|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הגיגים קפ"ח

משתמשים בכל המילון

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - הבהרה, ימי ציון, אתנן למריונטה, הבריון ומחיקה
07/05/2014  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
נתניהו. מפיל אשמה[צילום: פלאש 90]

א. שנאה - לממציא הסלוגן "פשע שנאה" מגיע את הפרס הראשון בעיתונות יצירתית, או יותר נכון את הפרס הראשון בליבוי שנאה יצירתי" - כתב מוטי מסין.

לממשלת נתניהו קל מאוד להצביע על האשמים, שלא נמצאו (מעניין למה?!), ולהמיר את ההסתה נגד המתיישבים ברווחים פוליטיים - מאבק ביריבי המדיניות המוזרה של הממשלה ושל מערכת ביטחוננו הכושלת.

כדי להבין את הצורך בטיפשות, אני משווה למעשי רוסיה באוקראינה. ניתוח מעניין של שימושי התעמולה הרוסית מביא ד"ר יורי טפר מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת אריאל. מוסקבה מנהלת מלחמת תעמולה נגד קייב, כדי להצדיק את פעולותיה לקריעת חבלי-ארץ משכנתה. בתעמולתה, משתמשת מוסקבה בכל המילון, המוכר לדוברי הרוסית ולחניכי שטיפת-המוח הסוציאליסטית. "פוטין רוצה להשחיר את הצד שמנגד, וליטול ממנו סופית את הלגיטימיות שלו. במקביל הוא רוצה ללבות את האש באוקראינה עצמה ולהצדיק כל פעולה אפשרית בהמשך. זה האינטרס הישיר שלו בשלב זה" - כתב ד"ר טפר.

החליפו את פוטין ואת מוסקבה במונחים ישראלים, והתמונה מתבהרת לחלוטין.

ב. שיכול תאריכים - בשמונה במאי 1945 נכנעה גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה. V-E נקרא יום הניצחון, כדי להבדילו מתאריך דומה - חמישה באוגוסט 1945, יום כניעת יפן באותה המלחמה, V-J.

מעט מאוד חיילים משוחררים מאותה המלחמה נותרו לחגיגות, אך עדיין מציינים את ימי הניצחון - ובעיקר ברוסיה ובמזרח אירופה.

ג. שתיקה - פחות משנתיים אחרי שהתקשורת נזעקה להציל את ערוץ 10, שמנוהל בהפקרות ושרף מיליונים רבים של כספי בעליו ומכספי הציבור - שותקת התקשורת לנוכח מהלך אלים של משפחת מוזס, המניעה כמה מריונטות בכנסת, כדי לחוקק חוק, שימנע מהעיתון ישראל היום להתחרות בה.

והכל - כאילו בשם חופש העיתונות.

ראוי לזכור מי עומד בראש-החץ של החקיקה הנבזית, מה מניעיו ומה האתנן, שהוא מקבל תמורת יוזמתו, שכוונתה לחסל מתחרה, שפגע במונופול של משפחת מוזס, ולסתום פיות באצטלה של רצון לקדם את העיתונות הכתובה בישראל ולהגן עליה.

ד. שכנו של הבריון השכונתי - סין הציבה אסדה לקידוח עמוק של נפט ליד איי פראסל בים סין הדרומי - באזור השנוי במחלוקת בינה לבין ויטנאם - וליוותה אותה בסיורים אוויריים ובסיורים ימיים.

הצעד הסיני הינו שלב נוסף בהשתלטות הדרגתית של סין על אזורים בעלי חשיבות כלכלית בים סין הדרומי, למרות שמדינות אחרות, כולל יפן, תובעות ריבונות על השטחים הללו, שעשירים במחצבים ובדגה.

כשאתה שכן של הבריון השכונתי - למדו היטב הארצות שסביב לרוסיה - אתה בבעיה. הסינים אינם מתחשבים בתביעות שכנותיהם, כפי שרוסיה עושה בשכנותיה כרצונה - ובעיקר, כשארצות-הברית מונהגת על חדל-אישים, פטפטן חסר-תקנה, שהתחייב, כנראה, להרוס את יכולתה להשפיע בעולם.

ה. לאן נעלם משה קראוס?! - התקשורת ויד-ושם מעלימים סיפור הצלה מופלא בימי השואה - משה (מיקלוש) קראוס, מנהל המשרד הארץ-ישראלי בבודפשט, הצליח להפוך רבבות יהודים לבעלי נתינות זרה, ולהצילם מהשמדה. את סיפורו הביאה אמילי עמרוסי בישראל היום.

משה קראוס נפטר בירושלים בשנת 1986, כשהוא בן 78. קראוס נותר אלמוני, למרות שעמד מאחורי מבצע ההצלה הגדול ביותר של יהודים בשואה - גדול ממעשיו של התעשיין הגרמני אוסקר שינדלר, שזכה לתהילה. החוקרים חלוקים לגבי המספר המדויק של מי שהציל קראוס. האמדנים - ארבעים-מאה אלף מיהודי הונגריה.

סרטיפיקט (תעודת עלייה בריטי) לארץ-ישראל היה אז מעין תעודת הגנה. מי שהחזיק בתעודת עלייה נחשב לאזרח בריטי תושב פלשתינה, שמוגן על-ידי הצירות השוויצרית, שייצגה את האינטרסים הדיפלומטיים של בריטניה בהונגריה. בסוף 1943 הכירה משטרת הזרים ההונגרית בקיומם של 1,500 סרטיפיקטים כאלו. קראוס ופקידי המשרד הארץ-ישראלי, שהוא עמד בראשו, פנו לקארל לוץ, קונסול בצירות שוויץ בבודפשט ומנהל המחלקה לאינטרסים זרים, שייצגה גם את בריטניה. לוץ אהד את העניין היהודי עוד מתקופת שירותו בקונסוליה השוויצרית ביפו. הוא וקראוס הגו רעיון להפוך את 1,500 הסרטיפיקטים האישיים ל-1,500 סרטיפיקטים משפחתיים, וכך נכללו באישורים 7,800 איש.

חודש וחצי לאחר הכיבוש הנאצי, כשהקמת הגטאות בערי השדה הייתה בשיאה, עשו קראוס ולוץ, בשיתוף פקידים אנטי-נאצים במשרד החוץ ההונגרי, מניפולציה נוספת: הם הפכו את 7,800 הסרטיפיקטים האישיים למשפחתיים, והגיעו לאפשרות להציל ארבעים אלף איש. הצלב האדום הבינלאומי, בריטניה ושוויץ הכירו בארבעים אלף כמספר מוסכם; הנאצים הכירו רשמית ב-7,800 בלבד, וקראוס המשיך במאמציו להשיג הסכמתם לארבעים אלף. "ההמתנה [לתשובה] נמשכה הרבה זמן, ולא ידענו את הסיבה", כתב קראוס במאמר, שפורסם בספר "בגלוי ובמחתרת" (בהוצאת מוזאון "בית העדות" בניר גלים). "עד שנודע לנו דבר מוזר מאוד: מישהו הודיע לצירות הגרמנית שמדובר ב-7,800 יחידים ולא משפחות. האיש הזה היה אחד מתוכנו, ד"ר קסטנר".

קארל לוץ היה מהראשונים, שזכו לתואר חסיד אומות עולם של יד-ושם, בשנת 1965. החברה הממשלתית למדליות ומטבעות הנפיקה מדליה לזכרו, ויש רחוב על שמו בחיפה.

ממשלת שוויץ העניקה לקראוס תעודת הוקרה על הצלת שלושים אלף
מיהודי הונגריה. אבל כשד"ר איילה נדיבי החלה את העבודה על הדוקטורט שלה, בנושא המשרד הארץ-ישראלי בבודפסט, היא לא מצאה בארכיון יד-ושם שום מידע על משה קראוס. כנראה, אנשי יד-ושם ידעו את העובדות, ומחקו את קראוס מספרי ההיסטוריה.

כשהסוכנות היהודית הודיעה לקארל לוץ, בתום המלחמה, על הכנסתו לספר הזהב של קק"ל ועל טקס הוקרה לכבודו, הוא הודה להם, וכתב, שקראוס צריך לקבל את ההוקרה, כי בלעדיו לא היה מצליח. כשמועד הטקס התקרב, שוב כתב להם לוץ על ההוקרה, שמגיעה לקראוס. ואז הגיע לטקס המפואר בקונגרס הציוני, ואף אחד לא הזכיר את קראוס. רק לוץ דיבר עליו שוב ושוב.

הסבר אחר לאלמוניות הבלתי-מובנת של קראוס, סיפק שמואל תמיר בספרו האוטוביוגרפי, "בן הארץ הזאת": "למרות שהסוכנות והמוסדות הציוניים היו רשאים להתברך בפעולה זו, הייתה סביבה מעין דממה שאי-אפשר היה להסביר רק בכך שקראוס לא היה נאמנה של מפלגת השלטון, מפא"י, אלא איש הפועל המזרחי, ללא קשרים פוליטיים חשובים וללא יחסי ציבור".

זאת ועוד, קראוס העיד מטעם ההגנה במשפט ד"ר ישראל קסטנר, חביב הממסד האדום, וזה היה חטא שלא יכופר.

תאריך:  07/05/2014   |   עודכן:  07/05/2014
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משתמשים בכל המילון
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיב ותיק
7/05/14 18:02
 
אביתר בן-צדף
7/05/14 18:33
2
רפי אשכנזי
7/05/14 19:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
חיינו כמו נדנדה, בין פסימיות של תהומות, לבין אופטימיות של פסגות.
05/05/2014  |  מתי דוד  |   מכתבים/הערות
בעצרת שהתקיימה השנה בציון 70 שנה לפלישת הנאצים להונגריה, נאם שר הביטחון משה בוגי יעלון. "אני בנה של בתיה ניצולת השואה, ניצב פה לפניכם כשר הביטחון של מדינת ישראל ומבטיח שלעולם לא יעמדו עוד ילדים יהודים עם חרדת מוות בעיניהם" אמר יעלון והוסיף "אויבנו מנסים לשבש את חיינו ומפיצים עלינו שקרים מתועבים. אני קורא לאומות העולם ללחום נגד האנטישמיות. נמשיך להושיט יד לשלום גם לגרועים שבאויבינו. עלינו להמשיך להיות מדינה שמקדשת את החיים ולהיאבק באלימות מכל סוג שהוא. היום עלינו לזכור זאת יותר מתמיד".
04/05/2014  |  עדי נאור  |   הודעות כלליות
"הנה זה-מקרוב עמד השונא בשערי אלכסנדריה ועתה, לאחר נסיגתו הארוכה, למלוא חופו האפריקני של הים התיכון, דרך סיציליה, הוא כבר הולך להחזיר את כל איטליה ...והיה ביום ההוא, אז נראך בין הבונים והמקימים את חורבות ההר שלנו, אשר לפנים, הנה זה עתה, הלכו בו שועלים".
03/05/2014  |  פרופ' בר קוטלרמן  |   מאמרים
במלאת 70 שנה להשמדתם של כחצי מיליון יהודי הונגריה, החליטה ממשלת ישראל שהשמדתם תהיה במוקד טקסי הזיכרון של שנת 2014. החל ממאי 1944 שולחו יהודי הונגריה ברכבות בקר לאושוויץ-בירקנאו ושם הושמדו מיד עם הגעתם. נשיא מדינת ישראל, שמעון פרס, התייחס להשמדת יהודי-הונגריה בנאומו ביד ושם בערב יום השואה, ותיאר בפירוט מצמרר כמה תמונות מהתקופה האפלה ההיא.
02/05/2014  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
במסגרת כתיבת הבוסר בשנות ה 50 של המאה העשרים, כתבתי כמה סיפורים קצרים, באנגלית, ביניהם סיפור שנקרא "לוחמי האתמול". Fighters for yesterday. זה סיפורו (כיומן) של מפקד יחידה אשר רוב אנשיה במלחמת העצמאות היו שרידי שואה. החומר האנושי של הלוחמים הוא מחוספס מאוד, לעתים הופעתם המרושלת ומוזרה, העור החיוור שלהם לא רגיל לשמש המזרח תיכונית,והופך את פניה לאדום לוהט. דמותם תפורה בחוטים גסים. הם "לא שייכים". אנשים שאין להם מה לאבד, זולת הזיכרון שלהם. ואת זה הם מוכנים לאבד ברצון. אין להם גם משפחה בארץ. אם ישנה, במקרים חריגים, אישה טרייה שאותה נשא החייל לפני בואו לארץ, או במחנה מעצר בקפריסין, זאת מלאה טענות על שבעלה לא הצליח לקפוץ הביתה מאז בואו, כאשר שונע ישר מן הספינה לחזית. השפה שלהם היא ברובה יידיש, וקצת רוסית של הפרטיזנים, גם הקללות העסיסיות שהם מפזרים, כמו "יובּט טוויוּ מאטש"' מקור רוסי, או "געי אין דער ערד אראיין"- ביידיש, ועוד כאלה פנינים, שיורים יחד עם כדורי הרובה הצ'כי או מקלע הסטן האנגלי. את עברם הנורא שהם נושאים בנפשם כמטען כבד, הם מפרקים על האויב החדש - הערבים "ממלא מקומם" של הנאצים. כול ערבי שהם יורים הוא ס.ס. הם ממשיכים את המלחמה- מלחמת האתמול. בין הפצועים יש כאלה שהיה צורך לקטוע יד או רגל, כשהם נתבשרו על-ידי הסגל הרפואי שלמזלם לא היה צריך לקטוע גם את האבר הזוגי, או שנותרה להם עין תקינה, הם מספרים את הבדיחה כי "הניתוח הצליח, רק כרתו את הרגל הבריאה". רק אז, בבתי החולים, כשהם שוכבים חסרי אונים, הם מתחילים לתהות, איך הגיעו לכול זה. ספור לא מלבב. הוא נכתב על-ידי צעיר חובב סיפורת ודווקא בשפה האנגלית שאותה אמצתי כלשון שנייה אחרי העברית. זה היה בתקופת היותי שליח לתנועת הנוער- "יהודה הצעיר - הנוער הציוני" - בארה"ב, במסגרת טרילוגיה של סיפורים קצרים שקשורים לתקופה של הקמת המדינה.
02/05/2014  |  צבי גיל  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי  
לאו: מיליון ספרים שלי נמכרו בסין   /  אלעזר לוין
יום הזיכרון לשואה ולגבורה במכללה האקדמית  /  יוני לובלינר
סקר בקרב ניצולי שואה  /  מיכל זילבר
מי אנחנו?  /  אליקים העצני
נתניהו מזהיר מפני שואה 2  /  נסים גבאי
איך מונעים את השואה הבאה?  /  אריה גל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il