|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

תחקיר News1: חלק ראשון

אורן זריף, החברה והמסך <br>

עשרות תביעות הוגשו בשנים האחרונות נגד אורן זריף בידי לקוחות לא מרוצים, אך תמיד נתקלו התובעים באותה תגובה: זריף הוא רק שכיר בחברה השייכת לו ולכן לא ניתן לתבוע אותו אישית. בדרך כלל קיבלו בתי המשפט את הטיעון הזה
22/09/2013  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
זריף. אני רק שכיר [צילום: יח"צ]

"הצילו הצילו"
דבורה כהן פנתה בספטמבר 2011 לבית המשפט בתחינה: לדבריה, בדצמבר 2006 היא נרשמה ללימודי כוחות על-טבעיים אצל זריף, אבל שלוש שנים חלפו - ו"לא לימודים ולא כסף בחזרה. אני לא יודעת מה לעשות, בבקשה תעזרו לי. הצילו הצילו מרמאות ושקרנות". זריף ממש לא התרגש: אני שכיר, ההתקשרות הייתה מול תת מודע, התשלום היה תמורת מוצרים בלבד

"ממילא ניתן להרים"
השופטת לימור ביבי-ממן הייתה מוכנה להרחיק לכת הרבה יותר: "הואיל והתובעים מעלים טענות של הונאה והואיל ואין עוררין והנתבע אף מודה שהוא הבעלים של החברה, הרי שככל שיתברר כי טענותיהם של התובעים נכונות, כי אז ממילא ניתן להרים מסך בין הנתבע לבין החברה"

מה בולם את התובעים
שורה של גורמים מפריעים ללקוחות לא-מרוצים של אורן זריף לקבל את כספם:

  • מסך ההתאגדות. זריף טוען שהוא רק שכיר בחברות שבשליטתו המלאה ולכן לא ניתן לתבוע אותו אישית.

  • הסכום הנתבע. כאשר מדובר בכמה אלפי שקלים, מעטים יוציאו עוד כסף על חוות דעת רפואיות שלעיתים חיוניות להוכחת תביעותיהם.

  • המקרים השונים. העובדה שלכל לקוח יש בעיות שונות וכל אחד שילם סכומים שונים, אינה מאפשרת להגיש תביעה ייצוגית נגד זריף.

  • פיזור המקרים. מאחר שהתביעות מוגשות בכל רחבי הארץ, לא ערים בתי המשפט לשימוש החוזר ונשנה של זריף במסך ההתאגדות ולהיעדרויותיו מן הדיונים בעניינו.

פנינה אלמוג חשבה שאורן זריף יוכל לעזור לאמה החולה. ככלות הכל, שמו ידוע היטב ממודעות ענק בהן מעידים רבים כיצד הושיע אותם. אבל אחרי שני טיפולים הגיעה אלמוג למסקנה, כי מדובר בתקוות שווא וביקשה לקבל בחזרה את כספה. כאשר לא נענתה לאחר ארבע שנים של ריצות, הגישה אלמוג בפברואר 2011 תביעה בסך 10,000 שקל לבית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב.

בכתב ההגנה שלו, הפתיע אותה זריף: מה אתם רוצים ממני? אני בכלל שכיר בחברת תת מודע, שהיא אשר קיבלה את הכסף והיא אשר נתנה את החשבונית, ומכל מקום - מדובר בתביעה קנטרנית. השופט ירון בשן קיבל את טענתו המשפטית של זריף: "התובעת אינה מבינה את ההבדל בין אדם לבין חברה בע"מ... מדובר בתביעה שהוגשה בצורה שגויה. התובעת תגיש את התביעה נגד הגוף הנכון, אם וכאשר תרצה בכך. תביעה זו - נמחקת".

תחקיר News1 מעלה, כי כך פועל זריף בצורה שיטתית בתביעות הרבות המוגשות נגדו. מאז שנת 2007 הוגשו נגד זריף כ-40 תביעות בבתי המשפט לתביעות קטנות. כאשר התביעה מוגשת אישית נגדו, הוא מצרף אישור של משרד רואי החשבון ברזלי, או סתם מצהיר, שהוא רק שכיר בחברה - שנמצאת בבעלותו המלאה - וכך משיג אחת משתיים: או את מחיקת התביעה לחלוטין, או את העברתה לכתפי החברה.


מי שם לב לחברה?


חשוב לשים לב לפרט המכריע: מדובר בתביעות קטנות, שכן התובעים שילמו כמה אלפי שקלים. כידוע, בהליך זה לא מיוצגים הצדדים בידי עורכי דין. משמעות הדבר היא, שאדם מן היישוב חושב שעליו לתבוע את זריף. ככלות הכל, זהו השם הידוע, זהו השם הזוכה למחמאות במודעות, זהו השם המופיע בטלוויזיה, זהו השם הדורש תשלומים מיצחק תשובה וממכבי תל אביב. מי בכלל יודע שמאחורי השם הזה יש חברה? מי בכלל שם לב למשמעות של מה שנכתב על החשבונית?

יתרה מזו: מאחר שמדובר בתובעים פשוטים, הם אינם יודעים כיצד עליהם להוכיח את תביעותיהם. כפי שנראה בחלק השלישי של התחקיר, בחלק מן המקרים התביעות נדחות בשל העדר תיעוד מתאים, כגון חוות דעת רפואיות. ואפילו אם מישהו חושב על חוות דעת כזו - לא בטוח שכדאי להוציא מאות שקלים בתביעה של אלפים בודדים. וגם אם כדאי - מותר לשער שרוב התובעים אינם יודעים שהם יכולים לתבוע גם החזר של חוות הדעת. ואם הם יודעים - אולי אינם רוצים להסתכן בכך שגם כסף זה יירד לטמיון.


לרשם נמרודי פתרונים


מנויה מסרט תבעה מזריף 20,000 שקל בתביעה שהגישה ביולי 2012. לדבריה, הטיפול בה ובהוריה נכשל לחלוטין, זריף לא היה מוכן להחזיר את הכסף, וכל שהציע היה עוד טיפולים בחינם - אבל בזה היא כמובן לא הייתה מעוניינת. על-פי תדפיס כרטיס האשראי שצורף לתביעה, מסרט שילמה לזריף 3,780 שקל.

בכתב ההגנה עלתה הטענה הקבועה: זריף בכלל שכיר בחברה ואי-אפשר לתבוע אותו, ולכן יש למחוק על הסף את התביעה. לגופם של דברים טען זריף, כי הטיפול הצליח, מסרט חזרה אליו שוב והיא שילמה תמורת המוצרים שנשארו ברשותה. לכתב ההגנה צירף זריף את פסק דינו של בשן בתביעתה של אלמוג, והתוצאה הייתה זהה: לאחר ששמעה את דברי הרשמת יפעת אונגר-ביטון (שלא נרשמו בפרוטוקול, אך ניתן לשער די בביטחון מה נאמר), הסכימה מסרט למחוק את תביעתה.

דבורה כהן פנתה בספטמבר 2011 לבית המשפט בתחינה: לדבריה, בדצמבר 2006 היא נרשמה ללימודי כוחות על-טבעיים אצל זריף, אבל שלוש שנים חלפו - ו"לא לימודים ולא כסף בחזרה. אני לא יודעת מה לעשות, בבקשה תעזרו לי. הצילו הצילו מרמאות ושקרנות".

זריף ממש לא התרגש: אני שכיר, ההתקשרות הייתה מול תת מודע, התשלום היה תמורת מוצרים בלבד. רשם בית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב, יגאל נמרודי, קיבל את טענתו של זריף: "תשתית עובדתית ומשפטית מתאימה להרמת מסך לא נטענה וממילא לא הוכחה". כיצד אמורה הייתה תובעת שכזו להבין בכלל על מה מדובר במשפט האחרון - לנמרודי פתרונים.


מוכנה להרים את המסך


טיעון מסך ההתאגדות אינו חדש אצל זריף. לפני שהקים את חברת תת מודע, הוא פעל באמצעות חברת פסיכוקינזיס. כאשר הגיש יחיאל נגר תביעה נגדו בשנת 2007, מיהר זריף להודיע: אני רק שכיר בפסיכוקינזיס. כך גם הגיב באותה שנה לתביעתה של יפה קסטיאל, אשר טענה שנרשמה ללימודי כוחות על-טבעיים אצל זריף אך לא קיבלה מאומה.

שני שופטים בלבד לא קנו את טיעון מסך ההתאגדות. השופטת התל אביבית עידית ברקוביץ קבעה, כי זריף אחראי אישית לביצוע התשלום בו חייבה אותו ואת חברת תת מודע - 2,780 שקל - אם כי העירה שאין לה התנגדות שצד שלישי ישלם בפועל.

השופטת לימור ביבי-ממן הייתה מוכנה (בדצמבר 2010) להרחיק לכת הרבה יותר: "הואיל והתובעים מעלים טענות של הונאה והואיל ואין עוררין והנתבע אף מודה שהוא הבעלים של החברה, הרי שככל שיתברר כי טענותיהם של התובעים נכונות, כי אז ממילא ניתן להרים מסך בין הנתבע לבין החברה". כיוון שכך, היא דחתה את בקשתו של זריף לדחות על הסף את התביעה נגדו. בהמשך אותו דיון ניסה זריף להמשיך ולטעון, שהוא אפילו אינו יכול לייצג את תת מודע ולהסכים בשמה לגישור, אך ביבי-ממן לחצה והוא הסכים.


זריף אישית יוציא את הצ'ק


כאמור, יש מקרים בהם מבקש זריף עצמו להעביר את נטל התביעה לכתפי החברה שבשליטתו. לא ניתן לקבוע האם יש מדיניות קבועה מאחורי הצעד הזה. מה שכן אפשר להראות הוא, שלפעמים מרים זריף עצמו את מסך ההתאגדות. אריה רוטשטיין תבע בנובמבר 2011 מזריף ומחברת תת מודע 4,000 שקל. לטענתו, הוא פנה לזריף לצורך קבלת טיפול ברגליו ושילם 2,870 שקל - אך כל מה שקיבל בתמורה היה מרקחת, בה לא יכול היה להשתמש מטעמי כשרות, ואילו את הטיפול הפיזי מידי זריף עצמו לא קיבל כלל.

עורך דינו של רוטשטיין, יצחק אברהם, קיבל מזריף את התשובה הקבועה: אני בכלל שכיר כאן ואת ההתקשרות עם מרשך ביצע מנהל החברה, בנימין גלעד. מאחר שרוטשטיין נהנה מייעוץ משפטי, הוא הגיש את התביעה גם נגד תת מודע. בהמלצת בית המשפט פנו הצדדים לגישור, שם נקבע שזריף ותת מודע ישלמו לרוטשטיין 2,000 שקל מבלי להודות בטענותיו. והפרט המעניין: "התשלום יבוצע באמצעות צ'ק שימשוך נתבע מס' 1 לטובת התובע". הנתבע מס' 1 הוא לא אחר מאשר אורן זריף. כלומר: הוא טען שהאחריות מוטלת על החברה - אבל את התשלום נתן בעצמו.

מקרה דומה היה גם בתביעתו של שעיה ידידיה, שהסתיימה בפשרה: תת מודע תשלם לו 2,610 שקל. במקרה זה התייצב זריף עצמו לדיון (כפי שנראה בחלק השלישי של התחקיר, כמעט תמיד הוא לא טורח לעשות זאת), ואף הסכים לקבוע שאם תת מודע לא תשלם לידידיה בתוך חודש - הוא ישלם מכיסו.

ת"ק 20393-02-11, פנינה אלמוג נ' אורן זריף / כתב תביעה
תביעת מטופלת נגד אורן זריף
ת"ק 20393-02-11, פנינה אלמוג נ' אורן זריף / כתב הגנה נתבע מס' 1
כתב הגנה של אורן זריף בתביעת מטופל
ת"ק 20393-02-11, פנינה אלמוג נ' אורן זריף / כתב הגנה נתבעת מס' 2
כתב הגנה של חברת תת מודע בתביעת מטופל נגד אורן זריף
ת"ק 20393-02-11, פנינה אלמוג נ' אורן זריף / פרוטוקול ופס"ד
דחיית תביעת מטופלת נגד אורן זריף בשל מסך ההתאגדות
ת"ק 32574-07-12, מנויה מסרט נ' אורן זריף / כתב תביעה
תביעת מטופלת נגד אורן זריף
ת"ק 32574-07-12, מנויה מסרט נ' אורן זריף / כתב הגנה
כתב הגנה של אורן זריף בתביעת מטופלת
ת"ק 32574-07-12, מנויה מסרט נ' אורן זריף / פרוטוקול ופס"ד
מחיקת תביעת מטופלת נגד אורן זריף
ת"ק 43716-09-11, דבורה כהן נ' אורן זריף / כתב תביעה
תביעה של מטופלת נגד אורן זריף
ת"ק 43716-09-11, דבורה כהן נ' אורן זריף / כתב הגנה
כתב הגנה של אורן זריף בתביעת מטופלת נגדו
ת"ק 43716-09-11, דבורה כהן נ' אורן זריף / פס"ד
דחיית תביעת מטופלת נגד אורן זריף בשל מסך ההתאגדות
ת"ק 758-11-07, יחיאל נגר נ' אורן זריף / כתב תביעה
תביעת מטופל נגד אורן זריף
ת"ק 758-11-07, יחיאל נגר נ' אורן זריף / כתב הגנה
כתב הגנה של אורן זריף בתביעת מטופל
ת"ק 758-11-08, יחיאל נגר נ' אורן זריף / הודעה לבית המשפט
פשרה בתביעת מטופל נגד אורן זריף
ת"ק 11-0507, יפה קסטיאל נ' אורן זריף / כתב תביעה
תביעה נגד אורן זריף בטענה לאי קיום הבטחה ללימודי על-טבעי
ת"ק 11-0507, יפה קסטיאל נ' אורן זריף / כתב הגנה
כתב הגנה של אורן זריף בתביעה שהוגשה בטענה לאי קיום הבטחה ללימודי על-טבעי
ת"ק 11-05-07, יפה קסטיאל נ' אורן זריף
פשרה בתביעת מטופלת נגד אורן זריף
ת"ק 55349-11-11, אריה רוטשטיין נ' אורן זריף ואח' / כתב תביעה
תביעתו של מטופל נגד אורן זריף
ת"ק 55349-11-11, אריה רוטשטיין נ' אורן זריף ואח' / כתב הגנה נתבעת 2
כתב הגנה של חברת תת מודע בתביעת מטופל נגד אורן זריף
ת"ק 55349-11-11, אריה רוטשטיין נ' אורן זריף ואח' / טופס עדכון מטעם הגורם המגשר
הסכם גישור בתביעתו של אריה רוטשטיין נגד אורן זריף: זריף ישלם 2,000 שקל
ת"ק 49603-05-10, שועה חיים ידידיה נ' אורן זריף / פרוטוקול ופס"ד
פשרה לתשלום בידי אורן זריף למטופל
ת"ק 26438-05-10, שלמה מגירה ואח' נ' אורן זריף / פרוטוקול
פרוטוקול דיון בתביעת מטופלים נגד אורן זריף
ת"ק 27122-04-10, רינה בן-עבו נ' אורן זריף / פרוטוקול ופס"ד
חיובו של אורן זריף לפצות מטופלת

תאריך:  22/09/2013   |   עודכן:  23/09/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אורן זריף, החברה והמסך
תגובות  [ 23 ] מוצגות   [ 23 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לזה צריך משטרה !
22/09/13 17:28
2
דודו לוי
22/09/13 17:32
 
דורון לאופר
22/09/13 19:02
 
ראיס-פוטין-טיל400
24/09/13 15:24
3
rev67
22/09/13 18:53
4
שוטר לשעבר
22/09/13 19:16
 
ראיס-פוטין-טיל400
24/09/13 15:38
5
דן ה
22/09/13 20:16
 
ראיס-פוטין-טיל400
24/09/13 15:50
6
עזרא מנצור
22/09/13 21:33
7
מעריץ אלמוני
23/09/13 00:27
 
רם100
23/09/13 09:21
8
אקטואלי
23/09/13 03:36
9
מיכאל ב.
23/09/13 09:27
 
ראיס-פוטין-טיל400
24/09/13 16:00
10
ג. כותב
23/09/13 09:34
 
ראיס-פוטין-טיל400
24/09/13 16:06
11
קורצ'אק
23/09/13 10:41
 
ראיס-פוטין-טיל400
24/09/13 16:12
12
בוץ'
23/09/13 11:04
13
מזל שהתפרסם
23/09/13 11:41
 
ראיס-פוטין-טיל400
24/09/13 16:25
14
דן ה
23/09/13 17:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
חבר הכנסת לשעבר כרמל שאמה-הכהן, המתמודד על ראשות עיריית רמת גן, מואשם בבית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב בהעסקת נערים בידי הליכוד בניגוד לחוק באחת ממערכות הבחירות הקודמות. כתב האישום הוגש בשנת 2008, אך עד היום לא התקיים בו אפילו דיון הוכחות אחד, בעיקר בשל סחבת שנקט שאמה-הכהן.
14/09/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, קבע שבית המשפט המחוזי בתל אביב ידון במעצרו של עובד בבית משפט זה. לדברי גרוניס, הדחיפות שבדיון גוברת על מראית העין שבקיום הדיון בפני שופט לו עשויה להיות היכרות עם החשוד.
09/09/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, ברח. פשוטו כמשמעו. ימים ספורים לאחר שניסה לסייע לידידו האישי, עו"ד יוסי כהן, והציג בסדר-היום של הוועד המרכזי (לדיון ביום 03.09.13) את פניית כהן: לגייס את לשכת עורכי הדין כ"ידיד בית משפט" נגד הח"מ ונגד News1, ויום אחד בלבד לאחר שחשפנו כאן את קשרי השוחד שבין השניים, נסוג ברזילי והסיר את הנושא מסדר היום של הוועד המרכזי. למורת רוחו של כהן, כמובן.
02/09/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
יושב-ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, גומל לידידו, עו"ד יוסי כהן, בניסיון לגייס את לשכת עורכי הדין "כידיד בית המשפט" נגד News1 ונגד הח"מ. מטרתו של יוסי כהן: לעצור את הפרסומים ב-News1, החושפים את מעשיו הפליליים החמורים בשורה של פרשות.
31/08/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
השוטר המקלל מאיר קנדרו, שנחשף במצלמה נסתרת של התוכנית כלבוטק כשהוא מאיים על תחקירן ומגדף אותו במילים בוטות, ממשיך לעבוד במשטרה. יתרה מזאת, הוא אף הוצב בתפקיד חדש במשטרת זבולון - במחלק הנוער. זאת, למרות שטיפול בבני נוער דורש רגישות ועדינות רבה.
23/08/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
ממשלת נתניהו מובילה אותנו למציאות מכאיבה, כששורה ארוכה של מדינות באירופה ובאמריקה מגנות בחריפות רבה את מדיניותה של ישראל ואף נוקטות בימים אלו בשלל צעדים מעשיים הפוגעים בכלכלה של מד...
הפינוי הגדול בתולדות המדינה [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
אריאל היימן, אלון ברקמן
פינוי מאות אלפי תושבים מגבולות הדרום והצפון מאפשר להפיק מספר לקחים למקרה הבא - בין אם הסיבה תהיה ביטחונית ובין אם היא תהיה בשל אסון טבע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il