|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
הכסאות מחכים לכם [צילום: פלאש 90]
לקראת השבעת הכנסת החדשה

הכנסת ה-19: חוק ומשפט

הבעיה מספר אחת של מערכת המשפט אינה היחסים עם הרשויות האחרות אלא העומס הבלתי-נסבל, הגורם לפגיעה קשה בנכס החשוב ביותר של בתי המשפט: אמון הציבור. הנה מיפוי של הגורמים העיקריים לעומס והצעות מעשיות לפתרונם, לשימושם של חברי הכנסת ה-19
05/02/2013  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות
המילטון. לא חרב ולא ארנק

נקודת המוצא: מצב חירום
נקודת המוצא החשובה ביותר לטיפול בבעיות הללו חייבת להיות התחושה שאנו מצויים במצב חירום העלול להביא לאובדן אמון הציבור במערכת המשפט. יש לחזור ולשנן את אמירתו של אלכסנדר המילטון, שר האוצר הראשון של ארה"ב: "לשופט אין חרב ואין ארנק; כל שיש לו הוא אמון הציבור". מי שרואה שהשופט מאחר, מי שנתקל בעורך דין שרלטן, מי שמחכה שנים לפסק דין – עלול להחליט בפעם הבאה לוותר לחלוטין או לפנות לדרכים אחרות שלא בהכרח יהיו חוקיות. זוהי סכנה אמיתית, מוחשית ומשמעותית לשלטון החוק ולדמוקרטיה בישראל, והיא מחייבת טיפול אמיתי, מיידי ומעמיק.

כאשר עוסקים חברי הכנסת במערכת המשפט, הם נוטים להתמקד בנושאים מעוררי המחלוקת - שמטבעם מעניקים להם כותרות: יחסי בג"ץ והכנסת, אקטיביזם שיפוטי, אופן בחירת השופטים ועוד. אולם אלו אינם הנושאים החשובים ביותר. הבעיות הגדולות של מערכת בתי המשפט נמצאות בערכאות הנמוכות יותר - בתי משפט השלום, בתי המשפט המחוזיים ובתי המשפט המתמחים (עבודה, תעבורה, משפחה).

מינוי שופטים הוא כמובן נושא חשוב המצריך חשיבה וגם רפורמה, אך הרבה יותר דחוף לעסוק במה שקורה אחרי שהשופטים מתמנים. יחסי בג"ץ והכנסת הם עניין שולי שבשולי מבחינת מספר התיקים ומבחינת ההשפעה הישירה והמיידית על האזרח מן השורה. ואילו אקטיביזם שיפוטי הוא נושא עיוני, המשליך כמעט אך ורק על היחסים בין הרשויות ולא על עניינו של האזרח המבקש צדק.

העומס הבלתי-אפשרי של בתי המשפט - זהו הנושא המחייב את ההתייחסות המעמיקה והדחופה ביותר. כמעט חצי מיליון תיקים נפתחים מדי שנה, והמערכת רצה בכל הכוח כדי להישאר במקום - דהיינו: לסגור בערך את אותו מספר תיקים. היא אינה מסוגלת להתמודד עם המלאי הקיים, המסתכם גם הוא בכחצי מיליון תיקים. התוצאה היא שבהרבה יותר מדי תיקים אנו רואים פסקי דין הניתנים שלוש, ארבע ואפילו שש ושבע שנים לאחר שההליך החל. מעבר לעינוי הדין הזועק לשמיים, במקרים רבים לפסקי הדין הללו כבר כמעט שאין משמעות מעשית.

תוספת שופטים אינה הפתרון, משתי סיבות. ראשית: יש מגבלות תקציביות ויש צרכים לא פחות חשובים המשוועים למענה. שנית: מותר להניח שאם יהיו יותר שופטים יהיו גם יותר תיקים, בדיוק כשם שתוספת כבישים מגדילה את מספר כלי הרכב הנוסעים בהם. לכן, הפתרונות צריכים לבוא בתוך המערכת הנוכחית. הפתרונות הללו קיימים, הם פשוטים והם צודקים. חלקם אפילו לא מחייבים חקיקה, אלא רק הנחיות מתאימות ופסקי דין מדריכים. יש פתרונות רוחב שמן הראוי להחיל על כל המערכת, ויש פתרונות נקודתיים לבעיות ספציפיות.

אני מבקש להציג בשורות הבאות את הפתרונות המוצעים הללו, לתשומת ליבם של חברי הכנסת ה-19, לצד פנייה אליהם: במקום לעסוק באלפי הצעות חוק פרטיות שאינן מגיעות לידי סיום, במקום לחפש כותרות בהצעות חסרות היגיון, קחו לידיים את בעיית בתי המשפט. פתרונות לבעיה זו, ולו חלקיים, יהוו שירות ענק לדמוקרטיה הישראלית ולאזרחי ישראל.

הבעיה מספר אחת והסתעפויותיה
להעלות את רף הכניסה למקצוע [פלאש 90]

ריבוי עורכי הדין. זו הבעיה הגדולה ביותר. יש הרבה יותר מדי עורכי דין שאין להם מספיק תעסוקה, יש הרבה יותר מדי עורכי דין שאינם מתאימים למקצוע הזה, ומן הסתם – יש חפיפה רבה בין שתי הקבוצות הללו. הפתרונות: להעלות בצורה משמעותית את רף הכניסה למקצוע. התמחות ארוכה יותר, התמקדות בבחינות הלשכה במהות ולא בפרוצדורה, ציון נדרש גבוה יותר בבחינות, אולי אפילו דרישה לעמוד במבדקי אישיות בנוסף לבחינות.

הליכי סרק. בעיה הנובעת מן הקודמת: תביעות אזרחיות המוגשות ללא בסיס, כתבי אישום שאין להם מקום, בקשות והתנגדויות שכל מטרתן למשוך זמן. הפתרון: הטלת אחריות אישית על עורכי הדין. במישור האזרחי – חיובם בהוצאות אישיות כאשר בית המשפט מגיע למסקנה שאכן מדובר בהליכים מיותרים. במישור הפלילי – הקמת גוף מפקח חזק ועצמאי על רשויות התביעה, הידוק הדין המשמעתי לסניגורים המנצלים לרעה את ההליכים.

תביעות ייצוגית סחטניות. הסתעפות מהסעיף הקודם: בקשות לתביעות ייצוגיות שכל מטרתן להביא את הנתבע לשלם, בעיקר לעורכי הדין התובעים, כדי להיפטר מהנדנוד הזה. הפתרונות: הרחבה בחקיקה של סמכות בית המשפט לדחות בקשות כאלו על הסף וחיוב עורכי הדין התובעים בהוצאות אישיות. מי שפועל ממניעים של רווחים, חייב גם ליטול על עצמו את הסיכון שיפסיד.

לוחות זמנים וליטיגטוריות
העם היושב בציון אוהב הליכים משפטיים

אי-עמידה בזמנים. רעה חולה כללית של מערכת בתי המשפט: שופטים המאחרים לדיונים, עורכי דין ההולכים בעקבותיהם, נאשמים שאינם מופיעים. הפתרונות: חיובם של השופטים להגיע בזמן תוך אפשרות להטלת סנקציות במקרים קיצוניים, לצד הימנעות מקביעת שורה ארוכה של דיונים לאותה שעה. פסיקה מיידית נגד הצד שעורך דינו מאחר בצורה בלתי סבירה, ומתן אפשרות לשנות את הפסיקה רק אם האיחור נבע מכוח עליון. מעצר מיידי של נאשמים שאינם מתייצבים ושחרורם רק בהפקדת ערבות משמעותית במזומן.

חיבת-יתר להליכים משפטיים. מעבר לכך שהליכים רבים נובעים מחוסר מקצועיות ו/או מהכורח להתפרנס בכל דרך, לא מעט הליכים מגיעים לבית המשפט מתוך אופי ליטיגטורי של העם היושב בציון. הפתרון: הרחבת השימוש בכלים חוץ-משפטיים במימון המדינה. הפניה לגישור, פישור ובוררות במקרים בהם מתרשם בית המשפט שהפערים בין הצדדים אינם בלתי-עבירים. חשוב מאוד שהליכים אלו יהיו על חשבון המדינה, כדי שיהיו שווים לכל נפש. הצעתו של השר היוצא יעקב נאמן לבוררות חובה היא נכונה ביסודה וראוי ליישם אותה, גם אם ניתן להתווכח על פרטיה.

פחות כתיבה, יותר שקיפות
נוכחות תקשורתית בלי חשיפת שמות

אורך פסקי הדין. הבעיה אינה גדולה כמו בשנים קודמות, בהן רוב השופטים הושפעו מכתיבתו האקדמית של אהרן ברק, אך עדיין ניתן לראות לא מעט פסקי דין שאורכם אינו עומד בשום יחס למהות הדיון. הדבר בולט במיוחד בבתי הדין לעבודה. הפתרונות: פסקי דין מדריכים של נשיא בית המשפט העליון ונשיאת בית הדין הארצי לעבודה בנוגע לחשיבות שבקיצור פסקי הדין, תוך איזון בין פריסת התמונה הכוללת לבין הימנעות מארכנות-יתר. להעביר לשופטים עוד ועוד סדנאות לכתיבה תמציתית. לעשות שימוש באמצעים המודרניים כדי להפנות לטענות הצדדים ולפסקי דין קודמים, כלומר: להסתפק בתמצית ולתת את השאר בקישורית.

היעדר ביקורת מספקת על השופטים. נציבות תלונות הציבור על שופטים פועלת כמעט במחשכים, תוך פרסום של דוח שנתי בלבד וללא שמות השופטים הנילונים. בבתי המשפט למשפחה ובבתי הדין הרבניים מתנהלים הדיונים בדלתיים סגורות, דבר המונע ביקורת תקשורתית וציבורית על הנעשה בהם. הפתרונות: לפרסם בצורה שוטפת את החלטות נציבות התלונות, כולל שמות השופטים. לאפשר לתקשורת ולנציגי ארגונים ציבוריים להיות נוכחים בדיוני המשפחה והרבניים, ואף לדווח על הנעשה בהם, ללא פרטים מזהים של הצדדים.

תאריך:  05/02/2013   |   עודכן:  05/02/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אהרן ברק   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אוריאל  קונסטנטין   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אמנון יצחק   בן-דוד מרב   בן-חיים מאיר   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דניאלה יקירה   זהבה גלאון   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יעל גרמן / Yael  German   יעקב נאמן / Yaacov Neeman   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מיקי לוי / Mickey  Levy   מקסים אוקנין   משה צרפתי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   פניה (פאינה) קירשנבאום   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ראובן אגסי   שאול מופז 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכנסת ה-19: חוק ומשפט
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עומרר
5/02/13 11:14
 
עידןסובול
5/02/13 13:01
2
ירון זכאי 1
5/02/13 11:50
3
לא בית דין
5/02/13 11:54
4
עידןסובול
5/02/13 12:07
 
הנ"ל
5/02/13 12:21
5
טנא
5/02/13 12:38
6
טנא
5/02/13 12:45
 
טנא
5/02/13 14:13
7
שוקי משעול
5/02/13 13:12
 
חורפי
5/02/13 14:19
 
חורפי
5/02/13 14:26
 
חורפי
5/02/13 15:18
8
צרצר
5/02/13 16:42
9
םו
6/02/13 03:58
10
חבר
6/02/13 04:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2013
משכן הכנסת קושט בדגלי ישראל ובפרחים, משמר הכנסת עבר אמונים, והכל לכבוד יומה הראשון של הכנסת החדשה. בירושלים תתקיים בצהריים (יום ג', 5.2.13) הצהרת האמונים של חברי הכנסת התשע-עשרה. ישיבת הפתיחה והצהרת אמונים של חברי הכנסת תתקיים באולם המליאה בשעה 16:00, במעמד נשיא המדינה שמעון פרס ובהשתתפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס ובהשתתפות ותיק חברי הכנסת בנימין (פואד) בן-אליעזר.
04/02/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
יש הרבה נבחרים חדשים בכנסת ה-19. מנהיגי מפלגות חדשות וחברי כנסת בתוליים. חסרי הניסיון והוותיקים, כולם גם יחד משמיעים טיעונים שונים, חסרי מקוריות, כדי לנסות ולהשיג את מבוקשם בדיוק לפי מה שדמיינו לעצמם לפני שנבחרו. האופנה הרווחת בימים אלה היא משפט המפתח - "אין בעיה, נלך לאופוזיציה".
04/02/2013  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין פגש (יום א', 3.2.13) את חברי הכנסת החדשים במסגרת יום העיון של הכנסת, ואמר כי מעולם בתולדות הכנסת, לא הייתה תחלופה רבה כל כך של חברי כנסת בין קדנציות.
03/02/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
מפלגת העבודה הינה מפלגת אוכלת ראשיה, כי הפסד בבחירות, צורב ככל שיהיה אינו תמיד מעיד על פגם במנהיג. תארו לכם מה היה קורה אילו היו מעיפים את מנחם בגין ז"ל מיד לאחר כישלונו הראשון בבחירות?
03/02/2013  |  עמוס שנער  |   מאמרים
בואו נחזור אלפי שנים לאחור. כל בני הארץ הזו הם עובדי אלילים. האלילים מאכזבים כי יש אסונות טבע, ויש מחסור, בצורת, ברד, ארבה ומה לא, ואז מנתצים את האלילים ויוצרים חדשים. וכך הריטואל הזה המשיך עד שאיזה חכם אחד שקראו לו משה הבין שמשהו דפוק בשיטה.
03/02/2013  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2013  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשלה 33  /  מי ומי  
המפלגות החרדיות לנשיא: "מנע קרע בעם"  /  עופר וולפסון
הבייבי של רובינשטיין  /  עידן יוסף
שטייניץ: לפיד ובנט תומכים בכלכלה רציונלית  /  עופר וולפסון
הטרגדיה של הדמוקרטיה הישראלית  /  דן אלון
יאיר כן, יאיר לא. אין עתיד!  /  מוטי דזנה
לפיד עשה מעשה הפולנים ליצחק גרינבוימז'  /  איתן קלינסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il