|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

כבר לא מסתדר לו

עופר עיני זרק פצצה לאולם מליאת ההסתדרות כשהודיע על התפטרותו. פקיד השומה מבאר-שבע שהפך לאיש החזק במשק פורש בטרם פורענות. את נעליו הגדולות הוא משאיר לאבי ניסנקורן, פקיד אפור שהיה יד ימינו בשנים האחרונות. האם הוא יצליח לשחזר את ההצלחה? עידן עופר
14/11/2013  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
עיני. חיבוק לזוגתו רוית דום [צילום: פלאש 90]

רשום על שמו
כיוון שהוא מעריך שהרפורמות בחברת חשמל ובנמלים תעבורנה, עיני מעדיף לא להיות שם. כדי שהפגיעה בעובדים שתגיע, והיא תגיע, לא תירשם על שמו. עיני הוא שועל פוליטי, וככזה, הוא מעדיף שהמאזן הנוכחי יירשם על שמו. את האתגרים הבאים הוא משאיר לאבי ניסנקורן, האיש שאותו בחר כיורשו

מה הוא יודע שאנחנו לא יודעים? למה עופר עיני, האיש עם היד על השלטר של המדינה, הולך הביתה? ביום שלישי שעבר כינס יו"ר ההסתדרות את ראשי הסיעות בהסתדרות והודיע על פרישתו, שנה וחצי בלבד לאחר שנבחר שוב לתפקיד. "אני מתרגש", אמר רגע לפני ההודעה הדרמטית וביקש כוס מים. הוא לא היה היחיד. ברחוב ארלוזורוב לא הבינו מה נפל עליהם.

את החלטתו נימק עיני בסיבות אישיות, תחושה של מיצוי ושחיקה. "בפברואר 2014 ימלאו שמונה שנים לכהונתי בתפקיד יו"ר ההסתדרות", אמר, "ובחודשים האחרונים הרגשתי שאני כבר פחות יכול לתת מאה אחוז. במדינת ישראל", הוסיף, "לא רגילים שהמנהיגים מסתכלים במראה ואומרים - אם אתה לא יכול לתת מאה אחוז, תהיה הגון ודע לפרוש בזמן".

החלטתו של עיני מגיעה בנסיבות לא פשוטות, רגע לפני מה שמסתמן כצונאמי פיטורין במשק. 'טבע' ובז"ן (בתי זיקוק לנפט) הן כנראה רק ההתחלה.

אז מה גרם לעיני, האיש החזק במשק, לקבל את החלטתו דווקא בעיתוי הנוכחי? סימני השאלה החלו להתגלגל עוד לפני שיו"ר ההסתדרות סיים את הודעתו. האם הוא חולה? האם החליט לפרוש רגע לפני שפרשיית שחיתות עכורה תתפוצץ לו בפנים? עיני, שכהונתו לא הייתה חפה משמועות טורדניות על נפוטיזם, נסיעות מסתוריות לחו"ל ונטייה להימורים, חתך רגע לפני שהשמועות החלו להתרוצץ. "החלטתי לפרוש", אמר, "ואין לי שלדים בארון שהובילו לפרישתי. אילו היו שלדים כאלה, כבר הייתם אורבים לי". ועיני כנראה יודע על מה הוא מדבר.

ככל הנראה, ההחלטה לפרוש התבשלה אצלו במשך זמן רב. במפלגת העבודה אומרים שבחודשים האחרונים הצטברה אצלו עייפות. אנשים שמכירים אותו קצת יותר מקרוב העריכו בחצי חיוך שאצל עיני גודל העייפות הוא פונקציה של היקף המותניים. "האיש טורף את החיים וגם כל מה שיש על השולחן", אמרו, "ואם הכרס שתפחה באחרונה היא סימן, אז כן, עיני התעייף". ואכן, עיקר העומס בשבועות האחרונים נפל על כתפיו של אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות. ניסנקורן הוא זה שטיפל במשברים העיקריים של התקופה האחרונה ובראשם הסכסוך בנמלים. "ייתכן", העריכו, "שזו לא הייתה רק עייפות מצדו של עיני, אלא טבילת אש עבור ניסנקורן, שהוא לא רק איש סודו ואמונו של עיני, אלא גם מועמדו לרשת את תפקיד יו"ר ההסתדרות".

גם יצחק בוז'י הרצוג, שבעוד שבוע יתמודד בפריימריז על ראשות מפלגת העבודה, היה שותף לתהליך שעבר על עיני. "עופר התלבט כבר זמן רב לגבי הפרישה", אמר. "כנראה באמת נמאס לו. עם זאת, מדובר בהחלטה דרמטית. אני המום".

אז כן, בוז'י המום. מבחינתו, מדובר בהחלטה דרמטית. אבל לא כל כך בגלל החלטתו של עיני לפרוש, כמו בגלל עיתויה - שבועיים בלבד לפני הפריימריז בעבודה. בקרב על ראשות המפלגה, כך מעריכים ב'עבודה', סמך הרצוג על עיני ככוח משמעותי. מה גם שהקרב בין יחימוביץ' להרצוג על ראשות המפלגה צמוד מאוד, והרצוג זקוק לכל קול. כעת, לאחר הודעת הפרישה של עיני, לא בטוח שכל אנשיו יצייתו ויתנו את קולם להרצוג.

בגלל יחימוביץ'

המהלך שהתניע את המסלול שהוביל את עיני לפרישה, אומרים ב'עבודה', התרחש הרבה לפני שנפלה ההחלטה על הפריימריז. הייתה זו החלטתה של ראש המפלגה יחימוביץ', בראשית 2013, להישאר מחוץ לקואליציה של ממשלת בנימין נתניהו, שסימנה את סיום עידן עיני בהסתדרות.

בניגוד ליחימוביץ', עיני רצה מאוד שהעבודה תשוב ותיכנס לקואליציה עם נתניהו. כוונתו הייתה לשחזר את המהלך שהוביל בבחירות 2009, שהביא את יו"ר מפלגת העבודה, אהוד ברק, לקואליציה בראשות בנימין נתניהו.

זה היה תור הזהב של עיני כיו"ר ההסתדרות. בזכות אותה שותפות נוצרו אז התנאים שהביאו להסרת התנגדותו של נתניהו לחבילה שלמה של חוקי עבודה שיזם עיני, כולל החוק להגנה על עובדים המבקשים להתארגן לראשונה במקום עבודתם ולהקים ועד. עיני לא ראה סיבה מדוע לא לשוב ולחדש את השותפות שתשמר את כוחה של ההסתדרות להשפיע על הממשלה מבפנים.

החלטתה של יחימוביץ' הפכה את הקערה על פיה. במקום להיות השושבין שיקדם את כניסת מפלגת העבודה לקואליציית נתניהו-לפיד-בנט, מצא את עצמו יו"ר ההסתדרות עירום כמעט לגמרי מול ממשלת נתניהו השלישית – ממשלה עם אויבים ותיקים כמו שר התחבורה, ישראל כץ, ויריבים חדשים כמו שר הכלכלה, נפתלי בנט.

באשר ללצון שחמד בנט במשחקי המילים על ארגוני עובדים כשהציע להדביר אותם כמו נמלים, נכון שבסך הכול היה זה עניין פעוט של צירה לעומת קמץ, אבל מהסוג שמשאיר משקעים. כזה שמסביר את הפיחות שחווה עיני, שבמקום להיות האיש החזק במשק, המתווך הפוליטי, זה שבטלפון אחד משיג את ראש הממשלה, מצא את עצמו בחוץ, מנוטרל מהנכסים הפוליטיים שעמדו לרשותו בסיבוב הקודם.

לא זו בלבד, החלטתה של יחימוביץ' להישאר באופוזיציה יצרה מתח בינה לבין עיני, והחלישה אותו גם מבחוץ. הייתה זו דווקא יחימוביץ' שלא חסכה במילים חמות על עיני ואף הטיבה לסכם את פועלו: "שנות כהונתו כיו"ר ההסתדרות היו שנים חשובות שבאו אחרי תקופה ארוכה של היחלשות העובדים לעומת כוחות גדולים. חל חיזוק במעמדם של רבים מהעובדים", אמרה יחימוביץ'.

עוד הוסיפה: "עשרות אלפי עובדים התאגדו, רבים מהם צעירים, תוך מאבק נועז שזכה לגיבוי מלא של ההסתדרות בראשות עיני. נחתם הסכם פנסיה חובה, והועלה שכר המינימום. המאבק על הזכות להתפרנס בכבוד – זכות ההולכת ונשחקת – הוא אחד מהמאבקים הלאומיים החשובים בישראל, ובמאבק זה היה עיני ציר מכריע לטובת העובדים".

ההישגים, הכשלונות

סמכו עליו
במאזן הכשלונות נמנה משבר העובדים הסוציאליים, ששבתו חודש וחצי כדי לקבל תוספת שכר שתהלום את עבודתם עם אוכלוסיות בסיכון, סמכו עליו שינהל עבורם את המאבק, ולבסוף גילו שקיבלו תוספת שכר בסך אלף שקלים בלבד, ובפריסה לשנתיים

וכך סיכם עיני עצמו את הישגיו: "אחד הדברים שאני הכי גאה בהם", אמר, "הוא הזכות לחתום על הסכם פנסיה לכלל העובדים במשק. מאז אותה חתימה, יותר ממיליון עובדים כבר נכנסו למעגל מקבלי הפנסיה". עיני גם הדגיש את קו הפעולה שאפיין את כהונתו: שיתוף פעולה בין הממשלה, המעסיקים וההסתדרות.

בהקשר זה, השותפות שהייתה לעיני עם יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, הובילה ב2010- ליוזמה משותפת של השניים להעלאת שכר המינימום במשק. שר האוצר דאז, ד"ר יובל שטייניץ, התנגד למהלך מחשש שיגרום להתייקרות בעלויות החברות ולפיטורי עובדים. אך בהתערבות ראש הממשלה נתניהו, איתו שמר עיני על קשרים טובים, נסוג שטייניץ מהתנגדותו, והממשלה עיגנה את העניין בחקיקה כך שההעלאה תחול על כלל השכירים במשק.

נכון שעיני כבר אמר שאינו מתכוון ללכת לפוליטיקה, אולם עד לבחירות הבאות יש עוד יותר משלוש שנים. כך שאם וכאשר יגיע הרגע, זה סוג המומחיות הפוטנציאלית העל-מפלגתית שיהפוך אותו לשותף רצוי כמעט בכל ממשלה עתידית.

חלק חשוב מן המורשת שמותיר עיני הוא אותה חבילת חוקים שיזם בשנת 2009 במסגרת ההסכם הקואליציוני להצטרפותה של מפלגת העבודה לממשלת נתניהו. אלה חוקים המחזקים את מעמד העובדים, בעיקר את העובדים המוחלשים. כך, למשל, על-פי החוקים הללו, חייב מעסיק לנהל משא-ומתן עם ועד עובדים חדש שקם במקום העבודה, ואינו רשאי להתעלם מקיומו. מעסיק המעכב את שכר עובדיו נחשב לעובר עבירה פלילית, ואסור לו לפטר עובד הנמצא בחופשת מחלה.

במאזן הכשלונות, לעומת זאת, עיני נושא על גבו את משבר העובדים הסוציאליים, שגרם לכעס רב ולאובדן אמון כלפיו. העובדים הסוציאליים ששכרם גבוה אך במעט משכר המינימום שבתו חודש וחצי כדי לקבל תוספת שכר שתהלום את עבודתם עם אוכלוסיות בסיכון. הם סמכו על עיני שינהל עבורם את המאבק. בשוּרה התחתונה, תחושתם הייתה שנמכרו לממשלה תמורת נזיד עדשים. בסיום המשא-ומתן, גילו העובדים הסוציאליים שקיבלו תוספת שכר בסך אלף שקלים בלבד מעבר לתוספת השכר הרגילה ששולמה לכלל עובדי המגזר הציבורי, וגם זה בפריסה לשנתיים.

והייתה גם פרשת חיפה כימיקלים – ההסתדרות אישרה הכרזה על סכסוך עבודה, אך עד מהרה החלו אנשי המפעל לחשוד שעופר עיני וההסתדרות נוטים יותר מדי לצד ההנהלה. התוצאה הייתה נטישת ההסתדרות והקמת ארגון "כוח לעובדים".

הכישלון המהדהד יותר, זה שבו עדיין לא נאמרה המילה האחרונה, הוא הסאגה של ההסתדרות ופרשת אלון חסן ונמל אשדוד. פרשה זו, שבה עדיין רב הנסתר על הנגלה ומה שנגלה אינו מעט, היא אולי מה שמעיב יותר מכל על עידן עופר עיני. מבקריו הצביעו על כך שעיני פורש דווקא ב'מאני טיים' של הרפורמה בנמלים ובחברת חשמל, כשהוא כבר אינו שולט, כבר אינו יכול לנהל את המאבקים נגד האוצר ולצאת מנצח כמו בתור הזהב שלו בעידן ממשלת נתניהו-ברק. ללא נוכחות בממשלה וללא מפלגה בקואליציה, עיני איבד את יכולת ההשפעה שלו ליזום, לקדם או לבלום מהלכים ממשלתיים. כיוון שהוא מעריך שהרפורמות בחברת חשמל ובנמלים תעבורנה, עיני מעדיף לא להיות שם. כדי שהפגיעה בעובדים שתגיע, והיא תגיע, לא תירשם על שמו. עיני הוא שועל פוליטי, וככזה, הוא מעדיף שהמאזן הנוכחי יירשם על שמו. את האתגרים הבאים הוא משאיר לאבי ניסנקורן, האיש שאותו בחר כיורשו.

הוא עוד ישוב?

עיני לא חסך במילים חמות על ניסנקורן. "בארבע השנים האחרונות עמד לידי אבי ניסנקורן, שעבד לילות כימים והוביל את רוב המשאים והמתנים הקשים ביותר... מהצלחה להצלחה, מהשקעה להשקעה, ראיתי איך הוא מחבק וקשור לציבור העובדים", העיד עיני בשבחו.

אולם ניסנקורן, שמזכיר בחזותו יותר מכל את דימוי הפקיד הקלאסי, זה שיושב מאחורי שולחן עם כוס התה הנצחית, יצטרך לעמול הרבה כדי להוכיח שהוא אכן מנהיג פועלים העשוי מהחומרים שעיני דיבר עליהם. אז כן, ניסנקורן, עורך דין מרמת-השרון, נשוי פלוס שניים, נחשב חסר כריזמה. אבל לעיני הייתה תשובה מן המוכן: "אני מזכיר לכם שלפני שמונה שנים אמרתם עליי שאני פקיד אפור ממס הכנסה".

יש בשטח רמזים שניסנקורן רחוק מלהיות לפלף או מרובע. בחודשים האחרונים, ניסנקורן היה האחראי על התארגנויות עובדים חדשות וניהול המשא-ומתן עם חברות כמו פלאפון וסלקום, שלא לדבר על נמל אשדוד. עד כה נהנה ניסנקורן מגיבויו של עיני. בוועדים ידעו שמילה של ניסנקורן היא המילה של עיני. מעתה, כל זה משתנה.

ניסנקורן יצטרך להוכיח את עצמו בעצמו. שלושת החודשים הקרובים יהיו תקופת החניכה שלו. זה בתנאי שעיני יצליח לקבע את מושבו של ניסנקורן בכסא, בהצבעה המתוכננת בבית הנבחרים של ההסתדרות. זה לא יהיה פשוט. במיוחד לאחר שאיתן כבל הכריז שאין בכוונתו לוותר, ואפילו מיקי רוזנטל, איש השקשוקה, הודיע שהוא רואה עצמו כמועמד. אכן שקשוקה. השאלה כעת היא לאן מוּעדות פניו של עופר עיני. האם ילך לפוליטיקה? האם לעסקים? ההערכה היא שלפוליטיקה לא יצטרף בקרוב. את זה כבר אמר. ובכל מקרה, בטווח השנתיים-שלוש הקרובות, כל הנישות הפוליטיות תפוסות.

הייתה מחשבה שאולי יחבור לשר לשעבר משה כחלון והשניים יקימו מפלגה משותפת. זה עשוי להיות מהלך מעניין, אולם עד שזה יקרה, עיני צפוי לעשות לביתו. להצטרף למגזר הפרטי. אולי הוא יחבור ליצחק תשובה.

במקצועו, הוא יועץ מס. אבל הכישורים האמיתיים שלו הם בתחום המשא-ומתן. עיני, מבחינת כישוריו, מביא עמו ניסיון וידע ששקולים או עולים על כל רמטכ"ל או אלוף במיל. שעושה דרכו אל עולם העסקים הגדולים.

בשורה התחתונה, עיני הוא ההוכחה שבמציאות הישראלית, גם פקיד מס הכנסה עלום מבאר-שבע יכול להגיע לצמרת. זה אולי לא החלום האמריקני. הוא חמוץ מדי ומזיע מדי. זה גם לא בדיוק חלום האקזיט. אבל הוא בהחלט סוג של חלום ישראלי.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  14/11/2013   |   עודכן:  15/11/2013
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כבר לא מסתדר לו
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
המדור לחיפוש קרוב
15/11/13 10:35
2
יוסי חבר הסתדרות
15/11/13 15:53
3
דאגנית
16/11/13 19:30
4
יוסיפובעץ
16/11/13 21:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"ישראל היום" מתרגם את דף המסרים של נתניהו לכותרת ראשית ומאמר פרשנות ידיעות אחרונות מדפיס תצלומים של מיקרופונים מתי גולן כותב על הנאשם אייל גולן וההכשר שמספקת לו זכיינית ערוץ 2
14/11/2013  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
להצלחה הפנומנלית של "גבירתי הנאווה" בת' הבימה, יש כמה "אשמים”. התרגום הקומי והשנון של דן אלמגור היחיד והמיוחד ושרגא פרידמן ז"ל, תרגום מלא חידודי לשון, וכמו שניסים אלוני ידע ליצור משיבושי מילים מטבעות לשון - כך התרגום כאן מעניק צבע וחיים למשחק הנפלא, השירה ברמה האופראית, ולמוזיקה הכה אהובה של פרדריק לאו - וזאת, הודות לתזמורת החיה הנפלאה על הבמה.
14/11/2013  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בתור בעלי עסקים ובעלי אתרים, רובנו תלויים במידה כזו או אחרת במנוע החיפוש של גוגל אין ברירה אחרת, הרי מי שלא בגוגל - כבר לא קיים היום דבר נוסף שאנחנו יודעים, זה שהשינויים בגוגל מגיעים בשצף קצף ואתרים רבים נעלמים מהעמודים הראשונים במנוע החיפוש
13/11/2013  |  מרטין בוקסדורף  |   כתבות
כאשר בחברת אדובי הודו בחודש שעבר שסיסמאות ופרטים אישיים של 38 מיליון מהמשתמשים שלהם דלפו לרשת, זו לא הייתה הפעם הראשונה שזה קורה לחברה בסדר גודל כזה. עשרות חברות נפלו קורבן להאקרים בכמה השנים האחרונות. בין המפורסמות ביניהן הייתה חברת סוני שסבלה מדליפה של מידע, כולל מספרי כרטיסי אשראי, של יותר מ 77 מיליון מלקוחותיה.
13/11/2013  |  רונן מואס  |   כתבות
השבוע נכנס אחד מהכוכבים היותר אהודים והמוכר גם בשם צדק = יופיטר = שפע , למצב נסיגה. מתאריך זה ועד לסוף מרץ 2014, יהיה הכוכב בנסיגה והשפעתו החיובית תהפוך את עורה ותהיה שלילית.
13/11/2013  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il