|   15:07:40
דלג
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

עשה לך מנטור

אביב גפן הציב את ה"אמנות" כאידיאה אלוהית שנועדה לפאר את שמו דווקא שלומי שבת, בעל התפישה ה"אמונית", השמה את האמנות ככלי שרת בידי האדם, הצליח להעביר את לינה מח'ול תהליך עמוק ומשמעותי
29/03/2013  |   דרור אידר   |   כתבות   |   תגובות
דרך שסופה השלמה עצמית. זוכת "דה וויס", לינה מח'ול, בשבוע שעבר [צילום: מן הטלוויזיה]

מחבקת את האחר
הבחירה בלינה מח'ול כזוכת הגמר מלמדת שהחברה הישראלית בכללותה רחוקה מגזענות ומוכנה לחבק כל מי שיושיט לה יד ולא יחתור תחת קיומה, גם אם הוא שונה ואחר

צעירים ולא גזענים
גורי גרוסמן
ברייטינג שיא של 43% הוכיחו צעירי ישראל שאינם גזענים והצביעו למתמודדת הערבייה בתוכנית דה וויס לינה מחול והביאו לזכייתה. לתשומת לב אחמד טיבי ועמיתיו בכנסת
לרשימה המלאה

1. תוכניות המציאות השונות, עם כל פגמיהן, חיזקו את הדמוקרטיזציה בתרבות הישראלית. כתוכניות מסחריות הן מייצגות שכבות אוכלוסיה שעד לא מזמן הודרו מהטלוויזיה, ומשמשות כר נרחב לתובנות סוציולוגיות-אנתרופולוגיות ואפילו פוליטיות.

גמר "דה וויס" שהתקיים במוצאי שבת סיפק הזדמנות כזאת. לינה מח'ול ואופיר בן שטרית מייצגות שני מיעוטים - ערבייה-נוצרייה מעכו מול נערה דתייה ממושב ניר גלים. לצידן עמדו המדריכים (מנטורים) אביב גפן ושלומי שבת. חילוני אשכנזי, איש שמאל, בן למשפחת "אצולה" ידועה (יונתן גפן, משה דיין), מול מסורתי מזרחי, שלמרות שדעותיו הפוליטיות פחות מוחצנות, הן ממוקמות ימינה מגפן.

2. החיבור בין גפן לאופיר הוצג כחיבור בין הפכים. אבל ההפכים היו סוציולוגיים בלבד, בעוד שמבחינה תיאולוגית השלימו האחד את השנייה. גפן הציג עצמו כאתיאיסט, אבל לאורך התוכנית הטיף לדעותיו כאדם דתי - במקום אלוהים הציב אידיאה חלופית: אמנות.

בן-שטרית עשתה צעד אמיץ כשהופיעה בתוכנית בניגוד למגמה בקבוצת ההשתייכות שלה, הרואה בהופעת נשים עניין בעייתי ("קול באישה"). בכך הפגינה תלמידת האולפנה בגרות ועצמאות מחשבתית. גפן זיהה זאת והציע לפרוש עליה חסות ("חילוני ודוסית" כינה זאת). הבחירה בגפן הייתה המעשה העצמאי האחרון של שטרית.

אופיר התבסמה מהחיבור (כמו עוד דתיים שנהנים מתשומת לב של השמאל הישראלי), אך למעשה התמסרה לחלוטין לגפן שעשה בה כבשלו.

בחירת השירים הייתה בצלמו ובדמותו - שירי דיכאון או כאלו שהוסבו לשירי דיכאון עם ארומה של טקסטים "נחשבים", אבל לא תמיד קומוניקטיביים. גפן הצדיק את בחירותיו בשם ה"אמנות". עושה רושם שהתקדמותה של אופיר לשלבי הסיום הייתה למרות גפן ולא בגללו.

התמסרותה לגפן קשורה לבקשת הלגיטימציה של ישראל השנייה מישראל הראשונה. גפן בתפקיד מעניק החסד - במהלך העונה שיבח את אופיר שהייתה מוכנה "להתנסות" ובאה עם "ראש פתוח" (לעומת האחרות ה"נעולות", שהיו עצמאיות לטעמו). "הראש הפתוח" ביטא כניעה מוחלטת לגחמותיו ולבחירותיו.

מובן שהכל נעשה "בהחלטה משותפת", אבל ההיררכיה הברורה - גם הפנימית בין המנטור לתלמידתו, וגם החיצונית בין שני המגזרים שייצגו - הכתיבה שליטה מלאה של גפן, שהתבטאה ברגע השיא של העונה, שעה שבמקום שיר ניצחון, אופיר שרה שיר של מוות.

3. לשיר הניצחון נבחר שירו של מקס גת-מור ולהקת "שפיות זמנית", "הקיץ האחרון", שהתנגן רבות במלחמת המפרץ הראשונה. "זה הקיץ האחרון שלי איתכם / עם הגשם הראשון אני איעלם". עוד מבטיח הדובר "בחורף הזה כבר לא אהיה קיים", ומזכיר "תפילות אחרונות" המזכירות תפילות אשכבה למתים (המופיעים בהמשך בשיר).

כדי להבין את התהליך התודעתי שעשתה בן-שטרית כדאי להשוות את שיר המוות ששרה בגמר עם שיר הפתיחה של העונה שעימו פרצה לתודעה: "עוד מחכה לאחד" של אהוד מנור וסשה ארגוב. בשיר מחכה הדוברת לאהוב האחד כמו למשיח.

היא לא מתייאשת ולא פוחדת אלא "נאחזת בחלום" ויודעת שלא תמעד, "עוד יש בי רוח עד אין קץ לאחד".

התהליך גלוי: מול שיר האהבה, מלא התקווה והאמונה, שהביאה ככרטיס ביקור למבחנה הראשון, בחרה אופיר בסוף התהליך לשיר על מי שלא מוכן לחכות, שאין בו אמונה ותקווה ואפילו בבכי אינו מאמין, אלא מבקש להיעלם ולמות.

4. מנגד, בחרה לינה מח'ול לשיר בגמר את שירו של לאונרד כהן "הללויה". למרות השברים והפגמים שהדובר מוצא בחייו, האהבה מחפה עליהם והוא מודה על הכל ושר הללויה. שיר אהבה לחיים מול האפותיאוזה (האלהה) הרומנטית של המוות בשיר "הקיץ האחרון". הללויה מול תפילת אשכבה. יש קשר עמוק בין השיר הראשון ששרה אופיר בתחילת העונה לשיר האחרון ששרה לינה - שניהם שירי אהבה מלאי אמונה ותקווה.

לכאורה, תפישת האמנות של גפן רפלקטיבית וורבלית מזו של שבת, שמיעט באמירות ארספואטיות. האידיאה האמנותית של גפן התמצתה בדמות בחירתו השנייה, רוני פרי, מין סגפנות מלאכותית של "פת במלח תאכל ומים במשורה תשתה ועל הארץ תישן וחיי צער תחיה ובאמנות אתה הוגה".

אבל האידיאה של גפן נובעת מתפישה רומנטית בעלת מאפיינים ילדותיים, שלפיה לא האמנות משרתת את האדם, היא לא נועדה להנעים את זמנו ולרומם את רוחו, אלא האדם משרת אותה. האידיאה הזאת התפשטה בראשית המאה ה-19, אחרי עידן הנאורות שהמית את האלוהים והוליד את הרומנטיקה ואת דמות האמן כגאון ונזיר מיוסר. אמרתי ילדותית, משום שבסופו של דבר מדובר בהצגה. גפן לא באמת משרת את האמנות, אלא היא משמשת שפחה נרצעת להאדרת שמו ודימויו התקשורתי.

5. תפישת האמנות של שבת היא אינסטינקטיבית, הייתי אומר "אמונית". הוא נמצא שם, בלי רפלקסיה עודפת. האדם עומד במרכז והאמנות משרתת אותו. לכן השמחה הטבעית בשירתו. גפן תפס עצמו כ"מחנך" של הקהל ל"טעם טוב". בחינה זהירה של חומריו מראה שאינם שונים מהותית מהחומרים שלעג להם. מדובר בהבדלים חיצוניים - המלנכוליות המוחצנת לצד מרד הנעורים נועדו לשוות להם מראה מהורהר. לעומתו, שבת אינו מחנך ולא מתייסר בשל אמנותו, אלא משמח את עצמו וממנו לקהל שומעיו.

בעוד גפן לקח את אופיר לעולמו וכפה את אמונותיו, שבת החזיר את לינה לעולמה, ועזר לה להתגבר על קונפליקט הזהות שלה - ערבייה, נוצרייה, ישראלית, קוסמופוליטית. בעידודו היא שבה לשיר בערבית לפני הקהל הישראלי, שהגיב באהבה ובהתפעלות. שבת לא השתלט עליה ולא ביקש לעצבה בצלמו, אלא עודד אותה להוציא את כוחותיה הפנימיים בתהליך מעורר השתאות של התפתחות והשלמה עצמית. ממש כמו מחנך טוב שאינו מטיף או כופה את דעותיו, אלא מספק לתלמיד כלים להתבוננות ולביקורת עצמית, שבעזרתם יעשה את דרכו בכוחותיו הוא.

הבחירה בלינה מח'ול כזוכת הגמר מלמדת שהחברה הישראלית בכללותה רחוקה מגזענות ומוכנה לחבק כל מי שיושיט לה יד ולא יחתור תחת קיומה, גם אם הוא שונה ואחר. תחת אופציית המוות המלאכותי שהציע גפן באמצעות תלמידתו, בחרו הצופים בחיים.

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 29.3.13)
תאריך:  29/03/2013   |   עודכן:  29/03/2013
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עשה לך מנטור
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כתבה מעניינת
29/03/13 20:20
 
אהוד פרלסמן
30/03/13 10:51
2
צנחן
30/03/13 12:42
3
מכיר ויודע
31/03/13 18:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בספרו המפורסם "תרנגול כפרות", שהשנה ימלאו 30 שנה לפרסומו (הוצאת "עם עובד"), מציג הסופר יליד בגדד, אלי עמיר, את מדינת ישראל של תחילת הדרך באור ביקורתי. הביקורת היא על מדיניות כור ההיתוך שלה, שניתקה בין משפחות העולים, ועל הסתירה בין עקרונות הקיבוץ הסוציאליסטיים לערכי הדמוקרטיה והציונות. "הביקורת והכאב כתובים מתוך אהבה", אומר עמיר בראיון חג ל"גלובס" ונדמה שאת המשפט הזה אפשר להחיל לא רק על ישראל של תחילת שנות ה-50, אלא גם של העת הזו, ואף הקטרוג העכשווי שלו לגביה נוגע הרבה בחיבור של בין מזרח למערב, למשל באשר לתום המשבר עם טורקיה.
29/03/2013  |  יניב מגל  |   כתבות
האם מחירי הדיור בישראל משקפים בועה? לשאלה הזו נדרשו בשנים האחרונות כלכלנים ומומחי נדל"ן רבים, בניסיון לפענח אם המחירים המאמירים בשוק הדיור הישראלי עומדים בפני קריסה דומה לזו שחווה שוק הנדל"ן האמריקני ב-2007-2008 ושגררה את הכלכלה הגלובלית למשבר עולמי, אשר את הפצעים שגרם להם מלקקים רבים עד היום.
27/03/2013  |  גיא קצוביץ'  |   כתבות
בשבועות האחרונים ארץ ישראל הולכת ומתעטפת בנחילי ארבה הרחק אי שם במערב. בעוד משרד החקלאות ומכתשים אגן מכינים את תרסיסי הפוספט ונערכים למלחמת חורמה באויב החקלאות מספר 1, האם יימצא זמן טוב יותר לבחון האם גם בסין כרעו אי פעם השדות והתכלו תחת נטל חגבים נודדים?
"איש קטן מה עכשיו?" הצגה חדשה בקאמרי. על-פי ספרו של הנס פאלאדה. תרגם: דורי פרנס, ביים: איתי טיראן.
27/03/2013  |  לאה טרן  |   כתבות
דומה שאין סיפור דרמטי ורב-ניגודים יותר מההגדה של יציאת מצרים. סבל היהודים תחת שלטונו של פרעה, עלייתו של משה, שחרור העם היהודי ומעשה ההצלה בים סוף - מסופרים כולם בדרמטיות רבה בתנ"ך וניתנים לדרמטיזציה בימתית מופלאה.
27/03/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il