מערכת הבחירות המנומנמת לשנת 2013 רדומה גם ברשת האינטרנט. לאחר שנתיים במהלכן נוהלו קמפיינים חברתיים, שהובילו מיליון וחצי איש לרחובות, עושה רושם כי אותן שיטות פעולה אותנטיות שגרמו לציבור רחב לפעול, כאילו לא היו עוד.
לראש הממשלה אומנם יש פייסבוק אקטיבי והוא אומנם מעלה מדי פעם גם בדיחות שונות בדמותו, אך מעבר לכך כמעט שלא ניתן לצפות במהדורות החדשות סיקור דומה לסיקור שהובילה מחאת הקוטג'.
היחיד שזוכה כמעט באופן בלעדי לסיקור מסוג זה הוא המועמד
יאיר לפיד.
בתור איש פרסום ושיווק באינטרנט, אני מסתכל על התנהגות המפלגות ומנסה להבין כמה דברים:
1. למה הם לא עושים יותר?
2. האם כספים הושקעו במדיות אחרות של פרסום?
3. כמה כסף היה ניתן לחסוך אם היו עושים פעילות מקבילה בפייסבוק?
כדי לנסות ולהצליח להסביר עד כמה אפקטיבית יכולה להתנהל ברשת מערכת בחירות, אנחנו חייבים לנתח פעילות מוצלחת, ועל כן ברשותכם וללא קשר לדעותיי הפוליטיות, אנסה לנתח את פעילותו של יאיר לפיד.
נושא לפיד הפייסבוק לפיד, שכנראה לא מבורך בתקציב בחירות גדול, עושה עבודה יוצאת מן הכלל בפייסבוק. היות שהוא לא השקיע עד עכשיו בקמפיינים חיצוניים כגון על גבי אוטובוסים ושלטי חוצות, מרבית התקציב שלו (בהנחה שקיים) מופנה כיום לאינטרנט.
ראוי להזכיר כי הוא התחיל את הקמפיין שלו בפייסבוק, כך שמגיע לו הרבה קרדיט על כך. מהלך הכרזת ריצתו לפוליטיקה באמצעות הפייסבוק נתן לו יתרון פתיחה עצום על כל השאר. לאחר המהלך הראשוני הנ"ל קמו להם החקיינים. החקיינים הרשו לעצמם אף לחקות במדויק את המהלך כדי לנסות ולנגח אותו, אך בסופו של דבר לפיד בעצם גרר אותם לזירה שלו ולא הפוך.
היחס בין תשומת הלב לה זכה ביחס להשקעה הכספית שנדרשה היה עצום. ימים יגידו, אך ברור כבר עכשיו כי מבחינה תודעתית לפיד זכה מיד באלקטורט צעיר בזכות השימוש בפייסבוק.
"הישראלים" כדוגמה שלילית ברשת לעומתו ניתן לנתח כדוגמה שלילית מאוד את מפלגת הישראלים של דוד קון. מפלגה, המייצגת פוטנציאל עצום היכול להוות תחרות לליברמן, למעשה לא קיימת בכלל באינטרנט הישראלי.
אתם מוזמנים לפתוח דף גוגל, להקליד את הביטוי "הישראלים" ולנסות לאתרם. חברים יקרים מ"הישראלים", שימו לב שהתוצאה הראשונה היא בכלל ערך ויקיפדיה על הגלגול הקודם של מפלגת הישראלים, כמה שנים טובות לפני דוד קון. כאשר מנסים להבין למה הם לא עושים יותר? קשה להבין.
איפה לבני ואיפה מופז? לאן התנועה של
ציפי לבני נעה והאם קדימה צועדת אחורה?
סימני השאלות הגדולים ביותר מכוונים דווקא סביב ציפי לבני, יו"ר "התנועה". האוטובוסים בגוש דן מלאים בתמונות מפחידות שלה, שלטי חוצות בכל מטר פנוי, אבל היכן ניתן למצוא אותה בפייסבוק? חיפשתי וחיפשתי, חוץ מדף שנראה רשמי - לא מצאתי דבר שהוא מעניין, יצירתי או קצת מעורר מחשבה. חבל, משום שבעלות של כמה שלטי חוצות על אוטובוסים ניתן ליצור נוכחות מדהימה ברשת החברתית, הכוללת נכון להיום כמעט ארבעה מיליון משתמשים בישראל.
מפלגת קדימה בראשות
שאול מופז, כאילו לא הייתה. קיים דף עם תמונה מאוד מחמיאה של מופז, אך מעבר לכך נאדה (כלום ברוסית). לא ברור בכלל האם הדברים עדיין עובדים בקדימה. התירוץ הכלכלי במקרה זה לא ממש מתקבל משום שהסכומים הנדרשים לפעילות באינטרנט נמוכים מאוד ולמופז תקציב ממשלתי.
העבודה, מרצ, שס והליכוד-ביתנו אז עם מי נשארנו? מפלגות העבודה, מרצ, שס והתותח.
במפלגת העבודה צריך לעשות הפרדה ברורה בין
שלי יחימוביץ' לשאר המפלגה. בזמן שיחימוביץ' מככבת עם דף פייסבוק סופר-משוכלל, המאפשר להרכיב את הסלוגן שלה בשלל דפים וצבעים, ואפילו לתרום לה באינטרנט, נראה ששאר המפלגה עדיין בימים שבהם עשו קמפיינים באמצעות החתמת אנשים במפעל. לא ניתן למצוא זכר לפעילות תומכי העבודה. אין מה להשוות בין פעילי הליכוד בנושא זה לפעילי העבודה.
מפלגת מרצ - מצד אחד ניתן לראות קמפיין שילוט-חוצות אגרסיבי באופן יחסי למפלגה עם תקציב בחירות די קטן, מצד שני - כמעט לא נעשה דבר ברשת החברתית. נכון, אני לא גר ברמת אביב, אבל תשקיעו גם קצת בי.
שס - כנראה שהתומכים הרבים עדיין לא מחוברים לאינטרנט, או שפייסבוק לא נכללת בחבילת האינטרנט הכשרה.
ומה עושה מפלגת השלטון "הליכוד-ביתנו"?
שמרתי לכם את הטוב לסוף, או אולי את הגדול לסוף. לליכוד אין אוטובוסים ורק עכשיו יש שלטי חוצות, ואם נתעלם מהאירוע בבנייני האומה, קשה להבין לאן הולך התקציב. באינטרנט רואים את נתניהו בכל פינה, הנאום שלו בקונגרס כבר מציק לי בלילות.
אבל אין סדר ואין ארגון, מיליון דפים שקשורים איכשהו לליכוד, לא ברור מה באמת יזום על-ידי מטה הבחירות במפלגה ומה של אוהדי ביבי. התכנים בפייסבוק מאוד רדודים ובניגוד לעבר לא מעוררים השראה. בקיצור - אנשי הליכוד רואים בפייסבוק לוח מודעות, או אולי דלת של ארון שתולים עליה תמונות ופתקים. תקציב הרי יש, אז למה לא להתייחס לפלטפורמה האינטרנטית מעט יותר ברצינות?