|   15:07:40
דלג
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

שוויון בנטל: מתווה הרב שך

המנהיגות החרדית על פרשת דרכים: לאמץ או לבעוט במורשת ראש הישיבה הרב שך, שהחיל דין רודף על משתמטים שאינם לומדים ויש גם מתווה הרמב"ם שאותו דוחים חלק מאחינו החרדים מכל וכל
13/02/2013  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   גיוס חרדים   |   תגובות
הרב שך. פסיקתו ידועה [צילום: צביקה ישראלי, לע"מ]

הפולקלור היהודי הנפיק לנו את המעשייה החבוטה על-אודות רב בעיירה נידחת, שנכנס אליו יהודי ובפיו טענה חמורה כנגד שכנו. שמע הרב והפטיר: "אתה צודק". למחרת התייצב בפני הרב השכן ובפיו זעקה גדולה ומרה כנגד השכן שהופיע אתמול בפני הרב. שמע הרב והפטיר כדאשתקד: "אתה צודק". נזעקה הרבנית אל בעלה הרב ובפיה מחאה: "הייתכן, רבי? הייתכן שגם א' צודק וגם ב' צודק?". הירהר הרב עמוקות בדבריה הנכוחים, עילעל בספרים שעל שולחנו ופסק בכובד ראש: "גם את צודקת".

בוויכוח בשאלת השוויון בנטל, כולם צודקים. צודקים החילונים שאינם רוצים עוד "לספק כלכלה וביטחון" למשתמטים, וצודקים החרדים הטוענים שיש לשמר את עולם התורה. אילו היו החרדים נכונים לאמץ את שיטת ההסדר של הישיבות הציוניות, הייתה הבעיה נפתרת. משאינם מוכנים לחלוקה זו של הנטל, יש להפעיל את המתווה שהציע הרב שך זצ"ל, ראש ישיבת פוניבז'. הרב שך פסק מפורשות שכל מי שאינו לומד בישיבה באופן מלא, ורק מנצל את הגדרת 'תורתו אומנותו' כדי להשתחרר מהצבא, הינו בגדר רודף. במילים אחרות: מי שבשל השתמטותו יגרום שלומדי תורה אמיתיים יגויסו לצה"ל, או שיסבלו מפגיעה ממונית קשה, חל עליו דין רודף – שמשמעותו ההלכתית היא, שכל מוצאו רשאי להרגו מיד, מבלי להביאו כלל לדין. עד כדי כך!

פסיקה זו ידועה וצוטטה פעמים רבות בפי דוברים חרדים בשם הרב שך, ובהם הח"כים משה גפני ומאיר פרוש. בראיון ב'קול ברמה' (26.2.12), אמר פרוש: "מי שלא לומד, חייב להתגייס. כך מצטטים בשם הרב שך לגבי אלו שלא לומדים ועושים ההפך מללמוד, ולוקחים דיחוי מהצבא שלא בצדק. יש להם דין רודף, כך נאמר בשם הרב שך".

קוצו של יו"ד
הרב דוד בלוך

צו גיוס לבטלני הישיבות
העילויים שמקדישים חייהם ללא סייג לתורה, ימשיכו להגות בה יומם ולילה, ואילו כל השאר, המכונים 'בטלני הישיבות' על שום שהפכו את הישיבות לערי מקלט מפני חובת הגיוס, ומבלים זמנם לריק בשוטטות ברחובות ובקניונים, יישלחו לתרום חלקם בנשיאה בנטל הביטחוני

כל כך פשוט. כל כך מעשי. נכון אומנם שהרב שך לא התכוון לשלוח את 'צעירי הצאן' לבסיסי צה"ל שבהם משרתות חיילות, העלולות רחמנא לצלן להסיח דעתם, ושהמזון בהם אינו גלאט מהדרין ואינו בהכשר הבד"ץ האנטי ציוני. אבל צה"ל כבר הוכיח כי הוא ערוך לחלוטין לעמוד בכל הדרישות. העיד על כך הרב דוד בלוך, יהודי חרדי בני-ברקי, בוגר ישיבת פוניבז' וכולל חזון איש, שנחשב באורח בלתי רשמי למשגיח הרוחני של הנח"ל החרדי, והיה ממקימיו. הוא הצהיר השבוע כי בנח"ל החרדי ובשאר המסגרות הצבאיות לחרדים, עמד צה"ל ממש בכל הדרישות, עד לרמת קוצו של יו"ד.

במחלוקת בסוגיית השוויון בנטל, שבה, כמו אצל הרב בעיירה הנידחת, כולם צודקים, יכול המתווה של הרב שך לפתור את המחלוקת שבין הציבור הכללי לחרדי. העילויים שמקדישים חייהם ללא סייג לתורה, ימשיכו להגות בה יומם ולילה, ואילו כל השאר, המכונים 'בטלני הישיבות' על שום שהפכו את הישיבות לערי מקלט מפני חובת הגיוס, ומבלים זמנם לריק בשוטטות ברחובות ובקניונים, יישלחו לתרום חלקם בנשיאה בנטל הביטחוני. אם זו מורשת הרב שך, למה שלא נצפה מראשי הישיבות, שהם עצמם יקיימוה וילווּ בגופם את הבטלנים ללשכות הגיוס?

אלא שלא בטוח שראשי הישיבות וההנהגה החרדית בכלל יסכימו לפעול על-פי מתווה הרב שך. הסיכוי שיפעלו למען גיוסם של הבטלנים שעליהם חל דין רודף, קלוש למדי. זאת בשל התפישה שרווחת בציבור החרדי (לא בכל שדרותיו אבל בחוגים רחבים, חסידיים וליטאיים, לא כולל בדרך-כלל את החרדיות המזרחית, אם כי הנגע כבר פושה בשוליה), השוללת את עצם הלגיטימציה של מדינת ישראל, בהיותה "מדינה ציונית כופרת" ועל כן אין כל סיבה לשלוח צעירים שיסכנו עצמם ואולי עד כדי נפילתם בקרב "למען הרעיון הציוני-אפיקורסי". עד כדי כך עמוקה הדה-לגיטימציה, שאף בית כנסת חרדי, אינו מרשה לעצמו לומר את התפילה לשלום המדינה ('הציוניסטית', לדידם), ואף בית כנסת חרדי אינו נושא תפילת יזכור פומבית לעילוי נשמתם של חללי צה"ל שמסרו נפשם להגנת כלל ישראל, לרבות החרדים.

גלות בין יהודים

לא. אין זו רק שיטת סאטמר. ח"כ ישראל אייכלר, איש חסידות בעלז, שטוען כי "אנו חיים בגלות הכי קשה בהיסטוריה היהודית – גלות בין יהודים", כתב בבטאונו 'המחנה החרדי' (30.4.85): "אי-אפשר לגשר בין ההשקפה היהודית לבין אוייבתה הציונית". דברים דומים כתב עורכו (המודח) של 'יתד נאמן' הליטאי נתי גרוסמן (24.5.91): "ניתן להתייחס לשלטון הציוני כמו לכל שלטון זר אחר, שלחוקותיו מתייחסים כדבר כפוי ומאולץ מתוך בוז ושאט נפש והתנגדות עמוקה". לבלר חרדי ידוע כתב: "מי שימסור לצבא רשימות של מי שלא לומד, הוא בעצם חבר ביודנראט", ולא נחה דעתו עד שטען כי "צריך להיות עם אדי אלכוהול ושֹבעים מאכילת חזיר כדי להבין את החילונים".

מצד שני, יש גם מי שחושבים אחרת במחנה החרדי. פה ושם מדברים רבנים חרדים בשיחות פרטיות, על הערך החשוב שיש במידת מסירות הנפש למען עצם קיומו של כלל ישראל, אך הם בדרך כלל אנוסים על-פי הדיבור. רק בודדים, ובהם הרב בלוך, מעזים לפתוח את הפה ולהשמיע בפומבי דברים כנגד הזרם. שלא תטעו: הרב בלוך אינו חלילה בעד סגירת הישיבות, גם לא בעד גיוס כל חברת הלומדים. הוא רק הולך במתווה הרב שך, וגורס שמי שאינו ממית עצמו באוהלה של תורה, מחויב להתגייס. כדי להשמיע זאת יש צורך ביושרה פנימית עמוקה, בעיקר כשגרים בבני ברק.

רשות הדיבור (בקיצורים; המאמר במלואו מופיע ב'כיכר השבת', 20.1.13) לרב דוד בלוך: "שנאת החרדים נובעת בעיקר מאי גיוסם ואי כניסתם המסיבית של החרדים למעגל העבודה... [העובדה ש]הציבור החרדי גדל מאוד ב"ה, ובשנים הקרובות בעז"ה נגדל הרבה יותר, מדאיגה מאוד את הציבור החילוני... האם הדאגה מוּנעת רק משנאת עמי ארצות לתלמידי חכמים?"

ליגיון הזרים

הרב בלוך מעז להקשות מחוץ לקופסה: "האם הובטח לנו בנבואה, שאם יהיו יותר לומדי תורה כשהמיגזר יגדל, האוייבים [הערבים] ייכנעו מיד ויפוצו לכל עבר? האם רוח הקודש התגלתה למי ממנהיגינו בהבטחה נאמנה, שכאשר החרדים יתרבו אי"ה ויגיעו לשלטון, 'רגלי זהב' מגַן העדן ימלאו את הקופה הציבורית?

"לצערנו, הציבור הכללי רואה בנו החרדים, קבוצה מתבדלת ומתנשאת. הוא רואה בנו מיגזר המתייחס לציבור הכללי כעם אחר, שגורלם לא גורלנו, שמחתם אינה שמחתנו ויגונם לא מעציב גם אותנו. הם לא חשים שעול לימוד התורה שלקחנו על עצמנו נועד גם עבורם... הם תופסים את החרדים כדואגים ופועלים בגשמיות וברוחניות רק לעצמם ולא לכלל ישראל. לתחושתם, אנו תופסים את המדינה 'שלהם' רק ככספומט לתקציבים, ובצבא 'שלהם' אנו משתמשים כלגיון זרים, להגן על עצמנו מסכנת השמדה".

לא נוכל לצטט את המאמר (מומלץ כאמור לעיין במלואו), אך זה סיכומו בקליפת אגוז: יש לגייס את 'בטלני הישיבות' ליחידות מיוחדות ומותאמות. אם לא יתקיים גיוס מרצון, הוא מזהיר, לא יופעל אומנם גיוס בכפייה, אבל תתרחש אז פגיעה ממונית בלתי נסבלת בסרבני הגיוס, כולל עילויי הישיבות, שתוצאותיה הנוראות מי ישורן.

הציבור החרדי ניצב בדקה ה-90 על פרשת דרכים: האם לאמץ את מתווה הרב שך כפי שמבטא בעברית תקנית הרב בלוך? או לבעוט במורשת זו, כפי שנבעטת יום-יום ושעה-שעה מורשת הרמב"ם: "כָּל הַמֵּשִׂים עַל לִבּוֹ שֶׁיַּעְסֹק בַּתּוֹרָה וְלֹא יַעֲשֶׂה מְלָאכָה, וְיִתְפַּרְנֵס מִן הַצְּדָקָה – הֲרֵי זֶה חִלַּל אֶת הַשֵּׁם, וּבִזָּה אֶת הַתּוֹרָה, וְכִבָּה מְאוֹר הַדָּת, וְגָרַם רָעָה לְעַצְמוֹ, וְנָטַל חַיָּיו מִן הָעוֹלָם הַבָּא, לְפִי שֶׁאָסוּר לֵהָנוֹת בְּדִבְרֵי תּוֹרָה, בָּעוֹלָם הַזֶּה. אָמְרוּ חֲכָמִים, כָּל הַנִּהְנֶה מִדִּבְרֵי תּוֹרָה, נָטַל חַיָּיו מִן הָעוֹלָם. וְעוֹד צִוּוּ וְאָמְרוּ, לֹא תַעֲשֵׂם עֲטָרָה לְהִתְגַּדַּל בָּהֶם, וְלֹא קֻרְדֹּם לַחְפֹּר בָּהֶם. וְעוֹד צִוּוּ וְאָמְרוּ, אֱהֹב אֶת הַמְּלָאכָה, וּשְׂנֹא אֶת הָרַבָּנוּת. וְכָל תּוֹרָה שְׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה, סוֹפָהּ בְּטֵלָה; וְסוֹף אָדָם זֶה, שֶׁיְּהֶא מְלַסְטֵם אֶת הַבְּרִיּוֹת" [משנה תורה, ספר המדע, הלכות תלמוד תורה, פרק ג'].

תאריך:  13/02/2013   |   עודכן:  13/02/2013
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שוויון בנטל: מתווה הרב שך
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא עברי
13/02/13 16:19
2
הרי זו ההלכה
13/02/13 16:50
 
ב_שמואל
13/02/13 17:16
 
אפיקורוס להכעיס
14/02/13 10:43
3
נירון קיסר
14/02/13 08:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  גיוס חרדים
אתמול (11.2.13) קרא ח"כ חרדי לנושא הלפיד לשוויון בנטל: "אתה מסוגל לגייס 100,000 חרדים?". הקריאה שבאה מגרון הקורא בו-זמנית לבנות בתי כלא על מרחבים ענקיים, השתלבה אצלי כתובנת צד אחד בציבוריות הישראלית – המצטרפת ל"צדדים" רבים אחרים שאומנותם: השתמטות, הצהרת שקר של נשים כאילו הן דתיות, בריאות לא מתאימה – ועוד רשימה ארוכה המשאירה את מתי המעט לשרת את הרוב הממשיך בחייו כאילו אין צבא עם.
12/02/2013  |  נסים גבאי  |   מאמרים
ח"כ שי פירון (יש עתיד) אומר כי מפלגתו לא תתפשר על סוגיית השוויון בנטל גם במחיר של הליכה לאופוזיציה.
10/02/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
"כולם חייבים לשרת"! (את המדינה בצה"ל) האומנם?
07/02/2013  |  עו"ד יניב מויאל  |   מאמרים
יש אומרים כי הממשלה החדשה תקום ותיפול על סוגיית 'השוויון בנטל'. יתכן שבין שעת כתיבת השורות לקריאתן נמצאה נוסחה לפתרון (לא סביר), ואולי הוקמה ועדה למציאת הנוסחה (יותר סביר). מכל מקום, בעקבות פסיקת בג"ץ לביטול 'חוק טל', עקב כשלונו (והגיע הזמן שהציבור החרדי יכה על חטא שלא ניצל טל-חיים זה), הסתובבו בשוק הפוליטי מיתווה יעלון ומיתווה לפיד. מאמצים רב-מפלגתיים ינסו לגשר ביניהם. לי הקטן נותרה בקעה לכמה הערות צד. כשירות לקוראים נציג תחילה את שני המיתווים (ראו תמונת טבלה מצורפת).
05/02/2013  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
בואו ונבחן את הדברים בצורה פשוטה. לא צריך לחוקק הרבה בנושא השוויון בנטל. החוק הקיים פשוט הוא צריך להיות נאכף. החוק הקיים (לאחר ביטולו של חוק טל) מחייב כל צעיר וצעירה בישראל בהתייצבות לשירות לאומי!, אז מדוע לא לאכוף את החוק מיידית?!. יענו אנשים כי צה"ל לא ערוך לכך...האומנם? - ראשית צה"ל כן ערוך תמיד לקלוט כל כוח-אדם לפי צרכיו וכבר כיום הוא פוטר רבים. ושנית, מדובר פה בכלל בעיקרון שהינו בעצם בשורה התחתונה: האקט של הנכונות להתייצב לשירות לאומי.
30/01/2013  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il