|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

שישה בשישי

שתי פנים

במו"מ הקואליציוני תמיד יגידו דבר אחד ויתכוונו לדבר אחר האם ש"ד הוא דו-פרצופי, או שמא תוכו כברו? ומה מתגלה במשפט הולילנד על קופות גמ"ח? קצת חוויות מפולין הספדו של אהרן ברק על מנחם אלון
08/02/2013  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   ממשלה 33   |   תגובות
הוא לעולם לא יהיה ממלכתי ועל-מפלגתי [צילום: פלאש 90]

ועוד משהו קטן
בעקבות התבטאויותיו בשבועיים האחרונים, חשבתי לכתוב ששמעון פרס הוא לפעמים נשיא המדינה ולפעמים פוליטיקאי קטן, אך הגעתי למסקנה שיהיה זה בלתי הוגן להאשים אותו בדו-פרצופיות. הוא מעולם לא היה ולעולם לא יהיה ממלכתי ועל-מפלגתי.


מרכיבים ממשלה
אין פוליטיקאי שאינו רוצה לשבת כאן [צילום: פלאש 90]

עצה: אל תאמינו לאף מילה שתקראו ותשמעו בשבועות הקרובים בנוגע למו"מ הקואליציוני. אל תאמינו לאף פוליטיקאי שיאיים שלא ייכנס לממשלה ולאף מפלגה שתגיד שאין לה בעיה לשבת באופוזיציה. עוד לא נולד הפוליטיקאי שאינו רוצה להיות שר ועוד לא קמה המפלגה שאינה רוצה להיות שותפה בשלטון. אז למה הם אומרים את זה? כי מי שמנהל מו"מ הקואליציוני תמיד יפגין שתי פנים: הפומביות שמפגינות נון-שלנטיות מתובלת באיומים, והפרטיות המעונינות/משתוקקות להיות חלק מן הממשלה. ומכיוון שהקו התוחם בין אמת לשקר הוא גמיש מאוד אצל פוליטיקאים, ממש לא קשה להם להפגין את הפנים הרצויות בכל רגע נתון.

משפט הולילנד: עד המדינה
הגיע השבוע לשיא של אבסורד

ככל שעובר הזמן מתחזק אצלי הרושם, שמשפט הולילנד יוכרע במידה רבה על-פי התשובה לשאלה כמה פנים יש לעד המדינה, וכאן העמדות הפוכות מכפי שניתן היה לצפות. המדינה תטען שמדובר באדם דו-פרצופי, שלמרות שלפי דברי עצמו היה רוב ימיו נוכל ורמאי חסר מעצורים – הפעם הוא אומר את האמת. ההגנה תטען, כי מדובר באדם שתוכו כברו, אשר לא הפך את פניו ונותר שקרן כרוני.

השבוע הגיע ש"ד לשיא של אבסורד, כאשר ייחס ל"יד שרה" זיוף של ספרי חשבונות כדי להסתיר את השוחד שלטענתו נתן לאורי לופוליאנסקי בדמות תרומות ענק לארגון שהקים. השופט דוד רוזן, שזמן קצר קודם לכן כינה את אנשי הארגון "צדיקים העושים עבודה התנדבות מופלאה", לא הסתיר את דעתו על הדברים: "מה שאדוני אומר הוא קשה", העיר. אם ש"ד ימשיך בדרך הזו, יהיה למדינה קשה יותר ויותר לשכנע את רוזן שהעד מראה לו את פניו כדובר אמת.

משפט הולילנד: גמ"חים
אולי הגיע הזמן להטיל פיקוח

היבט צדדי במשפט הולילנד, שאינו זוכה לתשומת לב, הוא השימוש הנרחב שנעשה בקופות גמילות חסדים כדי להפוך צ'קים למזומן. מאחר שארגוני גמ"ח מקבלים ונותנים לא מעט תשלומים במזומן, לא מפריע להם לפרוט צ'קים כל זמן שיש להם כיסוי. בעלי הצ'קים מצידם חוסכים עמלות, ומה שהרבה יותר חשוב – עוקפים את מנגוני הדיווח בהם מחויבים הבנקים והחלפנים לפי החוק לאיסור הלבנת הון.

כך נוצר מצב, בו לגמ"חים יש שתי פנים. האחד: חיובי וחיוני, המשך מבורך של מסורת סיוע לנזקקים הנמשכת מאות שנים. השני: שלילי ובעייתי, בו הם עלולים להוות מכשיר נוח לעבריינים למיניהם. לאור מה שמתואר במשפט הולילנד, כדאי לפחות לשקול את האפשרות להטיל על הגמ"חים פיקוח כלשהו, שימנע את ניצולם למטרות הרחוקות כרחוק מזרח ממערב מאלו שלשמן נועדו.

פולין: היחס ליהודים
24 שקל ויצירת המופת הזו שלכם

אשתקד ראיתי באחד מדוכני המזכרות בקרקוב בובה זעירה של יהודי האוחז בידיו מטבע. בשבוע שעבר נתקלתי בתמונה המובאת כאן, ואשר באמת שווה הרבה יותר מאלף מילים. זוהי הוכחה לאנטישמיות השורשית בפולין, שאינה נעלמת גם כאשר בכל המדינה יש אולי 30,000 יהודים – אחוז אחד ממספרם לפני השואה ופחות מפרומיל מכלל תושבי המדינה.

את הפן השני של יחסי יהודים-פולנים גיליתי במלון עדן, גם הוא בקרקוב. פקידת הקבלה החביבה גילתה בקיאות מפתיעה בהלכות שבת, ושאלתי אותה בזהירות האם היא יהודייה. תשובתה הדהימה אותי: "אני בהליכי גיור". אחרי עשר שנים במלון הנמצא בלב קז'ימיז', האזור היהודי ההיסטורי של קרקוב, ואשר פונה בעיקר לקהל יהודי, ואחרי שלפני כן הדריכה טיולים באזור – היא מצאה את דרכה לדת ישראל. אז יש כאלה ויש כאלה.

ובהיפוך, הנה עוד שתי פנים. בלונדון, בפריז, במינכן, בניו-יורק – בכל אלו יש אבטחה בכניסה לבתי הכנסת, לעיתים הדוקה כמעט כמו במתקן ביטחוני. בקרקוב אין אפילו צל של שוטר ליד בתי הכנסת, לא אלו שהם מוקדי תיירות ולא אלו המשמשים לתפילה. ניתן איפוא לקוות, שאותה אנטישמיות עליה דיברתי, היא רק משהו פולקלוריסטי חסר כל משמעות מעשית.

פולין: הרכבת
לכו תניפו 20 ק"ג לגובה של שני מטרים

השימוש ברכבת בפולין מזמן גם הוא חוויה דו-פרצופית. מצד אחד, יש שם רכבות ענתיקות, הנוסעות במהירות ממוצעת של 30 קמ"ש (ממש כך: הדרך מאושוויץ לקרקוב, 64 ק"מ, נמשכת שעתיים). בחלק מהרכבות יש תאים מיושנים לשישה נוסעים, בהם מקום האיחסון היחיד הוא מעל לספסלים – ולכו תניפו לגובה של שני מטרים מזוודה השוקלת 20 ק"ג. לעיתים אין כל קשר, פשוטו כמשמעו, בין הקרון לבין הרציף – והתימרון עם המטען הוא לא רק קשה אלא גם מסוכן. בתחנות הרכבת של ורשה וקרקוב לא שמעו על מעליות ועל מדרגות נעות, וכך על הנוסע לסחוב את מטענו במעלה המדרגות ובמורדן. הקו בין לובלין לקרקוב בוטל, ולפיכך יש לנסוע תחילה שעתיים צפונית-מערבית לוורשה ואז עוד שלוש שעות דרומה לקרקוב.

מצד שני, לנסיעות בין-עירוניות בקווים ראשיים אפשר להזמין חודשים מראש כרטיסים באינטרנט, והם מוכנים מיד להדפסה או מגיעים בדואר בתוך שבוע-שבועיים. חלק מהכרטיסים כבר נושאים ברקוד והמבקרים פשוט סורקים אותו במסופון נייד. ברכבת ישראל עוד לא שמעו על שתי ההתפחויות הטכנולוגיות המפתיעות הללו, ורכישת הכרטיסים והביקורת נעשים עדיין באמצעים דומים מאוד לאלו שלפני עשור ומעלה.

ברק ואֵלון
אפשר לחלוק ועדיין לכבד [צילום: לע"מ]

אני מודה ומתוודה, שכאשר ראיתי את כותרת הידיעה ב-ynet על דבריו של אהרן ברק בעקבות פטירתו של השופט מנחם אֵלון, רציתי לגנות אותו על צביעותו. "אבידה ללא תחליף" – זה באמת מה שחושב ברק על מי שהיה אחד מן הבולטים שבמתנגדים לאקטיביזם השיפוטי שלו, ועל מי שהתעמת איתו בצורה חזיתית על מקומו של המשפט העברי במשפט הישראלי?

אבל אז קראתי את הידיעה במלואה, ואני חייב לומר שהתרגשתי. ניכר היה שדבריו של ברק יוצאים מן הלב. "הוא היה אדם חם, לבבי, אוהב אדם, עממי, שהסתכל על כל אחד כשווה לו. מעטים הם שעושים את שהאיש הזה עשה. הייתה בינינו אהבה גדולה, הייתי קורא לו רֶבּ מנחם ואני חושב שהוא גם אהב אותי, וכינה אותי רֶבּ אהרן". ברק לא הסתיר לרגע את המחלוקות בינו לבין אלון: "הייתה בינינו הסכמה על הבסיס של התפישות היסודיות ולצידה מחלוקת איך להפעיל את הבסיס הזה, איך לעשות את האיזונים. ללא ספק בעניינים האלה הייתי בר-פלוגתא מאוד חריף שלו. אני לא נתתי לו לזוז והוא לא נתן לי לזוז, אך תמיד זה היה מתוך הערכה הדדית גדולה מאוד".

כל זה מלמד אותנו, שלפעמים שתי פנים הם תופעה חיובית ואפילו רצויה. שאפשר לחלוק על אדם בצורה חריפה ואפילו מוחלטת, ועדיין לכבד אותו. שאפשר להתעמת מדי יום במישור המקצועי, ועדיין לאהוב זה את זה במישור האישי. שאפשר לבוא מעולמות שונים ולהציג השקפות שונות, ועדיין למצוא את המכנה המשותף לדיבור ולהידברות. כמה חבל שהרוב המוחלט של אישי הציבור שלנו כל כך שונים ממנחם אלון ז"ל ומאהרן ברק יבדל"א.

תאריך:  08/02/2013   |   עודכן:  08/02/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אבנר שלו / Avner Shalev   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אהרן ברק   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי ויזל / Eli Vizzel   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אתי בן-דור   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   ג'ון איואן דמיאניוק   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלבנת הון   הלל צ'רני   הלל צ'רני   וינסטון צ'רצ'יל / Winston churchil   טל שפירא   טליה דאר   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יגאל אב-זיו / Yigal Even-Ziv   יד שרה   יהושע פולק   יובל גבעון   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעל גרמן / Yael  German   יעקב אפרתי   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יפעת מנור-נהרי   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   ירון גולומב   ירון ליפשס   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   ישראל מאיר לאו / Israel Meir Lao   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר רבין   מיקי לוי / Mickey  Levy   מנחם אלון   משה  ישראל   משה שמיר   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עדי אלטשולר / Adi Altshuler   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   פניה (פאינה) קירשנבאום   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שתי פנים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
8/02/13 10:21
2
יוסי מ
8/02/13 13:20
3
מתיתיהו
8/02/13 20:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 33
יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, נפגשה (יום ה', 7.2.13) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על-פי הזמנתו במסגרת המגעים הקואליציוניים להרכבת הממשלה החדשה.
07/02/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
יותר משבועיים לאחר הבחירות ולאחר שמאז שוחחו פעם אחת בלבד בשיחת טלפון קצרצרה ייפגשו בשבוע הבא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט. הפגישה היא חלק מן המאמצים של נתניהו להרכיב קואליציה וממשלה.
07/02/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
בית דין רבני לדיני ממונות ולבירורי יוחסין בירושלים הורה למנהיג שס, אריה דרעי, שלא להתמנות לשר בממשלה עד לבירור ולקיום דיון בינו לבין שתי נשים שתבעו אותו לדין תורה.
07/02/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
אתה תאמר לנו שצריכים שוויון בנטל, אתה תכתוב במסרונים שלך, כי "החרדים הם אחינו. אני אוהב אותם. עם זאת, המצב הקיים, בו רבבות חרדים אינם לומדים ואינם עובדים ומשרתים, אינו יכול להתקיים. זה לא מוסרי". נו, באמת נפתלי, אתה באמת טירון פוליטי. בוקר טוב לאיש החלומות.
07/02/2013  |  יצחק קקון  |   מאמרים
מעשה בספה רכה ונינוחה, ביום בהיר היא הובאה אל בית המשפחה. משפחת אדרת.
07/02/2013  |  הרב ישראל מרגלית  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ממשלה 33  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי  
אין מגבלה לכהונתה של ברנע-פרגו  /  איתמר לוין
יחימוביץ': "נתניהו לא חידש לי"  /  עידן יוסף
דרישה לממשלת ח"י; הליכוד יציע תמחור  /  עידן יוסף
הבית היהודי - דבר אלינו אמת  /  אליקים העצני
המנון לכנסת ה-19  /  אבנר אביב
איכה הייתה לזונה ראשות הממשלה?  /  גורי גרוסמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il