|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
שמעון גפסו, ראש-עיריית נצרת [פלאש 90] יצחק רוכברגר, ראש-עיריית רמת-השרון [פלאש 90]

פסיקת בג"ץ בנוגע לראשי רמה"ש ונצרת

פסק-דין ללא נימוקים - אינו ראוי

למרות לוח הזמנים הקצר עד לקיום הבחירות לרשויות המקומיות, חייב וראוי שבג"ץ יפרסם ברבים נימוקיו למתן פסק-הדין בדעת רוב, כמו-גם ימציא נימוקיו למתן פסק-הדין קודם לקיום הבחירות לרשויות המקומיות תושבי רמה"ש ונצרת זכאים לשמוע הנימוקים קודם שישלשלו את פתק הבחירה לקלפי
18/09/2013  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   בחירות - רשויות מקומיות   |   תגובות
בג"ץ הדיח את ראשי רמה"ש ונצרת עילית
איתמר לוין
קובע: יצחק רוכברגר ושמעון גפסו לא יכולים להמשיך בתפקידיהם בשל כתבי האישום נגדם * התיר לשניים לשוב ולהתמודד בחודש הבא, אך הורה לדון שוב בהדחתם אם ייבחרו מחדש
לרשימה המלאה

שישה מתוך שבעת שופטי בית המשפט העליון, שישבו אלי מדין, כבית משפט גבוה לצדק, פרסמו - בדעת רוב ובהתנגדותו של נשיא בית המשפט העליון, ד"ר אשר גרוניס - את פסק-דינם בעתירתם של תנועת אומ"ץ ועותרים נוספים, שדרשו להעביר מכהונתם את ראש-עיריית נצרת שמעון גפסו וראש-עיריית רמת-השרון יצחק רוכברגר מכהונתם, על אתר. העותרים נימקו עתירתם בכך, כי לאור העובדה שהוגשו נגד שני ראשי-עירייה מכהנים אלו כתבי אישום המייחסים להם ביצוע מעשים פליליים, במסגרת מילוי תפקידיהם הציבוריים, כראשי-עירייה מכהנים, הרי יש להעבירם מכהונתם.

מועצת עיריית נצרת התכנסה לדון בהעברת ראש-העירייה המכהן, שמעון גפסו - לאור הוראת סעיף 22 לחוק בחירות ראש הרשות וסגניו - והחליטה שלא להעביר ראש-עיר מכהן זה מתפקידו, הגם שהוגש נגדו כתב-אישום המייחס לו ביצוע מעשים פליליים במסגרת מילוי תפקידו הציבורי כראש-עיר מכהן.

מועצת עיריית רמת-השרון התכנסה לדון בהעברת ראש-העירייה המכהן, יצחק רוכברגר - לאור הוראת סעיף 22 לחוק בחירות ראש הרשות וסגניו - והחליטה להסיר מעל סדר היום הדיון בהצעה שהוצעה להעביר ראש-עיר מכהן זה מתפקידו, הגם שהוגש נגדו כתב-אישום המייחס לו ביצוע מעשים פליליים במסגרת מילוי תפקידו הציבורי כראש-עיר מכהן.

נגד שתי החלטותיה אלה של מועצת עיריית נצרת ומועצת עיריית רמת-השרון הוגשו העתירות, שדרשו לבטל החלטותיהן אלה של מועצת עיריית נצרת ומועצת עיריית רמת-השרון, ולקבוע כי יש להורות על הפסקת כהונתם של ראש-עיריית נצרת שמעון גפסו וראש-עיריית רמת-השרון יצחק רוכברגר, על אתר.


התנהגות שאינה הולמת


שבעת שופטי בית המשפט העליון שישבו לדין כשופטי בית משפט גבוה לצדק, לפני שבוע ימים, החליטו - נוכח לוח הזמנים הקצר ובשים לב לכך כי הבחירות לבחירת ראשי הרשויות המקומיות, ראשי הערים ומועצות הערים והרשויות המקומיות, קבועות לתאריך 22.10.2013 - לדון בעתירות שהוגשו להם, כאילו הוצאו צווים על תנאי בעתירות אלה. הרכב שופטים זה דן בעתירות אלה, באותו דיון, לגופן של העתירות ולגופם של הטיעונים הכלולים בעתירות אלה.

אתמול (17.9.13) - שהיה המועד החוקי האחרון להגשת מועמדות לתפקיד ראש-עיר, ראש רשות מקומית, חבר מועצת עיר וחבר רשות מקומית - פרסמו שישה משופטי בג"ץ, בדעת רוב, כמפורט לעיל, את פסק-דינם בעתירות שדרשו העברת ראשי עיריות נצרת ורמת-השרון מתפקידם ומכהונתם כראשי ערים אלה, על אתר.

בדעת רוב קבעו ששת שופטי בג"ץ, כי החלטת מועצת עיריית נצרת שלא להעביר את ראש-העירייה המכהן שמעון גפסו מתפקידו כראש-עיר מכהן, אינה עולה בקנה מידה אחד עם עיקרון השמירה על טוהר המידות ושלטון החוק. התנהגותו של ראש-העירייה שמעון גפסו - קבעו שופטים אלה - כמתואר בכתב-האישום, המהווה ראיה מנהלית בעלת משקל, הינה בגדר התנהגות שאינה הולמת לפי סעיף 22 לחוק בחירת ראש רשות וסגניו. עוד נקבע בפסק-דין זה, כי החלטת מועצת עיריית נצרת שלא להעביר את ראש-העירייה מתפקידו, הינה החלטה בלתי סבירה באופן קיצוני, גם בשים לב לכך שהבחירות לרשויות המקומיות עומדות בפתח וזאת בשל כוונתו המוצהרת של ראש העירייה המכהן, שמעון גפסו, לשוב ולהתמודד על כהונתו כראש העירייה.

באופן זהה, אם כי בשינויים המחויבים, קבעו ששת שופטי בג"ץ, כי החלטת מועצת עיריית רמת-השרון להסיר את נושא הדחת ראש-העירייה המכהן מעל סדר היום ושלא להעביר את ראש העירייה המכהן יצחק רוכברגר מתפקידו כראש-עיר מכהן, אינה עולה בקנה מידה אחד עם עיקרון השמירה על טוהר המידות ושלטון החוק. התנהגותו של ראש-העירייה יצחק רוכברגר - קבעו שופטים אלה - כמתואר בכתב-האישום, המהווה ראיה מנהלית בעלת משקל, הינה בגדר התנהגות שאינה הולמת לפי סעיף 22 לחוק בחירת ראש רשות וסגניו. עוד נקבע בפסק-דין זה, כי החלטת מועצת עיריית רמת-השרון, שלא להעביר את ראש-העירייה מתפקידו, הינה החלטה בלתי סבירה באופן קיצוני, גם בשים לב לכך שהבחירות לרשויות המקומיות עומדות בפתח וזאת בשל כוונתו המוצהרת של ראש העירייה המכהן, יצחק רוכברגר, לשוב ולהתמודד על כהונתו כראש העירייה.


דעת השופטים אינה נוחה


בשולי פסק-הדין כותבים ששת שופטי בג"ץ, כי דעתם אינה נוחה, בפן הציבורי, מהתמודדותם של שני ראשי ערים מכהנים אלה על תפקיד ראש-העירייה בבחירות הקרובות, על-אף כתבי-האישום שהוגשו נגדם. יחד עם זאת קובעים הם, בפסק-דינם, בדעת רוב, כי הם לא ראו - בפן המשפטי - אפשרות למנוע מראשי-ערים מכהנים אלה התמודדות כזו לפי החוק.

יחד עם זאת, הבהירו ששת שופטי בג"ץ, כי אם ייבחרו המועמדים או מי מהם לכהונת ראשי העירייה, תקום חובה על מועצת העיר להתכנס, בסמוך לאחר הבחירות, לדון ולהכריע בשאלה האם להעביר את ראשי העירייה הללו מכהונתם לפי הוראת סעיף 22 לחוק בחירת ראש רשות וסגניו. גם ההחלטה שתתקבל - בידי מועצת העירייה החדשה, לאחר הבחירות - מבהירים ששת שופטי בג"ץ, נתונה אף היא לביקורת שיפוטית.

גרוניס נאמן לדרכו השיפוטית
לא מתערב שיפוטית [צילום: פלאש 90]

נשיא בית המשפט העליון, ד"ר אשר גרוניס, קובע - בדעת מיעוט - כי נוכח העובדה שהבחירות לרשויות המקומיות הן בפתח ונותרה תקופת זמן של פחות מחודשיים עד לקיומן, הרי על בית המשפט להמתין לפסק-דינו של הבוחר. הנשיא גרוניס ממשיך וקובע, כי אכן מי שהוגש נגדו כתב-אישום דוגמת אלו שהוגשו, אינו ראוי מבחינה ציבורית לשמש כראש רשות מקומית, אם כי הוא סבור שראוי מן ההיבט הציבורי ששני ראשי הרשויות יתפטרו מתפקידם מיד עם הגשת כל אחד מכתבי-האישום. עוד קובע הנשיא גרוניס, כי ראוי מבחינה ציבורית ששני ראשי עירייה מכהנים אלה לא יהיו מועמדים בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות. לעניין זה מצטרף הנשיא גרוניס לדעתם של ששת שופטי בג"ץ, שהדגישו נושא זה הדגשת יתר בפסק-דינם.

הנשיא גרוניס מבדיל בפסק-דינו בין הבחינה הציבורית שראוי שבה ינקטו ראשי-העירייה, לבין הבחינה המשפטית, שאינה מחייבת השעייתם מתפקידם כראשי עיריות מכהנים, על אתר. נאמן לדרכו השיפוטית שלא להתערב שיפוטית, מקום בו ניתן להסדיר הנושא המובא להכרעה שיפוטית, גם שלא באמצעות בית המשפט, מסרב הנשיא גרוניס לקבל העתירות ולהביא להשעייתם של ראשי-עיריות אלה מתפקידם, על אתר. לדעתו - כפי שמנמק הוא דעת המיעוט שלו - מאחר שתהיינה בחירות תוך זמן קצר, הרי אין מקום שבית המשפט ישים עצמו תחת הבוחר. בשל נימוק זה החליט הוא, בדעת מיעוט, לדחות העתירות.

בג"ץ, נימוקים בבקשה...

אם החוק מאפשר - והוא מאפשר גם מאפשר - לראש-עירייה מכהן שהוגש נגדו כתב-אישום לשוב ולהיבחר מחדש, הרי זכאי הוא לפנות לציבור בוחריו בכוח, עם נימוקי בג"ץ, להסבירם לציבור-בוחריו ולחזק אותם בהחלטתם לבחור בו

בכל הכבוד הראוי ללוח הזמנים הקצר, קודם לקיומן של הבחירות לרשויות המקומיות ותוך לקיחת עובדה זו בחשבון, כהסבר לכך שבג"ץ נתן פסק-דין, בדעת רוב, ללא נימוקים, כאשר הוא קבע, כי את נימוקיו להעברת ראשי-העירייה מכהונתם, על אתר וקודם לבחירות, ייתן הוא בהמשך - הרי זכאים תושבי נצרת ורמת-השרון לדעת מה היו נימוקיהם של ששת השופטים להעברת ראשי-העירייה בנצרת וברמת-השרון מכהונתם קודם הבחירות לרשויות המקומיות וקודם שיטילו הם את פתק הבחירה לתיבת הקלפי.

חובה זו המוטלת, לדעתנו, בכל הכבוד הראוי, על בג"ץ לפרסם נימוקיו לפסיקת העברת ראשי-העירייה בנצרת וברמת-השרון, על אתר, נובעת ונגזרת מהעובדה כי בג"ץ קבע בפסק-דינו שבמקרה של בחירת ראשי-עירייה אלה מחדש, חייבות מועצות העיר לדון - פעם נוספת - בעניין בחירה חוזרת זו, זמן סביר לאחר בחירת ראשי-עירייה אלה מחדש.

אזרח רגיל וממוצע, תושב נצרת או רמת-השרון, השומע שבג"ץ הורה למועצות הערים נצרת ורמת-השרון לדון מחדש, לאחר הבחירות הקרובות ותוך זמן סביר לאחר בחירת ראשי עירייה אלה, מחדש, בבחירתם מחדש של ראשי-עיריות אלה, זכאי לשמוע נימוקי בג"ץ לציווי זה בפרט, ולעניין העברת ראשי-הערים מכהונתם, באופן מיידי, בידי בג"ץ, בכלל.

ההגינות מחייבת, בכל הכבוד הראוי, לפרסם נימוקי פסק-הדין בבג"ץ, קודם קיום הבחירות לרשויות המקומיות, גם בהתייחס לסיכוייהם של ראשי-העירייה המתמודדים לכהונה מחדש, אשר השתנו - לחלוטין - עם פרסום פסק-דינו של בג"ץ. אם חשב תושב נצרת או רמת-השרון, קודם לפרסום פסק-הדין של בג"ץ, כי אם יבחר מחדש בראש- העירייה המכהן, הרי יכהן הוא לכל תקופת הקדנציה שלו - הרי בא - עתה - בג"ץ ותלה ספקות, פקפוקים וסימני שאלה רבים בקשר לכך.

אם החוק מאפשר - והוא מאפשר גם מאפשר - לראש-עירייה מכהן שהוגש נגדו כתב-אישום לשוב ולהיבחר מחדש, הרי זכאי הוא לפנות לציבור בוחריו בכוח, עם נימוקי בג"ץ, המהווים חלק בלתי נפרד מהחלטת ההעברה מן הכהונה, להתמודד איתם, להסבירם לציבור-בוחריו ולחזק אותם בהחלטתם לבחור בו, והעיקר - לשכנע את ציבור בוחריו בכוח, כי מתוך נימוקי בג"ץ עצמו, שומה עליהם להמשיך ולתת בו אמון ולבחור בו לכהונה נוספת כראש-העירייה שלהם.

בנסיבות אלה, חרף לוח הזמנים הקצר והצפוף הקבוע עד לקיומן של הבחירות לרשויות המקומיות, בתוך חודש ימים ומקצת, חייב - ומן הנכון, ראוי הדבר גם ראוי, כי בג"ץ יפרסם ברבים נימוקיו למתן פסק-הדין בדעת רוב, כמו-גם ימציא נימוקיו למתן פסק-הדין קודם לקיום הבחירות לרשויות המקומיות.

הכותב הוא השותף-המייסד של חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפטי עסקי, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  18/09/2013   |   עודכן:  18/09/2013
עו"ד חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פסק-דין ללא נימוקים - אינו ראוי
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אוהד שריג
18/09/13 11:10
2
בני בנקר
18/09/13 12:04
3
מפריד רשויות
18/09/13 18:01
 
סימי
18/09/13 19:43
4
מב"י
18/09/13 23:31
 
בני בנקר
19/09/13 10:15
5
סתם אחד
19/09/13 09:22
6
חיים משגב
19/09/13 14:22
 
שטנגר פאלצן
19/09/13 17:50
 
עו"ד חיים שטנגר
21/09/13 18:56
 
בני בנקר
19/09/13 18:03
 
כשמועמד מושחת
19/09/13 23:19
 
עוד חיים שטנגר
21/09/13 18:49
 
עו"ד חיים שטנגר
21/09/13 19:26
7
למערכת
23/09/13 21:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות - רשויות מקומיות
שעת אחר-הצהריים ואני נוסע לחנות למוצרי חשמל, הנמצאת בפאתי העיר. לא עיר, עיירה, והכביש עמוס, פקוק לא כרגיל. התקדמתי בקצב הצב של השיירה הארוכה וחשבתי שתאונת דרכים היא שבולמת את הנהגים הממהרים הביתה. אבל לא. עובדים בצד הכביש - מרחיבים אותו אבל בינתיים מצרים אותו. כלומר, הסירו את מרצפות המדרכה, משאיות הביאו חול, פועלים עובדים עם מיני מכבש ומיישרים את הקרקע וקובעים אבני שפה חדשות ומכינים את המצע לכביש הרחב יותר. בינתיים, אנחנו זוחלים וזוחלים כפי שלא ידעתי מעודי בכביש הזה, כביש הכניסה לעיר.
17/09/2013  |  יאיר דקל  |   מאמרים
אשת הציבור רינה פיימן-גרינברג הגישה תביעת דיבה על סך 100,000 שקלים כנגד פרופ' משה גופן מכרמיאל, פעיל וחבר סיעתה לשעבר במערכת הבחירות הקודמת, בטענה לפרסומים כוזבים ברשתות החברתיות המסבים לה נזק תדמיתי ומקצועי, דווקא בתקופת הבחירות, במטרה להעצים את נזקיה.
15/09/2013  |  יצחק דנון  |   חדשות
שרון, לבני, אולמרט, בן-גוריון, הרצל ובגין, הם רק רשימה חלקית של משפטנים שעברו להתנהל בזירה הפוליטית. מפתיע? כנראה שלא, אבל מה מושך השנה את הנתח, אולי העסיסי ביותר, מקרב הסטודנטים למשפטים לעבור דווקא לזירה הפוליטית? והאם בנט, שכזכור טען שלימודי משפטים הורסים את הכלכלה, יהיה גאה?
15/09/2013  |  אור פישר  |   כתבות
נסו לדמיין לרגע את שגרת היום שלכם ב-22 באוקטובר: תקומו בבוקר לעוד יום עבודה, תעבדו כבכל יום על המשימות שלכם לאותו יום, תאכלו ארוחת צהריים, תחזרו הביתה לאחר עוד יום עבודה, תאכלו את ארוחת הערב, תדליקו את הטלוויזיה. השעה תהיה כבר תשע ו...רגע, לא שכחתם משהו? אה כן, יש בחירות מקומיות היום!
12/09/2013  |  רונן קופרט  |   מאמרים
גם אם נניח שהזכות לבחור ולהיבחר היא זכות חוקתית, אינה אינה מוחלטת. לפיכך, לא כל חוק הפוגע בה ייפסל לאלתר. כך אומר (9.9.13) נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס.
09/09/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
אבי נחמני
אבי נחמני
את חגיגות המימונה ההמוניות בפארקים, השנה יש לבטל    צו השעה מחייב אותנו כעת להוריד את גובה החגיגות ולהתכנס יותר אל חיק המשפחה והחברים באירוע צנוע ורגוע יותר שיוכל 'לעבור בגרון של כו...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אל מול המרור הרב והבלתי נתפס ניצבת החרוסת, החרוסת של אבא, מתוקה, טעימה, מנחמת    החרוסת של הרוח היהודית-ישראלית שניעורה, הרוח המדהימה של הערבות ההדדית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il