|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

אנשי הנדל"ן של השבוע

אז מה קרה לדורי בניה?

איך טועה חברה ותיקה ב-350-250 מיליון שקל? מיהם האנשים העומדים בראשה, שיתבקשו - ואולי כבר התבקשו - לתת את ההסברים? איך תצא החברה מזה?
01/08/2014  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
רונן אשכנזי, יו"ר החברה [צילום: שחר אהרוני]

איך לשמור על ההוצאות
חישוב שכרם של פועלי הבניין – אחד המרכיבים הגדולים בהוצאות הבנייה - הוא כיום משימה מורכבת. חברת פרשקובסקי השקעות, אחת המובילות בבניה הפרטית, מדגימה את הבעיות בנושא זה, ואת השיטה להתגבר עליהן, מבלי להגיע ל"טעויות מהותיות", כמו שקרה בדורי בניה. יו"ר החברה ובעל השליטה, ארנון פרשקובסקי:
"אנחנו מעסיקים באתרים שלנו מאות פועלי בנין, בבאר יעקב, למשל, עובדים 120 פועלים, 90% מהם סינים. זה ידוע מראש. אין הפתעות. אנחנו פונים לאחת מ-35 חברות כוח אדם, שקיבלו אישור ממשלתי לייבא פועלים, ומודיעים על צרכינו. במקביל, אנחנו בוחרים את קבלן השלד, לאחר מיון כמה הצעות. חברת כוח האדם מקצה את הפועלים לקבלן השלד. הקבלן מנהל מו"מ עם הפועלים, לקביעת שכרם. הוא מעביר את תשלומי השכר לחברת כוח האדם, ואלו מנכות עמלה ומשלמות לפועלים. במקביל, מודיע לנו קבלן השלד כמה יעלו הפועלים. אנחנו עובדים מול קבלני משנה רבים נוספים. בהנהלת החברה מסכמים את הנתונים מכל הקבלנים, ולפי זה קובעים את מחירי הדירות"
- מהו שכרם של הפועלים הסינים?
פרשקובסקי: גבוה מאוד! הם משתכרים עד 25,000 שקל לחודש נטו! שכרם גבוה משכרו של מנהל העבודה באתר! המחסור החומר בפועלי בנין, הוא שמביא לרמות שכר אלו.
- מי אחראי בחברתכם לתיאום ולקביעת המחירים?
פרשקובסקי: "ועדת תיאום בת שלושה חברים: בני שרון, שהוא מנכ"ל החברה, מהנדס החברה בוריס וסגן המנכ"ל לביצוע תמיר בלייכמן. תפקידי כיו"ר הוא לקבוע מדיניות, ולפקח על הכל מלמעלה".

אנשי הנדל"ן של השבוע היו מוותרים ברצון על תואר זה. אלו הם המנכ"לים, הדירקטורים ורואי החשבון של חברת הבנייה הוותיקה דורי בניה. פתאום, השבוע, הודיעה החברה, כי התגלו "טעויות משמעותיות" בנתוני הדוח ל-31 במרס, וכי לפי אומדן ראשון, טעויות אלו יביאו להפסד של 250 עד 350 מיליון שקל, אולי יותר, אולי פחות. איך זה קרה?!

לאמיתו של דבר, השאלה אינה מתמיהה כל כך. חברות גדולות וותיקות כבר נקלעו למצבים מאוד לא נעימים. אצל גינדי השקעות, כזכור, קרסה מרפסת, הקבלן הייתה חברת אורתם סהר הציבורית. רמט, חברת בניה ותיקה ומכובדת, קרסה, ועד היום לא פורסם רשמית איך זה קרה. ותיקים זוכרים את פשיטת הרגל הגדולה של החברה מספר 1 בענף, סולל בונה. העובדה שזו חברה גדולה, ותיקה, בעלת שם טוב ואולי גם מנהלים מוצלחים, אינה מבטיחה שלא תסתבך.

מה בכל זאת קרה לדורי בניה? איך טעו במאות מיליוני שקלים? החברה בונה כיום, בשלבים שונים, 35 פרויקטים, רובם מגורים, ומיעוטם בנייני מסחר ומשרדים. המצב אינו טוב כבר כמה חודשים: ההכנסות בינואר-מרץ עמדו על 372 מיליון שקל, וההוצאות הגיעו ל-398 מיליון שקל. זאת אומרת, עוד לפני כל תיקון, כבר היה לחברה הפסד תפעולי של 26 מיליון שקל. אחרי הוספת סעיפי הכנסות והוצאות שונים, ואחרי שלפני חודשיים כבר התגלו טעויות ראשונות, עמד ההפסד נטו על סכום דומה.

בדיקת News1 העלתה, שההפסדים הבלתי-צפויים, לכאורה, של מאות מיליוני שקלים, נבעו בעיקר מארבעת הגורמים הבאים:

קנו ברזל והמחיר עלה, מה עושים?


  • בעיות הנדסיות שהתעוררו בשלבי הגמר של בנית בנייני מגורים שונים, והביאו להוצאות בלתי צפויות. החברה אומרת כי תנסה לקבל החזר מלא או חלקי מחברת הביטוח, או מקבלני המשנה.
  • חמרי הגלם היו יקרים בהרבה ממה שחישבו תחילה. זוהי גם, ואולי בעיקר, שאלה חשבונאית. לדוגמא: החברה קנתה ברזל במחיר מסוים והשתמשה בו לבניית בני; מאוחר יותר קנתה עוד ברזל, במחיר גבוה יותר. האם לייחס את המחיר הגבוה לפרויקט הבא, או לייחס אותו כבר עתה לפרויקט הנוכחי, דבר שיגדיל את ההוצאות? יש יותר משיטת חישוב אחת. מכיוון שמדובר ב-35 פרויקטים, השיטה השנייה עלולה להגדיל את ההוצאות בעשרות מיליוני שקלים.
  • כתבי כמויות: חשבו שיצטרכו X טונות ברזל, מלט, שיש, אלומיניום וחמרים אחרים כדי לבנות את הבניין. בשבועות האחרונים התברר שטעו, יהיו זקוקים לכמויות גדולות יותר, וזה כמובל מזניק את ההוצאות.
  • שכר עבודה: חשבו שישלמו Y שקלים לחודש לכל פועל. בפועל נאלצו, למשל, לשכור פועלים סיניים, ששכרם כפול ויותר משכרו של פועל ישראלי (ראה תיבה) והרי לך שוב עוד זינוק בהוצאות.

האפשרות היחידה, או העיקרית, של דורי בניה, כרגע, לצאת ממצב זה. היא להמשיך ולקבל סיוע במאות מיליוני שקלים מבעלי השליטה, קבוצת גזית-גלוב, שהיא ענקית נדל"ן רווחית, ומצבה הכלכלי טוב מאוד. זה טוב – כל עוד גזית-גלוב ובעלי השליטה בה, עו"ד חיים כצמן ודורי סגל, ירצו לעזור.

כולם חכמים ונבונים, כולם טעו

טעויות יכולות לקרות. המוזר והמדאיג הוא, ראשית, שהיקף הטעויות כה גדול. שנית, שכל מומחי וחכמי החברה לא גילו את הטעויות הללו. לפני חודשיים בלבד, ב-18 וב-22 במאי, התכנסה ועדת המאזן כדי לדון בדוחות ל-31 במרץ. בישיבה השתתפו לא רק ארבעת חברי הוועדה, אלא גם דירקטורים ומנהלים נוספים. כולם חכמים ונבונים, כולם יודעים את התורה, ובכל זאת טעו כולם!!

הרי רשימת האנשים שהשתתפו בשתי הישיבות האמורות, שיצטרכו – כרגע, חוץ מהמבקר רוזנבלום - לתת תשובה לשאלות אלו ואחרות:
  • המהנדס רונן אשכנזי, 52 יו"ר החברה, ובעל מניות בחברה-האם גזית ישראל.
  • הכלכלן שמואל סלבין, 61, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר יו"ר ועדת המאזן.
  • הכלכלן עוזי ורדי-זר, 76, לשעבר מנכ"ל שיכון ובינוי, חבר ועדת המאזן.
  • עו"ד איריס חביליו, 49, שהיא גם כלכלנית, חברת ועדת המאזן.
  • המהנדס יחזקאל ברקוביץ,54, לשעבר מהנדס עיריית תל אביב דירקטור חיצוני.
  • מנכ"ל החברה באותם ימים, אריאל וילנסקי, ללא השכלה כלכלית או אקדמאית, הוא כבר שילם את המחיר, ופרש.
  • סגן המנכ"ל לביצוע, 45, דורון מילר. גם הוא פרש בימים אלו.
  • מנהל הכספים, איתמר אלדר, 45.
  • חשב החברה, ניצן עוזרי 39, רואה חשבון.
  • היועצת המשפטית של החברה, עו"ד טל שניידר-זפט, 36.
  • רואי החשבון החיצוניים של החברה, רונן קמחי, איתי בן-חיים ואיתן פריד, כולם עובדי משרד רואי החשבון הבינלאומי ארנסט את יאנג.
  • מבקר הפנים של החברה, שמואל רוזנבלום, 63, מבקר מוסמך במקצועו. הוא לא השתתף בישיבה השנייה.

ב-25 במאי נערכה ישיבה שלישית של ועדת המאזן, לאישור סופי של הדוחות. בישיבה השתתפו רק חברי הוועדה, וכן ברקוביץ, אלדר ודירקטור-חליף.

יצטרכו להתגונן בפני תביעות משפטיות


כל האמורים לעיל, חוץ מרוזנבלום, יצטרכו ככל הנראה להתגונן בקרוב מפני שלוש תביעות שהוגשו נגדם בבית המשפט לעניינים כלכליים בתל אביב. תביעה אחת, על סך 40 מיליון שקלף, הוגשה על-ידי בעל המניות עזרא מוראד. שתי תביעות אחרות, האחת על 5 מיליון שקל, והאחרת על 75 מיליון שקל, הוגשו על-ידי בעלי מניות אחרים.


הייתה דירקטורית בתשואה 10, שקרסה


כמעט כל ראשי ומנהלי דורי בניה, כמפורט לעיל, הם בעלי השכלה אקדמאית בתחומים רלוונטיים. לנחמה דואק תוארי ב.א., אך במקצועות אחרים שאין להם לכאורה קשר לפיקוח על חברת בניה: מדעי המדינה, תקשורת, פילוסופיה, היסטוריה של א"י. היא גם בוגרת קורס בפיזיותרפיה. דואק היא עיתונאית במקצועה, כתבת פוליטית בידיעות אחרונות. איך ומדוע מונתה לדירקטורית בחברת בניה?!

דואק היא היחידה מבין חברי ועדת המאזן, שאין לה מומחיות חשבונאית ופיננסית. אכן, לפני שמונתה הצהירה, שהיא יכולה לקרוא ולהבין דוחות כספיים.

לזכותה של דואק יש לציין, שהיא בוגרת קורס לדירקטורים, וכן הייתה דירקטורית בחברות אפסילון, אחוזת החוף ותשואה 10. זאת אומרת, שיש לה ידע במקצועה הדירקטור. אלם אליה וקוץ בה: תשואה 10, חברת בניה בורסאית, שהייתה בשליטת סגן שר הביטחון לשעבר ויצמן שירי, נקלעה כבר לפני שנים לקשיים, הפסידה, פורקה ונמכרה.

תאריך:  01/08/2014   |   עודכן:  01/08/2014
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אז מה קרה לדורי בניה?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בעל מניות
3/08/14 15:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אופיים של הימים הקרובים משלב אמביציה, עקשנות וכושר עמידה בכל פעילות שתבחרו לעשות. מארס במזל עקרב עוזר בעשייה עקבית אך כדאי להימנע מאובססיביות או מאימפולסיביות שאופיה הרסני, אם תדעו לכוון את האנרגיה הזו למטרה רצינית, תוכלו להשלימה.
01/08/2014  |  טובה ספרא  |   כתבות
אולמי קדמא הגדולים בנווה אילן התפקעו מנוכחותם של המאות הרבות שהוזמנו ב-8 ביוני לחתונתם של תהילה דרעי, בתו של אריה דרעי, עם תלמיד הישיבה והבחור המצוין אהרן אוריאל כמון. בכירי ש"ס, חברי הכנסת, הפעילים המרכזיים, העיתונאים החרדים המובילים ומעריצי דרעי באשר הם גדשו את השולחנות והרחבה. במהלך הערב ניסו רבים מהם לפלס את דרכם לעבר שולחן הכבוד, שם פגשו את יו"ר ש"ס בכבודו ובעצמו, כשהוא מוזג יין משובח לכל מברכיו, מתנועע באושר לצלילי התזמורת החסידית שהעיפה את גג הבית בזמירות אשכנזיות, האהובות על דרעי עוד מימי לימודיו בישיבת חברון הליטאית.
31/07/2014  |  שלום ירושלמי  |   כתבות
מחקרים רבים בדקו את הקשר בין גורמים גנטיים לתיאבון לא מווסת, צריכת הקלורית מוגברת, הוצאה אנרגטית, הנטייה לעסוק בפעילות גופנית, ושריפת שומן בעת פעילות גופנית.
31/07/2014  |  איילת נדיב  |   כתבות
בעשור האחרון, גברים בעולם ובפרט בישראל, פונים לעזרת הרפואה האסטתית, ומבקשים לעבור טיפולים מסוגים שונים על-מנת לשפר את המראה החיצוני שלהם. כיום, לגברים בעשור השלישי והרביעי לחייהם, יש נטייה לטפל בשיער הגוף המיותר שעל גופם באמצעות לייזר, וכן לצרוך טיפולים קומסטיים הקשורים לניקוי ולתחזוקה של עור הפנים.
31/07/2014  |  ד"ר מוניקה אלמן  |   כתבות
שיער באזור הפנים עשוי להוות אצל נשים מטרד לא נעים ואפילו מביך. במרבית המקרים, שיעור יתר באזור הפנים אצל נשים, מתמקד באזור השפם, סנטר ולחיים. כיום ישנן מגוון שיטות להסרת שיער מאזור הפנים, לרבות השיטות המסורתיות המוכרות בכל העולם.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il