|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

ניצחון בסבירות נמוכה - פרק 10

אי-שימוש מושכל בכוח האווירי

פרק 10 מספרם של חברי "פורום אלפרדו" בפרק: חיה"א לא השיג עליונות אווירית, שהייתה מאפשרת לו לתת את הסיוע, שהיה כ"כ דרוש בעיקר בדרום במלחמת יוה"כ בוצעו הרבה תקיפות "קלע" תקיפות שדות-תעופה - מבצע מיותר, שאבדו בו מטוסים רבים מפקדת חיה"א כשלה בתפקידה ואיבדה את אמון הטייסים
15/11/2013  |     |   תחקירים   |   מלחמת יום הכיפורים   |   תגובות
ועדת אגרנט. אף אחד לא בא מחיל האוויר [צילום: לע"מ]

ניצחון בסבירות נמוכה
הפרק הקודמים - ראה מטה

   רשימות קודמות
  חיל-האוויר לא סיפק את הסחורה

תפקידו הראשון בתורת המלחמה של חיל האוויר הוא השגת עליונות באוויר. עליונות זו הייתה ברורה, עוד לפני שהתחילו הקרבות, כי עצם היותו של חיל האוויר כפי שהיה מנע מראש פעילות אווירית ממשית של האויב נגד כוחותינו (The Air Force in being), והפוטנציאל הזה תורגם, כפי שכבר נאמר, להפלת מטוסי האויב כמעט כל פעם שניסו לגרום נזק לכוחותינו.

מאחר שעל חיל האוויר מוטלת המשימה להשמיד את כוחות הקרקע של האויב, והוא מצויד היטב למשימה זו; וכיוון שטילים קרקע-אוויר (טק"א) עלולים למנוע ממנו חופש פעולה במשימה זו – צריך היה במלחמת יום הכיפורים להשמיד את מערכי הטק"א של האויב, כמשימה ראשונה, ולעשות זאת על-ידי כל המטוסים שעמדו לרשותו. הדבר לא נעשה, וכוחות הקרקע שלנו לא זכו לסיוע – בעיקר, בחזית הדרום. חיל האוויר לא השיג עליונות אווירית, שהייתה מאפשרת לו לתת את הסיוע, שהיה כל כך דרוש בעיקר בדרום; וצריך היה להשיג זאת מוקדם ככל האפשר.

אין זה נכון לומר, שכדי לתת סיוע, חייבים קודם כל להשיג עליונות אווירית. במקרים רבים ניתן היה לתת סיוע גם בתוך אזור מוגן-טילים (אמ"ט), אם מקבלים מטרות מוגדרות עם נקודות-ציון ועם אפיון המטרות – כדי להשתמש בחימוש הנכון. סיוע כזה בוצע בהצלחה לא-מועטה בחזית הסורית, הודות לתפעול נכון של חפ"ק (חבורת פיקוד קדמית) חיל האוויר.

לעומת זאת, בדרום כשל חפ"ק חיל האוויר.

תפקיד החפ"ק והיועצים האוויריים באוגדות להכיר את התוכניות של כוחות הקרקע, ובכל פעם שאפשר לחסוך זמן וקרבנות, ליזום להציע ביצוע על-ידי חיל האוויר. הדוגמה החמורה ביותר היא ה"חווה הסינית". יומיים עמדו לרשת חיל האוויר כדי להשמיד את המתחם הזה, על-ידי כמה רביעיות של מטוסי פאנטום, בתקיפת "חטף" והשימוש בפצצות-מצרר ובפצצות שירות כללי (ש"כ). איש מהגנרלים לא הבין, שחיל האוויר צריך לעשות זאת, ואין להקריב כל כך הרבה קרבנות מכוחות היבשה.

היכן היו יועצי חיל האוויר והחפ"ק?! מדוע לא הציעו, שחיל האוויר יחסל את המתחם המצרי? הייתה הצדקה לתקוף את המתחם הזה מהאוויר, גם אם האזור הוגן בטילים, כדי לחסוך חיי אדם רבים, גם במחיר מסוים של מטוסים. לו עשינו זאת, היינו חוסכים עשרות רבות של הרוגים וגם מסייעים להקדים את צליחת התעלה מערבה. וה"חווה הסינית" רק דוגמה אחת מני רבות לאי-שימוש מושכל בכוח האווירי במלחמת יום הכיפורים.

דרושה השתלמות בנושאי חיל האוויר לקצונה הבכירה של חילות היבשה ושל חיל הים, כדי להבין איך לנצל את יכולת חיל האוויר מחד-גיסא. נדרשות הנחיות ברורות ליועצים האוויריים ולמשל"קים (מוצבי שליטה קדמיים) לתת לחילות היבשה עצות מבצעיות, ולא לחכות לבקשותיהם לסיוע אווירי, ולזכור: גם באמ"ט אפשר לפגוע בכוחות אויב, אם המטרה מצדיקה את הסיכון. ותמיד יהיו מטרות כאלו.

בריחה אל ה"קלע"

חשוב להבין מדוע בוצעו כל כך הרבה תקיפות "קלע" במלחמת יום הכיפורים. כזכור, מטס "קלע" עם פצצות-מצרר תוכנן כמטס הכנה למבצע "תגר" – כדי לפגוע בתותחים נ"מ, שהגנו על הסוללות. הרעיון גלש גם לתקיפת שדות-תעופה, שבוצעו בשתי החזיתות, כשמבנה ראשון של מטוסים תקף ב"קלע" תותחים נ"מ, שהגנו על השדה. תקיפות "קלע" נוספות בוצעו נגד כוחות קרקע בשתי החזיתות, כשרובן הוכתבו על-ידי כותבי הפקודה – כלומר, מפקדת חיל האוויר, או חפ"ק פיקוד הצפון דרך מוצב הפיקוד (מפי"כ) של כנף 1. בנוסף, יזמו מובילי מבנים תקיפות "קלע" במהלך טיסתם. יש להניח, ששיעור הפגיעות בתקיפות הללו, אם היו כלל, היה קטן מאוד.

התהליך – מהמודיעין, להוצאת הפקודה ולתקיפת המטרה – לעתים, ארוך דיו, כדי שהמטרה כבר לא תהיה במקום, שהייתה בו. גם בתקיפות "חטף" הגיעו טייסים למטרה, אך לא מצאו אותה, או לא הבחינו בה; וגם זו משימת-סרק.

להמחשה כללית, להלן ארבע גיחות של טייס סקייהוק מוביל במלחמה:

  • "1. ב-7.10 יצאתי בזוג לביצוע 'קלע' באזור הר פרס [בגולן]. הנתיב היה מיסוד-המעלה כיווּן בערך 120, 1:40 דקות למשיכה. בסיום התקיפה הסתבר לי שהפצצות שלי לא השתחררו – לא הפעלתי תחנות. החלטתי לבצע יציאת כיוון שנייה. ביקשתי ממספר 2, שייצא אתי אבל ימשוך אחרי דקה כדי להסיח תשומת-לב המכ"ם, ואני אמשיך לבד עד 1:40. המשימה בוצעה ללא בעיות נוספות. אין לי מושג על מה התכוונה התקיפה ומה היו התוצאות.

    2. ב-8.10 יצאנו ברביעייה למצרים לתקיפת מוצב מכ"ם וקשר בראס זעפרנה. הטיסה הייתה בגובה, זיהינו את המטרה, לא היה טק"א אבל היה [אש מתותחים] נ"מ. נכנסנו לתקיפה בשני זוגות, הפגיעות נראו בתחום המטרה וההרגשה הייתה טובה. חשבתי שזו התחלת מבצע לפלישת שריון אל הצד המערבי של מפרץ סואץ על-מנת לערער את המערך המצרי – אבל לא היה לזה שום המשך.

    3. ב-10.10 בערב נערך בטייסת תחקיר חשוב ובעקבותיו החלטנו שלא טסים יותר בגובה נמוך1 – אלא תוקפים מהגובה, ואם יש שיגור לעברנו מבצעים שבירה מתוכננת מראש.

    ב-11.10 יצאתי בשעת צהריים עם רביעייה לתקיפה במרכז רמת-הגולן. נכנסתי ראשון כשהזוג השני מחפה ממערב, ובכניסה לתקיפה בפנייה שמאלית צעקו לי "עקרבים" – וראיתי טיל ס"א-6 יוצא לכיוון שלי. ביצעתי את התרגולת, שנאמרה בתחקיר, השלכתי פצצות, שחררתי פצצות, שחררתי מוץ וצללתי בפנייה שמאלית חריפה, ובערך ב-500 קשר שברתי חזק ימינה ולמעלה – הטיל חלף וכשהסתכלתי ימינה למעלה ראיתי את נצנוצי המוץ והטיל התפוצץ עליהם. הזוג השני ביצע משימתו כמתוכנן, וחזרנו בהרגשה טובה הביתה.

    4. ב-20.10 יצאנו ברביעייה לתקיפה גבוהה של מוצב נ"מ ליד גשר פירדאן – קצת מזרחית לתעלה. הייתה אש נ"מ די צפופה והחלטתי לירות בתותחים תוך כדי היעף. להפתעתי, כל התחמושת התפוצצה באוויר פיצוץ עצמי.2 תוצאות ההפצצה היו טובות, וכנראה מחקו את הצחוק מפרצופי המצרים...".

שניים מכלי-הנשק היעילים ביותר של מטוסי התקיפה הם תותחים ורקטות. שניהם לא באו כמעט לידי ביטוי בתקיפת כוחות הקרקע של האויב, כיוון שהמטוסים לא יכלו לחפש מטרות בגובה בינוני ולירות בהן בגלל טק"א אויב.3

תותחים ורקטות הביאו תוצאות נפלאות במלחמות חיל האוויר, שקדמו למלחמת יום הכיפורים, בהיותם נשק מדויק מאוד. אך הפעם נדמו, למעט מקרים בודדים ביוזמת טייסים אחדים.

להלן ניתוח תוצאות של גיחות ההשתתפות בלוחמת הקרקע, כפי שמסר חקר הביצועים של חיל האוויר:


אם נצא מהנחה סבירה, שאלה שלא הבחינו גם לא פגעו – נראה, שבמצרים שיעור ההחטאות, לפחות, 36 אחוזים; ובסוריה – ארבעים אחוזים.

גם פגיעות באזור המטרה לא תמיד משיגות את המטרה. צבאות ערב למדו לספוג אבדות מבלי להתמוטט מיד, ולא לברוח מפצצות שמתפוצצות בסביבה, והדבר חייב פגיעות מדויקות, כדי לנצח.
במלחמת יום הכיפורים ביצע חיל האוויר 11,500 גיחות. נפלו 103 מטוסי קרב,4 חמישה מסוקים ומטוס קל. 53 אנשי צוות-אוויר נהרגו, ו-44 נפלו בשבי. לעומת זאת, במלחמת ששת הימים בוצעו 3,700 גיחות, ואבדו 45 מטוסי קרב.

תקיפת שדות-תעופה

למרות שהיה ברור למפקדת חיל האוויר, שתקיפת שדות-תעופה של האויב לא תשפיע כלל על המצב בחזית, תקף חיל האוויר עשרה שדות-תעופה במצרים ושמונה שדות-תעופה בסוריה. כפי שכבר נאמר לעיל, בתירוץ, שלא היו מטרות אחרות. איבדנו תשעה מטוסים פאנטום במבצע המיותר לחלוטין.

כשמדובר במבצעים מיותרים היו כאלה במלחמה זו, כשחלק מהתכנונים אף לא הובאו לידיעת מפקד חיל האוויר – כמו תקיפת "קלע" בלילה על הגשרים בסואץ עם סיכויים אפסיים לפגיעה ובסיכויים נמוכים מאוד לשרוד. איבדנו שלושה מטוסים בגיחה מיותרת זו. גיחות כאלו נעשו, כי "צריך לעשות משהו!" אם אי-אפשר להביא תוצאות, לפעמים לא צריך לעשות דבר.

סיכום

במלחמת יום הכיפורים כשלה מפקדת חיל האוויר בתפקידה, והדבר גרם לאבדות רבות ומיותרות ולתוצאות מאוד לא-מספקות. כאמור, איבדו בבסיסי החיל את האמונה בתבונה, שהסתתרה מאחורי פקודות-משימה מסוימות.

בתחקירים לאחר המלחמה בטייסות השונות נכתבו דברים קשים על מפקדת חיל האוויר. "הגזים" לעשות מפקד טייסת פאנטום, שהצטיין בתפקידו, וכתב בתחקיר הטייסת, כי האויב העיקרי שלנו במלחמה הייתה מפקדת חיל האוויר.

הוא חויב מיד למחוק את הכתוב, אך אי-אפשר למחוק את ההרגשה. בתחקירים, שבהם נכח מפקד חיל האוויר, ומישהו השמיע ביקורת על מפקדת חיל האוויר; הגיב מפקד חיל האוויר בכעס, ואיים ודרש שלא תושמע כל ביקורת על המפקדה.

מאז נאסר בחיל האוויר למתוח כל ביקורת, בכתב או בעל-פה, על מפקדת חיל האוויר, או על מפקד חיל האוויר.

ביצועי הטייסים

מטבלת התוצאות של גיחות ההשתתפות בתקיפות האויב הקרקעי אנו למדים, שהיה שיעור גבוה של גיחות, שלא השיגו את המטרה, ורבות מהגיחות אף לא בוצעו כלל. תחקיר מדויק של כל גיחה וגיחה יגלה, שבחלק מהגיחות, שלא תקפו את המטרה, היו אילוץ כתוצאה מאיומים קשים מדי, שחייבו הימלטות מטק"א, שנורה לעבר המטוסים. היו גיחות, שבהן ויתר מוביל המבנה מוקדם מדי על הביצוע, והעדיף לחזור לבסיס. תחקיר מדויק יגלה ודאי טייסים, שלא דבקו במטרה, וויתרו מוקדם מדי על ביצוע המשימה; ומאידך-גיסא, יתגלו מובילים וטייסים אמיצים במיוחד, שהמשיכו במשימתם למרות האיומים הקשים, וביצעו אותה למופת; ושילמו בחייהם, או בנפילה בשבי. כן יתגלו מקרים, שהמוביל צדק כשביטל את המשימה.

שלא כמו בכוחות הקרקע, שבהם הלוחם הבודד אינו יכול להחליט לבצע, או לא לבצע, לטייס הבודד קל מאוד לא לבצע משימה. הוא פונה אחורה, וטס הביתה; וכבר היו דברים מעולם, בכל מלחמות ישראל.

תחקירים

מלחמת ששת הימים לא תוחקרה ברמה מטכ"לית וגם לא בחיל האוויר בצורה הדרושה, ויש דוגמאות רבות לתקלות, שהיו צריכות להדאיג מאוד את צמרת חיל האוויר, כמו עשרת המטוסים, שאיבדנו במלחמה זו בתאונות מיותרות בלבד.

כיצד הסתובב מטוס טופולוב 16 עירקי חצי שעה ויותר מעל המדינה, ואיש לא שם לב אליו?

כיצד נשלחו מטוסי פוגה מאגיסטר אִטיים לתקוף ברמת הגולן, כשמטוסי מיראז' עמדו בבסיסים חמושים ומוכנים לפעולה?

ומדוע לא הופעל חיל האוויר לחיסול מתחמי האויב בגבעת התחמושת, בתל פח'ר ובשיח' זווייד?

לו הוסקו כל המסקנות ברמה המטכ"לית, אולי היינו יכולים לחסוך את קרבנות ה"חווה הסינית". מותר לטעות, אבל רק פעם אחת.

לא נערך תחקיר מקיף גם על מלחמת ההתשה, שבה נעשו טעויות חמורות ביותר, שעלו לעתים בחיי אדם. אסור לשכוח, שכישלון מלחמת ההתשה (שהייתה כישלון חרוץ) סלל את הדרך למלחמת יום הכיפורים.

גם מלחמת יום הכיפורים לא נחקרה עד תום, כיוון שמפקדת חיל האוויר לא הסכימה להיחקר.

ועדת אגרנט

ועדת אגרנט הודיעה לציבור הרחב, שהיא מזמינה כל מי שיש לו מה לתרום לוועדה על מלחמת יום הכיפורים לבוא ולהעיד. מאות קצינים מחילות היבשה באו להעיד בוועדה על דברים חמורים, שעשו מפקדים ומִפקדות.

מחיל האוויר לא בא אף אחד. טייסים ומפקדים, שבטנם מלאה, עד היום, בכעס רב על מפקדת חיל האוויר ועל תפקודה במלחמה, נמנעו מלעשות זאת מתוך הנחה שהוועדה, בגלל הרכבה, לא תפעיל יד קשה נגד מפקד חיל האוויר ונגד עוזריו – משום שבלאו הכי לא תצליח לרדת לעומקם של דברים; ולעומת זאת, מפקד חיל האוויר יבוא חשבון עם כל שמתח עליו ביקורת, והוא יעוף, במוקדם או במאוחר, מחיל האוויר. ואם הוא איש מילואים, הוא לא יורשה לטוס בחיל.

אבל במבט לאחור אפשר לומר, שבני פלד שיקם את חיל האוויר שלאחר המלחמה בצורה מרשימה; ומאחר שלא הייתה חלופה, טוב שכך קרה.

מבט קדימה

חיל האוויר שלאחר מלחמת יום הכיפורים השתנה מאוד, בעיקר בציוד חדש – מטוסים F-15 ו-F-16, פצצות חכמות יותר וטילים יוצאים מן הכלל.

מלחמות "שלום הגליל", לבנון "השנייה", "עופרת יצוקה" ו"עמוד ענן" היו לחיל האוויר כעין מטווח ללא אויב ממשי, והניבו הישגים מרשימים ביותר (ובל נשכח גם את תקיפת הכור בעירק).

המלחמה, הבאה עלינו לרעה, תהיה שונה מאוד ממלחמת יום הכיפורים. ונאמר מפורשות, חיל האוויר לא סיפק בה את מה שציפו ממנו. אלפי גיחות לא השיגו כלל את מטרתן: תוכננו גיחות ללא צורך – כמו תקיפת שדות-התעופה וכמו גיחות "קלע" בלילה נגד מטרות נקודה עם פצצות ש"כ. לעומת זאת, לא תוכננו גיחות משמעותיות יותר – כמו השמדת המתחם המצרי ב"חווה הסינית".

ההישג המובן מאליו היה הפלת מטוסי אויב. כמו-כן, ההתקפות האסטרטגיות בסוריה ועצירת השריון הסורי בימים הראשונים למלחמה. כפי שכבר נכתב, מפקדת חיל האוויר נכשלה; ולצערנו, גם טייסים לא תמיד עמדו במשימה, שהייתה כמו "פיקניק" לעומת המלחמה הבאה, שנותקף בה בגשם של טילים, ואין לנו כל דרך להתגונן בפניהם.

כרגיל, איננו מוכנים למלחמה הבאה.

________

[בפרק הבא: תא"ל (במיל.) אלי רהב מנתח את מהפכת ספינות-הטילים ואת ביצועיהן במלחמת יום הכיפורים. חמישה מפקדי חיל הים הובילו במשמרתם את הפיתוח ואת הייצור, מאז תחילת שנות השישים. כבר בקרבות הראשונים הופגנה העדיפות הטכנולוגית של ספינות-הסער, שפגעו ולא נפגעו. למצרים ולסורים לא היה מענה, וחילות הים של האויב הסתגרו בנמלים.]

הערות

1. סקייהוק E עמוס בעשר פצצות מגיע למהירות 420 קשר לכל היותר.
2. אחת ממסקנות מלחמת ששת הימים הייתה לבטל את ההשמדה העצמית של תחמושת התותחים – וזה, כנראה, לא בוצע.
3. להזכיר – לאויב היו גם טילי-כתף מונחי תת-אדום (ס"א-7 "סטרלה") נגד מטוסים מנמיכי-טוס.
4. שנים-עשר מטוסים מיראז' 3 ("שחק") ו"נשר" (הדגם הישראלי של מיראז' 5); 32 פאנטום; 59 סופר-מיסטר וסופר-מיסטר משופר ("סער").

הכותב, אל"מ (במיל.) יעקב אגסי, היה מפקד כנף 1 בחיל האוויר במלחמת ההתשה ובמלחמת יום הכיפורים.
תאריך:  15/11/2013   |   עודכן:  15/11/2013
אל"מ (במיל.) יעקב אגסי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אי-שימוש מושכל בכוח האווירי
תגובות  [ 83 ] מוצגות   [ 83 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לוטשן
15/11/13 14:34
 
הם מיתוסים
15/11/13 16:04
2
סינדרלה
15/11/13 14:40
 
למדינה
15/11/13 17:31
3
מגיב ותיק
15/11/13 15:38
 
ירון זכאי 1
16/11/13 21:41
4
חשדנית
15/11/13 16:34
 
אביתר בן- צדף
15/11/13 16:48
 
חשדנית
16/11/13 15:30
 
חשדנית
16/11/13 20:37
5
חשדנית
15/11/13 17:09
6
משה, עורך-דין
15/11/13 17:35
 
אורי מילשטיין
15/11/13 19:34
 
משה, עורך-דין
16/11/13 07:02
 
חייםק'ה
16/11/13 09:42
 
yehudit oriah
15/11/13 22:53
 
משה, עורך-דין
16/11/13 09:13
 
yehudit oriah
16/11/13 10:48
 
משה, עורך-דין
16/11/13 11:27
 
הערה למשה
16/11/13 12:47
 
משה, עורך-דין
16/11/13 18:00
 
חייםק'ה
16/11/13 19:57
 
yehudit oriah
17/11/13 23:33
 
משה, עורך-דין
18/11/13 05:48
 
yehudit oriah
18/11/13 21:04
 
אורי מילשטיין
18/11/13 09:24
 
משה, עורך-דין
16/11/13 09:25
 
איציק סיבוש
16/11/13 15:32
 
חייל זקן
16/11/13 19:21
 
איציק סיבוש
16/11/13 20:08
 
חייל זקן
19/11/13 10:41
 
איציק סיבוש
16/11/13 13:03
 
משה, עורך-דין
16/11/13 18:50
 
איציק סיבוש
16/11/13 20:26
7
חשדנית
15/11/13 17:46
 
יוסף אגמון
16/11/13 03:13
 
חשדנית
16/11/13 11:50
 
יוסף אגמון
16/11/13 17:55
 
חשדנית
18/11/13 08:51
8
חשדנית
15/11/13 17:52
 
אורי מילשטיין
15/11/13 20:59
 
חשדנית
15/11/13 21:18
9
yehudit oriah
15/11/13 22:41
 
איציק סיבוש
16/11/13 12:17
 
חשדנית
18/11/13 19:03
 
yehudit oriah
18/11/13 21:55
 
yehudit oriah
18/11/13 22:11
 
חשדנית
19/11/13 11:57
 
כושל
16/11/13 12:51
10
יוסף אגמון
16/11/13 01:37
 
איציק סיבוש
16/11/13 12:33
 
יוסף אגמון
16/11/13 18:02
11
יוסי אגמון
16/11/13 01:43
12
הברון מינכהוזן
16/11/13 03:38
 
יוסף אגמון
16/11/13 18:16
13
יוסי אגמון
16/11/13 04:10
14
נצר יואב
16/11/13 15:20
 
משה, עורך-דין
16/11/13 18:22
15
קיבוצים/מושבים
16/11/13 15:34
16
מי ?
16/11/13 15:40
17
קשים על המפקדה
16/11/13 16:36
18
שברח וקיבל צל"ש
16/11/13 16:43
19
חשדנית
16/11/13 16:46
 
משה, עורך-דין
16/11/13 20:13
 
חשדנית
16/11/13 23:20
20
חשדנית
16/11/13 22:55
21
חשדנית
16/11/13 23:05
 
חשדנית
2/03/20 08:05
22
מוביל תחמושת
17/11/13 00:10
23
יואל קורנבלום
17/11/13 04:56
 
חשדנית
17/11/13 14:34
 
יואל קורנבלום
17/11/13 19:03
 
חשדנית
17/11/13 21:15
 
יואל קורנבלום
18/11/13 00:41
 
איציק סיבוש
17/11/13 22:10
 
יואל קורנבלום
18/11/13 00:03
 
איציק סיבוש
18/11/13 07:48
 
יואל קורנבלום
19/11/13 05:02
24
ערן גפני
17/11/13 11:58
25
איציק סיבוש
19/11/13 18:56
 
אורי מילשטיין
20/11/13 09:31
 
איציק סיבוש
20/11/13 14:05
26
אלפרדו ב'
21/11/13 18:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
40 שנה למלחמה: פרק ראשון מספרם של חברי "פורום אלפרדו", המורכב מ-20 חוקרים ולוחמים שחקרו את מלחמת יום הכיפורים בפרק: האם ניתן היה למנוע את המלחמה; האם ישראל ומנהיגיה אשמים בכך שלא נענו להצעותיו של סאדאת; מדוע לא נחשף מרוואן בעוד מועד; ומה ניתן לעשות כדי לא להילכד בהונאה בעתיד
משחק ההונאה של מרוואן אשרף התחיל ב-1969, כשמלחמת ההתשה הגיעה לשלב של פינג-פונג יקר וחסר-אופק, ללא חלופות לטווח קצר. או אז התחיל נאצר במשחק לטווח הארוך, בינתיים כזרע ממנו אמורה לצמוח תועלת לעתיד. אין ספק, בלי הסכמת הנשיא המכהן לא ניתן היה לערב את חתנו במשחק הריגול. רוב ההיסטוריונים מיחסים אפוא את הרעיון לנאצר. ראש וראשון לכך היה סאדאת עצמו. לדעתי, אין מבדילים בזה, מי מתוך אי-הבנת העניין ומי מתוך רחשי כבוד לנשיא ה"גדול", בין הוגה הרעיון וביצועו ובין נותן האישור הרשמי. סאדאת מספר בספר זיכרונותיו, כי מאז מפלת 1967 ועד אחרית ימיו, נאצר היה אדם חולה. מחלת הסוכרת היכתה בו וגרמה לו לסיבוכים במחלות נוספות. היו לנאצר התקפי כאבים מטריפים את הדעת. המקרה שראוי כאן לציון אירע ביוני 1967, לאחר שהצבור המצרי סירב לקבל את התפטרותו של נאצר מן הנשיאות. סאדאת יזם התפטרות קולקטיבית של כל ההנהגה המצרית, והציע לנאצר להקים ממשלה חדשה. תשובתו של נאצר הייתה "אינני יכול, אין לי נקודת התחלה. ואיני יודע היכן להתחיל". יתרה מזאת, סאדאת סיפר שבהרבה מקרים כשדנו בעניינים שונים, נאצר היה אומר לו שיעשה כהבנתו - כי סמך עליו. לכן, ספק אם במצבו הבריאותי היה נאצר מסוגל לתכנן תוכניות ארוכות-טווח. תפקיד נאצר נעשה בעיקר הצהרתי-כריזמטי, כגון להכריז על "מלחמת התשה" על ישראל, או להצהיר, "מה שנלקח בכוח יוחזר בכוח". אבל בניית מרגל בדמותו של אשרף מרוואן מחייבת הרבה סבלנות, מחשבה מעמיקה, עורמה ובקיאות של אינטלקטואל, שמסלול חייו עבר בתחנות של סכנות ואתגרים, שאילצוהו להפעיל חושי קיום מושחזים.
פרק 3 מספרם של חברי "פורום אלפרדו" בפרק: תפקידו של הפיקוד העליון הישראלי בין המלחמות ובמהלכן; הצגת הפיקוד העליון של ישראל ב-1973 וניתוח כשירותו למלא את תפקידו; וניתוח תפקוד הפיקוד העליון הישראלי בין מלחמת ששת הימים ומלחמת ההתשה לבין יום הכיפורים ובמהלכה של האחרונה
27/09/2013  |  ד"ר אורי מילשטיין  |  תחקירים
את מערכת הביטחון הנהיגה מסוף מלחמת ההתשה שלישייה – טריאומוויראט – גולדה מאיר, ראש הממשלה, משה דיין, שר הביטחון, ודוד אלעזר, הרמטכ"ל. את שני הראשונים ניתחנו בפרק הקודם.
04/10/2013  |  ד"ר אורי מילשטיין  |  תחקירים
פרק 5 מספרם של חברי "פורום אלפרדו" בפרק: מערכת העיטורים והצל"שים בצה"ל ומטרותיה; לצה"ל אין רשימה מעודכנת ומלאה של העיטורים ושל הצל"שים ממלחמת הקוממיות ועד הנה, ואין לו שום מידע על צל"שים שהעניקו מפקדי החטיבות במלחמת הקוממיות וגם אחריה; את המידע המעודכן ביותר על העיטורים אוצר אזרח, שעושה זאת כתחביב ביוזמתו הפרטית
11/10/2013  |  אביתר בן-צדף  |  תחקירים
כפי שמראים סיפורי הצל"שים של יצחק מרדכי מחד-גיסא ושל טילמן ושל לינץ' מאידך-גיסא – עיטור משמש לעתים לשכתוב יצירתי של אירועים, כדי לתקן את המציאות, או לשפר את הצגתה. יתר על כן, כיוון שיש לעיטור ערך גבוה בבורסה הצבאית – לעתים מפעילים יחידים ויחידות שדולה רבת-כוח על-מנת להשפיע על הליכי חלוקת העיטורים. כך, ניתן הצל"ש הראשון בתולדות צה"ל, לאחר מלחמת הקוממיות, בסוף שנת 1949, לרס"ן מרדכי שרוני מלשכת הרמטכ"ל. שרוני נשלח לפקח מטעם הרמטכ"ל על מבצע מסובך – מבחינה מדינית ומבחינה הנדסית – לפירוק מנהרת נפץ, שהונחה במלחמת הקוממיות בפקודת משה דיין, מח"ט 6 "עציוני", משכונת מוסררה (כיום – מורשה) לכיוון שער שכם בירושלים. את הפירוק עשו חבלנים מחטיבת "עציוני" ומחטיבת "גבעתי". קצין ההנדסה של פיקוד המרכז וקציני ההנדסה של שתי החטיבות, שפעלו תחת פיקודו, פיקדו על המבצע.1 סרט של דובר צה"ל, שצולם במבצע, מראה, שרס"ן שרוני ישב בזמן עבודתם על בימת האח"מים עם נציגי הליגיון הירדני, עם נציגי האו"ם ועם נציגי משרד החוץ, וחזה בנעימים בהתנהלות המבצע, שלא היה לו יד ורגל בו. וכך מנוסח כתב עיטורו של שרוני:
18/10/2013  |  אביתר בן-צדף  |  תחקירים
פרק 7 מספרם של חברי "פורום אלפרדו" בפרק: השוואה בין ההפתעה הסובייטית בפלישה הגרמנית "ברברוסה" ביוני 1941 לבין ההפתעה הישראלית במלחמת יום הכיפורים, 32 שנה אחר-כך
פרק 8 מספרם של חברי "פורום אלפרדו" בפרק: השוואה בין טקטיקות השריון וחיה"א הישראלים במלחמת יו"כ לבין הצבא האדום הסובייטי במלחה"ע ה-2. לשני הצבאות היו "מעבדות" לניסוי תפיסותיהם ותורות לחימתם לפני המלחמות. לרוסים בפינלנד, ולישראלים - במלחמת ההתשה. החשיבה הצבאית בבריה"מ ובישראל היו נחותות בהשוואה לחשיבה הצבאית בגרמניה הנאצית ובמצרים
(הערה מספר 1)
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il