|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

מכה לנ.ת.ע: השחקניות המרכזיות פרשו מהמכרז

צל כבד על פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב: במכרז הרכבת הקלה בגוש-דן, המקדים את זמנו בשנתיים, יתמודדו חברות שאינן מיומנות די הצורך הסיבה: בנ.ת.ע מעדיפים מחיר נמוך על-פני איכות
26/06/2014  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
ויז'ניצר (במרכז). קיבל "לא" מדסקל ומגטניו [צילום: פוטו נגבה]

חשמלית רק ב-2018
בוועידה, שאורגנה ע"י מורג יועצים, דיבר גם ראובן קוגן, משנה למנכ"ל רכבת ישראל, שאמר: "הרכבת החשמלית הראשונה תפעל רק ב-2018. העבודות בשטח לא יתחילו לפני 2016, שנה שבעבר הייתה היעד לתחילת הפעולה של רכבות חשמליות".

חברות סימנס ובומברדיה הודיעו לראשונה בפומבי כי אין בכוונתן להשתתף במכרז הרכבת הקלה בתל אביב. ההודעות, שהיכו מתדהמה את אלכס ויז'ניצר, יושב-ראש חברת נ.ת.ע המופקדת על תכנון הרכבת הקלה בגוש-דן ובנייתה, נמסרו במהלך חבר-דיון בוועידת ישראל לתחבורה בכפר המכבייה.

נציג בומברדיה, יוסי דסקל, אמר כי נוסחת הערכת ההצעות, ולפיה מרכיב המחיר יהווה 70% מהניקוד במכרז והמרכיב הטכני רק 30%, מעידה על כך שהדבר הכי חשוב לנ.ת.ע זה שהמוצר יהיה זול.

נציג סימנס, מוטי גטניו, ציין כי התנאים המסחריים אותם מציבה נ.ת.ע בפני המתמודדים במכרז חורגים מהמקובל בתעשיה בעולם.

מתריסר יצאו 5

החלטתן של סימנס ובומברדיה, שתי השחקניות המרכזיות בשוק הרכבות מטילה צל כבד על פרויקט הרכבת הקלה בגוש-דן. ב-30 ביוני אמור להיסגר המכרז לאספקת רכבות-קלות ולתחזוקתן. 12 חברות רכשו את מכרזי המכרז, אך מסתמן שרק 5 מהן יגישו הצעה.

החמש הן CNR הסינית הממוקמת במעגל השלישי והחלש של היצרנים, וכן CAF הספרדית ושטדלר השוויצרית הנמצאות בליגה הבינונית. רק אחת מהחברות נמצאת במעגל המרכזי והמקצועי של היצרנים - חברת אלסטום. אולם אלסטום הצרפתית נמצאת בהליך מכירה בשל כוונתה של ממשלת צרפת למכור אותה, מה שלא נותן ביטחון ארוך-טווח לעמידה בהסכמים.

מרביתן של המתמודדות המסתמנות נמצאות בעמדת פתיחה נמוכה ומעולם לא ייצרו רכבות מהסוג המבוקש במכרז - רכבת שתהיה גם תת-קרקעית וגם עילית, שתהיה לה מערכת איתות אוטומטית ועוד מאפיינים ייחודיים שדורשת נ.ת.ע.

מחיר על חשבון איכות

לא ניתן להבין אחרת את החלטת נ.ת.ע שהמרכיב הטכני, קרי: איכות המוצר, תהיה רק 30% מהמכרז. בנ.ת.ע כנראה לא מבינים שבניגוד לאוטובוס שתוחלת החיים שלו קצרה יחסית, אמורה רכבת להחזיק מעמד 32-30 שנים. אפשר שנ.ת.ע מעוניינת להתרברב ב״הישג״ של רכבת זולה בכ-60% מהמחיר בשוק וכביכול בכך חוסכים לקופת המדינה. אולם למעשה דווקא הבחירה במוצר הזול תעלה ביוקר לנוכח הוצאות התחזוקה הגבוהות וריבוי התקלות של היצרניות הבינוניות והחלשות.

לשם השוואה, התחזוקה בחברת רכבת ישראל, שרובה נעשית על-ידי עובדי הרכבת, וכבר נכתב וגם שודר בעניינה על כך שאינה מן המעולות, בלשון המעטה. למזלה של רכבת ישראל, הקרונות שלה יוצרו על-ידי שתי חברות גרמניות - בומברדיה (80%) וסימנס (20%). הבחירה ביצרנים טובים מן הקו הראשון שסיפקו לה קרונות עמידים המחזיקים מעמד לאורך זמן, מצילה אותה מלפחות שתיים או שלוש תקלות רציניות בשנה העלולות להסתיים באסון. בחירה בחברה סינית למשל, המספקת מוצר באיכות טובה פחות, רק מפני שהוא זול, גם תצריך יותר תחזוקה וגם אינה מבטיחה את עמידות המוצר מפני תקלות.

עלות ההשתתפות במכרז היא 2 מיליון אירו. אין סיבה שיצרן ישקיע במכרז אם הוא אינו רואה סיכוי סביר לזכות. בקביעת מחיר זול כמרכיב העיקרי נשלל מראש סיכוי שחברות מצטיינות יזכו. לשם השוואה, ברכבת ישראל מהווה מרכיב המחיר 60% לעומת 40% לרכיב טכני. באירופה החלוקה בין הרכיבים היא 50:50.

סירובה של נ.ת.ע לבקשות היצרניות האיכותיות לשנות את המכניזם במכרז באופן שדחק את רגלי סימנס ובומברדיה, מעלה תהייה האם החברה מעוניינת במוצר מסוים מאוד.

תנאים לא מקובלים

הנציג של סימנס אמר בדיון כי התנאים המסחריים במכרז אינם הגיוניים ואינם עומדים בקנה אחד עם התעשיה בעולם. כפי הנראה, התכוון לכך שהערבות אותה דורשת נ.ת.ע מהמתמודדים היא בסביבות 6.5 מיליון אירו לעומת מיליון אירו כפי שנהוג בעולם, לכך שלנ.ת.ע מוקנה זכות וטו אם היצרן עובר שינוי ארגוני למרות שאין הצדקה לכך כאשר השינוי אינו רלוונטי לייצור. כמו-כן דורשת נ.ת.ע כיסויים ביטוחיים שאינם בהכרח נחוצים ושאר דרישות שאינן מקובלות בעולם.

החמור מכל אולי, הוא שמכרז הרכבות של נ.ת.ע, שכאמור צפוי להיסגר ב-30 ביוני 2014, מקדים את זמנו בלפחות שנתיים. זאת כיוון שרכבות ייאלצו להמתין עד להקמת התשתיות. בינתיים תפוג האחריות עליהן, הן יסבלו מבלאי ויתפסו מקום רחב שניתן היה לנצל לצרכים אחרים.

יו"ר נ.ת.ע, אלכס ויז'ניצר, שגילה בדרך הקשה את פרישתן של שתי שחקניות מרכזיות מהמכרז, ציין כי מה שחשוב הוא להתקדם עם הפרויקט במתכונתו הנוכחית וללא שינויים. "אני בטוח ומשוכנע שתהיה רכבת קלה בתל אביב. הקו האדום יפעל ב-2021, אם לא נעשה אותה עכשיו, היא כבר לא תקום בעתיד", אמר. נותר לקוות שנסיונו בתחום התשתיות יעודד אותו לעשות חשיבה מחדש לקראת מכרזי הקווים הבאים.

תאריך:  26/06/2014   |   עודכן:  27/06/2014
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מכה לנ.ת.ע: השחקניות המרכזיות פרשו מהמכרז
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סקורפיון
27/06/14 01:38
2
אבי22
27/06/14 06:57
 
יוסף רבינוביץ׳
27/06/14 08:59
3
טולסטוי
27/06/14 08:42
4
אחד שיודע11
27/06/14 08:51
5
אובד מדינה
27/06/14 11:39
6
אזרח רגיל
27/06/14 11:43
 
אורי פ
30/06/14 10:22
7
דנה 1
30/06/14 18:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
חברת אפיקים, בשיתוף משרד התחבורה, תתקין 50 שליטים דיגיטליים בתחנות באשכול השומרון, למידע בזמן אמת על זמני הגעת האוטובוסים לתחנות. התוכנית להצבת השלטים אינה קשורה לאירוע חטיפת שלושת הנערים בצומת גוש-עציון.
25/06/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת יפה נוף מקדמת את סלילתו של קו מטרונית חדש לעיר נשר. הקו, שמספרו 4 ייקרא גם "מטרו-נשר". תוכניות ראשונות בעניין הוצגו לאנשי העירייה לפני כמה חודשים בידי חברת יפה נוף. רוח גבית לקידום הקו, כמו גם לקידומה של פתיחת תחנת רכבת בעיר במסגרת מיזם "רכבת העמק", ניתנה על-ידי שר התחבורה ישראל כ"ץ במהלך ביקורו (יום ג', 24.6.14) בנשר, ביקור בו הנחה לקדם שורת פרויקטים תחבורתיים בעלות כוללת של כמיליארד שקלים.
25/06/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
חוזי חופשי-חודשי יורחבו ל-8 ערים נוספות במגזר הערבי. הערים שייהנו מכך הן: אום אל-פאחם, שפרעם, טמרה, סח'נין, טירה, טייבה, קלנסואה, ובקה אל-גרביה.
25/06/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
ההסתדרות וועד הנהגים השכירים בחברת דן טוענים (יום ג', 24.6.14), כי החברה מפרה ברגל גסה את הוראות ההסכם הקיבוצי עליו חתמה לפני שלושה חודשים בלבד. לטענתם, החברה אינה מוציאה לפועל סידורי עבודה חדשים שהותוו במסגרת ההסכם והיא מעסיקה עובדים בניגוד גמור ללשונו של ההסכם ולהוראותיו של חוק שעות עבודה ומנוחה.
25/06/2014  |  יצחק דנון  |   חדשות
משרד הביטחון מעכב את התוכנית להצבת "אילתומטים", מכונות הנפקת כרטיסים של אגד, בבסיסי צה"ל בדרום. תוכנית להצבת המכונות הייתה אמורה לצאת לפועל עד ה-1 ביולי, אולם ישנן בעיות ביורוקרטיות להן אחראי משרד הביטחון, ובהן גם בעיות תקשורת, המונעות לפי שעה את הצבת המכונות.
25/06/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il