|   15:07:40
דלג
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

עישון פסיבי משפיע יותר על ילדים מסויימים

ילדים הנושאים גן מסויים רגישים במיוחד לעישון פסיבי, הגורם להם למחלות בדרכי הנשימה התחתונות
03/01/2006  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות

   יפעת גדות
העישון פוגע בעיניים של כולם

   יפעת גדות
עישון פסיבי - מעלה את הסיכון לסרטן השד

   יפעת גדות
עישון פסיבי - לא פחות מסוכן לעובר

עישון 'יד שניה' משפיע על כל הילדים, אך ממחקר חדש עולה, כי ילדים הנושאים גן הנקרא 'tumor necrosis factor 308A' מושפעים ממנו יותר.

ה-'tumor necrosis factor 308A' הוא מבנה גנטי, הגורם לרגישות גנטית ומעלה את הסיכון למחלות הקשורות למערכת הנשימה, ונגרמות מעישון פסיבי.

חוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה שבלוס אנג'לס ניתחו דגימות DNA של יותר מ-1,300 תלמידים בכיתה ד', בבית ספר יסודי בדרום קליפורניה.

תהליך ניתוח המבנה התורשתי הראה, כי 24% מהתלמידים נשאו העתק אחד או יותר של הגן המשתנה, ושאלונים שמילאו הורי הילדים גילו, כי 20% נחשפו לעישון פסיבי בבית. מתוך אלו, 6% גרו עם אדם מעשן אחד או יותר.

המחקר הראה, כי ילדים שנחשפו לעישון פסיבי נמצאים בסיכון גבוה ב-51% למחלות של דרכי הנשימה התחתונות, לעומת אלו שלא נחשפו. החוקרים הדגישו, כי אצל 15% מהילדים שהשתתפו במחקר אבחן הרופא אסטמה, שגרמה לעלייה של 50% בהעדרויות מבית הספר כתוצאה ממחלות.

אצל ילדים עם העתק אחד של 'tumor necrosis factor' לפחות, חשיפה למעשן אחד או יותר בבית, נמצאה קשורה לסיכון גבוה פי ארבעה להיעדרות מבית הספר כתוצאה ממחלות של דרכי הנשימה התחתונות, זאת לעומת ילדים עם אותו משתנה, אך ללא חשיפה לעישון.

בעיות נשימה הנגרמות מחשיפה לעישון פסיבי כוללות: עלייה בשכיחות ובחומרת התסמינים הנשימתיים, זיהומים נשימתיים, ביקורים אצל הרופא, ביקורים בחדר המיון, אשפוז בבית חולים ושינויים ארעיים בתפקודי הריאות.

האגודה למלחמה בסרטן בישראל מדגישה כי אנשים שאינם מעשנים מסתכנים בנזקים בריאותיים חמורים.

על-פי דוח שר הבריאות על מצב העישון בישראל 2005, כ-75% מכלל האוכלוסיה הבוגרת בישראל אינם מעשנים. על אף העובדה כי מדובר ברוב מוחלט של הציבור בישראל שאינו מעשן, בשל מיעוט שכן מעשן, הם נאלצים לשאוף לקרבם עשן, בדומה למעשנים עצמם.

מהו עישון פסיבי

עישון פסיבי, המכונה גם עישון כפוי או עישון סביבתי, מתרחש כאשר אדם שאינו מעשן שואף לריאותיו עשן מסיגריות או מוצרי טבק אחרים שמעשנים אחרים, הנמצאים בקרבתו. העשן הנפלט לחלל האוויר מאזור הבעירה של הסיגריה ומפיו או אפו של המעשן, מכיל כמות כימיקלים דומה להרכב העשן שהמעשן עצמו שואף לריאותיו, על אף העובדה שהעשן נמהל באוויר הפתוח. הנמצאים בקרבת מעשנים, נאלצים לשאוף לקרבם את העשן בדומה למעשנים עצמם, ובכך הופכים בעצמם, כביכול, למעשנים.

מהם נזקי העישון הפסיבי

עשן הסיגריה בעל הצבע התכלכל מכיל כ-4,000 כימיקלים שונים, בהם כ-350 חומרים רעילים שהשפעתם ניכרת במערכות גוף שונות. כ- 43 מהם הוכחו כמסרטנים. כל אלו נשאפים לריאותיו של המעשן הפסיבי, ובכך עישון פסיבי גורם לנזקים בריאותיים דומים לנזקי העישון האקטיבי. מחקרים שנערכו בעולם הוכיחו כי בגוף המעשן הפסיבי נספגים בגוף חומרים מסרטנים בדומה לאלו הנספגים בגופם של המעשנים. העישון הפסיבי בטווח הקצר גורם לגירוי בעיניים, לכאב ראש, לבחילה ולסחרחורת.

שיעור התחלואה מסרטן הריאה וממחלות לב בקרב אנשים שאינם מעשנים החיים עם בני זוג מעשנים, גבוה בכ-25% מאנשים שבני זוגם אינם מעשנים. מנתוני ארגון הבריאות העולמי מסתבר שישנה עלייה של כ-25% בסיכון לחלות בסרטן ריאות ואוטם שריר הלב, אצל המעשנים הפסיביים. מחקר חדש שנערך בבתי חולים בלונדון ותוצאותיו נודעו ביוני 2004 קובע כי הסכנה ללקות במחלות לב ועורקים כתוצאה מעישון פסיבי אף כפולה והיא מוערכת בכ-60%- 50%. נדרשים מחקרים נוספים וארוכי טווח על-מנת לקבוע את האחוז המדוייק.

עישון פסיבי מסוכן יותר לחולי סרטן

עישון פסיבי עלול להאיץ צמיחה של גידולים סרטניים על-ידי זירוז יצירת כלי דם חדשים בגידול ולכן הוא מסוכן פי כמה וכמה לחולי סרטן.

הקשר בין נזקי עישון והתפתחות מחלות

חשיפה לעישון פוגעת במנגנון קליטת החמצן בגוף האדם. כ-90% מהחלקיקים המצויים בעשן נותרים בדרכי הנשימה וברקמת הריאות. חומרים אלו הורסים תחילה את הריסיות, תאי ציפוי בעלי שערות דקיקות המצויות בדופן הפנימי של הסמפונות בריאות. הריסיות מתנועעות בקצב של 1,000 תנועות בדקה בכיוון הפוך לכניסת האוויר לריאות. בתנועתן המשולה לתנועת מסוע, הן מסלקות כלפי מעלה חלקיקים החודרים לדרכי הנשימה ואף ריר. כאמור, העשן פוגע בריסיות והללו אינן מסוגלות עוד למלא את תפקידן ולסלק את כמויות הריר המוגברות והריר נשאר כלוא בסימפונות ומצטבר בהן.

החומרים הכימיים שבעשן הסגריה עם החלקיקים המזיקים מוסיפים לגרות ולהרוס את התאים שבדפנות הסימפונות. כך נוצרים פצעים שדרכם חודרים חיידקים ומזיקים אחרים לתוך התאים. כך נוצרת דלקת סימפונות המתפתחת במשך זמן לדלקת כרונית ועלולה להסתבך ולהתפתח בהדרגה לסרטן הריאה וסוגים נוספים של סרטן ואף לגרום למחלות קשות אחרות כמו מחלות לב, מחלות של כלי הדם ועוד. ככל שנחשפים לעישון פסיבי לתקופה ממושכת יותר מסתכנים יותר.

עובדות על עישון פסיבי

· מדי שנה מתים בישראל כ – 1,500 איש כתוצאה מחשיפה לעישון פסיבי, הגורם למחלות כמו סרטן הריאה, סרטן הלוע, סרטן הגרון, סרטן המעי הגס, סרטן שלפוחית השתן, סרטן הכליה, סרטן הלבלב, סרטן צוואר הרחם וכן מחלות לב, שבץ מוחי, מוות פתאומי ועוד. על-פי הסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה EPA (US Environmental Protection Agency)

· מידי שנה נפטרים בארה"ב כ-40,000 איש כתוצאה ממחלות לב הנגרמות מעישון פסיבי.

כיצד נוצר סרטן כתוצאה מעישון פסיבי

עשן הטבק מכיל 43 חומרים כימיים העלולים לגרום לסרטן, בניהם, למשל, הציאניד אמוניה, פחמן חד חמצני ועוד. הגירוי הראשון ליצירת סרטן מתבטא בפגיעה בזרזים (אנזימים) חלבונים שבגרעין התא. אלה מפקחים על התגובות הכימיות המתרחשות בתוך התא, ואם פעולתם הופרעה – מתחילים התאים להתרבות בצורה בלתי מבוקרת. בשלב זה השינוי עדיין אינו סרטני, אך אם הגירוי נמשך, חלים שינויים בלתי הפיכים בחומר העיקרי המצוי בכרומוזומים של התא, הדי.אן.אי. במצב זה הסרטן הוא עובדה קיימת. הסרטן מתחיל בתא בודד, המתחלק שוב ושוב, עד שנוצר גוש תאים סרטניים, במקום שבו התרחשו השינויים הממאירים הראשוניים בתא, בהמשך עלול הסרטן להתפשט לאיברים נוספים בגוף.

נזקי העישון הפסיבי לילדים

העישון הפסיבי מסוכן ביותר לילדים ולתינוקות. ריאותיהם של ילדים ניזוקות מהעישון הפסיבי, וילדים להורים מעשנים נמצאים בסיכון גבוה יותר מילדים אחרים לכך שיתפתחו אצלם מחלות נשימתיות כגון דלקת ריאות ודלקת הסמפונות. על-פי הסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה EPA, ריאותיהם של ילדים, החשופים לעישון פסיבי, מתפקדות באופן לקוי והם סובלים משיעול וכחכוח.

כמו כן הם עלולים לסבול מאסטמה, ברונכיטיס, דלקת ריאות, וזיהומים בדרכי הנשימה ובאוזניים. בקרב תינוקות, עישון פסיבי גם עלול לגרום למות עריסה. ילדים להורים מעשנים מצויים בסיכון גבוה יותר להתפתחות גידולים במוח. כמו כן ילדים שהם כבר חולי אסטמה נמצאים בסיכון גבוה במיוחד בעת חשיפה לעישון פסיבי ומצבם מחמיר.

כתוצאה מעישון פסיבי מתפתחות תופעות כמו גירוד בעיניים, באף ובגרון, שיעול מתמיד, השפעות על מערכת כלי הדם המובילים ללב, כמו גם התפתחות של נוזל באוזן התיכונה, מצב המצריך לעיתים ניתוח. השפעות העישון על ילדים מתמשכות מעבר לילדות ומתבטאות בהפחתה בגדילה ובפגיעה בהישגים בלימודים. ילדים הנחשפים בבית לעשן סיגריות סובלים מריכוזים נמוכים יותר בדם של ויטמין C לעומת ילדים במשפחות בהם לא מעשנים.

· מחקר חדש שתוצאותיו פורסמו לאחרונה ב-Tobacco Control (מרס 2004) מצא כי ילדים שנמצאים בבתים בהם מעשנים, נפגעים מעישון פסיבי גם אם המעשנים מקפידים לעשן שלא בנוכחות הילדים. במחקר נמצא כי רמת החומרים המזהמים שנמצאה באבק, באוויר ובדגימות מן השטיחים בבתים בהם עישנו המבוגרים היו גבוהות פי 7 מאשר בבתים בהם לא התגוררו מעשנים.

· מחקר חדש שנערך בבית החולים לילדים במרכז הרפואי של סינסנטי בארצות הברית, גילה כי ילדים ובני נוער הנחשפים לטבק (עישון פסיבי) מגלים ירידה בכמה מיומנויות שכליות, כמו יכולת הקריאה, החשבון והחשיבה ההגיונית.

נזקי העישון הפסיבי לעוברים של נשים מעשנות

נשים המעשנות בתקופת הריונן יולדות לרוב תינוקות שמשקלם בזמן הלידה נמוך משל תינוקות לאמהות שאינן מעשנות. למשקל לידה נמוך עלולה להיות השפעה שלילית על מידת ההתפתחות הכללית של התינוק. ממצאים חמורים עוד יותר מראים כי בקרב נשים הרות מעשנות יש יותר מקרים של לידת תינוק מת או הפלות. שיעור הלידות בטרם עת (לידת פג) גדול פי שניים עד שלושה בקרב נשים מעשנות מאשר אצל לא מעשנות, ומקרי מוות בעריסה גבוהים יותר בקרב תינוקות להורים מעשנים.

כמו כן, התפקודים החיוניים של העובר עלולים להיפגע והוא עלול לסבול מעליית קצב הלב ולחץ הדם, עליה בהמוגלובין העוברי, הפחתה בתנועות הנשימה ועוד. כן, קיימת שכיחות גבוהה להיווצרות מומים, שמקורם בפגם במערכת העצבים, שפה וחיך שסועים, ואף מומי לב ומומים במערכות העיכול. הוכח גם כי כמויות מסוימות של ניקוטין חודרות לחלב האם של האישה המעשנת, ובהנקה עלול התינוק לספוג כמות של ניקוטין שיש בה כדי לפגוע בבריאותו. ריכוז הניקוטין בחלב האם גבוה פי 3 מריכוזו בדם.

נזקי העישון הפסיבי במקומות עבודה

עובדים שאינם מעשנים החשופים לעישון פסיבי במקום עבודתם מסתכנים בסרטן ריאות ב-34% יותר מאלה שאינם חשופים לכך. עישון פסיבי גורם לשיעור תמותה מסרטן ריאה גבוה מזה של כל גורמי הזיהום הסביבתיים גם יחד! ב-1991 אימצו 85% ממקומות העבודה בארצות הברית את המדיניות נגד עישון במקומות עבודה. הנתונים מארצות הברית מצביעים על כך שהגבלת עישון במקומות עבודה לא הביאה להפסדים כלכליים במפעלים בהן הופעלה ההגבלה.

להיפך, העלות של עובד מעשן גבוהה מזו של עובד שאינו מעשן, עקב תחלואה והיעדרויות הקשורות עם עישון, ומוערכת בכ-1,200 דולר לאדם. בנוסף לעלות הנגרמת למקום העבודה כתוצאה ממחלות העובד, מעשנים יוצאים להפסקת עישון ובכך מפסידים זמן עבודה. הגבלת עישון במקומות עבודה מקובלת כיום במדינות העולם המערבי. ברבות מהן הוכנסה ההגבלה כתוצאה מתביעות משפטיות נגד מעבידים עקב תחלואה מסרטן ומחלות לב, שנגרמו כתוצאה מעישון פסיבי במקום העבודה.

· מלצרים ומלצריות מצויים בסיכון כפול כמעט ללקות בסרטן הריאה בשל חשיפה פסיבית לעשן טבק סביבתי (מייקל סיגל, "עישון פסיבי בעבודה במסעדה", הירחון של התאחדות הרופאים בארה"ב, 28 יולי 1993; 270: 490-493)

· בישראל התקבל החוק להגבלת עישון במקומות עבודה בשנת 1994. כאמור כ-76% מהאוכלוסיה בישראל אינם מעשנים. בסקרי דעת קהל שנערכו על-ידי האגודה למלחמה בסרטן והשירות לבריאות העובד של משרד הבריאות, נמצא כי 90% מכלל הנשאלים תמכו בהגבלת העישון במקומות העבודה. נתון מעניין הוא ש-86% מבין המעשנים תמכו גם הם בהגבלת עישון במקומות עבודה. לאחרונה (2004) הוגש פסק דין הצהרתי בבית דין האזורי לעבודה בתל אביב, שקבע כי עישון פסיבי נחשב "לתאונת עבודה", זאת בעקבות תביעה שהגיש תושב אזור השרון נגד ביטוח לאומי, בעקבות כך שלקה בסרטן הגרון בעקבות חשיפה לעשן במקום עבודתו.

נזקי העישון הפסיבי במקומות ציבוריים

הציבור כולו חשוף לעישון פסיבי במקומות ציבוריים, כגון מסעדות, מרכזי קניות, תחבורה ציבורית, בתי ספר ומעונות יום. חלק מבתי העסק אינם מעוניינים להטיל איסור על העישון, אולם לא קיימים ממצאים אמינים המעידים כי איסור על עישון פוגע בעסקים. עניין מיוחד מוקדש למקומות ציבוריים בהם מבקרים ילדים.

באירופה, נחשבת אירלנד למובילת מהפכת איסור העישון במקומות ציבוריים. במרס 2004 התקבל חוק באירלנד האוסר עישון פאבים.

בישראל התקבל החוק להגבלת עישון במקומות ציבוריים בשנת 1983, חוק זה נועד להגן על רוב הציבור שאינו מעשן. מאז שחוקק, הורחב החוק ותוקן מספר פעמים. אין ספק שמאז חלו שינוי מהותי בגישת הציבור ושיפור מה, באכיפת החוק, אולם נדרשת עדיין אכיפה במקומות בילוי, בתי קפה, מרכזי קניות ומסעדות.

לאחרונה הוקם על-ידי שר הבריאות, דני נוה, ויו"ר מרכז השלטון המקומי, עדי אלדר, "פורום אכיפה" למניעת העישון במקומות ציבוריים. מטרת הפורום להפעיל דרכים אפקטיביות ליישום החוק. עם חברי הפורום נמנים חברי מועצה של רשויות מקומיות בארץ, נציגי מפקחים וכן נציגים של משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן.

גם בעישון נרגילה יש סכנה בחשיפה לעישון פסיבי

לאחרונה, מתגברת מאוד התופעה המדאיגה של עישון נרגילה על-ידי בני נוער וצעירים. ידוע, ופורסם כי הנרגילה ממש כמו הסיגריות גורמת לנזקים בריאותיים למעשנים.

לגבי עישון פסיבי, המחקר בעולם המערבי לגבי הנרגילה נמצא אומנם עדיין בחיתוליו. אך כיוון שמדובר בנזקי עישון ישיר בדומה לסיגריות, גם כשמדובר בנרגילה מסתכנים האנשים הנמצאים ליד מעשני הנרגילות בחשיפה לעישון פסיבי.

תאריך:  03/01/2006   |   עודכן:  03/01/2006
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפחות 18 בני אדם נהרגו בפיגוע התאבדות באוטובוס בעירק, בהם שבעה שוטרים מגויסים חדשים. האוטובוס התפוצץ סמוך לבקובה, צפונה לבגדד, כשהשוטרים עשו את דרכם למחנה אימונים.
03/01/2006  |  הדר פרבר  |   חדשות
יו"ר הליכוד, ח"כ בנימין נתניהו, הודיע הבוקר רשמית, כי שרי הליכוד יעזבו את הממשלה ביום א' הקרוב. המועד הזה מתוזמן לאחר שיעבור ראש הממשלה אריאל שרון צינתור בליבו. התפטרותם של שרי הליכוד תיכנס לתוקף 48 שעות מזמן הגשת מכתבי ההתפטרות. שרון יוכל למנות שרים חדשים במקומם מיום שלישי והלאה. כבר עתה מסתמן מאבק בצמרת קדימה על התיקים המתפנים.
03/01/2006  |  יואב יצחק  |   חדשות
ספר חדש על מבצעי אנטי-טרור חשאיים של הממשל האמריקני מתאר כיצד גייס ה-CIA רופאה מרדימה עירקית-אמריקנית ב-2002 כדי להשיג מידע מאחיה, אשר שימש גורם בתוכנית הגרעין של סדאם חוסיין.
03/01/2006  |  הדר פרבר  |   חדשות
חשש לחייהם של 13 כורי פחם אשר נלכדו במכרה בעקבות פיצוץ שאירע אמש לפנות בוקר (ב'). צוותי חילוץ מנסים לאתר את הכורים ולחלצם אך התנאים הקשים במקום מקשים עליהם. השערות ראשונות הן כי הפיצוץ אירע כתוצאה מפגיעת ברק אם כי תאונות במכרות הפחם נגרמות בדרך כלל כתוצאה מהצטברות של גז מתן
03/01/2006  |  הדר פרבר  |   חדשות
האדים הנפלטים מרכבים כמו אוטובוסים, רכבים אחרים המונעים על-ידי דיזל ומנועים עלולים להיות מזיקים במיוחד למערכת הקרדיווסקולרית (של הלב וכלי הדם) של בני האדם, כך מגלה מחקר חדש.
03/01/2006  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il