|   15:07:40
דלג
  יורם שוייצר  
ראש תוכנית המחקר INSS
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

האם אל-קאעידה חוסל או התחזק?

למרות שחזונו של אל-זוואהירי לכונן ח'ליפות איסלאמית ולהחזיר את עטרת האיסלאם ליושנה ולימי זוהרה לא נראים כברי הגשמה, נראה, כי אל-קאעידה באמצעות שותפיו ואולי אף בעצמו, בעקבות נסיגת כוחות ארצות הברית ונאט"ו מאפגניסטן, צפויים לנסות ולחדש את מאמציהם לבצע מערכת טרור רבתי כפי שעשו בעבר
13/08/2013  |   יורם שוייצר   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
אל-קאעידה בתימן. מוקדם להספיד את מות הארגון [צילום: AP]

אל-קאעידה זכה השבוע לעדנה והבליח לכותרות המהדורות הפותחות בכלי התקשורת העולמיים כמי שמאיים ישירות על ביטחונן של שגרירויות מערביות, בראשן אלה האמריקניות, ועל אזרחי העולם. ניצחון תעמולתי זה נפל לידיו בעקבות פרסום פומבי שניתן למידע מודיעיני, אשר פרטיו החלקיים הודלפו מפי דוברי הממשל האמריקני ומגורמי מודיעין אנונימיים. פרסום זה הביא לחידוש מטוטלת הערכות המצב לגבי רמת האיום שמהווה כיום אל-קאעדה. בעוד שבשנה האחרונה הציגו בכירי הממשל האמריקני, אנשי ביטחון ופרשנים רבים, תמונת מצב אופטימית לפיה הארגון עומד בפני חיסולו הקרוב, בשבוע האחרון, נעה המטוטלת לעבר העצמתו מחדש של אל-קאעידהושותפיו כתמנון רב זרועי המסוגל לבצע פיגועי טרור מקבילים ורבי נפגעים במקומות שונים בעולם.

ההחלטה של הממשל האמריקני לסגור מספר רב של שגרירויות ולהוציא התרעת מסע לאזרחיו התבססה ככל הידוע, על מידע מודיעיני נקודתי, שנבע מיירוט תקשורת בין ד"ר איימן אל-זוואהירי, מנהיג אל-קאעידה, עם כמה מבכירי שותפיו ובראשם נאצר אל-ווחיישי, מזכירו האישי לשעבר של בן-לאדן ומנהיג אל-קאעידה בחיג'אז. בתקשורת זו הנחה אותם, ככל הנראה, אל-זוואהירי לבצע תקיפות רחבות היקף נגד שורה של יעדים אסטרטגיים. לכך נוסף גם המידע שמאגר חדש-ישן של אסירים מקרב אנשי אל-קאעיד המקומיים בעירק, לוב, פקיסטן, ותימן נמלטו בהמוניהם בפעולות בריחה נועזות ומאורגנות מבתי הכלא במדינות אלה.

שיתוף הציבור במידע מודיעיני ובהתרעות מסע הפך בשנים האחרונות לנוהג רווח במדינות מערביות שונות. ניתן לייחס זאת לזעזוע העולמי שנגרם כתוצאה ממתקפת ה-11 בספטמבר 2001 אשר הוביל לבדק בית עמוק ולפריסה פומבית חסרת תקדים של מידע מודיעיני אינטימי ומסווג ביותר. החלטת הממשל האמריקני להוציא לאור כעת מידע מודיעיני איכותי, גם במחיר של "שריפת" יכולותיו לנטר שיחות של מנהיגי אל-קאעידה, שתעלה במחיר אובדן יכולת ספציפית זו, ניתנת להסבר משיקולים שונים: האחד - הצורך המהותי להבטיח את חיי האזרחים המבקרים בנציגויות המדינה לקבלת שירותים וחשופים לפגיעה מצד תוקפים. אזרחים אלו, בניגוד לאנשי הנציגויות, אינם מוגנים במתחמים מבוצרים ומאובטחים היטב. מניעת ביקורים עשויה לסייע להיערכות יעילה יותר מפני ההתקפה הצפויה. השני - הממשל מבקש לבלום ביקורת נוקבת נגד החדירה לפרטיות האזרח תוך שימוש גורף בהאזנה ובמעקב אחר שיחות והתכתבויות של אזרחים בארצות הברית ומחוצה לה על-ידי גופי המודיעין והאכיפה. השלישי - ממשל אובמה, שנכווה ברותחין הביקורת, בשל אי טיפול ראוי במידע מודיעיני שהוביל, לדברי המקטרגים, לרצח השגריר האמריקני ושלושה ממאבטחיו בבנגזי שבלוב, בספטמבר 2012, נזהר כעת שבעתיים ומוכן אף לסכן מקורות מודיעיניים יקרי ערך, כדי שלא יואשם שוב שכשל.

השאלה החשובה העולה מאירועי השבוע האחרון היא האם אל-קאעידה נחלש או התחזק בהשוואה לעבר ומה מידת הסכנה הנשקפת ממנו ומשותפיו לחידוש מערכת טרור עולמית בהיקפים שנודעו בעבר.

ההערכה שאל-קאעידה לא רק נחלש מאוד אלא שקיצו קרוב לוודאי, כפי שהשמיע הנשיא האמריקני בעבר, נראתה כבר עם השמעתה, כמוקדמת מדי. הערכה זו נסמכה, על העובדה, כי הארגון נפגע קשה כתוצאה מהמאבק בטרור, שנוהל במהלך למעלה מעשור, מאז פיגועי הטרור בארצות הברית ובמיוחד בשנים האחרונות. בשנים אלה איבד אל-קאעידה את בן-לאדן, מנהיגו המיתולוגי ורבים ממפקדיו הבכירים חוסלו במתקפות כלי הטייס הבלתי מאוישים, או נעצרו, ובכך נפגעה קשות יכולתו לבצע פיגועים במערב. פעילותה של ארצות הברית אילצה את הארגון ואת שותפיו להקדיש זמן, אמצעים ומאמצים ניכרים, כדי לשמור על נפשם ועל חירותם. גם אירועי 'האביב הערבי' שבישרו את העדפת ההמונים במדינות ערב - דרך ההתקוממות העממית הבלתי חמושה, בשמם של רעיונות ליברליים ודמוקרטיים, על פני תפישת העולם שמייצג אל-קאעידה, שהטיף לסילוק המשטרים הישנים באמצעות ג'יהאד מיליטנטי, עוררו תקווה, כי הם ינחיתו מכת מוות על הארגון.

אולם בחפשם אחר דרך לשרוד ואף להתחדש, בחרו מנהיג אל-קאעידה ושותפיו לאמץ את 'האביב הערבי' לחיקם, כדי להופכו ל'אביב איסלאמי'. הם עודדו את סילוק המשטרים ולו גם בידי גורמים שאינם נמנים עם שורותיהם ואפילו בשמם של רעיונות זרים ומנוגדים לאלה שבהם הם דוגלים, ובלבד שיקדמו אותם למטרתם. הם ניצלו את התערערות היציבות באזורים שונים במזרח התיכון ובאפריקה, כדי לשחרר מכלאם את אנשיהם, לצבור אמצעי לחימה ולהתפרס באזורים בעלי משילות נמוכה או בלתי אפקטיבית. כך אנו מוצאים את אל קאעדה מעודד ומסייע לארגונים בעלי השקפה סלאפית ג'האדיסטית להתבסס במגרב, בסאהל, בצפון ובמרכז אפריקה, בסיני, ולאחרונה, באופן ממוקד, בסוריה. לאזורי לחימה אלה נוהרים מתנדבים חדשים הצוברים ניסיון קרבי, מתחככים עם שותפיהם לדרך ומתחזקים באמונתם בג'האד העולמי. אלה מהווים עבור אל-קאעידהושותפיו את עתודות כוח האדם לקידום פעילות טרור עולמי.

אל-זוואהירי ואנשיו מקווים, כי השלמת נסיגתה של ארצות הברית מעירק והנסיגה הצפויה של כוחות הצבא המערביים מאפגניסטן במהלך שנת 2014, יאפשרו לאל-קאעידה, אשר ממוקם, ככל הידוע, באזור השבטי בפקיסטן, להתבסס מחדש ולפעול באופן חופשי באזור. לרשות אל-קאעידה עומד עדיין מאגר מפקדים מהדור הוותיק ומנגנון פיגועי חו"ל שממשיך לגייס, לאמן ולהפעיל פעילים, ובכלל זה גם מערביים. כל אלה מעוררים אצל אל-קאעידה ובעלי בריתו הקרובים את התקווה כי יוכלו לחדש את תנופת הפיגועים שלהם. בין בעלי בריתו קרובים ניתן למנות את הבאים: אל-קאעידה בעירק, אל-קאעידה בחיג'אז ואל-קאעידה במגרב ולצידם ארגונים שותפים מדרגת קרבה שנייה, המזוהים עם דרכו ג'בהת אל-נוצרה הפועל בסוריה, אנצאר בית אל-מקדס הפועל בסיני, אל-שבאב הסומלי ו-בוקו הראם הניגרי וארגוני אנצאר אל-שריעה הפועלים במדינות שונות במזרח התיכון.

כך, למרות שחזונו של אל-זוואהירי לכונן ח'ליפות איסלאמית ולהחזיר את עטרת האיסלאם ליושנה ולימי זוהרה לא נראים כברי הגשמה, נראה, כי אל-קאעידה באמצעות שותפיו ואולי אף בעצמו, בעקבות נסיגת כוחות ארצות הברית ונאט"ו מאפגניסטן, צפויים לנסות ולחדש את מאמציהם לבצע מערכת טרור רבתי כפי שעשו בעבר. מידת הצלחתם לממש את כוונותיהם הברורות הללו, כפי שהוכיח המידע שפורסם בשבוע החולף, תלויה במידה רבה באפקטיביות של המערכה נוגדת הטרור לסכלו מבעוד מועד. הדבר תלוי ביכולת של גופי מודיעין ואכיפה מקומיים לשתף פעולה בינם לבין עצמם ובינם לבין גורמי מודיעין וגורמי אכיפה זרים. לצידם יש חשיבות עליונה גם להעמקת המערכה הדיפלומטית-ציבורית שנועדה להקהות את הקסם שהילכו רעיונות העוועים של אל-קאעידה על צעירים מוסלמים ברחבי העולם.

עבור ישראל משמעות ההצלחה לבלום את ניסיונות אל-קאעידה ושותפיו מלשוב לפעילות טרור רחבת היקף, היא בעלת חשיבות עליונה: בחו"ל מהווים יעדים ישראלים ויהודיים מטרות אטרקטיביות במיוחד עבור גורמי הג'האד העולמי. בגבולותיה נערכים ארגונים שותפים לאל-קאעידה עם כוונה מוצהרת לנצל את קרבתם אליה, כדי לתקוף את אזרחיה וחייליה. הוכחה ברורה לכך ניתנה כבר בסוף השבוע האחרון כאשר חוליית מחבלים מארגון אנצאר בית אל-מקדס התכוונה לירות טילים לעבר אילת. גם בגבול עם סוריה מצויים פעילי ג'יהאד עולמי, הלוחמים נגד משטר אסד, אך במקביל ממתינים לשעת כושר ורגיעה, כדי לפעול נגד ישראל. מכאן ברור, כי לצד מדינות מערביות, ערביות ואחרות, גם ישראל נמצאת כיום בחזית המאבק בטרור העולמי בגבולותיה, כשותפה ראויה ותורמת, במערכה נגד הג'יהאד העולמי ברחבי העולם.

* יורם שוייצר הוא ראש תוכנית המחקר ללוחמה בטרור ומלחמה בעצימות נמוכה במכון למחקרי ביטחון לאומי.

* אביעד מנדלבאום הוא מתמחה בתוכנית המחקר ללוחמה בטרור ומלחמה בעצימות נמוכה במכון למחקרי ביטחון לאומי
תאריך:  13/08/2013   |   עודכן:  13/08/2013
יורם שוייצר, אביעד מנדלבאום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם אל-קאעידה חוסל או התחזק?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האגדה מספרת כי באבא יאגה, המכשפה המיתולוגית הסלאבית, מסייעת לאלה שניחנו בלב טהור, והיא גם זו ששומרת על מעיין החיים שלהם. את המוטו הסלאבי הזה אימצה לחיקה מסעדת "באבא יאגה", שברחוב הירקון 12 בתל אביב, בהצלחה בהחלט לא-מבוטלת.
13/08/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
הערת המחברת: עד כה פרסמתי שתי רשימות המבוססות על מחקר אקדמי ועניינן הזיכרון הציבורי של מלחמת יום הכיפורים. קיבלתי אינספור תגובות בשני האתרים בהן מתפרסמות רשימותיי - וורדפרס וחדשות מחלקה ראשונה. ברשימה זאת אתייחס לספרות שנות האלפיים המבליטה את הטראומה והמחדל של יום הכיפורים תשל"ג-1973. אני ממליצה כמובן לעיין בציטוטים מתוכם ורק אחר כך בסיבות האפשריות לתופעה החוזרת על עצמה מדי שנה.
13/08/2013  |  תרצה הכטר  |   כתבות
לפרופסור מריו בלכר, מועמדו המועדף של ראש הממשלה בנימין נתניהו לכהונת נגד בנק ישראל, מיוחסת קופה לא קטנה של שרצים בעת שעמד בראש הבנק המרכזי של ארגנטינה בתחילת שנות ה-2000. לידתה בהשתלטות חסרת התקדים והשערורייתית של המדינה על חשבונות הציבור הרחב בארץ הפמפס - מעשה מקומם, שנחשב שם לבלתי נסבל ושגרר אחריו גל-מחאות המוני.
12/08/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
רבים ברחבי העולם טוענים שישראל היא מדינת אפרטהייד. לאנשים רבים התומכים בישראל זה מאוד מתסכל לשמוע כל הזמן את אלה שטוענים שישראל מפעילה ממשל אפרטהייד. זה מעליב ומשפיל אך אין בידיהם את כלים הראויים כדי להפריך או לדחות תביעה זאת.
12/08/2013  |  נורית גרינגר  |   כתבות
עבור רבים מאיתנו, טיסות יכולות להיות חוויה מתישה ולא נעימה. ניתן למנוע את תחושת העייפות והנוקשות על-ידי ביצוע תרגילים פשוטים שיובילו להרגשה נעימה וקלילה.
12/08/2013  |  גלית פרי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il