|   15:07:40
דלג
  יוחאי עופר  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

הקיצוץ: מסוכן, אפשרי

האוצר אומר שהפעם זה ברצינות: תקציב הביטחון יקוצץ. וצה"ל - מצד אחד משדר נכונות; מצד שני מציג תרחישים מאיימים; מצד שלישי מבקש שהקיצוץ לפחות ייעשה בהדרגה; ומצד רביעי מתייעל על דעת עצמו. 4,000 אנשי קבע יוכלו לספר לכם על זה בקיץ, בדרך הביתה
12/04/2013  |   יוחאי עופר   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
ננץ ויעלון. "רק תגידו, ונהיה יותר קטנים וחלשים" [צילום: אריאל חרמוני]

הפה נותר פעור
על-פי ספר התקציב, מתוך כ-365 מיליארד שקלים של תקציב המדינה לשנה, תקציב הביטחון עומד על 50.5 מיליארדים (מתוכם עשרה מיליארד מסיוע אמריקני). בפועל, בשנת 2012 הגיע התקציב לכ-60 מיליארד, בשל תוספות שונות במעלה הדרך. כשמשווים את המספרים הללו לתקציבי משרדים אחרים הפה נותר פעור

פעם, כשעוד היה חבר ועדת הכספים, סיפר ח"כ רובי ריבלין שלתקציב הביטחון יש תכונה מיוחדת במינה: בכל פעם שעולה לדיון הצורך לקצץ בו, קורה באורח פלא ההפך, והדיון ננעל במסקנה שיש להעביר עוד סכום נכבד לידי מערכת הביטחון. כך קרה שרוב שרי האוצר בשנים האחרונות רק הוסיפו כסף לתקציב הביטחון בשנים האחרונות, בניגוד לשאיפתם לקצץ בו. המשימה המועדת לכישלון תהיה למשוכה הגדולה של שר האוצר יאיר לפיד. קשה אפילו יותר מהשבת החיוך ללחייה של ריקי כהן מחדרה.

על-פי ספר התקציב, מתוך כ-365 מיליארד שקלים של תקציב המדינה לשנה, תקציב הביטחון עומד על 50.5 מיליארדים (מתוכם עשרה מיליארד מסיוע אמריקני). בפועל, בשנת 2012 הגיע התקציב לכ-60 מיליארד, בשל תוספות שונות במעלה הדרך. כשמשווים את המספרים הללו לתקציבי משרדים אחרים הפה נותר פעור. משרד החינוך הוא הקרוב ביותר, אך עדיין קטן בחצי. תקציבו עומד על כ-30 מיליארד שקלים, רובם לתשלום שכר המורים. תקציב משרד התשתיות הלאומיות, למשל, הסתכם בשנה שעברה בסכום מגוחך של פחות ממאתיים מיליון (כלומר 0.2 מיליארד) שקלים, ותקציב משרד התקשורת - כ-50 מיליון בלבד. 0.05 מיליארד - לעומת 50.5 מיליארד של תקציב הביטחון.

את דרישותיו התקציביות ואת חלוקת המשאבים שלו קובע צה"ל על-פי תרחיש-ייחוס הנבנה מדי שנה לאור הערכת מודיעין והערכה אסטרטגית. לאחר מסכת אישורים ותיקונים שאורכת חודשים ניתנת לה הגושפנקה של הרמטכ"ל ושר הביטחון. "הצבא הוא גוף ממושמע מאוד", אומר גורם צבאי בכיר באגף התכנון. "יגידו לו למה להיערך, וזה מה שהוא יעשה. אין ייהרג ואל יעבור, וכל דבר הוא עניין של החלטה ותוכנית אמיתית. אנחנו רק צריכים שיגידו לנו 'תהיו יותר קטנים ופחות ערוכים לאיומים ותתעצמו פחות'".

פקידי האוצר מדברים על קיצוץ בן שלושה מיליארד שקלים לכל הפחות. בצה"ל ובמערכת הביטחון אומרים שזה לא בא בחשבון. שר הביטחון משה בוגי יעלון אומנם נועד עם שר האוצר לפיד וביקש ממנו לעבוד בשיתוף פעולה, אך כשתיכנס היד אל הכיס, הוא לא יוכל לוותר על שקל. יעלון, שבכהונתו כרמטכ"ל חווה קיצוץ שהוביל להפסקת אימונים, מכיר היטב את ההשלכות ולא ייתן לדבר כזה להתרחש בשנית.

הצרכים רק גדלים
קרביים ישרתו שנה יותר מאשר חיילים עורפיים? [דו"צ]

עמידה בתשלומי הארנונה
בצה"ל מאיימים שחרב הקיצוצים תפגע בעיקר בתקציב המחקר והפיתוח במשרד הביטחון, זה שהוליד את מערכת כיפת ברזל ושכמותה, ובתקציב האימונים. "לא נוכל לעמוד בתשלומי הארנונה לרשויות", מוסיף קצין בכיר באגף התכנון. "ראשי הרשויות יצעקו, ונהיה עבריינים, אבל מה אפשר לעשות כשאין כסף?"

לצה"ל כלל לא מובן מאליו שיש לקצץ את תקציבו הכולל. להפך, הצרכים רק מתרבים. בין היתר מדברים שם על השתכללות מצאי הרקטות והטילים במדינות הסמוכות, ועל המלחמה הבאה שעלולה להיות יקרה ומסובכת יותר ממה שהכרנו בעבר. בצה"ל מאמינים שישראל תיכנס לזירת לחימה עד שנת 2017, אולי אף לשתיים במקביל. פעולה נגד מתקני הגרעין באירן, גם אם לא תהיה מעשה ידי ישראל, עלולה להשפיע על צה"ל בסבירות גבוהה. אחת הדוגמאות הניתנות בצה"ל להתחזקות המדינות שסביבנו מגיעה דווקא מגרמניה: במספנה שם, על יד הצוללת דולפין המיועדת לישראל, מיוצרות שתיים דומות למצרים.

"אני מציג את הדברים כהווייתם, כמו שאני מציג אותם לוועדת חוץ וביטחון, ולא בא להפחיד או משהו כזה", אומר הבכיר מאגף התכנון. "הערכות המצב החזיקו בעבר שנה, וכיום יש לראש אמ"ן מצגת שסוקרת את 48 השעות האחרונות. אנחנו חיים בעולם שהערכת המצב בו משתנה, והדבר הקבוע הוא חוסר יציבות".

ובכל זאת, בדיון על הקיצוצים, צה"ל יודע גם להפחיד. בצבא מאיימים שחרב הקיצוצים תפגע בעיקר בתקציב המחקר והפיתוח במשרד הביטחון, זה שהוליד את מערכת כיפת ברזל ושכמותה, ובתקציב האימונים שיזכו לפחות מקום בפעילות הכוחות. יופסק הטיפול בכלי רכב והם יושבתו, יוקפאו אימונים של גדודי מילואים, לוחמים סדירים יוצבו בשמירה ואבטחה במקום חיילי מילואים ולא יתאמנו. ועוד: יופסק שיתוף הפעולה עם רכבת ישראל והחיילים יעברו לנסיעה באוטובוסים, ולא יועברו דמי ארנונה לרשויות המקומיות. "לא נוכל לעמוד בתשלומי הארנונה", אומר הקצין הבכיר. "ראשי הרשויות יצעקו, ונהיה עבריינים, אבל מה אפשר לעשות כשאין כסף?"

השאיפה לקצץ נובעת מהגירעון התקציבי המצטבר בן עשרות המיליארדים, אבל גם מהשאיפה לתת יותר לחינוך ולרווחה. "אנחנו מבינים את חשיבות תקציב החינוך", אומר הבכיר מאגף התכנון, "הרי גם לנו יש ילדים בבית הספר – אבל כבר חתכנו את עצמנו לדעת. אנחנו מבקשים תהליך ארוך-טווח ומסודר שייפרס על פני שנים. היה לנו דור שלא ידע להתאמן, ועד שהחזרנו דור של מפקדים להתאמן לקח לנו ארבע שנים וחצי. אסור לנו לעשות טעויות בדברים האלו". לדבריו, "צה"ל טוב בתכנון לטווח ארוך יותר מבתכנון לטווח קצר", וקיצוץ לא יוכל להיעשות מהיום למחר, ודאי לא מהיום לאתמול, שהרי תקציבים לצרכיו השוטפים של הצבא עד אוגוסט כבר הועברו.

באוצר לעומת זאת מילת המפתח היא 'התכנסות', כלומר כניסה בשלב אחד למסגרת תקציבית מצומצמת, אחרת לא תתחולל התייעלות. רק בחודש ינואר האחרון, מזכירים באוצר, ערכה הממשלה קיצוץ רוחבי של כ-700 מיליון שקל במשרדי הממשלה השונים לטובת תוספת בתקציב הביטחון, על אפם ועל חמתם של נערי האוצר. הפעם הם מאמינים שהקיצוץ המתבקש יצא לפועל.

ג'ובניקים ישוחררו קודם

לחסוך בכסף הקטן
הצבא שוקד על חיפוש מקומות קטנים שבהם אפשר לחסוך בכסף הקטן. למשל, בבסיס הקריה יתווספו 300 מקומות חניה, כדי לחסוך בהוצאה על חניה עירונית, וארבע הנשקיות שפעלו במקום עד היום יאוחדו לאחת. פרוטה לפרוטה יצטרפו לחשבון גדול

מה יקוצץ? אנשיו של לפיד מוכנים להציע את סעיפי הקיצוץ, אך לא להכתיב אותם. לדבריהם יש בתקציב הביטחון שומנים רבים – כספים שהַשָּׁלתם לא תפגע בביטחון. צה"ל מצדו רוצה שיגידו לו. "הממשלה יכולה לקחת סיכון", אומר גורם ביטחוני. "לגיטימי שהדרג המדיני יקטין את הצבא אם הוא גדול מדי, ואם ישנה מחשבה שיש יותר מדי נשק מתקדם אז אפשר לקצץ גם בו. הדרג המדיני צריך להגיד מהיכן להוריד. אימונים, תעסוקה, הצטיידות – זה הדיון האמיתי שצריך להיעשות עם מערכת הביטחון".

משרד האוצר מלין כבר שנים על חוסר שקיפות בהתנהלותו הכספית של משרד הביטחון. הנושא השתפר בשנים האחרונות, ועם תחילת הקדנציה של השרים החדשים לפיד ויעלון נראה כי לפחות את הפסיעות הראשונות עשו השניים בהרמוניה, מחזה שלא נראה במחוזותינו הרבה זמן.

אחד הסכסוכים הזכורים לאחרונה היה סביב גיל הפרישה של אנשי הקבע, 42. הוגשה הצעת חוק המאפשרת שחרור לפנסיה מצה"ל בגיל 50, ואילו צה"ל נאבק להשאיר את המצב על-כנו. בקרב האזרחים, כידוע, גיל הפרישה עומד על 67 – פער בן 25 שנה. חמישה מיליארדי שקלים מתקציב הביטחון השנתי של מדינת ישראל מופנים לגמלאות: אלפי שקלים בחודש לכל יוצא קבע, גם אם הוא בשנות הארבעים לחייו ובעיצומה של קריירה שנייה משגשגת.

אבל צה"ל, אומר הקצין, לא מנותק. "הוא חי בתוך עמו ומבין את המצב. יצאנו לדרך והתחלנו בהתייעלות. אנחנו רק צריכים שהקיצוץ יהיה מתוכנן והדרגתי".

תוכניות ההתייעלות רבות. בין היתר עומדת כבר עתה על הפרק הפסקת עבודתם של כ-4,000 קצינים ונגדים. 2,700 מתוכם הם כאלה שנמצאים בתפקידם הראשון בקבע, ולהם פשוט לא יוצעו תפקידים עם סיום תפקידם. כבר בחודש יולי הקרוב יבוטלו 1,569 תקני קבע בצה"ל. התפקידים יבוטלו ולפורשים מהם, שיעברו לתפקידים אחרים או יעזבו את הצבא, לא יועמדו מחליפים.

תקציבו השנתי של חיל האוויר כבר קוצץ ב-200 מיליון שקלים. בזרוע היבשה קוצצו כ-144 מיליון שקלים. אגף התכנון שוקד על חיפוש אותם מקומות קטנים שבהם אפשר לחסוך בכסף הקטן. למשל, בבסיס הקריה יתווספו 300 מקומות חניה, כדי לחסוך בהוצאה על חניה עירונית, וארבע הנשקיות שפעלו במקום עד היום יאוחדו לאחת. פרוטה לפרוטה יצטרפו לחשבון גדול. על-פי ההערכות, תוכניות ההתייעלות יחסכו השנה 300 מיליון שקלים. עד שנת 2017 הסכום יגיע לכדי כ-2.2 מיליארד שקלים, והוא יופנה להתעצמות.

האוצר מבקש גם לקדם מהלך שאין בו קיצוץ, אלא אפילו תוספת תקציב, אך הוא אמור להניע צמיחה: קיצור שירות החובה. על-פי מחקרי בנק ישראל, הדבר עשוי להוביל לעלייה בת אחוז וחצי בתוצר המשק הישראלי. המתווה מצוי כרגע בחיתוליו, ומסתמן בו כי משך שירותם של החיילים תומכי הלחימה (הלא קרביים) יקוצר לשנתיים. החיילים ביחידות השדה הקרביות ימשיכו שנה נוספת, שבה יקבלו משכורת מינימום – תמריץ לשירות הארוך יותר והמשמעותי יותר.

בצה"ל לא מוכנים לקבל פער גדול כל כך באורך השירות לרעת הלוחמים. "מי ירצה להיות לוחם", שואל הבכיר מאגף התכנון, "אם זה יגרום לו לשרת שנה יותר מאחרים ולהתחיל ללמוד מאוחר יותר? אמו של הבחור הצעיר תגיד לו, 'אתה לא תהיה רמטכ"ל, אז תלך להיות מש"ק, תעבוד במלצרות ותקבל משכורת מינימום. למה שירצה להיות לוחם?" המלצת הדרג המקצועי בצה"ל היא ששירותם של הקרביים יהיה ארוך רק בארבעה חודשים. בתוך שנתיים עד שלוש, כך מעריכים בצה"ל, יאפשר גיוסם המוגבר של החרדים את קיצור השירות, במתכונת הזאת. כן מחכים באוצר למעבר מחנות צה"ל ממרכז הארץ לדרום. הבנייה בשטחים שיתפנו תניב אף היא הכנסות.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  12/04/2013   |   עודכן:  12/04/2013
יוחאי עופר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקיצוץ: מסוכן, אפשרי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פועה
15/04/13 10:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תקציב המדינה
התקציבים לתחום בריאות הנפש מסתכמים ב-2.6 מיליארד שקלים. אולם לא כולם מופיעים בספר התקציב, בשל ההנחה כי הרפורמה בבריאות הנפש יצאה לדרך. כך נודע ל-News1.
11/04/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
מכוני המחקר התורניים משפטי ארץ וכת"ר פרסמו (יום ה', 11.4.13) נייר עמדה בשורה של סוגיות כלכליות-חברתיות בהתבסס על מקורות היהדות. נייר העמדה כולל מספר סוגיות מרכזיות העומדות לפתחם של מקבלי ההחלטות בשנים הקרובות, ובמיוחד לקראת תקציב 2013.
11/04/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר האוצר יאיר לפיד ובכירי משרדו הציגו היום (ה') לראש הממשלה נתניהו את מתווה התקציב לשנים 2013-2014, אשר "משקף את חזון השר המציב את האדם העובד במרכז", כדברי הודעה מטעמו של לפיד.
11/04/2013  |  אדריאן פילוט  |   חדשות
בשולי הכותרות: נְשׁוֹת הפרובוקציה סטודנטים, הַפגינו בעד הקיצוץ בהשכלה הגבוהה ההתנצלות הישראלית בפני טורקיה: הרצחת (כמעט) וגם ירשת? מה בין האחים אלברט והרמן גרינג? ולקינוח זילבר שר ובועט
11/04/2013  |  ציפי לידר  |   מאמרים
שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, תקף את נערי האוצר, ובמסיבת עיתונאים שכינס (יום ד', 10.4.13) בתל אביב, האשים את הפקידים במשרד כי הם מבטלים מיזמים במשרדו מסיבות אידיאולוגיות, לאחר שהכספים כבר הושקעו.
10/04/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il