבחלה לרווחים הכלואים, ויצרו מאקרו-בחילה, כאשר המירו את הרווחים הכלואים, עבור העשירונים הנמלטים ממס, באמצעות מעשה החקיקה. רווחים קלויים, "פיצוחים לשבת", לשנת בחירות הם מעשה הבחלה פוליטי שיצר בחילה כלכלית לכל אזרחי ישראל. 27 מיליארד שקלים ניתנו במתנה על-ידי רודפי שלטון לחבריהם רודפי ממון. זה ההבדל על רגל אחת בין קפיטליזם לסוציאליזם. מעשה הבחלה שסופו בבחילה.

תאריך:  13/11/2012   |   עודכן:  13/11/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קלקלה חופשית ורווחים קלויים
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זה אתר רציני?
13/11/12 23:30
 
,תגובה לחרטא
15/11/12 10:19
2
אתה לקחת משהו?
14/11/12 00:36
 
אביבה רבי
14/11/12 06:10
3
אביבה רבי
14/11/12 06:04
4
אריה מחשי
14/11/12 15:59
5
Skrik
14/11/12 17:48
6
פנחס
14/11/12 20:49
 
אביבה רבי
15/11/12 00:06
7
כלכליסט
15/11/12 10:41
8
58
15/11/12 19:55
9
150,000,000
22/11/12 21:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שתי מפלגות אידיאולוגיות קטנות פועלות בישראל: האחת בקצה השמאלי; האחת בקצה הימני. שתיהן פועלות נגד הכיבוש בארץ ישראל: האחת נגד "הכיבוש" של עם ישראל בארצו; האחת נגד הכיבוש הערבי בארץ שאליה הוכנס במירמה, בחסות "השלום".
13/11/2012  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
מדינת ישראל של שנת 2012 הינה מדינה מפלה, פמניזים הפסיק להיות מילה שקולה לשוויון הזדמנויות ועשייה והפכה להיות סוג של אקדח מעשן כנגד אבות גרושים. חברות הכנסת משמאל ומימין שהיו אמורות לקדם את מעמד האישה הפכו כולן לסוג של קבלניות קולות שכול, ומה שמעניין אותן זה שיאייתו את שמן נכון כל שכן יישארו על הכיסא המרופד והנוח שלהן. ממרומי מגדל השן מאד קל להטיף ל"פמניזים" כל כך קל לצרוח בגרון ניחר את זכויות האישה ולכרוך בצריחה גם את זכויות הילדים כאשר בהבל פה מאות אלפי אבות גרושים מודרים מילדיהם, מביתם, מרכושם ומחייהם כפי שהיו קודם, חברות הכנסת הללו מדברות על שוויון ובעצם פוגעות פגיעה אנושה בתשתית הבסיסית לשוויון ובמו ידיהן הורסות את שהן מטיפות לו...
13/11/2012  |  סתיו אדם  |   מאמרים
פעם, לפני הרבה שנים, התוודענו כולנו אל המשפחה האצילית ממצפה הילה, משפחת שליט. בני המשפחה ובראשם ההורים נקלעו למצב אותו אינני מאחל לאף יהודי - בנם נפל בשבי רוצחים, חיות אדם, המסוגלים לכל. דבר החטיפה והנפילה בשבי היכו בכולנו מתחת לחגורה במקום הכואב והרגיש ביותר - הדאגה לשלום ולחיי ילדינו.
13/11/2012  |  בעז שפירא  |   מאמרים
הדברים הבאים מייצגים דעתם של אזרחים ישראלים רבים: כולנו מודעים לכך שאולמרט היה חלק משיטת שלטון שסרחה. הוא אומנם לא ייסד אותה אלא היה ממשיכה, והייתה זו מערכת שלטונית שנמשכה בישראל לפחות שתי עשרות שנים ונוהלה לחלופין במתכונתה המושחתת על-ידי מפלגות מהימין ומהשמאל. אלה היו קבוצות פוליטיקאים ישראלים מכל המפלגות שסרחו גם הם בביצה בלתי נגמרת, ושכחו את שבועת האמונים למדינה ולציבור.
13/11/2012  |  רן שורר  |   מאמרים
"שר הביטחון אהוד ברק, שמפלגת העצמאות בראשותו מגרדת בסקרים בקושי את אחוז החסימה, אינו שבע-רצון מכך שהמצב הביטחוני החמור מתרחש דווקא בימים אלה, מוקדם מדי לפני מועד הבחירות לכנסת.
13/11/2012  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il