|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

ראשית צניחת גאולתנו?

צ'אנס למדינה - ממלכתיים מול חרד"לים / חלק ב'

מגוון הדעות בציונות הדתית ביום שאחרי רב, שני הזרמים המובילים בה - הממלכתי והחרד"לי צפויים לתת את הטון מדינת ישראל - מתנתקים או מתחברים? חלק ב'
11/09/2005  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תוכנית ההינתקות   |   תגובות

עידן יוסף
צ'אנס למדינה - ממלכתיים מול חרד"לים / חלק א'

עידן יוסף
הרב אבינר: לא מתייאשים מצה"ל

עידן יוסף
רבה של רמת-גן נקלע לעימות בנוה דקלים

עידן יוסף
ישיבת הדגל של הציונות הדתית לא תצעד

(לחלק א')
חלק מן הגולשים שקראו את דברי רוטר הסכים וחלק התנגד להם. גולש אחד, השייך לזרם ה"ממלכתי", כתב לו: "מדינת ישראל היא חלק מההוויה האמונית של קידוש השם בעולם. היא קשורה למושג "כלל ישראל" שאינו נטמא לעולם... מדינת ישראל יסוד כיסא שם השם בעולם" (ספר אורות) ופירוש הדבר כי המדינה עצמה (לא האנשים שבה) דבוקה בו יתברך (בקדוש-ברוך-הוא - ע.י.). אנחנו יכולים להשתמש בה לטוב או לרע כמו מלכות ישראל בימי דוד או מלכות ישראל בימי אחאב. ראש ממשלתנו משתמש בשמה של מדינת ישראל לשווא והוא כמו אחאב, אך אין זה גורע מסמכותו כראש ממשלה. כמו שאליהו רץ לפני אחאב לכבדו עד עמק יזרעאל והוא חלק כבוד לא לצד הפרטי של המלך אחאב, אלא לצד הכללי של המלוכה בישראל..."

"תפילתנו היא שייתמו חטאים מן הארץ ולא חוטאים. איננו רוצים לפגוע בראש הממשלה, כי אנחנו ניפגע בעצמנו-בכוחנו, אלא נבקש מה': הנחם בדרך טובה", הסביר הגולש, והוסיף: "מעולם הרב צבי יהודה קוק זצ"ל לא פגע בכבוד ראש הממשלה גם כאשר זה עשה הרבה טעויות, לשיטתו, ותמיד כינה אותו בשם "ראש ממשלתנו". יחד עם זאת תקף אותו על מעשיו החמורים".

תפילה לשלום האומה

רוטר, שאולי הופתע מכמות התגובות התומכות והאוהדות שהיכו גלים, חשב כמה צעדים קדימה והחליט לשנות את ה"תפילה לשלום המדינה" ל"תפילה לשלום האומה". נוסח התפילות כמעט זהה למעט שינויים קלים: במקום לברך את "ראשיה" (משפחת שרון), "שריה" (אולמרט או פינס) "ויועציה" (דב ויסגלס), מברכים את "עמך בארץ-ישראל". ההצעה היותר קיצונית לשנות את הנוסח ל''הגן עליה מפני שריה ראשיה ויועציה"... נדחתה על הסף.

מה בין זה לחילולי שבת?

בעיתון "הארץ" שניים ממובילי הזרם הממלכתי בציונות הדתית. הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבות בני עקיבא אמר: "בניגוד לחרדים, מאז קום המדינה שמחנו עם המדינה למרות פגמיה. אז מה השתנה עכשיו? בגלל שעכשיו מדובר בפגיעה בארץ-ישראל ולא בחילולי שבת נשנה את העקרונות שלנו?".

הרב אלון, ראש ישיבת ההסדר "הכותל", דיבר על תהליך הגאולה: "אי אפשר לנחם לא את הנוער ולא את עצמנו בכך ש'תהליך הגאולה' בכל זאת יימשך". הרב אלון המליץ לדבר על הישועה שיש בחורבן עצמו, "כמו סדק שקורה בבניין ובהתחלה מתעלמים ממנו ורק כשהוא מתרחב הוא גורם לבדיקת הבניין כולו ולהצלת הבית מקריסה". הנמשל: חורבן גוש קטיף הוא ההזדמנות לבחון את יסודותיה הרוחניים של החברה הישראלית ולתקנם.

"קשה לגלות ששגינו. קשה להתייצב בפני תלמידים ולהודות שחיינו בטעות. עוד יותר קשה לחשוב שהרב צבי יהודה קוק זצ"ל טעה. מכאן באה ההכחשה וחוסר יכולת לראות את האמת המרה. אבל גם היא תגיע", דחה רוטר באתרו את דברי הרב דרוקמן, וניבא: "אם הרב קוק היה חי כאן היום והיה רואה לאן הובילה "המדינה", היה בחריפותו יוצא כמו הרב אברהם שפירא, ייבדל לחיים ארוכים, בראש חוצות וקורא לבטל כל תפילה לשלום מדינת הרשע".

רוטר מחדד את ההבדל שבין אומה למדינה: "צריך לקלוט: "מדינה" בשונה מארץ, בשונה מ"אומה", היא פונקציה של שלטון. "שלטון" מורכב מהאנשים האוחזים בשלטון. האנשים הללו מעולם לא היו האנשים המתאימים לקדושה. אבל... היותם, יצר כיסוי הגנתי ליהודי בשלטון יהודי. אבל היום? השלטון הוא שלטון שמגן יותר על האזרח הלא יהודי כאזרח וזה יפה ששומרים על האזרח, אבל זה לא דבר שבקדושה. כי על-פי זה גם מדינת ארה"ב קדושה. שלטון כזה שהגיע לעבר פי פחת וחבל קשות ברבבת יהודים על בסיס אתני, הרס את בתיהם, את בתי התפילה והמדרש, הוציא מתים מקבריהם והיגלה אותם. הוא כבר שלטון אנטי יהודי. איך זה "קדוש"?"

רוטר טוען שתלמידים נאורים שיגיעו לבשלות כהגדרתו, וירגישו כנטע זר במדינה יפעלו להביא את המדינה לשלטון יהודי.

הקו המתון ניצח

לעומתו טענו גולשים המשתייכים לזרם הממלכתי כי דווקא אותו קו שמנחים כבר שנים הרבנים צבי טאו, שלמה אבינר, עמיאל שטרנברג, אלי סדן, יהושע צוקרמן, מוטי אלון, אלישע וישליצקי, רפי סרי ורבים אחרים, שהתנגד לסירוב פקודה הוא שהצליח, בשל המספר הנמוך של הסירובים.

"דווקא אותו הקו שאמר לתושבים - צאו בשקט, בבכי בקריעה - ואכן רובם המכריע של התושבים יצאו אכן בשקט, בבכי, לעיתים בחיבוק, בקריעה. אותו הקו שאמר לנוער - תתחברו לתושבים, תתחברו לצבא, אל תלחמו איתו זה צבא שלנו ניצח - הנוער נראה מוחה, זועק, בוכה אבל לא נלחם בצבא. אותו הקו שאמר למפגינים, לא מרימים יד על חייל גם אם זה אומר להישאר תקועים בכפר מימון או אופקים ולא להגיע לגוש - ניצח", טען גולש ממלכתי.

לדבריו, הקו המתון, שמאמין שמדינת ישראל היא היא ראשית צמיחת גאולתנו גם אם יש בה קלקולים, שמאמין שעם-ישראל הוא עם אחד גם אם יש בו קלקולים. שיד ימין לא מכה את יד שמאל באותו הגוף גם אם זו הראשונה מכאיבה לה. ובעיקר שיש עתיד, יש תקווה במדינה - הוא המנצח.

"מסתבר, שרוב הציבור יודע מה טוב לו. הקו הזה ניצח. רוח גוש-קטיף ניצחה, למרות דברים של אנשים כועסים וכואבים. אותה הרוח הכתומה, תמשיך ותנצח, ואם ירצה השם תחזיר אותנו לאותם מקומות שנטשנו", כתב הגולש, לא על-ידי אלימות כלפי פנים, לא על-ידי מלחמה בצבא, אלא על-ידי הוספת אור, "פנים אל פנים",וצבירת כוח פוליטי. מי שמזלזל באלו, דומה למי שמזלזל בכימותרפיה לסרטן, וסובר שזה לא עוזר לטווח קצר אז עדיף לתת אקמול. (מקסימום החולה ימות, העיקר שכרגע לא יכאב לו הראש)".

"הכימותרפיה של מחלת עמנו הוא התחברות, פנים אל פנים, השפעה מבפנים, לא השפעה משתלטת, אלא השפעה מזינה, מעלה, משדרגת. מתוך הצבא, מתוך העם, ומתוך השלטון", חתם את דבריו.

השילטון - אנטישמיות נטו

רוטר, שהגיב לדבריו, לא ויתר: "החרדים צדקו כשהבינו שהמדינה היא טומאה אחת גדולה ולכן לא הכירו בקדושתה. עקרונית, אין בינינו שום ויכוח על-פי מה שאתה כותב איך צריך לנהוג הלאה, מלבד דבר אחד: אתה מבקש להמשיך לראות בשלטון (במדינה) ערך קדושה. אני רואה בו אנטישמיות נטו. אני אציע לתלמידי להתבדל מקשר אידיאולוגי עם שלטון הרשע, לחפש איך לכבוש את ההר. תלמידי לא יתפללו יותר לשלום "המדינה" (שרון, אולמרט, פינס, פרס). מי שרוצה להמשיך לראות בהם ראשית צמיחת גאולתנו, זקוק לפסיכיאטר".

לא שילטון בריטי

הרב שלמה אבינר, אינו מסכים לטריפת קלפי המדינה, וכתב לשואל ששאל אותו בנושא תשובה שהתפרסמה בעלון 'מעייני הישועה': "אכן המצב אינו פשוט, אך מה האלטרנטיבה? הרי לא ניתן לחיות בארץ ישראל במתכונת של קהילות ללא מדינה, או שמא תעדיף מדינה טורקית, בריטית או ערבית? בוודאי תודה שעם כל המגרעות שאנו פוגשים במדינתנו היא אלף מונים יותר טובה מכל שלטון זר".

הוא הסביר, כי את ההבדל המהותי שבין שלטון גויי לשלטון יהודי, בהסתמך על המלך ינאי: "הרמב"ם בפתיחה להלכות חג החנוכה קובע שחג החנוכה לא נקבע לזכר נס פח השמן. אלא משום שהמלכות חזרה לישראל למשך מאתיים שנה. אנו יודעים היטב מה היה טיב המלכות הזאת, חז"ל מספרים כי המלכות מלאה רשע ופשע, המלך ינאי רצח את כל הסנהדרין והרג על הר הבית המוני בית ישראל כמסופר אצל יוסף בן מתיתיהו או הורדוס, אותו מלך גוי שהרג את כל זרע המלוכה של בית חשמונאי. אם כן, לכאורה מה יש להדליק נרות חנוכה ולשיר מעוז צור על רשעים אלה? התשובה פשוטה. עם כל רשעותו - עדיין ינאי הרבה יותר טוב מנבוכדנצר והורדוס מטיטוס! שלטון יהודי תמיד יהיה טוב יותר משלטון זר!"

בהסתמך על דברי הרמב"ן קבע הרב אבינר שלשלטון ישראלי על ארץ ישראל, יש קדושה, כבכל מצווה, "אלא שראש ממשלתנו המטורף והמרושע - השם ירחם עליו וישיב אותו בתשובה במהרה - הוא שמשתמש במדינה לרעה ומטמא אותה, אבל עצם המדינה היא טהורה. כמו שאנחנו אומרים כל בוקר "נשמה שנתת בי טהורה היא" על אף שלבושתנו ולחרפתנו אנו חוטאים. כן הוא ביחס למדינה, העיקרון שיהודים הם השולטים ולא גויים חלילה הוא קדוש וטהור! ולא בגלל שראש הממשלה קלקל - רעיון המדינה יחדל להיות אמת וצדק!... כך המדינה היא דבר טוב. השחרור משעבוד אומות העולם הוא דבר טוב. את המדינה לא צריך להחליף, את המדינה לא צריך לבטל. מה שצריך לבטל זה את ראש הממשלה שמשתמש בה לרשע".

הדרך ארוכה וצריך סבלנות

הרב אבינר קורא להמשיך לבנות את המדינה ולהיות קשורים אליה "גם אם ליבנו קרוע וחתוך לגזרים על חילול השם הנורא שנעשה עכשיו, ועוד חילולי השם רבים שנעשו בעבר וממשיכים להעשות". הוא אינו מנחם שהולך להיות קל יותר: "שום דבר לא השתנה! שום דבר! רק שנהיה יותר קשה. וכי איפה כתוב בתורה שעבודת השם זה קל? אדרבה, כותב הרמח"ל, שחיי האדם זרועים בקשיים וניסיונות ואם משהו הולך מידי בקלות, יש לחשוד בו שמא אינו הדרך האמיתית ולבדוק היטב..."

הוא ביקש להתאזר בסבלנות להמשיך ולומר את התפילה לשלום המדינה, באופן הרגיל, ולא לשגות באשליות שגאולת ישראל כבר הגיעה, אלא שהיא הולכת ונמשכת ועדיין לא הגענו אל הסוף.

"מי שברך לחיילים" - לא לכולם

גם הרב יעקב אריאל, רבה של רמת-גן, בתשובה באתר "ישיבה" של ישיבת בית אל, תומך בהשארת הנוסח הקיים, אך מציע לשנות תפילה אחרת הנאמרת בסמוך לתפילה לשלום המדינה - "מי שברך לחיילי צה"ל".

"אני מציע בתפילה לשלום חיילי צה"ל להשמיט את הפיסקה 'ותשלח ברכה והצלחה בכל מעשה ידיהם'. לא כל מעשי ידיהם של חיילי צה"ל ראויים להצלחה וברכה, אלא רק מלחמותיהם באויב החיצוני", פסק הרב אריאל.

לאור "היחס המשפיל והלא אנושי כלפי המתיישבים בגוש קטיף", כדברי השואל, שגילו חיילי צה"ל במהלך הפינוי, נשאל הרב אריאל האם יש להמשיך ולומר את התפילה לשלום המדינה ואת מי שברך לחיילי צה"ל, והשיב שתפילה לשלום המדינה יש להמשיך ולומר ואף יש לבקש ביתר שאת שיתוקנו השרים והיועצים בעצה טובה, ואף להוסיף שייתן להם לב רחום יותר וגישה אנושית יותר, אך ב"מי שברך לחיילי צה"ל" כאמור, הציע להשמיט את הפיסקה "ותשלח ברכה והצלחה בכל מעשה ידיהם".

תאריך:  11/09/2005   |   עודכן:  25/09/2005
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הלקסיקון החרדי אינו מכיל את המושג "פנאי". "אדם לעמל יולד", וכל רגע פנוי צריך להיות מנוצל לעיסוק תמידי בלימוד תורה, שלימודה, על-פי השקפת החרדים, מקיים את העולם.
11/09/2005  |  עידן יוסף  |   חדשות
דריכות במפלגת העבודה לקראת כינוס המרכז (א', 11.9.05), שאמור לקבוע את תאריך הפריימריז. בתוך כך, גוברות הערכות, כי אהוד ברק יודיע, כי הוא מסיר את מועמדותו לראשות המפלגה, במידה והמרכז לא יאשר את הצעתו, לקיים פריימריז בקרב חברי מרכז העבודה בלבד.
10/09/2005  |  מתי טוכפלד  |   חדשות
עשרות אסירים בכלא האמריקני במפרץ גואנטנטמו שבקובה שובתים רעב ודובר צבאי אמריקני מסר, כי חלקם מוזנים באמצעות צינורות הזנה. שביתת הרעב נפתחה ככל הנראה כמחאה על תנאי אחזקתם של האסירים - טענתם, תוך התעלמות מאמנת ז'נבה.
נשיא סוריה, בשאר אסד, מברך על ה"מאבק" שמנהלים ארגוני הטרור הפלשתינים להקמת מדינה עצמאית. אסד נועד אתמול לפני הצהריים (שבת, 10.9.05) בארמונו עם נציגי הפלגים שמפקדותיהם יושבות בדמשק, וקרא להם להתלכד סביב המטרה.
10/09/2005  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
מה-30 בספטמבר ועד ה-2 באוקטובר - GREEN DAY WEEKEND
10/09/2005  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il