|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הגולן הסורי - מחנה פליטים וזירת אלימות

הירי הישראלי אל עבר סוריה היה סימן אזהרה שתבע: אל תתקרבו אל גבולנו. עד לאחרונה, רמת הגולן נחשבה לאזור הבטוח ביותר בסוריה, אבל עכשיו יש בה קרבות בין המורדים למשטר אסד, ופליטים רבים מצטופפים בה. את הצ'רקסים הלוחמים סילקו. בפיקוד צפון מתכוננים לחורף קר ולוהט
25/11/2012  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
אמבולנס צבאי ברמת הגולן. אולי הרוסים יעזרו לצ'רקסים [צילום: פלאש 90]

מקור באופוזיציה הסורית:
"בחודשים האחרונים אלפי פליטים הגיעו לגולן הסורי, ועמם בוגרי הקרבות בחאמה ובחומס שעברו הקצנה. חלק מאוכלוסיית הפליטים מצטופף בעיירה סועיידה. יש מחסור בדלק, מזון ותרופות, ואם זה יימשך, רמת הגולן תיראה כמו עיירת הפליטים בגבול סוריה-טורקיה"

לראשונה מאז מלחמת יום הכיפורים ירו כוחות צה"ל לתוך סוריה. כוח של תותחנים ירה טיל מסוג 'תמוז' לכיוון סוללת מרגמות של צבא סוריה. המסר ששיגר צה"ל היה ברור: ישראל לא תיתן לקרבות בין צבא אסד למורדים לזלוג לשטחה.

אולם הצפי אינו אופטימי. "הקרבות בין כוחות המורדים לבין הצבא הסורי רק ילכו ויחריפו", מעריך מקור הנמצא בקשר יומיומי עם גורמי אופוזיציה בגולן הסורי. "זו כבר אינה אותה רמה כפרית ומנומנמת, אלא שטח הכרעה.

"בחודשים האחרונים", הוא מסביר, "אוכלוסיית רמת הגולן הכפילה את עצמה. אלפי פליטים שנמלטו מאזורי המלחמה בחמה, חומס וחאלב החלו לזרום לרמת הגולן, בתקווה למצוא בה מקלט. עמם הגיעו לגולן הסורי גם בוגרי הקרבות בחמה ובחומס, שעברו תהליך הקצנה, והם אלה שנותנים כעת את הטון ברמה.

"חלק מאוכלוסיית הפליטים מצטופף כעת בעיירה הדרוזית סוויידה", מוסיף המקור, "ובה הפכו תנאי החיים לבלתי נסבלים. המשפחות המארחות מתכנסות בחדר אחד, בעוד שבשאר חלקי הבית מצטופפות משפחות פליטים, עד אפס מקום. יש מחסור חמור בדלק, במזון ובתרופות", הוא אומר, "ואם זה יימשך כך, לא יעבור זמן רב עד שהתמונה בסוויידה וברמת הגולן כולה תתחיל להזכיר את מה שמתרחש בגבול סוריה-טורקיה".

המקור מעריך שפרט לסוויידה, למורדים יש אחיזה הולכת וגוברת ברמת הגולן. לצבא הסורי יש כמה נכסים באזור, ובהם גם בסיס חיל האוויר הסמוך לסוויידה. "כל הנכסים הללו נמצאים על הכוונת של המורדים", אומר המקור. לדבריו, את המערכה מנהלת המועצה הצבאית של נפת דמשק, של צבא סוריה החופשית.

שאלתי אותו על הפרסומים, שלפיהם הזהיר צבא סוריה החופשית לבל תתערב ישראל במלחמה בגולן הסורי. עד כמה המורדים עוינים את ישראל, תהיתי. "הידיעה ההיא התפרסמה בסוכנות הידיעות הטורקית 'אנדלו'", השיב המקור. "המסר ל'אנדלו' הגיע מתוך מה שמכונה 'הקבוצה הטורקית' בצבא סוריה החופשית, שהיא קבוצה קיצונית. לעומתה, הקבוצה הפועלת באזור רמת הגולן מכונה 'הקבוצה הדרומית', והיחס שלה כלפי ישראל מתון הרבה יותר. בין השאר, בזכות הקִרבה שמאפשרת לאנשיה לראות את ישראל באופן מציאותי יותר".

אם כן, שאלתי אותו, עד כמה הקרבות שמתרחשים בשבועות האחרונים בשטח המפורז הסמוך לגבול עם ישראל, אכן נמצאים תחת תכנון ושליטה של 'הקבוצה הדרומית'?

בעניין הזה, המקור היה ישר מספיק להודות שאין לו תשובה חד-משמעית. זאת, למרות שעיקר העימות בגולן הסורי מתמקד בשבועות האחרונים בשני הכפרים ביר-עג'אם ובאריק. מבחינת מיקומם, שני הכפרים נמצאים בשטח הסורי המפורז, שני קילומטרים מזרחית לאלוני-הבשן, היישוב שבו נפל פצמ"ר תועה, ושמונה קילומטרים דרומית לעיירה קונייטרה.

בפיקוד צפון צופים במתרחש מרחוק ומנסים להעריך מה מתכננים המורדים, אם הקרבות הם חלק ממהלך ממוקד שנועד להשתלט על הציר המוביל לעיירה קונייטרה, לנתקה ולהשתלט על הכביש המוביל לדמשק, או שבכוונתם לגרור את הצבא הסורי למלחמה באזורים הסמוכים לגבול כדי לנסות ליצור הסלמה בעקבות ירי ארטילרי תועה לתוך שטח ישראל.

נכון לעכשיו, התוצאות מצביעות יותר בכיוון של האפשרות השנייה. הראיה, לראשונה זה 39 שנים, לאחר חמש נפילות מצטברות בשטח ישראל, שיגר צה"ל לצבא הסורי מסר ברור בדמות טיל נ"ט (נגד טנקים) מסוג 'תמוז'.

הצ'רקסים - מסוריה לרוסיה

טרגדיה
ביר-עג'אם ובאריק הפכו לכפרי רפאים. עם השתלטות המורדים על הכפרים, לא נותרה בידי התושבים ברירה. הם עזבו, ככל הנראה לבלי שוב

בתוך כל הרעש שנוצר בין שיגור ה'תמוז' לבין הקרבות המתנהלים בין המורדים לצבא הסורי הלכה לאיבוד הדרמה האמיתית - דרמת גורלם של תושבי הכפרים.

ביר-עג'אם ובאריק הפכו לכפרי רפאים. עם השתלטות המורדים על הכפרים, לא נותרה בידי התושבים ברירה. הם עזבו, ככל הנראה לבלי שוב. זוהי טרגדיה קשה, מכיוון שביר-עג'אם ובאריק אינם כפרים רגילים -- אלה כפרים צ'רקסיים שנוסדו ב-1876 בידי גל ההגירה ההיסטורית מקווקז למזרח התיכון, גל שבעקבותיו קמו גם כפר-קמא וריחאניה שבגליל.

זוהיר תחאוחא, מנהל מרכז המורשת הצ'רקסית בכפר-קמא, מסביר: "בביר-עג'אם ובכפר באריק השתמרה התרבות הצ'רקסית בצורתה המקורית ביותר. שני הכפרים הללו הם אולי אתר המורשת הצ'רקסית העיקרי במזרח התיכון. כעת, ייתכן שאבד לבלי שוב".

סבתו ואמו של זוהיר נולדו וגדלו בגולן הסורי. הן מכירות היטב את שני הכפרים, הוא אומר, ומתרחשת שם פשוט טרגדיה. "כבר יותר משבועיים אנחנו צופים במה שמתרחש בגולן. חוסר האונים מטריף אותנו. פנינו למשרד החוץ וביקשנו שלא יעמוד מנגד, הרי אלה האחים שלנו", הוא אומר. "הייעוץ שקיבלנו היה לפנות לשגרירות הרוסית כדי שתתערב בצד הסורי ותרגיע את הרוחות".

הגם שההצעה לפנות לשגרירות הרוסית נראית, על פניה, צינית ומקוממת, היא אינה נטולת היגיון. בסוריה חי מיעוט צ'רקסי קטן. כמו שאר המיעוטים בסוריה, גם הצ'רקסים נמנעו מבחירת צד בהתקוממות נגד אסד ומשטרו. עניין של הישרדות. אולם הטקטיקה הזו לא ממש עזרה להם. בחודשים האחרונים, עם התגברות האלימות, מצאו עצמם הצ'רקסים חשודים הן בעיני המורדים, שרואים בהם באופן מסורתי חלק משדרת הפיקוד של הצבא הסורי, והן בעיני הממשל הסורי עצמו, שפירש את חוסר ההתלהבות הבולט שלהם להתייצב לצדו כבוגדנות.

וכך, למרות שאדמת הקווקז, מולדתם ההיסטורית של הצ'רקסים, רוויה בדמם, החלו בשנה האחרונה להגיע לרוסיה בקשות מקרב בני המיעוט הצ'רקסי בסוריה לסייע להם לשוב למולדתם ההיסטורית. במוסקבה הופתעו, אך מיהרו להרים את הכפפה. בין השאר, כדי לשמר את השקט הדרוש בקווקז כדי לא לחבל בפרויקט הדגל של נשיא רוסיה - אולימפיאדת החורף בסוצ'י.

הרוסים יודעים שדרכם לפתיחת האולימפיאדה רווית מכשולים. בין השאר בשל העובדה המקאברית שאצטדיון אולימפיאדת החורף בסוצ'י בנוי על קבר המונים של בני העם הצ'רקסי. הרוסים אינם רוצים למצוא את עצמם, ערב המשחקים העתידים להתקיים בשנת 2014, מתמודדים עם התקוממות צ'רקסית שתציג את משחקי החורף באורח נלעג.

מנתונים שמסרו ארגוני הגולים הצ'רקסים עולה שהרוסים הנפיקו עד כה כאלף אישורי כניסה לבני המיעוט הצ'רקסי בסוריה, אולם דווקא בשבועות האחרונים התייבש מעיין הנדיבות הרוסית.

טיהור אתני בכפרי הצ'רקסים
משיחות שקיימתי עם ארגוני הגולים הצ'רקסים, מתברר שהדרמה ברמת הגולן החלה כבר בסוף אוקטובר. לדבריהם, תושבי ביר-עג'אם וברייקה ניסו בכל כוחם להישאר מחוץ למשחק הדמים, וכאמור, זה לא ממש עזר להם. לאחר חילופי אש ממושכים בין צבא סוריה לבין המורדים, נסוג הצבא ב-31 באוקטובר מהאזור הסמוך לכפרים הצ'רקסיים. יומיים לאחר מכן חדר לכפרים כוח של כמה מאות מורדים, והתמקם בתוכם, בניגוד מוחלט לרצון התושבים.

בשלב הבא הקיף את הכפרים כוח טנקים של צבא סוריה, שהחל לירות לתוכם ללא כל אבחנה. במאבק בין הצבא לבין המורדים, הפכו תושבי ביר-עג'אם וברייקה לבשר תותחים, פשוטו כמשמעו. את עשרת הימים הבאים בילו אנשי הכפר במקלטים. מלאי המזון, המים והתרופות אזל. האש הייתה כה עזה, עד שכאשר אחד הנערים יצא מן המקלט בניסיון לחדש אספקה, הוא נורה בו-במקום. שם הוא גם נקבר, מפני שלא הייתה שום אפשרות אחרת.

על-פי נתוני ארגוני הגולים הצ'רקסים, 400 תושבים מביר-עג'אם ו-500 איש מברייקה מצאו את עצמם לכודים באש תופת, אולם המספר גדול יותר. בשבועות האחרונים הצטרפו אל תושבי הכפרים גם בני המיעוט הצ'רקסי שברחו מחומס ומדמשק בחיפוש אחר קרקע יציבה יותר. בארגוני הגולים הצ'רקסים מעריכים שכמעט כל הצ'רקסים שעוד נותרו בסוריה התרכזו בשני הכפרים האלה. אם ההערכה הזו מבוססת, הרי שהגלייתם משם היא בהגדרה סוג של טיהור אתני במשמעותו הבסיסית ביותר.

בחסות האו"ם והסהר האדום, בעשרת הימים הבאים נעשו שני ניסיונות לפנות את התושבים. הניסיונות הללו כשלו. האש שבה ופרצה בעת הפינוי. הסיפור הגיע לאחרונה לסיומו הטרגי, בעקבות מנוסה המונית משני הכפרים באישון לילה. למעט שתי נשים מבוגרות מאוד שסירבו לעזוב, לא נותר עתה בכפרים אף צ'רקסי אחד.

חלק מתושבי ביר-עג'אם וברייקה נמצא עדיין באזור, בכפר ערבי סמוך. חלקם כבר עזב. הרבה סימפטיה הם כבר לא יקבלו מתושבי הגולן הסורי. בכל אופן, מה שהיה כנראה לא יהיה עוד. בשני הכפרים הצ'רקסיים שולטים כעת המורדים, ומה שהיה מרכז תרבות ומורשת במשך יותר מ-130 שנה הגיע כנראה לקִצו.

זה הסיפור האמיתי מאחורי תשומת הלב שהתרכזה כל כולה בירי ה'תמוז'. השאלה שעומדת על הפרק היא כמובן אם היה צריך להתערב או לא; אם מחיר ההתערבות עלול היה להיות כבד מדי; ואם כן, מה צריכה להיות התגובה בפעם הבאה שהאש תשוב לאזור המפורז. זה הרי יכול להיות כבר מחר.

עד לא מזמן, רמת הגולן נחשבה לאזור הבטוח ביותר בסוריה. בטוח כל כך, עד שבשנה שעברה, עם התגברות הקרבות בחמה ובחומס, הרשה לעצמו בשאר אסד לרוקן כליל את רמת הגולן מכוחות צבא. הסיפור הזה כנראה נגמר. הגולן הסורי הפך לזירת קרב לכל דבר ועניין.

בפיקוד צפון כבר מבינים שחורף 2013 ברמת הגולן יהיה קר ולוהט.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  25/11/2012   |   עודכן:  25/11/2012
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגולן הסורי - מחנה פליטים וזירת אלימות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמה בסוריה
סוריה גינתה (יום ו', 23.11.12) את בקשתה של טורקיה לנאט"ו להציב טילי הגנה מסוג "פטריוט" ליד הגבול המשותף ביניהן, וכינתה אותה "פרובוקטיבית", לאחר מספר מהלומות באזור שהעלו את רף החששות כי מלחמת האזרחים הסורית מתפשטת לאזור נרחב יותר.
23/11/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
הפגזים הישראלים פגעו פגיעה ישירה במשגרי המרגמות הסוריים. הירי הישראלי, שבא בתגובה לנפילת הפגזים הסוריים בגולן, שבר שקט של 39 שנים בגזרת הגבול הישראלי–סורי אך לא הצליח לשבור את השקט התקשורתי בארמון הנשיאותי בדמשק. שם המשיכו לשמור על דממת אלחוט, ובאופן מחשיד לא הגיבו לאירוע. "הפגזים שצה"ל ירה לעבר כוחות הארטילריה של אסד היו קטלניים וגרמו לפגיעה אנושה", אומר מפקד הכוחות בגזרת הדרום בצבא סוריה החופשית.
18/11/2012  |  אסף גבור  |   כתבות
נשיא צרפת פרנסואה הולנד הכריז על הקואליציה החדשה של ארגוני האופוזיציה הסוריים כנציג הלגיטימי של אזרחי סוריה וכמי שמחליף למעשה את ממשלת סוריה השלטת. מדובר בהכרה אירופית ראשונה במועצה הסורית הלאומית שהוקמה בתחילת השבוע בקטאר ובעומד בראשה, מואז אל חטיב.
14/11/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
לפחות 200 לוחמים נכנסו (יום ג', 13.11.12) לשני כפרים הנמצאים בשטח המפורז בין ישראל לסוריה, מצפון לעיירה קונטרה. כך מדווח עיתון הטלגרף הבריטי.
14/11/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
ב-31 באוקטובר 2012 סין חרגה מגישתה המסורתית, השוללת מעורבות בפוליטיקה המזרח-תיכונית, ופרסמה תוכנית בת ארבעה שלבים ליישוב המשבר בסוריה. על-אף החידוש שבדבר, היוזמה איננה כוללת מהלכים ממשיים וכנראה שאין בה כדי לקדם את המצב בסוריה. אם כך, האם מדובר בצעד חסר משמעות, או שאולי היוזמה טומנת בחובה תועלות ומשמעויות שאינן ניכרות ממבט ראשון?
12/11/2012  |  ד"ר יורם עברון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il