|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

קבלת החלטות בזמן מלחמה

חוק יסוד: הממשלה, כמו-גם חוק יסוד: הצבא, נותנים מרחב תמרון, נרחב ביותר לממשלה, בכל הקשור להתנהלותה, בכלל והתנהלותה בתקופת מלחמה ובימי חרום. אין הדבר אומר, כי הממשלה רשאית לעשות ככל שביכולתה. הממשלה ושר הביטחון נתונים לביקורת גם בעת מלחמה, אולם בג"ץ לא ימהר להתערב בנושא זה
26/08/2014  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות
בנימין נתניהו, משה יעלון. נתונים לפיקוח גם במלחמה [צילום: פלאש 90]

תהליך קבלת החלטות בזמן מלחמה מוצא ביטויו בחוק יסוד: הממשלה. חוק יסוד: הממשלה, הינו החוק המסדיר את דרכי פעולתה והתנהלותה של ממשלה מכהנת, בישראל, תוך שהוא מגדיר הממשלה כרשות מבצעת של המדינה. כל עוד יש לממשלה אמון הכנסת, הרי היא בגדר של ממשלה מכהנת ומשאיבדה היא אמון הכנסת, הרי הינה מתפזרת תוך זמן קצוב, לפי הוראות חוק ומתקיימות בחירות חדשות.

חוק יסוד: הממשלה, קובע, כי הממשלה מוסמכת לעשות בשם המדינה, בכפוף לכל דין, כל פעולה שעשייתה אינה מוטלת בדין, על רשות אחרת. תהליך קבלת החלטות, בידי הממשלה, בזמן מלחמה, אינו מוגדר באופן דווקני ופרטני בחוק יסוד: הממשלה, אולם תהליך זה הינו תהליך רגיל ושיגרתי, בדרך התנהלותה הקבועה והשוטפת של הממשלה, כממשלה מכהנת.

חוק יסוד: הממשלה, מאפשר לכנסת, אם ראתה היא שקיים במדינה מצב של חרום - ביוזמתה היא או על-פי הצעת הממשלה - להכריז על מצב חרום. תקופת ההכרזה על מצב חרום, הינו בהתאם למועד שנקבע בה, אולם בכל מקרה היא מוגבלת לתקופה של שנה אחת בלבד, כאשר הכנסת רשאית לחזור ולהכריז על מצב חרום, כפי שקודם הכריזה היא עליו. אם ראתה הממשלה שקיים במדינה מצב של חרום ושעקב דחיפות העניין יש להכריז על מצב חרום -עוד לפני שניתן לכנס הכנסת - רשאית הממשלה להכריז על מצב חרום. גם במקרה כזה, תוקף ההכרזה על קיומו של מצב חרום במדינה, יפוג תוך שנה אחת, ממועד מתן ההחלטה. במקרה שמכריזה הכנסת או הממשלה על מצב חרום, יש לפרסם הודעה זו בפרסום רשמי "רשומות" ואם לא ניתן לעשות זאת בדרך של פרסום ההכרזה ב"רשומות", תפורסם ההכרזה בדרך מתאימה אחרת ובלבד שתפורסם היא ב"רשומות", כשניתן יהיה לעשות כן.

הכרזה על מצב חרום, מאפשר לממשלה להתקין תקנות שעת חרום, כדי להגן על המדינה, ביטחון הציבור וקיום האספקה והשירותים החיוניים. תקנות שעת חרום יונחו על שולחן וועדת החוץ והביטחון של הכנסת, סמוך ככל האפשר, לאחר התקנתן. החוק מאפשר גם לראש הממשלה - שעה שלא ניתן לכנס הממשלה - כאשר קיים צורך דחוף וחיוני להתקין תקנות שעת חרום שכאלה, להתקינן, בעצמו, או להסמיך שר אחר להתקינן.

תקנות שעת חרום שכאלה, יכולות לשנות כל חוק, להפקיע - זמנית - תוקפו של כל חוק וגם/או לקבוע בו תנאים וכן להטיל וגם/או להגביל מיסים וגם/או תשלומי חובה אחרים, אלא אם כן קיימת הוראה אחרת בחוק, שאינה מאפשרת זאת. תקנות שעת חרום, אינן יכולת למנוע פנייה לערכאות, לקבוע ענישה מראש וגם/או להתיר פגיעה בכבוד האדם. לא ניתן להתקין תקנות שעת חרום ולהפעיל מכוחן הסדרים, אמצעים וסמכויות, אלא אם מצב החרום מחייב זאת. תוקפן של תקנות שעת חרום, פוקע, כעבור שלושה חודשים מתאריך התקנתן, זולת אם הוארך תוקפן בחוק או שבוטלו הן על-ידי הכנסת בחוק או בהחלטה של רוב חברי הכנסת. אם חדל מצב החרום להתקיים, יכולות להיוותר תקנות שעת החרום כתקפות, לתקופה נוספת של עד 60 יום, ממועד יום מצב החרום כאשר תקנות שעת חרום שתוקפן הוארך בחוזה, יוסיפו לעמוד בתוקפן.

חוק יסוד: הממשלה קובע, כי המדינה לא תפתח במלחמה אלא מכוח החלטת הממשלה. עם זאת, קובע חוק יסוד: הממשלה - במפורש - כי אין בעובדה שפתיחה במלחמה מצריכה החלטת ממשלה, כדי למנוע מהממשלה להחליט על ביצוע פעולות צבאיות הנדרשות למטרת הגנה על המדינה, כמו-גם על הביטחון הציבורי. המונח "קבינט מלחמה" וגם/או המונח "קבינט מצומצם" הינו מוסד שאינו מעוגן - מפורשות - בחוק יסוד: הממשלה. עם זאת, יכול ראש הממשלה לרכיב לו צוות של התייעצות וקבלת החלטות בלתי מחויבות, דוגמת "קבינט המלחמה" כל החלטה של וועדה מצומצמת של ראש הממשלה והשרים, שהינה החלטה אופרטיבית, דוגמת הכרזה על מלחמה, חייבת לקבל את אישור הממשלה כולה ולא ניתן להסתפק ב"קבינט מצומצם" בלבד. באופן כללי, הצבא נתון למרות הממשלה והדבר עולה, באופן מפורש, בחוק יסוד: הצבא, הקובע שהצבא נתון למרות הממשלה.

השר הממונה, מטעם הממשלה, על הצבא - לפי הוראות חוק יסוד: הצבא - הוא שר הביטחון. כדי לאפשר ביקורת ופיקוח על מעשיה, החלטותיה והתנהלותה של הממשלה, מאפשר חוק יסוד: הממשלה לכנסת - לפי דרישה של לפחות מ-40 חברי הכנסת - לקיים דיון בהשתתפות ראש הממשלה - בנושא שיוחלט עליו. דרישה כזו ניתן להגיש לכנסת, פעם אחת בחודש.

באופן כללי ניתן לומר, כי חוק יסוד: הממשלה, כמו-גם חוק יסוד: הצבא, נותנים מרחב תמרון, נרחב ביותר לממשלה, בכל הקשור להתנהלותה, בכלל והתנהלותה בתקופת מלחמה וגם/או בימי חרום, בפרט. אין הדבר אומר, כי הממשלה רשאית לעשות ככל שביכולתה. הממשלה ושר הביטחון נתונים לביקורת ופיקוח, גם בעת קיומה של מלחמה, אולם בג"ץ לא ימהר להתערב בנושא זה, בשל עיקרון כיבוד הרשויות, זו את זו ועיקרון חוסר השפיטות שגזר על עצמו, בכל הקשור לאי התערבותו בענייני התנהלות הממשלה, יחסי חוץ והביטחון, שבהם היא סוברנית להתנהל לפי שיקול דעתה. רק במקרים חריגים ביותר יאות בג"ץ להתערב בשיקולי הממשלה ואפילו "נוגעים" הם בפגמים קלי ערך או אחרים, כאשר השיקול של היות המדינה במצב חרום וגם/או במצב מלחמה, דוחק - אל הצד - שיקולים נוקדניים, בלתי חשובים, שבמצב דברים אחר ייתכן שבג"ץ היה שועה להם ומאזין באורך רוח ובאוזן קשבת לטיעונים בעניינם, זה המובא לפניו.

סוף דבר. ממשלת ישראל לפי החקיקה הקיימת, הינה סוברנית לפעול בכל הקשור לניהול פעולות לחימה וגם/או מלחמה, לפי שיקול דעתה המוחלט, כאשר רק במקרים נדירים שבנדירים התערב בג"ץ בהחלטותיה. גם בימים אלה, שמדיניות הממשלה בכל הקשור לניהול המלחמה אינה ברורה לרבים - כמו-גם נראית תמוהה לאחרים - הרי בשל עיקרון הפרדת הרשויות ואי התערבות בשאלות שאינן בתחום מומחיותו של בג"ץ, דוגמת שאלות פתיחתה או אי-פתיחתה במלחמה ושאלות ביטחוניות מובהקות, יידחה בג"ץ עתירות המבקשות לכוף הממשלה לשנות מדיניותה, מנימוקים של חוסר שפיטות, חוסר מומחיות שיפוטית ושאר עניינים שיביאו לדחייתה של עתירה שכזו לבג"ץ, על הסף.

בעת מלחמת לבנון השנייה, עתר ח"כ לשעבר, יוסי ביילין, לכוף על ממשלת ישראל להכריז על מלחמת לבנון כמלחמה מכוח החלטת הממשלה, לפי הוראת סעיף 40 לחוק יסוד: הממשלה, אולם עתירתו זו נדחתה בידי בית משפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק. בימים אלה מונחת עתירה דומה, בפני בג"ץ, של כ"ח נחמן שי ועמותה ציבורת שהצטרפה אליו לעתירה זו, כאשר טרם ניתנה החלטה בבג"ץ בעתירה ובסוגיה זו, המונחת בפניו.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  26/08/2014   |   עודכן:  26/08/2014
עו"ד חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קבלת החלטות בזמן מלחמה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלי שיפטן
26/08/14 18:25
2
משה גונדרי
26/08/14 20:33
3
מלכודת
27/08/14 15:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
"ראינו לאורך התקופה האחרונה תופעות איומות ונוראות שלא פיללנו שנראה בחברה שלנו. ציבור עורכי הדין חייב להיות בחזית המאבק בגילויים של גזענות, בורות ופשיזם" - קורא (יום ג', 26.8.14) ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, בוועידת המשפט של מחוזות לשכת עורכי הדין במלון לאונרדו באשקלון.
26/08/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
ישובי עוטף עזה וקו הגבול לאורך הרצועה, לימדונו בשבועות האחרונים שהמלה "טיפטופים" היא כבר לא צחוק. יש טיפטופים שיכולים להשקות שדות ולהצמיח יבול, ויש טיפטופים שיכולים להרוג. בגבול רצועת עזה למדו שיעור זה היטב בשבועות האחרונים, מה שלא למדו הוא להקיש מהניסיון את ההיקש הנכון, אבל זה כבר סיפור אחר ואותו סיפרנו כבר במאמר קודם.
26/08/2014  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
"זה קשה, זה מורכב, אין פתרונות פשוטים ולפעמים זה גם כואב. במאבק הזה, שיש בו עליות ומורדות, אנו מצויים כבר 120 שנה". כך אומר (יום ג', 26.8.14) שר המודיעין, יובל שטייניץ, בוועידת המשפט של מחוזות לשכת עורכי הדין המתקיימת במלון לאונרדו באשקלון.
26/08/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
רק לא מזמן חלקו לעם מחמאות על "חוסנו", וכבר מתגלים בקיעים בחוסן הזה משני כיוונים - מקרב אנשי הקיבוצים ב-'עוטף עזה' ומקרב אנשי התקשורת. אלה ואלה שואלים בקוצר רוח, למה הרקטות על ישראל עדיין מוסיפות להתעופף, ומדוע הממשלה אינה מגלה לעם את תוכנית-האב שלה, ושמא בכלל אין לה כזאת? השמאל מנצל את חולשת המתלוננים להגניב אל תוך השיח הציבורי את הסיסמה החבוטה של "האופק המדיני": בהנחה שהחמאס יפנה את מקומו ברצועה מרצון (הנחה חסרת שחר), ובהנחה שהפתח מסוגל לתפוס שם את השלטון ולקיימו (הנחה חסרת בסיס), ובהנחה שאבו-מאזן וחבורתו מתונים ו-'שוחרי שלום' יותר מאשר החמאס (הנחה מצוצה מן האצבע) - יהיה ניתן לאחד את מה שהם קוראים 'הגדה המערבית' עם הרצועה לכדי מדינה פלשתינית אחת, שעימה יהיה לישראל שלום נצח (הזיה פסיכדלית). וכאשר יפרוץ השלום המשיחי הזה, או אז - לא יעופו עוד רקטות על עוטף עזה. ולשמע ההבטחה הזוהרת הזאת - השמאלנים, כמו בני ישראל למשה במדבר, צועקים לנתניהו 'הב לנו אופק!...'
26/08/2014  |  אליקים העצני  |   מאמרים
ביום החמישים לצוק איתן, כבר מאובחנת הסבלנות הישראלית הידועה, כפוקעת. הביקורת מציפה את גורמי הממשל השונים ובמיוחד את הקודקודים. "הבטיחו לנו שהמבצע יסתיים תוך שבועיים, הבטיחו לנו שהחמאס יישבר מיד, הבטיחו לנו שצה"ל יכה אותם. ומה קרה?" התלונן פרשן צבאי ידוע: "צה"ל עדיין בהערכות מלאה וליד הרצועה, החמאס איננו פוסק לירות ואף מגביר את שיגור הרקטות והפצמ"רים, ומי שמפנה תושבים היא ישראל המרוקנת את עוטף עזה מתושביה..."
26/08/2014  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי  
20 פצועים קל מפגיעה ישירה באשקלון  /  עידן יוסף
שתי רקטות נורו לאזור הגליל העליון  /  עידן יוסף
צה"ל העלה את הכוננות הקרקעית  /  עידן יוסף
ישראל והקשר הגורדי   /  יוסי בלום הלוי
המלכודות החדשות שמכין החמאס  /  ראובן לייב
'אנחנו ואתם'   /  רביבה בן זאב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il