|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

האחים אולמרט ומשפט הולילנד

קול כספי אחיך

עדותו של יוסי אולמרט החמירה, אולי במידה ניכרת, את מצבו של אחיו אהוד ניתוח מקיף של עדות המפתח, השקרים של יוסי, הגירסה של אהוד, ההיגיון והשכל הישר, וגם ההערה של השופט רוזן
10/05/2013  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משפט הולילנד   |   תגובות
שינוי הגירסה של יוסי הזיק לאחיו

איתמר לוין
דנקנר עשוי לטעון: אין להשיב להאשמה

נתחיל מהמסקנה: מצבו של אהוד אולמרט אחרי עדותו של אחיו יוסי במשפט הולילנד, קשה יותר, ואולי הרבה יותר, מאשר היה לפניה. אם יוסי חשב ששינוי גירסתו יועיל לאחיו, הרי שהוא השיג בדיוק את ההפך. כעת הבה ונפרט את המרכיבים המובילים למסקנה זו.

1. אין מחלוקת שיוסי קיבל משמואל דכנר 500,000 שקל בסוף 2002 או בתחילת 2003. יוסי הכחיש זאת השבוע מכל וכל, אבל התביעה וההגנה מסכימות שזה כן קרה - כך שזוהי עובדה מוסכמת, שהשופט דוד רוזן יקבע אותה כממצא חד-משמעי.

2. יוסי אומר שלא קיבל מאיש בבת אחת סכום כל כך גבוה. גם לא 100,000 שקל וגם לא 50,000 שקל, כפי שהשיב לרוזן. אומנם הוא צבר חובות של מאות אלפי שקלים לכמה גורמים, אך הללו נבעו מכמה הלוואות ומהצטברות של ריבית הנשך המקובלת בשוק האפור. לא סביר שהוא יכול היה לשכוח את הסכום שקיבל מדכנר. במילים אחרות: הוא זוכר מה לא קיבל - ולכן ההיגיון אומר שהוא ודאי זוכר את מה שכן קיבל.

3. אין מחלוקת שיוסי ניסה להסתיר ככל הניתן את המענק מדכנר. כאשר נשאל בחקירתו ביולי 2010 על דכנר, הוא זכר מיד שקיבל ממנו 6,000 שקל בפריימריז של הליכוד ב-1996. חצי מיליון שקל שקיבל שש שנים מאוחר יותר - בזה נזכר רק אחרי כמה שעות של חקירה, ורק כאשר החוקרים נתנו לו להבין שהם יודעים על כך.

4. יוסי לא הסביר מדוע ניסה להסתיר את אותה מתנה נכבדה. מותר לאדם הנמצא במצוקה לקבל הלוואות ומענקים, ואין לו שום סיבה להסתיר אותם - ודאי כאשר מבהירים לו שאין כל חשד נגדו. אם מישהו מסתיר מעשה שעל פניו הוא לגיטימי, סימן שיש לו סיבה לחשוש שבפועל המעשה איננו לגיטימי. במקרה של יוסי, החשש היחיד המתקבל על הדעת הוא שאהוד היה מעורב באותו מענק.
ת"פ 10291-01-12, מדינת ישראל נ' צ'רני ואח' / פרוטוקול, 6.5.13
פרוטוקול משפט הולילנד, 6.5.13. עדותו של יוסי אולמרט: הסתבכותו הכלכלית, מכחיש קבלת 500,000 שקל משמואל דכנר, מוכרז כעד עוין, מעומת עם גירסתו מיולי 2010, פרטים על נושיו
ת"פ 10291-01-12, מדינת ישראל נ' צ'רני ואח' / פרוטוקול, 7.5.13
פרוטוקול משפט הולילנד, 7.5.13. המשך חקירתו הנגדית של יוסי אולמרט: כספים משמואל דכנר, המניעים של מי שנתנו לו כספים, כסף ממשה טלנסקי, המודעות של אחיו למצבו. חקירה חוזרת: המודעות של אחיו למצבו, רצונו הנטען להגן על אחיו אהוד
Interview with Joseph Olmert, part 1
חקירתו של יוסי אולמרט בפרשת הולילנד, 1.7.2010, חלק ראשון: הסתבכותו הכלכלית, קבלת 500,000 שקל משמואל דכנר, יחסיו עם אחיו אהוד
Interview with Joseph Olmert, part 2
חקירתו של יוסי אולמרט בפרשת הולילנד, 1.7.2010, חלק שני: הסתבכותו הכלכלית, קבלת 500,000 שקל משמואל דכנר, יחסיו עם אחיו אהוד

מי סיפר על המצוקה?
נתן. לא שלל את האפשרות



5. יוסי אמר לרוזן, כי לא היה מצב בו קיבל כספים ממאן דהוא מבלי לדעת מי הנותן, או לכל הפחות – מבלי שידע מי היפנה אותו לנותן. כאשר פירט את רשימת נושיו, אכן ידע יוסי לומר כיצד נוצר הקשר עם כל אחד מהם. הוא לא אמר, שמישהו מהם פנה אליו; תמיד הוא זה שיזם את הפנייה וביקש את העזרה. לכן, מצב בו דכנר פונה אל יוסי – וגם ההגנה אינה מכחישה שזה מה שאירע – הוא בהחלט יוצא דופן, ומלמד שמישהו סיפר לו על מצוקתו של יוסי.

6. מי היה אותו מישהו? ההגנה טענה, כי ייתכן שהיה זה אברהם נתן – ידיד טוב של יוסי, לשעבר נציב שירות המדינה, אשר הועסק באותה תקופה בידי דכנר. נתן אמר בעדותו שלא ביקש מדכנר להעביר ליוסי כספים, וכי ידע שיוסי מצוי רק במצוקת מזומנים. הוא לא שלל את האפשרות שציין בפני דכנר שיוסי מצוי בקשיים, אך כאמור נתן מדבר על קשיים קטנים בהרבה מאלו שבהם היה שקוע יוסי בפועל – קשיים שאינם מצריכים חצי מיליון שקל. יוסי עצמו אמר, כי הוא לא פנה לדכנר משום שכלל לא הכיר אותו (התרומה ב-1996, טען, התקבלה דרך לשכתו של אהוד). גירסתו של דכנר היא, שאת הפנייה קיבל מאהוד.

דכנר לא נחקר על נקודה זו בידי סניגוריו של אולמרט, והמסמך בו תיעד כביכול את הפנייה מצביע על תאריך בו שהה אולמרט בחו"ל, כך שגם גירסה זו אינה נקייה מקשיים. ואולם, במבחן השכל הישר – כפי שהגדיר אותו רוזן – האפשרות שהייתה פנייה של אהוד נראית כעת סבירה יותר.

הולך על ספק סביר
להוכיח שמשהו לא קרה [צילום: פלאש 90]



7. בפני אהוד אולמרט ניצבת בהקשר זה משימה קשה במיוחד: להוכיח שמשהו לא אירע. אומנם לתביעה אין הוכחה שהייתה פנייה כזו, אך במשפט פלילי די בראיות נסיבתיות לצורך הרשעה. מצד שני, כאשר התביעה מתבססת על ראיות נסיבתיות, קל יותר לנאשם ליצור ספק סביר – ונראה שזה בדיוק מה שינסה אולמרט לעשות. הוא לא צריך שהשופט יקבע שגירסתו של דכנר לא הייתה ולא נבראה; די לו בכך שיוכיח בצורה סבירה שמישהו אחר (אברהם נתן) היה יכול לספר על כך לדכנר.

8. טענתו של הסניגור, עו"ד רועי בלכר, היא שיוסי היה זקוק נואשות לכסף, ולכן היה מוכן לקבל כל סכום מכל אדם. לטענת ההגנה, דכנר פעל בציניות והעניק ליוסי את הכסף, במטרה שבעתיד יוכל לומר לאהוד: עזרתי לאחיך – עכשיו אתה תעזור לי.

יוסי מכחיש את החלק הראשון ודכנר הכחיש את החלק השני. הבעיה של התביעה היא, ששניהם לא בדיוק העדים הכי אמינים בעולם. הבעייתיות בעדות של דכנר היא מן המפורסמות, והשבוע הוכיח יוסי שאין לו שום בעיה לשקר מבלי להניד עפעף. זו הסיבה שההגנה אומרת, שהיא מבקשת לקבל את עדותו מיולי 2010 על קרבה וכרעיה, כולל החלק בו הוא מכחיש כל מעורבות וכל ידיעה של אהוד בקבלת הכספים מדכנר.

9. התביעה תטען כלפי יוסי בדיוק את מה שהיא טוענת כלפי דכנר: פלגינן דיבורא – נקבל את חלקי האמת ונדחה את חלקי השקר. במקרה של דכנר טוענת המדינה, כי יש לקבל את עדותו בכל מקום בו יש לה תמיכה חיצונית. במקרה של יוסי היא תטען, שיש לקבל את עדותו כל עוד היא מתיישבת עם ההיגיון.

אם אהוד הוא אכן שפנה לדכנר, נשמטת מאליה טענת ה"שלח לחמך על פני המים" שעומדת בבסיס הגנתו בנושא זה ונותרנו עם ההסבר של המדינה: מדובר בכספי שוחד. בהקשר זה יש לציין, כי נכון לעכשיו לא שמענו שום עדות לכך שדכנר ניסה לממש את אותו "לחם", גם לא כאשר היה במצוקה כלכלית עצומה במחצית השנייה של העשור הקודם.

רק אחיו לא ידע?
ההסבר שלה לשינוי הגירסה



10. שאלה נפרדת היא, מה ידע אהוד בשנים 2003-2002 על מצבו של יוסי. האחרון אמר שוב ושוב, כי עשה כל שביכולתו כדי להסתיר ממשפחתו את עומק הבור אליו נפל. הללו ידעו שהוא נותר בחובות לאחר ריצתו לראשות עיריית רעננה (גרעון של 240,000 שקל), ולא ידעו שהר החובות הולך ומצטבר (3 מיליון שקל כאשר עזב את הארץ באוגוסט 2004). האחים אולמרט העניקו ליוסי כמה עשרות אלפי שקלים כהלוואה מהחשבון המשותף, מה שמתיישב עם ידיעה על חובות מצומצמים יחסית. בשבוע הבא יעיד על כך אח נוסף, ירמי אולמרט.

במקביל, התרוצץ יוסי ונטל כאמור הלוואות מכל הבא ליד. היה "באזז" שהוא זקוק לכסף, אישר בעדותו. הוא גם מכר את דירת המשפחה שעברה להתגורר בשכירות, אומנם באזור יוקרתי יותר ברעננה. האם סביר להניח, שלאוזני האחים – ובמיוחד לאוזניו של אהוד, לנוכח קשריו ולאור העובדה שרבים מנושיו של יוסי היו פעילי ליכוד – לא הגיע דבר מכל אלו? האם אהוד אכן שמע על עומק הבעיה רק באפריל 2004, כאשר נפגש עם יוסי בבית חיל האוויר בהרצליה ונתן לו 10,000 שקל?

11. השינוי של 180 מעלות שביצע יוסי בגירסתו, תומך גם הוא בהנחה שיש לו מה להסתיר. פרקליטת המחוז, עו"ד ליאת בן-ארי שווקי, הטיחה זאת בפניו: חשבת שאם תספר על הכסף אבל תרחיק את אהוד, זה יעזור לו; אחרי שראית שזה לא עזר, אתה אומר כעת שבכלל לא קיבלת כסף. יוסי דחה בכעס את הטענה ואמר שוב ושוב שמטרתו היחידה, עם כל אהבתו לאחיו ורצונו לסייע לו, היא לומר את האמת. אבל אחרי היומיים של עדותו, איש אינו חולק על כך שהוא שקרן. ההסבר של בן-ארי לשינוי הגירסה הגיוני מאוד, אם כי טרם שמענו כיצד ההגנה מסבירה אותו.

פגישה מעוררת תהיות
הערה מפתיעה ביום השני [צילום: פלאש 90]

12. כדאי גם לשים לב להערה המפתיעה של רוזן בתחילת היום השני של העדות. דבריך מתיישבים בדיוק עם הגירסה של דכנר – אמר ליוסי. אין מחלוקת על כך שבאפריל 2004 ביקש יוסי עזרה מאהוד, הלה כאמור נתן לו 10,000 שקל והודיע שאיננו רוצה לשמוע שוב על בעיותיו. מה שנראה כלפי חוץ כקרירות הגובלת באכזריות, היה למעשה הגיוני מאוד, לפי הסברו של רוזן: אהוד אירגן ליוסי 500,000 שקל מדכנר, ולכן חשב שעשה עבורו די והותר.

יוסי הכחיש שאהוד אמר מילה וחצי מילה בנושא, וגם אהוד יכחיש זאת בכל תוקף. בלכר מצידו עמד על חוסר ההיגיון בכך שאהוד יחשוב ש-10,000 שקל יפתרו בעיה שחצי מיליון לא פתרו. אבל ההיגיון עובד גם בכיוונו של רוזן: למה לזרוק עוד כסף לבור ללא תחתית? כמה עוד אפשר לתת?

13. עוד נקודה מעוררת תהיות היא הפגישה בין האחים אולמרט בוושינגטון ב-1.4.2010, חמישה ימים לפני תחילת החקירה הגלויה בפרשת הולילנד. בפגישה זו, הראשונה לאחר מספר שנות נתק, נתן אהוד ליוסי 15,000 דולר מהחשבון המשותף לו ולאחיו ירמי ועמרם. יוסי היה אז במצוקה כספית מחודשת, בשל הוצאות רפואיות, ואין ספק שהכסף נועד למטרה זו. הבעיה היא העיתוי.

אולמרט ידע מאז סוף 2009 שדכנר עלול ללכת למשטרה וידע שדכנר טוען שנתן 500,000 שקל לאחיו (למען ההגינות יש לציין, כי כאשר סיפר לו אביגדור קלנר על כך, אמר אהוד שאין לו מושג במה מדובר ושאין לו שום כוונה להיכנע לסחטנות של דכנר). בחודשים הראשונים של 2010 כבר התרוצצו שמועות על חקירה נוספת נגד אולמרט, והיו גם מי שידעו להצביע על פרויקט הולילנד כמרכזה של אותה חקירה. ודווקא אז – נותן אהוד ליוסי סכום העולה פי כמה על זה שנתנו לו האחים בכל העשור הקודם. שלושה חודשים לאחר מכן אומר יוסי, כמי שכפאו שד, שאכן קיבל כסף מדכנר – ומרחיק לחלוטין את אהוד מאותו מתת.

14. אז מה היה לנו? יוסי אולמרט קיבל משמואל דכנר 500,000 שקל. דכנר היה מנהל פרויקט בנייה הגדול ביותר שהוקם אז בירושלים, בראשה עמד אהוד אולמרט. בשיטת האלימינציה ניתן לטעון, שהכי סביר הוא שאהוד סיפר לדכנר על מצוקתו של אחיו. יוסי ניסה להסתיר ככל הניתן את קבלת הכסף מדכנר, וכאשר נכשל – שינה את גירסתו ושיקר בבית המשפט. האדם היחיד שעשוי היה לכאורה להרוויח משינוי הגירסה הוא אהוד אולמרט. כל זה מוביל למסקנה בה פתחנו: לאהוד אולמרט יש היום בעיה הרבה יותר גדולה משהייתה לו לפני ארבעה ימים.

תאריך:  10/05/2013   |   עודכן:  10/05/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אתי בן-דור   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   משה  ישראל   משה שמיר   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קול כספי אחיך
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עזרא מנצור
10/05/13 11:25
2
בבית המשפט
10/05/13 12:58
3
אבנר אברהם
10/05/13 13:18
4
ואלו נבחר?
10/05/13 13:34
5
ירובעל התרסי
10/05/13 13:52
6
יוסי מ
10/05/13 16:14
 
קוקיה
10/05/13 19:23
 
דידה
12/05/13 12:32
 
יוסי מ
12/05/13 14:22
7
להציל את דמיאניוק
10/05/13 18:33
8
מתיתיהו
11/05/13 07:20
 
על ראש הגנב בוער
11/05/13 12:16
9
מיקה
12/05/13 12:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד
פרקליטת מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), עו"ד ליאת בן-ארי שווקי, טוענת שכל תשובותיו של יוסי אולמרט בחקירתו ביולי 2010 ובחקירתו הנגדית כעת נועדו להגן על אחיו אהוד. סניגורו של אולמרט, עו"ד רועי בלכר, התנגד לשאלות אלו, אך השופט דוד רוזן אמר שנחישותו של בלכר מלמדת אותו שיש דברים בגו.
07/05/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
יוסי אולמרט טוען, כי אברהם נתן מעולם לא אמר לו שהוא עוסק בקידום פרויקט הולילנד עבור שמואל דכנר. "מבחינתי הולילנד היה בית המלון המיתולוגי ודגם הבית השני. לא ידעתי על תוכנית הבנייה עד התפוצצות הפרשה", אמר בהמשך עדותו במשפט הולילנד (יום ג', 7.5.13).
07/05/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
ד"ר יוסי אולמרט אומר בעדותו במשפט הולילנד (יום ג', 7.5.13), כי לא ייתכן שקיבל כספים בשנות ה-2000 מבלי שיידע מהו מקורו. יוסי אמר זאת בתשובה לשאלותיו של השופט דוד רוזן בפתח היום השני של עדותו.
07/05/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
אם היו שואלים את התביעה במשפט הולילנד מהו התרחיש המיטבי מבחינתה בעדותו של יוסי אולמרט, קרוב לוודאי שהתשובה הייתה: שיוכרז עד עוין. זה בדיוק מה שקרה, וכדי להוסיף הפתעה לדרמה - גם ההגנה מסכימה שיוסי שיקר בעדותו (יום ב', 6.5.13) ושיש להעדיף את הגירסה שמסר בחקירתו ביולי 2010.
07/05/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
סניגורו של אהוד אולמרט, עו"ד רועי בלכר, סבור גם הוא שיוסי אולמרט לא אמר את האמת בעדותו בבית המשפט (יום ב', 6.5.13), ויבקש להעדיף את גירסתו בחקירתו ביולי 2010. לדבריו, יוסי היה "נרקומן של כסף" ולכן הסכים לקבל סיוע גם משמואל דכנר. בלכר אמר, כי ההגנה הופתעה מאוד משינוי גירסתו של יוסי בחקירה הראשית. לפיכך, ההגנה מסכימה שדכנר נתן כספים ליוסי, ותתמקד בטענה לפיה אהוד אולמרט לא היה מעורב בנושא בצורה כלשהי.
07/05/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il