|   15:07:40
  אדלינה קליין  
משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מחברת השמש

ההבנה כי לתרחישים מסוימים שחלפו בחיינו לא הקדשנו תשומת לב מספיקה, מעוררת אותנו לעבור הליך של סינכרון הזיכרון שמטרתו העצמת הביטחון האישי האומר כי הפעלנו כל אשר ניתן בדרך, ופעלנו בכל האמצעים שעמדו לרשותנו כדי למצות את הטוב (האפשרי) שנפל בחלקנו, כנגד 'הספיקות' שעמדו שם כל הזמן
01/07/2014  |   אדלינה קליין   |   מאמרים   |   תגובות

גם אם נחשוב שהכל בהיר, ברור וידוע וכולנו יודעים הכל על הכל, הינה מבקש ישראל בר-כוכב בשירתו להזהירנו, כי אל לנו להיחפז במסקנותינו, כי אין הדבר כך כלל ועיקר.

ונתחיל עם הפסקה בפרולוג - 1 הנושא גם את שם הקובץ (ע' 11): ..."הָיִיתִי רוֹצֶה לְבַקֵּר בַּצַד הַשֵּׁנִי שֶׁל מַשֵּׁהוּ./וְצָרִיךְ לְהַפְרִיךְ אֶת זֶה שֶׁדָּבָר לֹא זָר לָנוּ"... הנה באמירה הזאת (הפשוטה לכאורה), טמונה תפיסת עולם חדשנית של ישות השואפת לשנות דפוסים ומקובלויות (וראה את הבית הראשון): ..."כַּמָה קָשֶׁה לָזוּז מִפֹּה,/לָצֶאת, עַד שֶׁנִּטְרֶקֶת הַדֶּלֶת /מֵאֲחוֹרֵי הַהֶרְגֵּל הַיָּשָׁן"...
הקובץ מציג לפנינו את הזוגיות מנקודות חולשה והעצמה כאחד. הנה מספר דוגמאות לכך:

(ע' 86) ..."אֲבָל אֵינֶנּוּ בְּנוּיִים לָשֵׂאת אֶת זֶה"...//..."בִשְׁנֵי אֲנָשִׁים יֵשׁ יוֹתֵר צַעַר."... (ע' 82) ..."מִי שֶׁרוֹאֶה מֵבִין שֶׁנִּגְזַר לְאֳהֹב,/גַּם מִי שֶׁחַיָּיו מִתְנַהֲלִים, מִתַּחַת לַמַּיִם"... ובבית אחר בשיר: ..."לֹא מֵרְצוֹנוֹ אָדָם גּוֹלֶה/אֶל הַמֶּרְחָק הֶעָדִין שֶׁל הַוִּיתּוּר"... (ע' 94) ..."אִשָּׁה אוֹהֶבֶת אוֹתְךָ/וְאַתָּה בַּסַּנְוֵרִים/אוֹ שֶׁאַתָּה אוֹהֵב אִשָּׁה וְהִיא בֶּסַהֲרוּרִים"...//..."מַשֶׁהוּ מֵשִׁיב אוֹתְךָ בַּבֹּקֶר/לִהְיוֹת מַה שֶּׁאַתָּה"...

ההתפכחות, אינה חד-משמעית ונחרצת. היא משיבה את האדם מהרוח אל החומר וחוזר חלילה בהתאם למצבי הרוח המשתנים לפרקים: (ע' 67) ..."מַצַּב רוּחַ מִלֵּא זִכָּרוֹן/כְּדֵי שֶׁאוּכַל לְהַרְכִּיב/יִחוּרִים לְמַה שֶׁלֹּא צִמַּחְנוּ"...

ההבנה כי לתרחישים מסוימים שחלפו בחיינו לא הקדשנו תשומת לב מספיקה, מעוררת אותנו לעבור הליך של סינכרון הזיכרון שמטרתו העצמת הביטחון האישי האומר כי הפעלנו כל אשר ניתן בדרך, ופעלנו בכל האמצעים שעמדו לרשותנו כדי למצות את הטוב (האפשרי) שנפל בחלקנו, כנגד 'הספיקות' שעמדו שם כל הזמן. ורק לאחר זאת, ניתן להרפות ולעבור הלאה אל הרגשת הסיפוק בלא כל חרטה.

ויש חיזוקים לדבר בפרולוג - 7 (ע' 17) ..."בְּכָל יוֹם מִשְׂתָּרֵךְ הַגּוּף אַחַר הַחֲלוֹם/ וְאָנוּ מוֹפִיעִים מִבֵּין קוּרֵי תַּרְדֵּמָה,/מֵעִיר הַמִּקְלָט שֶׁל הַשֵּׁנָה,/אֶל הַבָּמָה הַקְטַנָּה בַּמִטְבָּח/וְאֶל הָרְחוֹב תַּחַת הַשֶׁמֶשׁ"...
ולא לחינם עוסק ומרחיב המשורר בשיח הזה. שכן, בשורות הללו טמונות כל המהויות של הקיום האנושי ביומיום.

לא ייפלא אפוא כי כל פעילותנו הנפשית והגופנית מתבצעות בין ערנות לבין אילוזיות. ולפיכך כשמוסיף המשורר בפרולוג - 8 (ע' 18) ואומר: ..."לַגֶּשֶׁם שֶׁבַּחוּץ אֵין דָּבָר עִם הַגֶּשֶׁם שֶׁבִּפְנִים"... הרי הוא למעשה מצביע ואומר באופן מפורש כי יש להפריד את הפן הפיזי, מהפן הרוחני. ולהתייחס לכל פן כיחידה עצמאית ונפרדת.

היות שהממצא מורה לנו כי מטבע הדברים, הנפש מסוכסכת עם עצמה, הפתרון לשלום - נתון בידי 'הישות השלמה', הנעה בין הפיזי למטפיזי. היות 'והגוף' מודע לתנודות של עליות ומורדות 'הנפש' - מאליו חייב להיווצר היזון כלשהו, אשר לא תמיד תופס. ולכן, כל צד חייב להרפות קמעה כדי לא ליצור תלות מוחלטת. ראה המשך הפרולוג - 9 (ע' 19): ..."כָּל חַיֵּינוּ צְרוּרִים בְּאָזְלַת יָדֵינוּ"...//..."כָּל סִכְסוּכֵי הַזְּמַן קָמוּ מִתּוֹרֶשֶׁת הָאֶתְמוֹל,/וְשָׁם, שָׁם נִגְזַר/לְהַרְפּוֹת מֵהַשֶׁמֶשׁ"...

וכעת, צא ולמד האם להיאחז בשמש? כלומר: בחומו; בנתינתו; באהבתו; באורו המענג, או להרפות?! המשורר דוגל בלהיאחז (למרות כל הקשיים), כדי למצוא את שביל הזהב. ובתנאי, שלמדנו והשכלנו ממעשינו בעבר, כדי להמשיך ולפסוע בבטחה ובהבנה אל תוך ההווה.

הבה נעיין שוב בפרולוג - 4 (ע' 14): ..."שֶׁמֶשׁ אֵב זָרְחָה/וְגַם סַבְלָנוּת שָׂרְרָה,/לִבְנוֹת בַּיִת, לָלֶכֶת בֵּין הַטִּיפּוֹת,/אֲבָל לֹא יָכֹלְתִּי, שֶׁלֹא לִמְעֹד". ההתמתנות וההשלמה - הם הדברים הבנאליים בחיינו, אך הם למעשה מייצבים ומחזקים אותנו. שכן אינם קיצוניים ואולטימטיביים.

שירי הקובץ מאפשרים הצצה מעבר לפן האנושי (שאינו קשור דווקא לנושאים שבינו לבינה), שהקשרו - 'קיום ויקום'. המשורר מצביע עליהם מתוך ניסיון והבנה ככתוב (ע' 26): ..."פַּעַם חָשַׁבְנוּ שֶׁהַכֹּל אֶפְשָׁרִי./וְנוֹדַע שֶׁיֵּשׁ חַיּוֹת טֶרֶף וְיֵשׁ/מַה שֶׁמְקַצֵּר טְוָחִים"... ומסיים במסר נחרץ: ..."גַּם עַל גַּב הַתְחָלָה חֲדָשָׁה צוֹמַחַת חוֹמָה."... נניח עברת דירה בגלל השכן הרשע, ומי יערב לך שבמקום החדש לא ימצא שכן רשע דומה?

וככל שהאנושות רצה קדימה ופניה לשלום, הנה נוצרים גדרות וחומה בצורה, הגורמים לנסיגה ולא מאפשרים כל פרצה להתקדמות.
באותו עניין, ניווכח עד כמה 'לטבע' יש השלכות על חיי 'האנוש' שאין נטייתו חדגונית ושלווה כצפוי (ראה ע' 51): ..."מִּכִּוּוּן הַשֶּׁמֶשׁ/שָׁבוֹת אַרְבַּע הָעוֹנוֹת"...// ..."לְהִקָּווֹת הֵיכָן שֶׁנִּתָּן לִמְצֹא/אֶת צִפֳּרֵי הַסְּבַךְ"... וכולנו מבינים כי 'בעקב אכילס' מדבר המשורר.

'הטבע והאדם' בשירה שכאן, יוצרת 'שיתוף ושותפות'. המילים נושאות בחובן משמעות כפולה (ע' 48): ..."בְּכָל דּוֹר רָטְטוּ הָעֵצִים/וְרַעַד פָּשַׁט אֵל שֶׁטַח הַפָּנִים/עַד שֶׁיָּרְדוּ הַמַּיִם"... ומי שסבור שהמשפט מופשט מדי, הרי הצדק עמו. אך למרבה הפלא יש במשפט ציוריות מתעתעת ונפלאה כאחד. וכי איך יכול הטבע להכיל את האדם בלא כל הסוואה? ואכן, העצים 'רוטטים' מעומסי: הרוע ההרג; והשמד (שאינם נוטים להיעלם מהיקום), ובמקום זה הרוע פושט ומתעצם מדור לדור. ואותו הרטט והרעד של הטבע, שב כבומרנג ונותן אותותיו בצורת בכי ודמעות אנוש.

דיוק הכתיבה, מצטייר כקולאז' הדורש פיענוח והעמקה. לכך מוסיף בר-כוכב ורושם, כי למעשה אין דברים מוסכמים (ע' 32): ..."יֵשׁ מְקוֹמוֹת שֶׁהַשָּׂפָה לֹא תָּבוֹא/לָכֵן יִשָּׁאֲרוּ לֹא אֲמוּרִים". אמירה מלוטשת זאת באה כדי להכהות או להבהיר במידה שווה את הקצוות, כמענה לתמיהות שייתכנו.

וכשלא נמהל מים עם דמעות ולא את 'טבע האדם' (הקיומי), עם ' טבעו של הטבע' (היקומי), למשמעות 'החלימה', לא תהיה השפעה על היומיום. קרי (ע' 33-34): ..."בְּכָל אָדָם מֻצְנָעִים חֲלוֹמוֹת/שֶׁהוֹלְכִים/וְקוֹפְאִים אֶל עַצְמָם".... 'הדעות הקדומות' ו'ניסיון חיים' - רצוף מהמורות, והם מנפצים לרסיסים את עולם החלומות והאשליות כאחד. חיזוק לכך ראה הכתוב בפרולוג - 2 (ע' 12): ..."חָשַׁבְנוּ שֶׁדַּי לְהַקִישׁ/וּדְלָתוֹת יִפָּתְחוּ,/אַךְ יָדוּעַ שֶׁרֹב הַדְּלָתוֹת נְעוּלוֹת"...

ואולם כפי הנאמר (ע' 46): ..."לְכָל אָדָם מְזֻמָּן סִפּוּר"... הרי ש'הסיפור השירי' בקובץ, נותן בהחלט ראי לנפש האדם על מכלול היבטיו.

במצלול כתיבתו של המשורר, הקורא להיפתחות הדרגתית, נכיר בניית יצירות מורכבות הנושאות תובנות מפתיעות של תכולת הנפש (ע' 45): ..."מְתוּקִים הַחַיִּים עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה/לֹא תִּמְצָא מָקוֹם מַרְהִיב יוֹתֵר וְנוֹרָא"... ואותו הצורך להתפייס עם הסביבה ובעיקר עם 'האני', הוא צורך השעה. מה עוד שחובה עלינו להמשיך מהמקום בו נעצרנו - אלא שהפעם החכה בידינו (ע' 25): ..."שָׁם בֵּין כִּתְמֵי אוֹר כְּשֶׁהַכֹּל תָּאַם/וְהַמּוּזִיקָה עוֹד לֹא/צָבְרָה גַּעְגּוּעִים, כִּי הָיוּ הַדְּבָרִים לְעַצְמָם./גַּם עַכְשַׁיו נִתָּן לְשַׁלֵּחַ אֶת סִירַת הַנְּיָר/שֶׁתָּשׁוּט בְּמוֹרַד הַנָּהָר/וְתִהְיֶהַ נַפְשֵׁנוּ לְשָׁלָל"...

וגם הסיום, מגיע בנימה אופטימית גדושה בתקווה לימים מתחדשים.
בפרולוג - 8, אשר מסכם להערכתי קובץ נפלא זה (ע' 18): ..."אֶפְשָׁר סוֹף, סוֹף לִפְתֹח דֶּלֶת אַחַת/בֵּין כָּל הַדְּלָתוֹת הַנְּעוּלוֹת"... ולנשום לרווחה. וזה כשלעצמו צעד לקראת הבאות..

ישראל בר-כוכב, הוצאת "קשב" לשירה תשע"ד - 2014
תאריך:  01/07/2014   |   עודכן:  01/07/2014
אדלינה קליין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחברת השמש
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חיים ספטי
14/07/14 22:07
2
חיה בנצל
16/07/14 13:13
3
יוסף כהן אלרן
17/07/14 10:33
4
סיידוף מזרחי רחל
17/07/14 11:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כוונתה המוצהרת של עיריית תל אביב-יפו - שניתן לה פרסום מוקדם בכלי התקשורת - בדבר כוונתה לעתור לבג"ץ נגד החלטת שר הפנים, שלא לאשר חוק העזר העירוני בדבר פתיחת עסקים בשבת בתל אביב, מעוררת שאלה ערכית בדבר זכאותה של העירייה לעשות כן. שאלה זו הינה כמובן שאלה מתחום הפן המוסרי, בכל הקשור לקבלת החלטה עקרונית שכזו, בידי העירייה. הדברים מקבלים משנה של תוקף, שעה שאין העירייה מתכוונת לפנות - קודם לכן - לתושבי העיר ולשאול אותם במשאל מטעמה, אם כוונתיה ומעשיה אלה, רצויים וטובים להם.
01/07/2014  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
אחרי שלמדנו להכיר אותם, את פניהם הטובות, את חיוכם המתוק, לאחר שהיכרנו את סיפוריהם, את חבריהם, כל מה שיכלה התקשורת לאסוף ולשתף אותנו. אחרי שהתפללנו עבורם, עבור משפחותיהם, 18 יום, אחרי שאימצנו אותם ואת משפחותיהם אל ליבנו בתפילותינו, נמצאו גופות שלושת הנערים.
01/07/2014  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
אין די בטיפול שטחי כדי לבער את נגע השחיתות המכה שורשים בשלטון המקומי. יש לרדת לשורשי התופעה, ולפעול למניעה מוקדמת מראש במקום העמדה לדין בדיעבד. אחת מנקודת התורפה היא הביקורת הפנימית ברשויות המקומיות. מבקר פנים שהינו עובד המועסק על-ידי הרשות המקומית אמור לבקר את מעשיה. במקרים רבים דוחות הביקורת נוקטים בלשון עדינה כלפי המבוקרים, ובמקרי הקיצון אפשר למצוא דוחות הכוללים דברי שבח, חנופה והתפעלות מהמבוקרים, עד כי נדמה מדובר במנשר שיצא ממשרד הפרסום ולא מהמבקר.
01/07/2014  |  עו"ד אבינועם מגן  |   מאמרים
יש מאבקים שאי-אפשר לסיים אותם בדרכים הומאניות. כאשר מולך יש קבוצה שטופת שנאה פנאטית, ששום דבר לא עוצר אותה, ורצה ל-70 הבתולות בגן עדן, תוך שהיא מוציאה עצמה מקהל האדם, חייבים להסביר להם שבגן עדן שלהם, גם עם 70 בתולות ועם ידיהם המגואלות בדם, הם יוכלו לכל היותר לאסוף את קיאם.
01/07/2014  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בשבועות האחרונים עוצר העולם כולו את נשימתו לנוכח הסתערות כוחות פונדמנטליסטיים איסלמיים (דעאש - אל דולה אל אסלמיה פי אלעראק ואלשאם), על עירק. יותר מכך גוברת ההשתאות, וגם הדאגה, לנוכח התפוררותו - התאיידותו של הצבא העירקי, מול כוחות קטנים יחסית. מספר הלוחמים בארגון זה לא עבר את ה-10,000. (7,000 בעירק ו - 3,000 בסוריה), גם גורם ההפתעה מילא כנראה תפקיד משמעותי. בעיני רבים המתקפה הברוטלית באה לפתע ומשום מקום.
01/07/2014  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il