|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

גם ידלין, צור ופלד נענשו קשה

השופט דוד רוזן לא ענש "קשה מדי" את אולמרט הוא החזיר בסך-הכל את העונשים על עבירות שוחד לממדים של שנות השבעים שלושה אנשי צמרת שנפלו ונשלחו לכלא לˉ15-5 שנים
16/05/2014  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   משפט הולילנד   |   תגובות
אשר ידלין. נענש קשה

שופט בית המשפט המחוזי דוד רוזן לא ענש "קשה מדי" את אולמרט, כאשר השית עליו 6 שנות מאסר וקנס כספי. אם העובדות שעליהן התבססה ההרשעה נכונות - ונתונים שמסרה השבוע שולה זקן מחזקים הערכה זו - אזי אולמרט נענש פחות או יותר על-פי המקובל בשנות השבעים לגבי בכירים שסרחו. בשנים לאחר מכן החלו בתי המשפט להקל על מורשעי צמרת. רוזן בסך-הכל מחזיר את העונשים לרמה שהייתה מקובלת בעבר.

מדובר בשלושה מורשעים לפחות: יו"ר קופת חולים והנגיד הנבחר של בנק ישראל אשר ידלין, יו"ר צים ומנכ"ל החברה לישראל מיכאל צור, מנכ"ל המכס והבלו באוצר דוד פלד. היו מורשעי צמרת נוספים. בחרתי להתרכז בשלושה אלו לא רק בגלל מעמדם הבכיר, אלא גם משום שעקבתי אישית במשך שנים אחרי פרשיות אלו,ופרטיהן מוכרים לי. אביא את עיקרי הדברים.

אשר ידלין היה יו"ר קופת חולים, ובספטמבר 1976 בחרה בו הממשלה לנגיד בנק ישראל, לאחר משה זנבר. המינוי היה טעון רק חתימה של נשיא המדינה. אך בין האישור לחתימה החלו להופיע שמועות וידיעות על ידלין. היועץ המשפטי לממשלה, אהרן ברק, בדק את החומר והורה להמשיך בחקירה. ידלין נעצר ב-18 באוקטובר. ימים לאחר מכן ביטלה הממשלה את מינויו לנגיד. היא בחרה במקומו - צחוק הגורל - במנכ"ל האוצר, ארנון גפני, שמשפחתו הייתה (בלי קשר לאירועי העשור האחרון) מבעלי מתחם הולילנד...

ידלין קיבל שוחד בסכום דומה לאולמרט

ידלין הועמד לדין בבית המשפט המחוזי בתל אביב. הוא - לא כמו אולמרט - הודה באשמה, וחתם על עסקת טיעון עם המדינה. ב-14 בפברואר 1977 הודה בכל האשמות, חוץ מאחת. הוא הודה שקיבל מעו"ד חיים גושן 80 אלף ל"י תמורת מסירת 20 תיקים של עסקות הנדל"ן בקופת חולים. כן הודה שקיבל 44,000 ל"י מהמתווכת חווה ארליכמן, תמורת מסירת תיווך לארבע עסקות קרקע של קופה. כן הודה בכך שלא שילם מס שבח של 10,000 שקל על מכירת דירה בבת ים.

בסך-הכל הודה ידלין שקיבל שוחד של 124,000 ל"י, וכן השתמט מתשלום מס. והנה הפתעה: הסכום שקיבל כשוחד, בערכים של היום (על-פי מדד המחירים לצרכן) הוא 680 אלף שקל, סכום כמעט זהה למה שקיבל אולמרט! ידלין נדון ל-5 שנות מאסר, שוחרר לאחר 4 שנים במסגרת ההקלות המקובלות, וירד לארה"ב לשנים לא מעטות.

לידלין היו סיבות מקלות

היו כמה סיבות מקלות לטובת ידלין: הוא טען - ודבריו לא נסתרו - שלא לקח את הכסף לעצמו, אלא העביר אותו למפלגת העבודה (סיפור דומה לזה של אורי לופוליאנסקי במשפט הולילנד!). הוא הודה באשמה וחסך זמן וכסף רב לכולם. גם הוא, כמו אולמרט, פעל רבות לטובת המדינה ומערכת הבריאות. ידלין נפל ממעמד שכמעט ואין רם ממנו, נגיד בנק ישראל, לתאי מעצר ולבית סוהר. בנוסף, הוא זוכה מאוחר יותר מאשמת קבלת שוחד בסך 30 אלף שקל מבכיר בסולל בונה. למרות כל הנקודות לקולא, נענש קשה, כמעט כמו אולמרט.

הדוח הסודי שהודלף

המקרה השני הוא של מיכאל צור, מי שהיה עד 1972 מנכ"ל משרד המסחר והתעשיה, ואחר כן יו"ר חברת צים ומנכ"ל החברה לישראל, שתים מהחברות הגדולות והחזקות בכלכלה של אז. פתאום החלו שמועות שמשהו לא בסדר. סופר הארץ שבתי טבת חשף שצור טס בראש-השנה תשל"ד (1973) לשוויץ למטרות עסקיות. זה היה דבר מדהים, כי צור היה בנעוריו בחור דתי, בוגר מדרשית נעם, אדם מסורתי ואף חזן בבית כנסת. פעם סיפר לי, בנימה של בושה, איך ומדוע התחיל לאכול אוכל לא-כשר. צריך להיות משהו מאוד קריטי, כדי שיטוס בראש-השנה!

אחרי זמן קצר התברר: הבנק השוויצי של ד"ר טיבור רוזנבאום, ידיד של צור, נקלע לקשיים. צור טס כדי לעזור לו. תוך כדי כך שלח ידו בכספי החברות שעמד בראשן. שתי החברות מינו ועדות חקירה פנימיות. הדוח של צים פורסם. הנהלת החברה לישראל החליטה שלא לפרסם את הדוח שלה. אדם בכיר מאוד הדליף לי את הדוח של החברה לישראל, והדוח פורסם במלואו, על שני עמודים גדולים בהארץ שבו עבדתי. אגב, הדוח לא פורסם רשמית עד היום, ונמצא בארכיוני.

נענש פי שניים וחצי מאולמרט

בעקבות פרסום שני הדוחות, וחקירת המשטרה, הועמד מיכאל צור לדין. הוא נידון ל-15 שנות מאסר, העונש הכבד ביותר שהוטל עד היום על עבירות מסוג זה, תקופה ארוכה ב-150% ממה שהושת השבוע על אולמרט. צור ריצה את מאסרו עד תום. העונש שלו כבד כמובן פי כמה מהעונש שנגזר על אולמרט. צור לא התאושש, וזמן לא רב אחרי שחרורו התמוטט בבית הקפה "אקסודוס" בתל אביב, ומת מהתקף לב.

מנכ"ל המכס שקיבל שוחד מיבואנים

המקרה השלישי מוכר פחות, אבל חמור בנסיבותיו: דוד פלד היה מנהל המכס והבלו, במעמד שווה למנכ"ל משרד האוצר. ב-1978 חשפתי בהארץ, שפלד חשוד בקבלת שוחד. החשדות, שהפכו לכתב אישום: הוא קיבל שוחד מיבואני רכב מן הגדולים במדינה, כדי שיפעל לכך שיקבלו הקלות במיסוי. פלד הועמד לדין, הורשע ונידון לחמש שנות מאסר. הוא שוחרר מהכלא תוך כדי מאסרו, מסיבות אישיות שלא יפורטו כאן.

ספיר עשה עסקה עם נותני השוחד

אבל מה קרה לנותני השוחד, שלפי תקדים הולילנד היו צריכים גם הם לעמוד לדין ולהיענש? הם עשו עסקה עם פינחס ספיר, אז שר בכיר וכמעט כל יכול בכלכלה הישראלית: ספיר דאג שלא יוגש נגדם כתב אישום. בתמורה, יסדו קרן בת מיליוני דולרים, שהקימה מתנ"סים ועסקה בפעילות חברתית לטובת הציבור והנוער. בצפון תל אביב יש מתנ"ס כזה, עם שמות התורמים בשלט גדול; דומה, שכמעט איש מהמבקרים אינו יודע מאין בא הכסף. הווילה של אחד היבואנים בצפון תל אביב נמכרה לרב מכובד; מניין היה לרב כסף לממן את רכישת הבית היקר? זה סיפור בפני עצמו.

ידלין, צור ופלד הם שלושה מתוך רשימה ארוכה יותר של בכירים-מאוד בשירות הציבורי שחטאו בקבלת שוחד. אחדים הועמדו לדין והורשעו (זוכרים את פרשת הירשזון?) אחרים הצליחו לחמוק מדין ומעונש. רשימת בני המזל כוללת שר אוצר ידוע (לא הירשזון), לפחות שני רבנים מכובדים ובכירים אחרים.

לא תמיד הצליחה הפרקליטות להעמיד לדין בכירים שענן של חשדות מרחף עליהם. הרי מדובר באנשים מתוחמים, עם צוות יועצים ועורכי דין, המצליחים להסוות את הכספים שקיבלו. בשנות השמונים ואחריהן, הקלו בתי המשפט וגזרו עונשים קלים יחסית על מקבלי שוחד והטבות. במקרה של הולילנד, הצליחה הפרקליטות לאסוף את הראיות ולהביא להרשעת שורה של בכירים. כפי שברור מהדוגמאות שהובאו, הם לא נענשו קשה יותר ממקבלי השוחד של העבר. אז שלא יבואו בטענות.

תאריך:  16/05/2014   |   עודכן:  16/05/2014
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אהרן ברק   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אסף דעבול / Assaf Daaboul   ארנון גפני   ארנון גפני   אתי בן-דור   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הארץ / Haaretz   הדס ליס / Hadas Lis   החברה לישראל בע"מ / Israel Corp.   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יוסף ניצני / Yossef Nitzani   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   משה  ישראל   משה שמיר   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומי לחיאני / Shlomo Lahiani   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גם ידלין, צור ופלד נענשו קשה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לאאא! לא יתכן
16/05/14 16:26
2
במבה
26/05/14 06:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד
"עדות שקרית מיסודה" - כך הגדירו (יום ה', 15.5.14) פרקליטיו של אהוד אולמרט את דבריה של שולה זקן. בהחלט טענה רצינית ואף הגיונית, שלא ניתן לנפנף כלאחר יד ולדחות בקש.
16/05/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
לאהוד שלום.
16/05/2014  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
הביקורת על סגנונו של רוזן אינה מוצדקת הלל צ'רני קיבל מחמאות וגם ענישה קלה מהצפוי שמואל דכנר יוצא מגזר הדין רע מאוד העונשים לא חרגו מהמתחמים בצורה שתביא להתערבות ממשית בהם שימו לב למה שאומר רוזן על המערכות המושחתות וגם היה לו כשל לוגי לאורך גזר הדין
16/05/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
סיכום היום הדרמטי במשפט הולילנד: שולה זקן החלה לחשוף בפומבי את שאמרה עד כה רק בחדרי החקירות בנוגע למעשיו של אהוד אולמרט. השופט דוד רוזן ניצל זאת כדי לעגן את הכרעת דינו, ובדרך גם אישש את הטענה שלנו בדבר שיבושו של משפט ראשונטורס-טלנסקי
15/05/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, אישר (יום ה', 15.5.14) את הסדר הטיעון עם שולה זקן במשפט הולילנד. הוא גזר על זקן 11 חודשי מאסר בפועל, קנס של 25,000 שקל וחילוט רכוש בסך 75,000 שקל, ומאסר על תנאי של 25 חודשים.
15/05/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   סדום ועמורה  /  מי ומי  
"לא יכולתי יותר עם השקר"  /  איתמר לוין
"אהוד אומר: תחברי בין דכנר ליוסי"  /  איתמר לוין
"אהוד היה סופר את המזומנים"  /  איתמר לוין
המלחמה בשחיתות מתחילה בעונש חמור  /  אברהם פכטר
רטוריקה של "ימים נוראים" בשידור חי  /  תרצה הכטר
רפיון ידיים לא יהיה  /  שי ניצן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il