|   15:07:40
דלג
  יורם דורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
ארבעים שנים חלפו להן מאז המלחמה, אך הזכרונות נותרו טריים [צילום: בני הרטמן]

טנקיסטים, לוחמים ומפקדים נזכרים

כל אלו התאספו כדי לשמוע תמציתו של תחקיר מיוחד שערך ההיסטוריון מנחם בן-שלום על פעילות חטיבת השריון 600 במלחמת יום הכיפורים בין ממצאי התחקיר: פקודות לא מלאות, היעדר מודיעין קרבי ועוד
23/08/2013  |   יורם דורי   |   כתבות   |   תגובות
סגל מדור תותחנות מתפקד
יורם דורי
45 שנים פלוס-מינוס משירותנו במדור תותחנות בג'וליס ערכנו מפגש מדריכים מרגש בבית החייל בת"א, בו העלינו חוויות מפעם וגם זכרנו את חברינו שאינם עמנו עוד
לרשימה המלאה

השבוע השתתפתי במפגש ייחודי מרגש ובעיקר מרתק שהתקיים בלטרון. יחד עם עשרות טנקיסטים לשעבר, לוחמים ומפקדים בדרגות הביניים של חטיבת השריון 600 במלחמת יום הכיפורים ומפקד החטיבה אל"מ (במיל.) טוביה רביב, התאספנו כדי לשמוע תמציתו של תחקיר מיוחד שערך ההיסטוריון מנחם נחצ'ה בן שלום על פעילות החטיבה במלחמת יום הכיפורים.

119 מחיילי החטיבה נפלו במלחמה ונחצ'ה מקדיש כבר מספר שנים למחקרו ההיסטורי. זהו מחקר מיוחד במינו המשלב מסמכים והקלטות רשתות הקשר של החטיבה והאוגדה בימי המלחמה, ועדויות אישיות של הלוחמים ושל אנשי אגף הנעדרים בצה"ל שאיתרו נופלים וטנקים שהושארו בשטח במהלך הקרבות.

המחקר שהוצג עסק בשלושה פרקים עיקריים: מלחמת המגן בסיני, בעיקר 10-9 באוקטובר, מבצע ההטעיה רחב ההיקף ב-16-15 באוקטובר, והקרב ההירואי רב-הנפגעים על מוצב מיסורי לשם הרחבת המסדרון המוביל לאזור הצליחה. המחקר שטרם הושלם, יעסוק, כנראה, גם בפעילויות נוספות של החטיבה, ובהן הגרירה המוצלחת של גשר הגלילים למים, כיבוש צומת טרטור לקסיקון, פינוי עשרות חללי צנחנים מהחווה הסינית ובלימת הסתערות שריון של הצבא המצרי.

לא שוכחים לפרטי פרטים

הממצאים במחקר אינם קלים לעיכול אצל מרבית המשתתפים. ארבעים שנים חלפו, אבל הבקיאות בנעשה בשטח בזמן המלחמה של כולם מדהימה. גילאי 60+ זוכרים שמו של כל ציר ושמה של כל גבעה במפת הקוד סיריוס. אין מי ששכח היכן עמד מתחם טלוויזיה ומאיזה כיוון הסתערו עליו. מאיפה ולאן הוביל ציר עכביש, מי היה באיזה טנק במארב שלתוכו נפלה פלוגה ב' של גדוד 407 בצומת טרטור לקסיקון. גם שמות הנופלים עולים, ללא הרף, בלחשושים שבשורות הקהל.

בן-שלום ההיסטוריון, שגם הוא לחם בשורות החטיבה, עשה מאמצים עילאיים שלא להישמע כחכם לאחר מעשה וכמי שמותח ביקורת על פעילות המח"ט או מפקדי הגדודים. לפני כל הצגת עובדה המעידה לכאורה על כשל פיקודי כלשהו, הוא התנצל שוב ושוב. "אלו העובדות שמצאנו, ייתכן שהמציאות הייתה שונה. ייתכן שחייבה התנהלות כפי שהייתה".

הממצאים אינם קלים לעיכול. פרט למחדל הקשה של סירוב ישראל ליוזמת שלום מצרית ערב המלחמה כמתואר בספרו של יגאל קיפניס 1973, ופרט למחדל המודיעיני של ערב המלחמה, ובנוסף לעובדה שטנקי החטיבה, ברובם, היו במהלך תהליך הסבה ונמצאו מפורקים בחלקם ובלי מקלעים, מצא בן-שלום לא מעט בלבול, פקודות לא מלאות, היעדר מודיעין קרבי ועוד כשלים שנראים ככשלים במבט לאחור וייתכן שלא היו כאלו בזמן אמת, או אולי היו מחויבי המציאות כפי שהייתה. על זה נאמר: דברים שרואים מכאן לא רואים משם.

קריסת תורת הלחימה הצה"לית

דבר אחד עולה בבירור מהמחקר. אומץ הלב, הנחישות, הדבקות במטרה, המקצועיות הטנקאית והרצון לעמוד במשימות היו מעל ומעבר לכל דמיון. גם אם היעדים שהוצבו היו, לעתים, חסרי הגיון, גם אם סדרי הכוחות שעמדו מול החטיבה היו גדולים פי כמה (משלב מסוים מנתה החטיבה רק שני גדודים וגם הם אחרי שספגו אבדות רבות כאשר כוח האויב היה דביזיוני ויותר) הלחימה הייתה מופתית.

אין ספק כי התייצבות חטיבה 600 בסיני, בסמוך לתעלה, לשם נסענו על שרשראות הטנקים משדה תימן וממחנה נתן שליד באר שבע יומיים אחרי פרוץ המלחמה, תרמה תרומה משמעותית לעצירת הצבא המצרי בסיני. הכוחות הסדירים שהחזיקו בקו התעלה, נכתשו כמעט לחלוטין. המעוזים שיוועו לעזרה שלא הגיעה. חיל האוויר ספג אבדות קשות מהטילים המצרים וכל תורת הלחימה הצה"לית שנבנתה במשך שנים לבלימת מתקפה מצרית בגזרת התעלה, קרסה לחלוטין. בנוסף היחסים הבינאישיים בין הרמטכ"ל לאלוף הפיקוד ולמפקד האוגדה (אריאל שרון) היו קשים והפריעו מאוד לניהול המלחמה.

על-פי בן-שלום, גם קרב ההטעיה הגדול שערכה החטיבה היה בעל משמעות רבה ואיפשר ליחידות שריון אחרות להגיע כמעט באין מפריע לאזור שנקבע לצליחה - מוצב מצמד. צליחה שקבעה במידה רבה את תוצאות המלחמה.

מחיר דמים כבד מאוד

הצגת הקרב להרחבת המסדרון אל התעלה - הקרב על מיסורי - הייתה הקשה ביותר לעיכול. קרב זה היה לדעת המח"ט ומפקדים בכירים אחרים, תוצאה של פקודה שגויה, בלשון המעטה (כדי לפגוע במשפחות הנופלים איני משתמש במילים בהן תיארו המפקדים הבכירים את הפקודה לצאת לקרב זה). עיוורון פיקודי ברמת הפיקוד או האוגדה הם שהביאו את החטיבה להילחם על מתחם מצרי ענק, מבוצר היטב, שורץ אנשי חיל רגלים מצרי, מצוידים במיטב הנשק האנטי טנקי ומולו חטיבה שאחד מגדודיה נגרע ממנה, ושני האחרים כבר סבלו אבדות לא קלות בימים שקדמו.

כל זה, בנוסף לעובדה שלחלק מהטנקים לא היו מקלעים המיועדים להתמודדות נגד כוחות חיל רגלים והתחמושת הכבדה - הפגזים - אף היא הייתה פגזים חודרי שריון המיועדים לקרב של שריון בשריון, ולא נגד חיילים מחופרים בשוחות אישיות. על-אף התנאים הקשים ולמרות אומץ הלב והנחישות שהפגינו החיילים המצרים, הצליחה החטיבה להרחיב את המסדרון מ-4.5 קילומטר ל-11 קילומטרים, אם כי במחיר דמים נורא של עשרות הרוגים, נעדרים רבים, שבויים ופצועים. אחד הגדודים, 410, סיים את הקרבות עם שלושה טנקים תקינים בלבד.

בקרבות החטיבה איבדתי רבים מחבריי הקרובים. את משה מילדינר, את זאביק אורפז, את מוטי קורב, וכן את מפקד הטנק שבו לחמתי בחלק מהמלחמה, את אילן קיטאי מנוה ים.

והכאב עודנו חי וקיים

ארבעים השנים שחלפו לא הקהו ולו במעט את הטראומה הקשה של המשתתפים, ואני חייב לומר גם לא את שלי. מלחמה ארורה שבאה לנו בהפתעה בעודנו בתחילת חיינו המשפחתיים והמקצועיים.

היינו קבוצת אזרחים צעירים, ואנוכי בתוכם (רק שנתיים מהשחרור מהצבא הסדיר), שנקרענו מבתינו וממשפחותינו ביום הכיפורים. היו בינינו מי שעזבו הורים. היו מי שעזבו רעיה חדשה והיו מי שגם השאירו תינוק קטן (כמוני) בבית. נקראנו להילחם בלי לדעת האם ומתי נחזור. היינו קבוצת מילואמניקים צעירה. בוגרי מלחמת ההתשה, מנוסים בלחימת שריון. בחלקנו מדריכי תותחנות טנקים ונהיגת טנקים. מקצוענים לעילא ולעילא.

לרשותנו עמדו הטנקים החדישים ביותר של צה"ל של אותה עת, M60A1. טנקים שהגיעו רק שנה קודם לכן ארצה כחלק ממסע רכש של ראש הממשלה דאז גולדה מאיר. היינו קבוצה צעירה שכל עתידה היה לפניה. מי שתכנן להיות גניקולוג, מי שרצה להיות ארכיטקט, מי שלמד להיות מהנדס ומי שרצה להמציא משחקים. כולם הכירו מקרוב את כולם. את מי שחזר ואת מי שלא זכה. הכאב על האובדן גדול ואיתו גם כעס. אך היה באוויר במפגש בלטרון משהו מיוחד. משהו שלא ניתן להסבירו במילים. יש המכנים זאת אחוות לוחמים או רעות, ואולי יש לתופעה שם אחר. משהו שיוצא מהקרביים ומשתלט על הראש. משהו שלא נותן לכאב לנצח. משהו שלא מאפשר לכעס להשתלט. משהו שהשאיר את כולנו עם זיק של תקווה.

תחקיר מלחמת יום הכיפורים חטיבה 600 - דיון מפקדים
הכותב שירת כתותחן טנק בחטיבה 600 במלחמת יום הכיפורים.
תאריך:  23/08/2013   |   עודכן:  28/08/2013
יורם דורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טנקיסטים, לוחמים ומפקדים נזכרים
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דוד מיהוד
23/08/13 14:11
2
סמי לאונוב
23/08/13 16:49
3
חני כהן אורון
24/08/13 14:33
4
יונה מירושלים
25/08/13 09:02
5
חגא
25/08/13 19:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ספרו החדש של פרופ' דן אריאלי, "האמת על באמת", מדבר על העובדה שכל אחד משקר, כמעט בכל עניין. זה כולל גם את מי שחושב את עצמו לאדם ישר ודובר אמת.
23/08/2013  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
כוכב ונוס שוהה כעת במזל מאזניים. מיקומו במזל אוויר, מצביע על אידיאליזציה ביחסים, שותפות שהבסיס שלה עובר קודם דרך החוויה המנטאלית ורק משם גולש למשהו חם יותר. כוכב ונוס מסמל את מערכת היחסים ההרמונית ועוזר לנו לבחור בדרך אובייקטיבית את האנשים איתם אנו רוצים לבנות מערכת הסכמות ודיאלוג מגוון, בכל הרבדים. אלא שבשבוע הקרוב יעבור כוכב ונוס כמה מהמורות בדרך, שלב מניפולטיבי עם כוכב פלוטו, ספקות, ואולי גם הצורך להרגיש שיש לו כוח לשלוט במי שעומד מולו או לצידו.
23/08/2013  |  טובה ספרא  |   כתבות
1. ב-7 באוגוסט 2003 עמד אַמרוֹזִי בן נוּרחַסין בבית המשפט בעיר באלי, אינדונזיה. הוא נמצא אשם ברצח של יותר ממאתיים אנשים, איש מהם לא יהודי, באמצעות מכונית תופת באוקטובר 2002. אל מול השופטים והמצלמות כל שהיה לרוצח לומר בערבית היה: "יהודים, זיכרו את ח'ייבַּר. צבא מוחמד חוזר שוב להביס אתכם". בעשרים השנים האחרונות נפוצה הקריאה הזאת במחוזותינו. ח'ייבר מתקשר עם הסכם חודייביה.
23/08/2013  |  דרור אידר  |   כתבות
אין כמו השבוע הבא, המציין את סופו של ירח אוגוסט, כדי להגיח לחו"ל לחופשה בת שבוע ימים ולהפיק בה הנאה מלאה. בשלהי החודש הזה יוצא התייר הישראלי נשכר ביותר, וזאת אחרי שנדרש לשלם מחירי-שיא לנופש מעבר לים במרוצת העונה הבוערת של הקיץ ומחירים לא פחותים גם בתוקף עונת החגים הממשמשים ובאים. בשבוע הקרוב, שבין לבין, תעמוד לרשותו הוזלה משמעותית, של 40% בממוצע, בכיסוי הוצאות-נסיעתו, והכל, כמובן, בזכות מה שקרוי בעגת התיירות: "השבוע המת" - גם אצלנו וגם בחו"ל.
23/08/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
"גלוריה" - לא סרט גדול, אך בזכות השחקנית הנפלאה שווה לראותו עבודות התערוכה "זמן קצוב" בגלריה בנימין מעלות הרהורים ותהייה באשר לזמניות הקיום ולתהליכי ההתכלות תערוכה נודדת חדשה במוזיאון המומה בניו-יורק
22/08/2013  |  לאה טרן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
ורד לוי
ורד לוי
בכל שנה, עלולים החגים להוות בסיס למחלוקת בין הורים גרושים או כאלה המצויים בהליכי גירושין על חלוקת זמני השהות עם הילדים    השנה - מדובר בבעיה מורכבת אפילו יותר    אז איך תפתרו את המחל...
אמיר רוזנבלום
אמיר רוזנבלום
שוק השכירות מאותת כבר היום על עליות מחירים, ובעיצומה של המלחמה, מהווה חיזוק משנה לתרחיש עליית המחירים הצפוי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il