|   15:07:40
דלג
  מתי דוד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

טנריף - אי ספרדי מטריף

במהלך אותן שנים רבות, אומנם הכרתי וראיתי מקומות נפלאים ומראות ייחודיים רבים; ואולם הפעם בטיול להכרת טנריף (האי המטריף) הייתי עם אשתי וידידים רבים, כנוסע רגיל בקבוצה שלא בהדרכתי. הייתה זו חוויה מלהיבה ובלתי שגרתית
02/04/2013  |   מתי דוד   |   כתבות   |   תגובות
האי טנריף על המפה

"העולם גדול וניצחי. האדם קטן וזמני לכן המרוץ התמידי. לראות מירב אפשרי" - פסוק זה שהפך לסיסמתי כתבתי בראש כל התקצירים שהכנתי וחילקתי לקבוצות המטיילים שלי אותן הדרכתי במהלך 35 שנות עבודתי כמדריך תיירים ישראלים ברחבי העולם.

במהלך אותן שנים רבות, אומנם הכרתי וראיתי מקומות ניפלאים ומראות יחודיים רבים. ואולם הפעם בטיול להכרת טנריף (האי המטריף) הייתי עם אשתי וידידים רבים, כנוסע רגיל בקבוצה שלא בהדרכתי. ואמנם הייתה זו חוויה מלהיבה ובלתי שיגרתית, למרות כל מה שראיתי בעבר.

טנריף האי המטריף

זהו האי הגדול והמתויר ביותר, אחד מתוך 7 איים בארכיפלג הקנארי. האי השייך לספרד, שוכן באוקינוס האטלנטי, מול מרוקו הספרדית לשעבר. שמונה שעות טיסה מנתב"ג עם חניית ביניים במדריד מביאים אותנו לשדה התעופה הדרומי בטנריף (יש גם שדה תעופה צפוני באי). האי הקטן הזה שטחו רק 2,046 קמ"ר עם אוכלוסיה של כמיליון אחד. בשאר ששת האיים הנוספים הארכיפלג הקנארי חיים עוד כמיליון אחד. האי טנריף מזדקר כמין קונוס מתוך האוקינוס. לשבעת האיים יש פרלמנט מקומי ודגל עם שני כלבים.

אי תיירותי יחודי בזכות מעלותיו הרבות: מזג אויר ממוזג ונוח כל ימות השנה עם 18-25 מעלות צלזיוס כל השנה. מגוון עצום של נופים עוצרי נשימה. ניגודים רבים של נופים מרתקים. הר געש כבוי אדיר ממדים עם פסגה של 3,719 מטר ובו שלג ניצחי. פרנסת האי מבוססת על תיירות של 5 מיליון המגיעים כל שנה.

סיפור היסטורי מרתק. תרבות מגוונת עם השפעות מאפריקה ואירופה. חופי אוקינוס מטריפים עם חול שחור שמקורו בטוף וולקני במקביל לחופים עם חול צהוב שהובא במיוחד ממדבריות הסהרה באפריקה. עיירות יפיפיות בסגנון ספרדי קולוניאלי מהמאות ה-17, 18. נופים של צוקים וולקנים שחורים ובתוכם עמקים ירוקים ופוריים. אזור טרופי עם צמחיית עד ויערות פראיים בגבהים.

האגדה על היבשת האבודה - אטלניס והמתישבים הראשונים

לפי האגדה עליה כתב הפילוסוף היווני אפלטון במאה ה-5 לפני הספירה, האיים הם שרידים של היבשת ששקעה באוקינוס. לפי המדענים האיים היו ידועים בתרבות העולם העתיק וזכו לביקורים של יורדי ים פיניקיים וויקינגים. על מוצאם של תושבי האי הראשונים הקרויים גואנצ'אס אין מידע רב. הספרדים שכבשו את האי בסוף המאה ה-15 השמידו באכזריות את תושביהם וכל זכר של תרבותם. ממעט העדויות שנותרו, ובהן העובדה שהכירו את מלאכת החניטה, סבורים שהיה להם קשר לתרבויות מצרים העתיקה ולדרום אמריקה. התושבים הראשונים הגואנצ'אס מסווגים לתקופת האבן. בתיהם היו חצובים במערות הסלע. הם התפרנסו ממרעה וחקלאות.

ההבדלים בין הצפון לדרום

החלקים הצפוניים והמערביים של האי גשומים ולחים, שופעי צמחייה, עמקים פוריים, יערות עד צפופים על כל המדרונות והפסגות. ואילו חלקו הדרומי והמזרחי של האי יבש ומדברי. חלקו הדרומי מצוי עכשיו בפיתוח מואץ. בעשור האחרון הוקמו בחופים הדרומיים שני מרכזי תיירות גדולים מאוד למליוני התיירים המחפשים שמש, מים, חום ומזג אויר ממוזג ונעים כל השנה. שתי עיירות התיירות המודרניות הן: Los Cristianos, Las Americas.

הפארק הלאומי טיידה

מעל האי מתנשא הר הגעש טיידה Teide לגובה של 3,719 מטר ומסביבו הפארק הלאומי, המשתרע על 270,000 דונם שצורתו ואופיו כמעט כמו על הירח. שלג כמעט ניצחי מצוי על פסגתו של ההר. זו ארץ ההתפרצויות הוולקניות שהתרחשו בעבר ההיסטורי הרחוק.

הפארק הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסקו. בפארק ישנו כביש אספלט מסודר, מרכז מבקרים, שתי מסעדות, מלון מרשת ה-Parador, מצפה כוכבים, מכון מחקר גרמני, ורכבל עד לפסגתו (המתנה של כשעתיים). הסיור ברכב בכל הפארק אורך כשעתיים בגבהים של בין 2,000 ל-2,300 מטרים.

כשעולים להר, כל כמה מאות מטרים משתנה הנוף והאקלים: מתחילים באקלים סוב טרופי, עוברים לאקלים יבשתי, חוצים קוו עננים נמוכים ואזור עשיר ביערות אורן בגובה עד 1,600 מטר, לבסוף מגיעים למדבר בגובה של 2,000 מטר שבו במה מישורית שנמשכת קילומטרים לכל כוון עם צמחיה מיוחדת ותופעות גיאולוגיות וטופוגרפיות מיוחדות. מישור יבש שבו צבעי הקרקע והסלע מתחלפים מצהוב לאדום, משחור לירקרק וחום על-פי הרכב המינרלים. 4 מיליון תיירים בשנה מבקרים וחושבים שהם על הירח.

קולומבוס והאיים הקנארים

המיקום המצוין של האיים במרכזו של זרם הגולף, על נתיב ההפלגה מאירופה למזרח הרחוק, הפך אותם במאה ה-15 לתחנת עגינה חשובה. גם קולומבוס עגן והצטייד באיים במסעו לגלוי אמריקה. באי Gomera ישנו מוזיאון ובו מידע אודות ביקורו של קולומבוס במקום בשנת 1492.

דברים יחודיים באיים הקאנרים

  • עץ הדרגון הענק בן מאות רבות של שנים, סימלה התיירותי של טנריף. גידולי בננות בכל שטח פנוי בהקפים גדולים בתוך ומחוץ לערים.

  • תנועת הגירה גדולה מהאיים לקובה ולונצואלה בשנים עברו. צאצאיהם חוזרים עתה לאיים, בגלל רדיפות של שלטונות אלה בימי צ'אבז.

  • על הדגל של האיים הקאנרים מופיעים שני כלבים, שהספרדים מצאו אותם בתקופת כיבוש האיים במאה ה-15.

  • שפה מיוחדת, הקרויה "שפת השריקות" שהתפתחה באי Gumera בין הישובים המבודדים המרוחקים זה מזה בין רכסי ההרים. במסעדה גדולה המשרתת את התיירים באחד הכפרים באי גומרה אחד המלצרים מדגים את "שפת השריקות". בספרדית Silvo- לשרוק.

  • במסעדות במרכזי התיירות, נהוג לתת בננה בחינם לכל המזמין קפה.

  • חנות שהיא מוזיאון יחודי לעבודות יד מזכרות, וכל שאר סוגי מוצרי תרבות ופולקלור מקומי נמצאת בעיר Oratava. המוזיאון הזה בקומת הקרקע של בניין שתי קומות יוצא דופן ביופיו ובמרפסותיו המעוטרות ושמו: La Casa de los Balcones, טלפון 922.33.06.29.

  • גם לאיים הקנארים הגיעו בשנים האחרונות מאות רבות של פליטים ומהגרי עבודה שברחו ממדינות אפריקניות עניות. באי Gumera הוקם עבורם מחנה.

אתרים וערים שראוי (חובה) לבקרם

  • פוארטו דה לה קרוז. בקיצור פוארטו. עיר חוף תיירותית מודרנית בחוף הצפון מערבי. בעיר פארק Loro על שטח 135 אלף מ"ר הבנוי בסגנון תאילנדי ובו האוסף הגדול בעולם תוכים 3,000 מכל היבשות וכן גורילות, נמרים, תנינים, פינגווינים ומופעים של דולפינים וכלבי ים. גן עדן טרופי.

  • גאראצ'יקו (Garachico). עיירת דייגים יפיפיה שהייתה הנמל של האי עד להתפרצות הר הגעש שהושמדה ב-1706. נבנתה מחדש. הלבה השחורה שהגיע לים יצרה בריכות טבעיות מרשימות עם שבילי הליכה על המשטחים השחורים. בעיירה מלונות בוטיק וכפר יפה.

  • מסקה (Masca). "הכפר האבוד" שהיה מבודד עד 1978 מהעולם ומטנריף. שוכן באחד המקומות היפים והמדהימים ביותר בטנריף. צוקי ענק תלולים נקיקים וגאיות צרים. נוף מהמם ושקט. 100 תושבים. מסעדה נהדרת בנוף מדהים.

  • לה לגונה (La Laguna). עיר הבירה העתיקה. עיר ספרדית קולוניאלית מקסימה. בתי אצולה מרשימים. עיר אוניבריטאית. הוכרזה על-ידי אונסקו. ארמון הבישוף, הכנסיה, כבר אדלנטו. דלתות וחזיתות בעץ מגולף ומעוטר.

  • איקוד לוס וינוס (Icod Los Vinos). מרכז תעשיית היין למרגלות ההר טיידה. האטרקציה העיקרית היא עץ הדרגון העתיק ביותר שגילו נאמד בין 1000 ל-3500 שנה שמייצר פעם ב-25-20 שנה ענף גזע חדש. עץ הדרגון הוא סימלה של האי טנריף.

  • הפירמידות בעיר Guimar. מוזיאון שבו נחשפו פירמידות המדרגות המיוחסות לתרבות התושבים הקדומים שהושמדו ע"י הספרדים. החוקר הנורבגי המפורסם טור הירדאל חקר וחיי במקום.

  • יערות העד בשמורת מרצדס (Las Mercedes). שמורת טבע של יערות עד "פרימיטיבים" בהרים שמעל לעיר Laguna בצפון הרחוק. כביש מסודר בתוך השמורה, כולל מרכז מבקרים ומסעדה.

  • העיר סנטה קרוז (Santa Cruz). עיר הבירה עם 250,000 תושבים, עיר נמל עיר מרכזית ומודרנית ובה בנין אופרה מרשים, תזמורת פילהרמונית, ככרות ובנינים מרשימים, שני מועדוני תרבות של האצולה והעשירים, שדרות מרשימות בשם Ramblas כמו המפורסמות בשם זהה בברצלונה.

  • העיר אורטובה (Orotava). עיר מרשימה על רכס משופע מעל לעיר פוארטו בחלק הצפון מערבי באי. ארמונות ובניני אצילים ספרדים רבים. סימטאות צרות ותלולות ובהן גן בוטני מרשים, ככר עירייה שבה נערך פעם בשנה פסטיבל פרחים ושטחים מעוטרים מאבק צבעוני שנטחן מאבנים וולקנים משמורת הר הטיידה. בגבול בין שתי הערים הסמוכות - אורטובה ופוארטו ישנו קניון ומרכז קניות ענק ומודרני.

תאריך:  02/04/2013   |   עודכן:  02/04/2013
מתי דוד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם, תמיד מנחם, פשוט מנחם ולא הרב מנחם פרומן, כמו הקרבה בינינו וכמו הפשטות "הסוציאליסטית" הישנה שאפיינה אותו. כדאי לדעת כי הרבנות הייתה רק אחת מהופעותיו. היו לו גם הופעות אחרות שאותן הכרתי היטב יותר מיובל שנים. על כמה מהן שחווינו זה לצד זה לפני עשרות שנים ברצוני לספר.
02/04/2013  |  צבי צמרת  |   כתבות
ספר שיריה החדש של מיכל סנונית, "אני אומרת זאת מאהבה", לא בא לדבר עמנו יתר על המידה בענייני אהבות. גם יודע אני, כי מי שפותח באמירה כזאת את דבריו כמעט ודאי הוא שלא בא להחמיא או להחניף, אלא לבקר ואולי אף לייסר. ונכון, זאת כי אכפת לו. זאת כי הוא אוהב את מה שיש והוא אכן אומר זאת מאהבה.
01/04/2013  |  יוסף כהן אלרן  |   כתבות
טלה
31/03/2013  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
מה משותף לאנשים המאושרים באמת? מה משותף לאנשים המצליחים? מה משותף לאנשים בעלי המזל בחייהם? ומה אנחנו כהורים צריכים לעשות כדי לדאוג לכך שגם ילדינו יהיו מאושרים בחייהם?
31/03/2013  |  קרן אלמוג  |   כתבות
רק אחרי שעה וחצי הבחנתי שמשהו פה לא בסדר. לכאורה, מחזה שגרתי הנראה כמעט בכל בית ספר. באולם התעמלות ענק של בית הספר צ'ונג פו בפרבר יי-שון בצפון סינגפור ישבו אלף ושבע מאות תלמידי בית הספר בצפייה רבת עניין רב במתרחש מול עיניהם. על הבמה הוצג באותה שעה מעין מחזמר לכבוד ראש השנה הסיני שחל למחרת. התלמידים ישבו על הרצפה, ברגליים שלובות, ובמשך יותר משעה וחצי איש לא קם, לא הסתובב, שום תלמיד לא העניק צ'פחה לחברו, שלא לדבר על כך שאיש גם לא צעק "שב, אתה מסתיר!". הם צחקו כשצריך, מחאו כפיים במקומות הנכונים, ושאגו בשמחה כל אימת שהעלילה על הבמה דרשה זאת. אבל מתנוחת הישיבה הקשה – לא זזו. הפעוטות מכיתה א', שעדיין לא למדו את הכללים וניסו לקום זכו מיד לנזיפה ידידותית מהמורה שישבה לא רחוק בעיניים צופיות והסבירה להם שהם מפריעים לחבריהם.
31/03/2013  |  מיכאל טוכפלד  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il