|   15:07:40
דלג
  חננאל ובר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

השבת - אוניברסלית ויהודית

נשאלת השאלה: מדוע החליט הקב"ה לחזור על מצוות השבת שוב בפרשת 'ואתחנן' כאשר הוא החליף את המילה הראשונה בציווי מ"זכור" ל"שמור"?
10/03/2014  |   חננאל ובר   |   מאמרים   |   תגובות
שבת קדושה [צילום: יח"צ]

רעיון השבת מוזכר מספר פעמים בתורתנו הקדושה. שלוש הפעמים הראשונות קשורות למעשה בראשית, ולאחר מכן פעמיים בנוסח שונה- בעשרת הדברות. בפרשת 'יתרו' הדגש היה "זָכוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ" (שמות כ, ח), ובפרשת 'ואתחנן' "שָׁמוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ" (דברים ה, יב).

אך מה הטעם של אזכורו הראשון של יום השבת בבראשית: 'וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכָּל-מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה: וַיְבָרֵךְ אֱלֹקִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ" (בראשית ב, ב-ג)? הרי בשלב זה התורה מתארת את מעשה בראשית לכלל אומות העולם, ואין באזכור השבת בשלב זה משום ציווי לגביהם, שהרי ידוע ששמירת שבת אינה אחת משבע מצוות בני נח.

לעניות דעתי, אזכור קדושת השבת והתברכותה מאת הקב"ה לאומות העולם, בא כתקוותו של השם, שלמרות שהם אינם חייבים בשמירתה ובקדושתה הוא מצפה מהם, כג'סטה מוסרית כלפיו, שברא את העולם ואת בני האדם, שילכו בעקבותיו ובזוכרם את הבריאה גם יקדשו את היום שבו הוא סיים את כל מלאכת הבריאה. מכיוון שהאדם הראשון לא התנדב לזוכרה ולשומרה מרצונו, הקב"ה לא כפה את שמירתה על כל בני נח. אומנם הוא כן דרש מהם לדעת שהוא חי וקיים וברא את הכל, וכתוצאה מכך הוא גם קידש את השבת. אם ילכו לקראתו, לכבודו, ויתגיירו הם יחויבו בשמירת השבת כהלכתה, ואם לא, אזי מבחינתו מקומם בעולם הבא כגויים צדיקים - מובטח. זהו למעשה הפן האוניברסלי של השבת.

נשאלת שאלה נוספת, במה בירך וקידש הקב"ה את השבת? הדבר לא נאמר במפורש בתורתנו הקדושה. לדעת הרמב"ן, הקודש שביום השביעי הינו רמז לעולם הבא שכולו 'שבת ומנוחה לחיי העולמים'. במילים אחרות "היום" הזה נבדל מיתר הימים במהותו ובטבעו. הוא מסמל את ייעודו של העולם הגשמי, שהוא יום ארוך של התבטלות מן הגשמיות לטובת הרוחניות, מציאות של עולם נצחי בציווי הקב"ה. אומות העולם לא הבינו זאת עד שקיבל עם ישראל את המצוות, זכור ושמור בדיבור אחד.

אך בנוסף ישנו פן פרטיקולארי לשבת - פניה היהודיות הייחודיות. בפרשת 'יתרו' דורש הקב"ה מאתנו כבניו לזכור, אך לא רק לזכור את מעשה בראשית "כִּי שֵׁשֶׁת-יָמִים עָשָׂה ה' אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ...ויָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עַל-כֵּן בֵּרַךְ ה' אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ" (שמות כ, יא) אלא גם לחקות את שביתתו שלו אז על-ידי שביתה שלנו מכל מלאכה בכל יום שבת לנצח. למעשה, כבר פה נדרשנו הן לזכור והן לשמור את השבת.

אם כך, נשאלת השאלה: מדוע החליט הקב"ה לחזור על מצוות השבת שוב בפרשת 'ואתחנן' כאשר הוא החליף את המילה הראשונה בציווי מ"זכור" ל"שמור"? ועוד שהוא מיד מודה שכבר נדרשנו בעבר לשמור את השבת שכן כתוב בפרשת 'ואתחנן' "שָׁמוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ ה' אֱלֹקֶיךָ" (דברים ה, י"ב). היכן ציווך? שם בספר שמות.

התשובה לעניות דעתי הינה שהקב"ה התעלם מזיכרון טעמי השבת שנרמזו לגויים בבראשית, ורצה שזכר הבריאה והשבת תימסר שוב לבני ישראל, כעם סגולה, שם במעמד הר סיני עם הכל הלכות הזיכרון והשמיעה שכלולים בה. הסתפקות בציווי הראשון תחשב טעות. השבת שם הייתה בהקשר הבריאה בלבד, ואילו פה לפני הכניסה לארץ הקודש יש טעם נוסף שהינו זכר ליציאת מצרים. מצרים שממנה יצאנו כעבדים, ורק בכוחו של אבינו שבשמים הפכנו מעבדים לבני חורין שנצטוו לקבל עול מלכות שמים -- להיות עבדיו של הקב"ה --- מיראה, מאהבה ומהכרת הטוב: "כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֹּצִאֲךָ ה' אֱלֹקֶיךָ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה עַל-כֵּן צִוְּךָ ה' אֱלֹקֶיךָ לַעֲשׂוֹת אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת" (דברים ה, טו).

יהי רצון שעם ישראל יזכור וישמור את יום השבת, וגם יפרסם את מעשה בראשית ומעשה השבת של הקב"ה ע"פ תפילתנו היומיומית: "הוֹדוּ לַה' קִרְאוּ בִשְמוֹ, הוֹדיִעוּ בָעַמִּים עֲלִילוֹתָיו...סַפְּרוּ בַגוֹיִם אֶת כְּבוֹדוֹ, בְּכָל הָעַמִּים נִפְלְאֹתָיו".

הכותב, חננאל ובר, נפטר לפני קצת יותר מחודש. כתב מאמרים רבים במשך השנים ואת המאמר הנ"ל כתב לפני פטירתו. המאמר מוקדש לעילוי נשמתו.
תאריך:  10/03/2014   |   עודכן:  10/03/2014
חננאל ובר ז"ל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני לא מוצא מספיק זמן כדי לצפות בכלל בטלוויזיה. ואם בכלל אני רואה עניין לעבור את סף תשדירי התחזית- זה די נדיר. בדרך כלל זה נגמר בתחזית. ככה זה. הימים אצלנו מתחלקים לימים שאפשר להכניס כביסה, ולימים שאי-אפשר להכניס כביסה. לצערנו, הבצורת שניחתה עלינו השנה נתנה יותר ימים של כביסות. זה לא אומר שאני מצליח להגיע לתחתית סל הכביסה בכלל, אבל המכונה עובדת וזה משתלב לי יפה עם הרעש של טרקטורונים שמסתובבים אצלי בשכונה באין מפריע.
10/03/2014  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
אבקש לשתף אתכם בשאלות נפוצות בנוגע לתאונות דרכים וכמובן בתשובות על השאלות. שאלות נבחרות אלה אני נשאל פעמים רבות מדי יום. דבר זה מעיד על כך שקיים בלבול רב בנושא של פיצויים בעקבות נזקי גוף בתאונות דרכים.
10/03/2014  |  ינון הדאיה  |   מאמרים
הנשיא אובמה משוכנע שהזירה הבינלאומית והאזורית כשרה לשלום עכשיו, ולוחץ על ראש הממשלה: "אם לא עכשיו, אימתי?!" אבל כותרת של מאמר מערכת ה"וושינגטון פוסט", תומך מסורתי באובמה, מתריעה ב-3 למרס 2014: "מדיניות החוץ של אובמה מבוססת על פנטזיה".
10/03/2014  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
בעבר המציאו לאוהדי הכדורגל בישראל עונש מוזר שנקרא "רדיוס ללא קהל". כמה אוהדים תפסו עצבים, העיפו מה שהיה להם באותו רגע ביד למגרש, והעונש - משחק בית אבל בחוץ, וללא קהל. אוהד מסוים קנה מנוי שנתי ומחכה למשחק. אומר לו הדיין - לא מעניין אותי. שב בבית. תיענש על מעשה שלא אתה עשית.
10/03/2014  |  אורי גרוס  |   מאמרים
בוקר יום רביעי החולף, שהיה בוקר יום החופשה היומית - שהצלחנו זוגתי ואני "לארגן" לעצמנו, לאחר "שריון" מועד זה, חודש ימים מראש - היה דווקא חביב וחייכני למדי. לאחר נסיעה צפופת כלי רכב בכביש מספר 1, מתל אביב לירושלים, החלטנו לחנות חניית ביניים קצרה בצומת שורש ולאכול ארוחת-בוקר קלילה - קודם שנתחיל ביקורנו ביום הכיף, שתכננו לנו, מזה זמן רב, בירושלים.
09/03/2014  |  חיים שטנגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il