|   15:07:40
דלג
  יוסף כהן-אלרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

היש ציפורים חירשות?

בספר בראשית לא כתבו מתי ברא אלוהים את הקולות ומתי חולקו הקופונים של השמיעה, לפי כך היו כאלה שהחמיצו את החלוקה אבל אלוהים חשב שאין בעיה, שזה לא משהו שבשבילו צריך לקיים חלוקה נוספת כך זה נראה
20/06/2013  |   יוסף כהן-אלרן   |   ספרים   |   תגובות

כאילו אמר לא נורא, הם מיעוט וגם יש דרכים אחרות לכל אלה שהחמיצו. אבל אעניק להם בתמורה את השקט והשלווה ורעשים לא יטרידו אותם. אולי נהג הבורא במקרה כלאחר יד, אולי סבר שגמל להם, ואולי בדרכו ולשיטתו מצא שהוא צודק וכי אין בכך משום פגיעה - כי בהרבה מצבים, דומה שאמר לעצמו כי נוכח לדעת שאלה שכבר שומעים, היו רוצים מאוד ולעיתים די מזומנות לאטום את אוזניהם.

אך האם היה כאן איזון מסוים? האם נעשה שוויון זכויות יחסי כלשהו בין בני-אדם? האם נעשה כאן מעשה מזערי של צדק? והלא זכות הבחירה לא ניתנה להם. כמובן קטונתי מלומר, ועל-אף שאני ירא במקצת להעיר לבורא על כך, אני חושש שלא נעשה צדק מספיק.

ואני שואל אם יש ציפורים חירשות, זאת בגלל ספר קטן מידות בשם "ציפור חירשת". ספר שפרסם לאחרונה הסופר ומספר הסיפורים הירושלמי יהודה עצבה, שבשליש האחרון שלו הוא נוגע בנושא הכאוב של החירשות. זאת על-אף כותרתו החובקת של הספר, ולפי כך ייתכן שכל מטרתו הייתה להוביל לאחר הכל אל החלק הזה.

זהו סיפור אירוני כמובן - שמסופר על-ידי איש שהוא דמות אירונית גם, שכל עיסוקו במפעל בו הוא עובד אינו אלא איסוף מהדקי נייר למטרת חסכון במשאבים - שמספר על איש חירש שממציא המצאות ואפילו המציא רחפת שאתה הוא מעופף בין הבניינים ונוחת היישר אל הקומות הגבוהות, כך גם לכל מקום אחר שיחפוץ להגיע אליו.

באופן זה הוא פותר את בעיות התחבורה, את בעיות זיהום האוויר וגם מיַתֵר את הצורך בדלק כי הוא משתמש בכוח של אנטי-מגנט, מצב בו פועל מגנט אחד כנגד מגנט אחר בשל הקוטביות שביניהם וכך נוצר דחף כלפי מעלה. כך כמובן בספר. המצאתו זו מוצעת, אפוא, לחברה כדי שתייצר את הרחפת עבור רבים, אך זו נדחית עד מהרה בשל חוסר אמון ומקובעות וביורוקרטיה. איך לא.

ואז הוא פונה להמצאתו החדשה: השתל הקוכליארי לחרשים.

"השתל הוא מכשיר אלקטרוני העוקף את המסלול הנורמלי של תהליך השמיעה כדי לסייע לאנשים הסובלים מירידה ניכרת בשמיעה...", כך אומר הממציא הגדול, ועוד מוסיף: "אין יותר שפת סימנים. דור חדש יקום בקהילת החירשים - דור שומע. האנושות ידעה תקופות רבות: תקופת הקרח, תקופת הברונזה, תקופת הברזל, ועכשיו האנושות כולה תהיה שומעת". (שם, עמ' 114).

השתל הקוכליארי אינו המצאה דמיונית של המספר. זהו מכשיר קטנטן שממיר מידע קולי למידע חשמלי שמועבר ישירות לעצב השמיעה באוזן התיכונה. אלא שהמחבר בא וממנף אותו לכדי סיפור אירוני אמנם, אבל כדרך האירוניה הוא מציב שאלות אתיות ומעשיות לגבי שינויים אצל בני-אדם בכלל, ואצל אנשים חריגים בפרט.

דווקא מחוץ למדינה, בדרום אמריקה, נמצא עניין והוצע מימון ליצורו של השתל הזעיר, שיושתל בעומק האוזן על-ידי ניתוח בהרדמה מלאה ומעורבות כירורגית מסובכת, גם יקרה מאוד, אך יאפשר שמיעה תמידית ואופטימלית לחירשים. בזה תיפתר, לכאורה, בעיית החירשות בעולם. כמה טוב.

לכאורה, אכן, מה טוב יותר מכך? אולם הינה קרה דבר מפתיע: התקוממות. ומי שמתקומם הוא דווקא אותו ציבור של חירשים שאינו רוצה שיבואו ויזעזעו את עולמו. ההתקוממות אחוזת החרדה שקמה משליכה בנקל להרבה תחומים אחרים של מהפכי חיים, אם לטובה ואם לרעה. ידוע שגם מהפך לטובה יכול לגרום לעיתים ואצל אלו אנשים למתחים, לחרדה ולהלם, כמו שיכול לגרום באותה מידה או במידה דומה מהפך לרעה.

"זאת שערורייה" - כך נואמת הדוברת הראשונה והמייצגת של החירשים בכינוס שהתקיים בדרום אמריקה, שם ניתנה אפשרות המימון עם הבאת התגלית. "מה הם חושבים להם, השומעים האלה? שלא יוליכו אותנו שולל, רבותיי! הם רוצים להשמיד אותנו...

לכן המציאו את השתל הקוכליארי. אין ספק שאיש מהחירשים לא רק שלא יוכל לשמוע, אלא שאחרי הניתוח הוא לא יהיה לא כאן ולא שם, לא בין החירשים וכמובן שלא בין השומעים... חשבו לרגע על הפחד והאימה שיחוש ילד קטן בשמעו לראשונה את גלי הקול המוזרים והמאיימים... אין לי ספק: עלינו להתאחד כדי להגן על זהות החירשים שלנו". (שם, עמ' 155).

באשר לספר - שאני נמנע מלדון בטיבו הספרותי, לטוב או לרע - אני רוצה לומר שלפני שהתחלתי לעיין בו, נתפסתי למוטו מעורר המחשבה ששָתָל יהודה עצבה בעמוד הראשון: "עשר ציפורים עומדות על כבל חשמלי בין שני עמודי חשמל. פתאום עובר צייד, עוצר ומתבונן בהן, אוחז ברובה שלו, מכוון אותו לעבר הציפורים ויורה. תשע ציפורים עפות, אבל אחת נשארת על כבל החשמל כאילו לא קרה דבר. המסקנה: הציפור חירשת".

זה הביא אותי לחשוב שמא יש פנים לכאן ולכאן: היא הייתה יכולה להיפגע, כמו כל אחד מאיתנו - אבל אפילו לא נבהלה. היא נותרה שלווה, מה שאנחנו לא היינו יכולים. האם זה בחזקת יתרון? ושוב אני שואל אם זה יוצר איזון מסוים, יחסי. אלא שקטונתי שוב מלהשיב על כך. וכמוני גם מי שנמצא בעולם האחר הדומם ההוא אינו יכול כנראה להשיב תשובה מלאה. עלינו להיות מצויים זה בעולמו של האחר כדי להבין ולדעת ולהיות מסוגלים להשוות ולומר מי זכה ומי איבד. לא יודע.

בזמנו אמרה הגברת הלן קלר (שהייתה כידוע עיוורת וחירשת, אבל גם ידעה להיות סופרת ומחנכת) כי, "פירוש החירשות הוא אובדן הגירוי החיוני ביותר: צליל הקול הנושא את השפה, מעורר מחשבות ומערב אותנו בחברתם האינטלקטואלית של בני-אדם". אבל הינה צצה בי שאלת הדיוט שאני חושש אפילו לשאול אותה: אם לא שמעה מעולם, איך יכולה הייתה לדעת את ערכם של הצלילים? ולעומת זאת היא מאזנת באמירתה האחרת: "את הדברים הטובים ביותר בעולם אי-אפשר לראות או למשש וצריך להרגיש אותם בלב". ועל האמירה הזאת יסכימו, אני מאמין, גם רבים שאינם חירשים או עיוורים.

עכשיו, עם חלוף השנים - והיא נולדה במחצית השנייה של המאה ה-19 - אני מרשה לעצמי, בכל הצניעות, להסתייג מדבריה הראשונים לפחות. אני מאמין שהיא עצמה הייתה מסתייגת מדבריה שלה. כי אפשר כיום לעשות הרבה מאוד דברים גם בלי הקולות. אפשר לתקשר גם בלי רובם של הרעשים המיותרים שאנחנו חווים, ואפשר לבטא כמעט הכל גם בלי הצלילים. כל זאת אני אומר, כמובן, לא בהגינות גמורה, מתוך עולם שבו אפשר לשמוע הכל אשר בו אני חי.

כל היכולות האמורות לא באו ליַתֵר את חוש השמיעה, כמובן, על כל מה שהוא מעניק לנו - אבל שפת הסימנים, הקריאה והכתיבה, הטלוויזיה, האינטרנט, הטלפוניה הפורחת, ואפילו שפת הגוף עצמה - כל אלה שווים לכולנו ומעבירים לא רק מידע אלא גם רגשות ותחושות, שהאדם החושב יכול לקלוט אותם - אם הוא שומע ואם אינו שומע. ובלבד שיהיה קשוב.

הדיון יכול להיות ארוך ועמוק מחוץ לגבולות ולמגבלות הספר וקטונתי. אולם זה מביא אותי לספֶר שני דברים שיכולים לעורר גיחוך, אלא שלא זאת מטרתם - האחד על מקרה של איש שבורותו גברה עליו והוא הגיב בגסות ודי באלימות כאשר צעיר חירש ניסה לתַקְשֵר אתו בשפת הסימנים, כי סבר שהבחור לועג לו - ומנגד, אִמרתו של אלברט איינשטיין שאמר כי, "אנשים שמתנועעים ורוקדים נראים כמו משוגעים בעיני אלה שלא שומעים את המוזיקה".

ואלו הן שתי נקודות שנותנות הרבה מקום למחשבה.

יהודה עצבה: "ציפור חירשת", צבעונים, 146 עמודונים, 2013
תאריך:  20/06/2013   |   עודכן:  20/06/2013
יוסף כהן אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היש ציפורים חירשות?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורה עשהאל
5/12/13 11:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אֲנִי מְדַבֵּר אֶל עַצְמִי בְּקוֹל שֵׁנִי
18/06/2013  |  יוסף כהן אלרן  |   ספרים
ספרם של יקיר אנגלנדר ואבי שגיא עוסק בשיח הציוני-דתי אודות הגוף והמיניות בפתחה של המאה ה-21. לטענתם, בתקופתנו החלו לצוף בגלוי שאלות רבות שהודרו עד כה מהשיח הציוני-דתי הקלאסי, ובראשן השיח אודות הגוף והמיניות. שיח חדש זה בציונות הדתית הוא למעשה ביטוי מאוחר לשינוי תפיסתי שעבר על העולם המערבי כולו - מתפיסה המקדשת את היסוד הרוחני שבאדם ומעניקה לו עדיפות על הגוף (תפיסה שמקורה במסורת היוונית ובמסורת הנוצרית), עד לתפנית התרבותית שהתרחשה בשנות החמישים והשישים של המאה שעברה, ועמה ההכרה כי הגוף הוא העוגן היסודי של האדם וכי המיניות קובעת את הווייתו. בעוד החברה הישראלית החילונית והליברלית הפנימה תפיסות אלו כבר לפני כמה עשורים, החברה הציונית-דתית התקשתה לעכל אותן, בעיקר בשל המסורת הדתית הדוגלות בדיכוטומיה בין גוף לנפש. אמנם, בראשית דרכה של הציונות הדתית החל להתבלט מעמדו המיוחד של הגוף, דבר שבא לידי ביטוי באמונה בערך העבודה ("תורה ועבודה"), בהשתתפות בשירות הצבאי, בהקמת יישובים ועוד; אולם בהדרגה שונה שוב האתוס, היסוד הרוחני קיבל העצמה מחודשת, ובמכרז החיים הדתיים הועמדו שוב הלימוד, התפילה וחיי הישיבה.
17/06/2013  |  מכון שלום הרטמן  |   ספרים
עמוס הראל נילווה לפלוגת טירונים בנח"ל, מחזור נובמבר 2011, מהגיוס ועד לסיום המסלול. בספר תיאור אותנטי על חוויות החיילים והדרך שבה הם עוברים מאזרחים לבושי מדים, מבולבלים וחסרי ביטחון ועד לחיילים מקצועיים המבצעים פעילות מבצעית בשטחים. לצד החוויות האישיות של החיילים מתעכב הראל על דמויות המפקדים, ביניהם מפקד הפלוגה, שלושת המ"מים חלק ממפקדי הכיתות וגם חושף במקצת את המג"ד, המח"ט ומפקדים נוספים בבסיס האימון החטיבתי.
17/06/2013  |  עפר דרורי  |   ספרים
לאחר קריירה בינלאומית עשירה בתחום הכתיבה, הבימוי והמשחק, השלים בימים אלה הסופר והיוצר עמוס מוקדי (82) את תרגומו המחודש של "הסערה", מחזהו האחרון ויש האומרים, הטוב ביותר, של ויליאם שייקספיר. עבודת התרגום ועיבוד המחזה שארכו שנים אחדות, רואים אור בהוצאת "כתב" בצורת ספר המוצע לחובבי שייקספיר בישראל בצרוף דיסק המחזה המעובד בשבוע הספר 2013.
13/06/2013  |  יוסי ריבלין  |   ספרים
מדי שנה לקראת הפסח, מגיע דויד ממרסיי לשבוע אחד לארץ, לעיר טבריה, לבקר את סבתו האהובה, מצד אביו. הפעם, פגש בבית סבתו את ליה, בת דודו. סקרנית וחסרת מנוחה, היא ממגנטת אותו להרפתקה רווית תשוקה ויצרים, דרכה נחשפים ההיסטוריה המשפחתית וסוד אפל הקשור בחייה של סבתו השנייה של דויד, מצד אמו רות, המאיים ומשפיע על המשפחה.
13/06/2013  |  ציפי לוין  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il