|   15:07:40
דלג
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

ערוץ 1 מציג: עוד קצת מאותו הדבר

הקדימון הסאטירי ששודר בערוץ 1, והציג מתנחלים כרוצחים, עורר זעם ברשת - והוסר עם זאת, הוא חידד את הצורך בשידור ציבורי המייצג את הקולות השונים והסותרים בישראל וכמעט אף מילה על "לאטמה"
27/09/2013  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   תגובות
סמל לבחינת המציאות של השמאל. קטע מתוך הקדימון לתוכנית הסאטירה "היהודים באים" שהוסר

"אדם נשך כלב"
חשבו על תוכנית אקטואליה אחת - רק אחת מני רבות - שבה יהיה רוב למגישים או לעיתונאים השמרנים; הרי זה יהיה מקרה "אדם נשך כלב"! כולם ירצו לצפות בפלא

מכתב למנכ"ל רשות השידור
אלישיב רייכנר
יוני בן-מנחם, אם אחרי שנים של בצורת בתחום הסאטירה כל מה שאתם מסוגלים לייצר הוא העתק חיוור של סאטירה שמאלנית עבשה, שכבר שודרה ומוחזרה לעייפה, אז אולי באמת אין תמורה לאגרה
לרשימה המלאה

   צור ארליך
אבל אני צורח

1. מה דעתכם על הסרטון הבא: על-רקע תפאורה מוכרת של שירי ילדים מתנגן שירה של דתיה בן דור "אני תמיד נשאר אני". אלא שבמקום ילדים מופיעים שלושה מזוקנים בעלי סטריאוטיפ מתנחלי עם רובה על הכתף. הם לבושים בגדי שב"ס, אחד מהם עם מבטא אמריקני מודגש, וכך הם שרים: "לפעמים אני גיבור ולפעמים רוצח, לפעמים מתנקש ולפעמים טובֵחַ, אבל אני רוצח ימני, רוצח ימני, רוצח ימני". על המסך מופיעה הכותרת: "'אבל אני', מילים: ברוך גולדשטיין, יגאל עמיר, יונה אברושמי". בתמונה אחרת באותו סרטון, על-רקע השיר "רוצח ימני", רואים כלי חיתוך של מוהל ויד הטובלת מוצץ ביין. אינני יודע אם יוצרי הסרטון הבינו את מלוא המשמעויות האנטישמיות של הקישור בין רצח לבין ברית המילה והטפת היין האדום באמצעות המוצץ.

אז מה, עוד סרטון מבית המדרש הבלתי נלאה של "ארץ נהדרת" או "מצב האומה"? ממש לא. הסרטון הזה שכן אחר כבוד באתר רשות השידור כקדימון לסידרת סאטירה שעמדה להיות משודרת בערוץ 1. זה אותו ערוץ שאחרי מו"מ בן אלף שנה לא קיבל לבסוף את סידרת הסאטירה "לאטמה". נו, מה הם צריכים רוצחים ימניים; יש להם בדרנים מקוריים משמאל. לאחר פרסום דבר התועבה הסירה יד נעלמה את הסרטון. מעניין.

2. מה החידוש במערכונים כאלה? הכרנו אותם ב"ארץ נהדרת". כך נראית תמיד דמות המתנחל. בעונה השישית הציגו שם מערכון שכותרתו "הטלוויזיה הלאומנית מציגה: כולם שונאים את רבין". משפחת המתנחלים במערכון כללה שמות סטריאוטיפיים כמו מוריה, כצל'ה, מרגלית, עתניאל ו(כמובן) משרת פלשתיני. גם סבא מטורף בשם ג'ו, הפולט בזעם "get out of my property", ויורה במשרת הערבי. על הקיר תמונה של יגאל עמיר, האויבים הם חיילי צה"ל שבני המשפחה מכינים מרק חומצה להטיח בהם.

תמונה אחת במערכון ההוא זיקקה את השקפת עולמם של יוצרי "ארץ נהדרת" ודומיהם: אלי פיניש הופיע כמשרת פלשתיני המשמש עבור משפחת המתנחלים קרש גיהוץ וקולב חי לתליית כביסה. קשה להתעלם מהסמליות שבתנוחת קולב הכביסה: הערבי הסובל, זרועותיו פשוטות לצדדים בתנוחת צליבה, בעוד האם המתנחלת "נועצת" בזרועותיו אטבי כביסה והסב המטורף יורה בו.

לטעמי, אפילו הדימויים הקשים ביותר נמצאים תחת חופש הביטוי. אבל הבחירה בהם היא ביטוי לסמלי עומק שדרכם בוחן השמאל את המציאות: הצלוב האמיתי של הארץ הזאת הוא הפלשתיני בעוד הצולב הוא היהודי, כלומר המתנחל. לפי המסורת המוסלמית, לא יצחק נעקד אלא ישמעאל; אנשי "ארץ נהדרת" הוסיפו קומת פרשנות אקטואלית (המופיעה לפניהם בספרות העברית): לא אברהם האב אלא אברהם היהודי עוקד, וישמעאל הפלשתיני נעקד.

אז מה העניין להביא חיקויים אנטי-מתנחלים מביכים של "ארץ נהדרת" לערוץ הראשון? יש כבר תוכניות סאטירה מצד שמאל לעייפה, מדוע עוד אחת? לעומתן, "לאטמה" הייתה סאטירה נשכנית מצוינת מהצד הפוליטי המנוגד. רבים היו נוהרים לצפות בה בשל החידוש. היריבות בינה לתוכניות האחרות הייתה מעלה את שיעורי הצפייה לטובת כולם. רק הפחד הזה של פרנסי רשות השידור לא להיות מוכתמים ב"ימניות" חלילה. אתם יודעים, שידור ציבורי.

3. אני בעד שידור ציבורי. חשוב לא להיכנע לתרבות המדרוג המסחרית המאלצת את פרנסי הערוצים השונים לשדר תוכניות רדודות הפונות אל המכנה המשותף הרחב והנמוך ביותר. לשם כך דרוש שידור ציבורי הכפוף בעיקר לדרישות איכות; בית לסדרות טובות על תרבות והיסטוריה, מוזיקה ודיונים פוליטיים עמוקים. ערוץ שלא יימנע מתחקירים על גופים מסחריים מחשש שלא יפרסמו אצלו. אני גם מצדד בניתוק הקשר הגורדי בין הממשלה לרשות השידור שצריכה להיות גוף עצמאי.

אבל שידור ציבורי אין משמעותו רק שידור "לציבור" אלא גם במשמעות הרחבה של המונח: שידור המייצג או משקף את הקולות השונים בציבור הישראלי. אם, למשל, קרן נויבך משדרת בכל בוקר תוכנית אקטואליה בעלת סדר יום שמאלי מובהק, השעתיים הבאות צריכות לאזן לכיוון השמרני-ימני. עיתונאי כמו קלמן ליבסקינד יכול להציב אתגר ראוי. באלף השנים האחרונות אריה גולן שידר את יומן החדשות בבוקר. גולן הוא מקצוען בהגשתו, אבל עמדותיו הפוליטיות ברורות כמעט מכל שאלה שהוא מציב או לא מציב בפני מרואייניו, מהדגשים שהוא שם על נושאים מסוימים וכן הלאה. טוב היה לוּ איזנו את הדבר ביומן החדשות בחמש בערב. למשל, שדר מצוין כמו בני טייטלבוים. אפשר להביא דוגמאות נוספות, אבל העיקרון ברור.

אגב, אני לא רוצה שדרנים מהאו"ם. גם בשידור הציבורי צריכים להיות אנשים בעלי עמדות ידועות. זה בסדר ואפילו מפרה את הדיון. הטענה העקבית שלי היא שבצד המגישים והשדרנים יש להציב אחרים בעלי עמדות הפוכות. הדבר בולט במיוחד לאור העובדה שרוב הציבור היהודי בחברה הישראלית אוחז בהשקפות שמרניות, ימניות, מסורתיות. אין לזה ביטוי מספיק בשידור הציבורי (שלא לדבר על השידור המסחרי, אבל זה עניין נוסף). אנקדוטה מעניינת אפשר למצוא בהודעת ועדת התוכן של רשות השידור. זו דחתה ברגע האחרון את תוכנית הסאטירה "לאטמה" בטענה התמוהה שהתוכנית אינה עומדת בהגדרות של "תוכניות בעלות ערך ציבורי לטווח ארוך". האם השמעת הקול המושתק של רוב הציבור בערוץ הממלכתי לאחר שנות דור אינה עניין בעל ערך ציבורי לטווח ארוך?

4. יתרה מזו, כל ערוץ טלוויזיה שיבקש להתחרות מול ערוץ 2, יוכל להצליח לוּ יעשה מעשה רשת החדשות פוקס בארה"ב מול מתחרותיה הוותיקות יותר. התרגלנו עד לזרא בתוכניות אקטואליה המציגות כמה עיתונאי שמאל ובמקרה הטוב אחד מימין לרפואה. כעת, חִשבו על תוכנית אקטואליה אחת - רק אחת מני רבות - שבה יהיה רוב למגישים או לעיתונאים השמרנים; הרי זה יהיה מקרה "אדם נשך כלב"! כולם ירצו לצפות בפלא. מניסיוני, אני יכול לדווח שרוב המכתבים והתגובות שאני מקבל על טוריי, מתמקד לפני ההתייחסות לתכנים, בעצם השמעת הקול הזה. יכולים עמיתיי בתקשורת לומר שאין כאן פוליטיזציה אלא מקצועיות גרידא, אבל אי-אפשר להתעלם מהתחושה העמוקה בחלקים ניכרים של החברה הישראלית, שהקול הפוליטי והתרבותי שלהם מושתק. במקום להתווכח, אפשר לנסות.

תאריך:  27/09/2013   |   עודכן:  27/09/2013
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ערוץ 1 מציג: עוד קצת מאותו הדבר
תגובות  [ 28 ] מוצגות   [ 28 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד"ר רון בריימן
27/09/13 10:26
 
מוטקה 1
27/09/13 11:42
2
אריה פרי
27/09/13 12:07
3
גילה פ.
27/09/13 13:11
 
"גילה פ."
27/09/13 18:53
 
גילה פ.
28/09/13 09:50
 
למר "גילה פ."
29/09/13 11:29
 
לאומלל הימני
29/09/13 13:13
 
לא, מסכני
29/09/13 13:33
 
עכשיו אתה בסדר.
29/09/13 15:07
 
מגעיל חולה שכמוך
29/09/13 16:29
 
אתה שמאלני?
29/09/13 18:03
 
לא, אתה בדיחה
30/09/13 23:32
4
אין דבר כזה
27/09/13 13:22
5
פרחי בך
27/09/13 13:39
6
אריה גולן שמאל?
27/09/13 14:26
 
למר "בדיחה.."
29/09/13 13:10
7
עמוס שנער
27/09/13 16:25
 
תשובה
27/09/13 19:04
 
דאגנית
28/09/13 20:17
 
לדאגנית התמימה
29/09/13 11:41
 
ד"ר רון בריימן
29/09/13 07:46
 
דאגנית
29/09/13 12:31
 
מר בריימן ודאגנית
29/09/13 13:21
 
המחבל "גילה פ."
29/09/13 13:41
 
אגב ההתערבות
29/09/13 13:46
8
ד"ר רון בריימן
27/09/13 17:46
9
סרט נחמד ומשעשע
30/09/13 17:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חמישה שופטים בדימוס נפגשו השבוע על במה אחת בפסטיבל מספרי סיפורים בגבעתיים: אחת מהעליון, שתיים מהמחוזי, שניים מהשלום. התוצאה הייתה מקבץ יוצא דופן של סיפורים מאחורי הקלעים, מתחת לגלימה וגם עמוק בלב
27/09/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שבתאי עזריאל עושה זאת שוב. הוא עתר לבית הדין לעבודה כנגד מינויו של אליעזר ריבלין, שופט גמלאי בן 71, שמתמנה לתפקיד נציב תלונות הציבור על השופטים.
26/09/2013  |  אברהם פריד (פריצי)  |   מאמרים
עו"ד יוסי כהן ושירלי זילכה מבצעים, גם בימים אלה, פעולות פסולות וחמורות. שניהם מפעילים משרדי חקירות בניסיון לצוד את הח"מ, וזאת בניסיון לכפות הפסקת החשיפות בעניינם. החוקרים שנשכרו פועלים ללא עכבות ובכך מסכנים את השניים בעבירות פליליות נוספות.
26/09/2013  |  יואב יצחק  |   מאמרים
השבוע התפרסם ראיון עם אורי אבנרי ב"גלובס". בעצם שכחתי כבר שהוא קיים, חשבתי שהוא נפטר מזמן ופתאום מסתבר שהעורך המיתולוגי של "העולם הזה" עדיין חי וכותב ומתראיין והוא בן 90. כמי שמשנתו הפוליטית קרסה לחלוטין חשבתי שמן הצניעות היא שאדם כזה, ביחוד בגילו המופלג, ישב בפינה וישתוק ויקווה שלא יראוהו ולא יזכירו לו את שגיאותיו וחטאיו. במקום זאת אנו שומעים ממנו קישקושי דברים וחצאי אמיתות כהרגלו מימים ימימה.
25/09/2013  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
צריך להיות ב"עור של פיל" כדי להבליג על התוקפנות התמוהה של נתניהו נגד נאומי השלום האירנים. גם מי שאינו מאמין או מאמין ב"עירבון מוגבל" ל"זמירות השלום" מאירן, חייב לתת סיכוי לבחינת האמירות של הנשיא האירני, חסן רוחאני, שעוד לפני היבחרו ידעו בוחריו כי דרכו לפיוס ולכן נתנו לו את קולם. רוחאני בהחלט מייצג את מה שהעם האירני בחר - פיוס ושלום עם העולם ובכלל זאת עם ישראל ועם היהודים. אבל נתניהו שהפך את עצמו לחרש ועיוור עדיין ממשיך לדבר ועוד אייך... את ה"שנה טובה" של רוחאני - לעם היהודי כולו , הוא דחה בשתי ידיים כפי שמעליב מקצועי עושה זאת בגסות, ואילו על כל אמירה של רוחאני ומוכנותו להתפייסות עם המערב הרי שנתניהו שוב ושוב מזהיר כי "זהו תרגיל הסחה", כולל הנכונות של רוחאני לפיקוח גרעיני של באו"ם וארה"ב על אירן.
25/09/2013  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il