|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?

שישה בשישי

הערות לביהמ"ש העליון

אם בג"ץ ימנע מאב לערוך לבנו ברית מילה, זו תהיה החלטה שחובה להתעלם ממנה ולא לציית לה וגם: מרים נאור מלמדת איך לכתוב פסק דין, נעם סולברג יוצר פער בין הרטוריקה לענישה, המשטרה ממשיכה לצפצף על ביהמ"ש העליון, וכמה מילים על שקיפות ועל ה"סיניוריטי"
27/12/2013  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   הוועדה לבחירת שופטים   |   תגובות
יש פסקי דין שאסור לציית להם [צילום: מן הטלוויזיה]

ועוד משהו קטן
אחרי שמרים נאור יצרה לעצמה את התואר "המשנָה לנשיא", מגיע תואר גם לאסתר חיות, מי שאמורה להיות הנשיאה אחריה. אני מציע את התואר "הגמרא לנשיא", שהרי אחרי המשנה באה הגמרא.


ע"פ 6185/11, נאג'י אבו גרייבה נ' מדינת ישראל / פס"ד
הקלה בעונשיהם של שלושה שודדי קשישים
דנ"א 6211/13, היועץ המשפטי לממשלה ואח' נ' פלונית / פס"ד
ביהמ"ש העליון פוסק בהרכב מורחב: ילד המריבה בן השלוש יישאר בידי משפחת האומנה ולא יאומץ בידי דודתו

בג"ץ אנטיוכוס?
אנטיוכוס אסר על המילה [צילום: CNG Coins]

לפני שנים רבות שאל אותי עורך דין שייצג אותי בהליך מסוים, האם אני דתי-לאומי או לאומי-דתי. השבתי שאני דתי-לאומי, כי אם חלילה תהיה התנגשות חזיתית בין החוק לבין ההלכה – אשָמע להלכה. לא חשבתי שזה עלול אי-פעם לקרות במדינת ישראל, אבל הסכנה ניצבת כעת מול עינינו ובמקום הרגיש ביותר, תרתי משמע: ברית המילה.

בג"ץ התבקש בשבוע שעבר להפוך החלטה של בית הדין הרבני, שהורתה לאם למול את בנה כדרישת האב (לי זה נראה כמו עוד מקרה גירושין בו הצדדים יעשו הכל כדי למרר זה לזה את החיים, אבל לא זו הנקודה). בינתיים יש צו ביניים המקפיא את ההחלטה עד להכרעה, אבל אני אומר כאן בצורה הכי גלויה: אם בג"ץ יקבל את העתירה (ולא משנה באיזו צורה ובאיזה לבוש) – זהו מקרה בו צריך לצפצף עליו. ואני מוכן שיעצרו אותי על האמירה הזאת. אם בית המשפט יורה לפעול נגד ההלכה, ואני מדבר על הלכה חד-משמעית שאין בה שום הבדל בין החרדים הקיצוניים ביותר לבין הדתיים ה"לייט" ביותר, ואפילו בינם לבין הרוב המכריע של החילוניים בישראל – אין לפסיקתו שום תוקף.

לא מדובר על סתם הלכה. מדובר על ברית המילה, שעשרות דורות של יהודים מסרו את נפשם עליה – מימי פרעה, דרך אנטיוכוס ואדריאנוס וכלה בשלטון הנאצי ובשלטון הקומוניסטי. מדובר על ההכרזה המשמעותית ביותר: אני יהודי. שופטים שיאסרו לבצע ברית מילה, אינם שופטים של עם ישראל ולא יכולים להיות שופטים של מדינת ישראל.


הפסיקה של נאור
מלאכת מחשבת [צילום: פלאש 90]

תניחו בצד את השאלה הסבוכה והרגשית של ילד המריבה ותקראו את פסק דינה של מרים נאור: עובדות, ניתוח, הלכות, פסיקה. דווקא בנושא שכביכול זועק לפאתוס, למילים נשגבות, לקטעי שירה, למאמר חז"ל – דווקא כאן נאור עושה בדיוק את מה ששופט צריך לעשות: כותבת פסק דין. נאור היא סופר-מקצוענית, וככזו היא יודעת שמשימתה היא לתת מענה משפטי לסוגיה הניצבת בפניה. השתפכויות רגשיות, לוליינות מילולית, חיבוטי נפש – את כל זה לא תמצאו בכתיבתה.

זה בדיוק מה שהופך את פסקי הדין של נאור למלאכת מחשבת: הם עוסקים במשפט ולא בכל מה שמסביב. זה בדיוק מה שמביא לכך שכדאי שכל שופט בכל ערכאה יקרא את פסקי הדין הללו וילמד איך מבצעים את מלאכת השיפוט. זה בדיוק מה שמביא לכך שפסקי הדין הללו יכולים לעורר דיון ואולי אפילו מחלוקת, אך לעולם לא יעוררו סערת רגשות ואנטגוניזם. וזה בדיוק מה שהופך בעיני רבים את נאור לשופטת הטובה ביותר בישראל.

רטוריקה ומעש
מדוע יש עונש מירבי? [צילום: פלאש 90]

בשבוע שעבר דיבר השופט צבי גורפינקל, בעניינו של דני דנקנר, על כך שלא ייתכן שבהכרעת הדין תהיה רטוריקה מחמירה שלא תגובה בענישה הולמת בגזר הדין. באותו יום ממש עשה שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג, בדיוק את הדבר מפניו התריע השופט המחוזי.

שלושה שודדים שפגעו בבני זוג מבוגרים, נדונו לעשר שנות מאסר וערערו על חומרת עונשם. סולברג אומר: "קשים וחמורים הם מעשי השוד והעבירות הנלוות שביצעו המערערים. שילוב של תעוזה ורוע, אלימות ומסוכנות, פגיעה רעה עד מאוד [בבני הזוג], ברכושם, בכבודם, בבטחונם ובשלומם. ראוי להרחיק את המערערים מן החברה אל מאחורי סורג ובריח למשך שנים ארוכות, למען יראו וייראו, הם עצמם, כמו גם אחרים שכמותם". מילים כדורבנות.

אלא מאי? אחרי זה מחליט סולברג, בהסכמתם של יורם דנציגר וניל הנדל, להפחית את העונשים ל-8.5 שנות מאסר. ויש לו שני נימוקים. האחד: "גם הנקלה והבזוי שבפושעים ראוי בדרך כלל למידה מסוימת של התחשבות בנסיבותיו האישיות". השני: החמרה בענישה צריכה להיעשות בהדרגה. אבל את שני הנימוקים הללו אינני מבין. לעניין הראשון: אם כך, מדוע יש בחוק עונש מירבי ומתי יפסקו אותו? לעניין השני: כל פושע צריך לצפות לעונש המירבי ולא לטעון שציפה שעונשו יהיה חמור פחות, ואם יש מכת מדינה – צריך להכות מיד בחזרה במלוא העוצמה. מה שעשה כאן העליון הוא ההפך הגמור.

מחדלי חקירה
ביקורת חוזרת ונשנית [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

אתם יודעים מי הגוף שהכי מצפצף על בית המשפט העליון? לא החרדים, לא המתנחלים, לא הפוליטיקאים. זו כנראה משטרת ישראל. אני אומר את זה על סמך העובדה, ששופטי בית המשפט העליון מותחים שוב ושוב ביקורת על מחדלי חקירה. והרי אם המשטרה הייתה מפנימה את ההערות, הן לא היו חוזרות על עצמן.

גם כאן הגיע הזמן שבית המשפט העליון יעבור מדיבורים למעשים. השופטים יכולים להורות להעביר את פסקי הדין הרלוונטיים לעיונה של נציבות שירות הציבור ולחייב אותה לדווח להם האם ומה עשתה בעניינם של אותם שוטרים. השופטים יכולים להורות למפכ"ל המשטרה לדווח להם בצורה מפורטת האם וכיצד תוקנו המחדלים. השופטים יכולים להנחות את הערכאות הנמוכות יותר להגדיל בצורה משמעותית את הפיצוי הניתן למי שנופל קורבן למחדלי חקירה ולשקול להטילו בצורה אישית על האחראים למחדלים. זה רק עניין של החלטה: לא נותנים יותר למשטרה לצפצף על החוק, לא נותנים יותר למשטרה להתעלם מבית המשפט, ובעיקר לא נותנים יותר למשטרה להמשיך ולפשל על חשבונו של האזרח שומר החוק.

שקיפות
הערכאה היחידה שאינה מחוברת

בית המשפט העליון הוא הערכאה היחידה בישראל שאינה מחוברת למערכת נט המשפט. התוצאה היא כפולה. ראשית, אין מידע מתי בדיוק נפתח כל תיק, משום שבעליון המספרים כוללים רק את השנה ולא את החודש כמו ביתר הערכאות. לכן, אי-אפשר לדעת עד כמה ההליך היה מהיר ויעיל. שנית, אין לציבור גישה לכתבי הטענות ולפרוטוקולים. זה כמובן עומד בניגוד מוחלט לעיקרון פומביות הדיון, ולעיתים גם מונע אפילו מידע בסיסי על פסקי הדין, במקרים בהם השופטים מאמצים הסכמי פשרה המצורפים לתיק.

מצב זה – לצד העובדה שעד לפני שנים לא רבות בכלל לא נכתבו פרוטוקולים בדיוני בית המשפט העליון – מעורר את השאלה, האם ומדוע העליון מפחד משקיפות. אין שום סיבה שבעולם שאוכל לדעת בזמן אמת מה קורה בתיק תעבורה באילת, אבל לא אוכל לדעת מה נטען בעתירות הרות-גורל הנדונות בבג"ץ. את זה חובה לשנות ומיד, ואם הנהלת בתי המשפט ו/או הנשיא אשר גרוניס לא רוצים או לא מוכנים – צריך לחייב אותם.


סיניוריטי
לא בהכרח הבחירה האופטימלית [צילום: פלאש 90]

"סיניוריטי" היא השיטה לבחירת נשיא בית המשפט העליון מזה שנים רבות: ותיק השופטים הוא הנשיא. בכלל לא משנה האם הוא המשפטן הטוב ביותר או המינהלן הטוב ביותר. תומכי השיטה טוענים, שהיא מונעת התמודדות ומאבקי כוח והתחנפות לחברי הוועדה למינוי שופטים. מתנגדיה – ואני ביניהם – טוענים שהיא מעקרת את עיקרון היסוד הדמוקרטי של בחירה בידי נציגי הציבור ועלולה להביא למינויים בלתי-אופטימליים.

יש לי הוכחה חד-משמעית שהמחוקק אינו מכיר בסיניוריטי. סעיף 28 לחוק בתי המשפט קובע: "יושב בדין נשיא בית המשפט העליון – הנשיא הוא אב בית הדין; יושב בדין המשנה לנשיא ואין הנשיא יושב בו – המשנה לנשיא הוא אב בית הדין; בהרכב אחר – הוותיק שבשופטים הוא אב בית הדין ובין בעלי ותק שווה - הקשיש שבהם". כלומר: הנשיא הוא אב בית הדין גם אם אינו הוותיק שבחברי ההרכב. הבעיה כמובן אינה מתעוררת אם הנשיא הוא ממילא הוותיק שבהם. המסקנה: המחוקק לא מכיר בעיקרון הסיניוריטי.

תאריך:  27/12/2013   |   עודכן:  27/12/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בג"צ קציר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הערות לביהמ"ש העליון
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ה.א
27/12/13 08:27
 
ע_הראל
29/12/13 10:01
 
ה.א
29/12/13 11:12
 
ע_הראל
31/12/13 14:47
2
יוסף מגבעתיים
27/12/13 09:08
3
אהוד פרלסמן
27/12/13 10:44
4
עידןסובול
27/12/13 11:10
 
הנ"ל
27/12/13 12:53
5
ש.
27/12/13 11:21
6
אמי לב
27/12/13 11:45
7
urixo
27/12/13 13:24
8
נתי מירושלים
28/12/13 20:58
9
ע_,הראל
29/12/13 10:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הוועדה לבחירת שופטים
לראשונה מזה שנים אחדות, מועמדים כמה עורכי דין לשפיטה בבתי המשפט המחוזיים. המינויים האחרונים לבתי משפט אלו נעשו כולם מבין שורות שופטי בתי משפט השלום והשופטים שכיהנו בפועל במחוזי.
25/12/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
סוד גלוי הוא בין מי העוסקים בתחום המשפט לפרנסתם, כי פסק-דין שגוי יוצר תקדים גרוע. פסק-דין שגוי - בעיקר כשהוא ניתן בידי הערכאה השיפוטית הגבוהה ביותר - הוא בהתאם להלכה המשפטית המחייבת בישראל, בגדר של תקדים מחייב, המחייב את כלל הערכאות הנמוכות יותר. כך מוצאים עצמם שופטים ושופטות אנוסים לפסוק ולהכריע על-פי פסק-דין הנראה שגוי בעיניהם, על-פי עיקרון הלכת התקדים המחייב. במצב דברים שכזה, יישאר פסק-דין שגוי שכזה על מכונו, שנים הרבה, עד שיבוא בית המשפט העליון ויבטל אותו בפסק-דין חדש ואחר מבית היוצר שלו.
30/10/2013  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
ההסתערות על בית המשפט העליון, תוך קריאות קרב בנוסח "לבטל את שלטונו היחיד", "מנהל את המדינה", לבטל את הנוסחה "הכל שפיט", אקטיביזם שיפוטי אינה דבר חדש. כבר שנים יש ביקורת על החלטות בג"צ, התערבות יתר בתחומים שלדעת פוליטיקאים ומומחי משפט אינם שפיטים, וגלישה מסוכנת של בג"צ לתחומים שאינם דורשים ביקורת משפטית.
27/10/2013  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
ברוב שלבי מושב החורף הקודם שבו והעלו מפלגות הימין הצעות חוק אשר מטרתן להצר את צעדיו של בית-המשפט העליון. לכן, זה לא מפתיע כי יו"ר הקואליציה ח"כ יריב לוין בשיתוף פעולה עם איילת שקד (בתיאום יו"ר מפלגתה השר נפתלי בנט) מנסה להעביר במושב החורף הנוכחי חבילת חוקים אשר אמורה להסדיר אחת ולתמיד את יחסי הרשות המחוקקת עם הרשות השופטת.
22/10/2013  |  רועי אורן  |   מאמרים
יגאל פליטמן ימונה בחודש דצמבר לנשיא בית הדין הארצי לעבודה, במקומה של נילי ארד הפורשת לגמלאות. פליטמן, כיום סגן הנשיאה, הוא המועמד היחיד לתפקיד וצפוי להיבחר בידי הוועדה למינוי שופטים בישיבתה הבאה, שתתקיים ב-15.10.13.
26/09/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הוועדה לבחירת שופטים  /  מי ומי  
הצעת חוק להקטנת כוח השופטים במינויים  /  איציק וולף
אלקין: גרוניס הוא לא נציג של המתנחלים  /  איתמר לוין
"שופטים לא מתאימים - פצצה מתקתקת"  /  עידן יוסף
פנסיית שחיקה לשופטים  /  עו"ד משה גולדבלט
שאלה של מזג  /  איתמר לוין
ברוך מבנים אשר  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
בעז שפירא
בעז שפירא
שונאי ישראל אינם מבדילים בין ממשלה ישראלית כזאת או אחרת, מימין או משמאל, אלא שמטרתם היא חיסול עצם קיומה של מדינת ישראל, "מהנהר ועד הים"
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il