|   15:07:40
דלג
  ראובן ריבלין  
נשיא המדינה נשיאות המדינה
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

לזכור את החיבוק של ג'ומס והנדל

נאום נשיא המדינה בטקס פתיחת מושב החורף של הכנסת ה-19 [ג' בחשוון תשע"ה, 27.10.2014]
28/10/2014  |   ראובן ריבלין   |   נאומים   |   כנסת 19   |   תגובות
לא לוותר על שפה משותפת. הנשיא ריבלין [צילום: פלאש 90]

גם חוקה כבר לא תעזור לנו
אם מושגים כמו שוויון, הקשבה, כבוד האדם, ולחלופין, ירושלים בירת ישראל ואהבת ארץ ישראל, הפכו לנגועים פוליטית - אנה אנו באים? אם מילים כמו שלטון החוק, דמוקרטיה, תרבות של מחלוקת, ציונות, התיישבות - הפכו לעילה לכתב אישום בבוגדנות או בפאשיזם - גם חוקה, רבותיי, כבר לא תעזור לנו

אנו מתכנסים כאן היום כדי לפתוח את המושב השלישי של הכנסת ה-19. פעמים רבות נאמתי מעל בימה מכובדת זאת, ועם זאת, זוהי הפעם הראשונה שבה אני מדבר בפניכם במעמד זה, כנשיא מכהן במדינת ישראל. שנים רבות ישבתי כאן על הכסאות הללו כמי ששותף לוויכוח ולהכרעה. היום, אינני שותף להכרעה, אבל כמותכם, אני שותף לאחריות ולדאגה לגורלה ועתידה של מדינת ישראל.

חבריי, נכנסתי לתפקידי אחרי שנשלחתי על ידכם בעיצומם של ימי המערכה בדרום. לא ניתנו לי שני ימי חסד, ואף לא יום אחד. למשכן הנשיא נכנסתי לאחר מסע ארוך, קשה ומרגש, בשבילי ישראל. נדדתי מצפון הארץ לדרומה, ממערבה למזרחה, מבקר בבתי המשפחות ששכלו את בניהן בהגנה על המולדת. בשביל הזה למדתי להכיר, לדאבוני, מאוחר מידי, את סיפורם האישי של צעירים מרשימים מאין כמותם. צעירים שלא זכו, ולא יזכו, להגשים את חלומם.

ישבתי בבתים שבהם הם גדלו, הכרתי את ההורים שלהם, הרגשתי את הקרקע שעליה הם צמחו, את הערכים והעקרונות שהנחו אותם. לצד תהומות הסבל של המשפחות היקרות שאיבדו את היקר להן מכל בקיץ הזה, גיליתי אנשים ונשים יוצאי דופן שחיזקו בי את האמונה בתקוותנו לעתיד טוב יותר. מכאן אני שולח איחולי החלמה מהירה לפצועי המערכה, שעבורם, המאבק על השיקום וההחלמה הפיסיים והנפשיים, רק החל.

חברי הכנסת, אנחנו נפגשים כאן היום אחרי קיץ קשה, כואב ומדמם. בקיץ הארוך הזה ידענו להתאחד מול אויב חיצוני. אבל בקיץ הזה הקדשנו גם לא מעט זמן, לצערי, כדי לסמן אויבים מבית. "חתיכת יהודון שקרן". כך הטיחו בי מבקריי, ועוד אמרו: "יימח שמכם סוכנים ערבים", "לך תהיה נשיא בעזה", "חנפן מסריח", "נבלה סרוחה", "אפס מאופס", "בוגד, נשיא של חיזבאללה". אלה הם רק מקצת הקולות (לצערי, אלה גם לא הדוגמאות הקשות ביותר), לדברי הרפש שהוטחו בי בעקבות דברים שאמרתי, ואירועים שבהם השתתפתי. וכל העם, וכל נבחריו, רואים את הקולות אני מוכרח לומר, שהוכיתי תדהמה מהבריונות הקשה שזיהמה את הדיון.

אבל, מכובדי, לא על עצמי לספר באתי. אני לא היחיד. אני לא לבד. בוודאי כל מי שיושב כאן, לימיני ולשמאלי, כמו רבים אחרים במדינת ישראל, חרדים כחילונים, ימניים כשמאלנים, משמשים כמטרה לחיצי הרעל הארסיים הללו. למילים הרעילות האלה, שמבקשות להשתיק את הדיון, לשתק את הדובר. בעניין זה כולנו "אחד העם". כולנו שווים בפני האלימות והאלימות הזאת, לצערי, לא עוצרת ברשתות החברתיות כפי שהיא לא מכוונת רק לאנשי ציבור. היא נמצאת בתוכנו, היא נמצאת ברחובות, היא נמצאת בהפגנות, ובבתי הספר.

קשה היום שלא להרגיש שאנחנו מאבדים את היכולת לדבר אחד עם השני. אנחנו מאבדים לא רק את היכולת לדבר אחד עם השני בכבוד, אלא גם את המילים והערכים שהיו לנו לשפה משותפת. אני שואל את עצמי ואתכם, חברי הכנסת, נבחרי הציבור; כיצד הגענו למצב שבו אמירות פשוטות על חיינו כאן; שבו השמעת דעות המבטאות את הערכים שהיוו עד לא מזמן את המכנה המשותף שלנו, זוכות לתגובות כאלה?

כיצד ייתכן שביטוי של ערכי היסוד שלנו כאן כמדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית, נתפס בעיני אחדים כגבורה ובעיני אחרים כבגידה? אני שואל אתכם בכנות, איזו גבורה מצד אחד, ואיזו בגידה, מצד שני, יכולות להיות בכך? האם יש כאן בבית הזה, מישהו שחושב ששריפת מסגד היא לא פשע? האם יש כאן מישהי שחושבת שסקילת הרכבת הקלה בירושלים באבנים, שיידוי אבנים על רכבים יהודים, אינם פשע?

חבריי, חברי הכנסת, אני מסתובב זמן מה בתחושה שנשארנו בלי מילים - שאפשר לדבר אותן לכולם. הפכנו אילמים. קשה היום שלא להרגיש שאותם יסודות ומושגים ערכיים שעומדים בבסיס הברית בינינו עברו תהליך מסוכן של ניכוס פוליטי, שלא לומר, התעללות פוליטית. ערכים בסיסיים מדי הנוגעים ליסוד דמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית נפלו קורבן למחלוקות הקשות בינינו, המחנות האידיאולוגים השונים, והפכו מוקצים מחמת מיאוס.

האם כאשר אני אומר "ארץ ישראל" אני פונה לצד מסוים בבית הזה? האם כאשר אני אומר "שוויון", עכשיו החצי השני מפסיק להקשיב? אם מושגים כמו שוויון, הקשבה, כבוד האדם, ולחלופין, ירושלים בירת ישראל ואהבת ארץ ישראל, הפכו לנגועים פוליטית - אנה אנו באים? אם מילים כמו שלטון החוק, דמוקרטיה, תרבות של מחלוקת, ציונות, התיישבות - הפכו לעילה לכתב אישום בבוגדנות או בפאשיזם - גם חוקה, רבותיי, כבר לא תעזור לנו. במציאות כזאת שבה גם המובן מאליו הופך כר להשתלחות נטולת רסן, הרי שגם אתם, אנחנו, היושבים כאן, מוכרחים לשאול את עצמנו מה חלקנו בכך.

מכובדי, חברי הכנסת, אסור לנו לשתוק. השתיקה שלנו מסוכנת. הבית הזה ידע ויודע ויכוחים קשים, לפעמים, אפילו צעקות. זוהי דרכם של דיונים רגישים בארץ חמת מזג כשלנו. זוהי דרכה של הפוליטיקה. אבל אני חושב שלאחרונה, דווקא השתיקה סביב הנקודות הרגישות, הלא נוחות, הלא פופולריות כלפי ציבור בוחריך; שדווקא השתיקה נוכח השחיקה הקשה בערכים שמשותפים לכולנו מהדהדת יותר מכל.

מכובדי, אני זוכר, כמו היום, את הישיבה הגורלית בה הכריעה הכנסת על פינוי גוש-קטיף. הכרעה שהייתה כחתך בבשר החי. אני זוכר איך חיים אורון, ג'ומס, שתמך והאמין במהלך בכל מאודו, נפל על צווארו של צבי הנדל מסיעת האיחוד הלאומי תושב גוש-קטיף, ובכה עמו. המחזה הזה של שניהם, שמתאבלים ובוכים יחד, היה רגע מכונן בתולדות הכנסת והציונות. החיבוק האמיתי, הבלתי מזויף והבלתי משווק, שאולי אפילו לא צולם בין שניים מבין מי שהיו חבריה של הכנסת הזאת; שניים מהאידיאליסטים שבחבורה שמייצגים עמדות קוטביות כל כך בתפיסה הציונית; שניים שלכאורה רחוקים כל כך ועם זאת אחים. ייחלתי בעבר ואני עדיין מייחל שהחיבוק הזה יטביע את חותמו כאן בכנסת לשנים ארוכות.

החיבוק הדומע והגדול הזה שקרה כאן הרבה לפני "תעשיית החיבוקים", ו"הספינים של האחדות", ולפני "הרגישות והנחישות". היה זה חיבוק בין שני ציונים אמיתיים מאמינים שלא התיימר להקהות כהוא זה את המחלוקת הבוערת ביניהם. אחת מיני המחלוקות הרבות הממשיכות לבעבע בחברה הישראלית עד היום. החיבוק הזה לא התיימר להקל את רוע גזר דין ההינתקות כפי שהם ממש לא התכוונו שהחיבוק הפרטי והכואב שלהם, יהפוך בעיניי למיתוס, למה שמסמל את כל מה שאני מנסה לומר כאן היום. החיבוק הזה היה ונשאר עבורי ההוכחה לכך שהחברה הישראלית על כל שבטיה (חרדים, דתיים לאומיים, חילונים, ערבים, עולים וותיקים, מהפריפריה ומהמרכז), יכולה לנהל ויכוחים קשים ומרים ועדיין, לא לוותר. לא לוותר על שפה משותפת, לא לוותר על מכנה ערכי משותף.

מכובדי, יושבים כאן יחד נציגי השבטים השונים המרכיבים את החברה הישראלית. הגעתם לכאן לאחר שאזרחי ישראל הביאו כל אחד, את חלומו הוא לקלפי. חלומות רבים ולא פעם סותרים. גם אני יודע חווית מיעוט פוליטי מהי. גדלתי והתחנכתי בתנועה אשר עמלה שנות דור לשכנע את העם בצדקת דרכה ולא נפלה רוחה גם כשתורתה נדחתה פעם אחר פעם. מי שמאמין בצדקת דרכו אינו נרתע מכישלונות ואינו חושש להיות מיעוט. הוא ממשיך להאמין, להיאבק ולנסות לשכנע. אך לעולם - יכוף את ראשו בפני פסק דינה של הדמוקרטיה. עלינו לזכור שכאשר חברה רווית מחלוקות כמו החברה הישראלית לא מצליחה למצוא חוט של שיח מכבד ובסיס של ערכים משותפים ומוסכמים - היא עשויה להידרדר אל פי תהום.

חבריי, עם התכנס המושב השלישי של הכנסת הזאת, אני מבקש מכם, חברי הכנסת, לזכור את החיבוק ההוא, של ג'ומס והנדל. דווקא בתוך מערכת חברתית כמו שלנו שבה מרקם היחסים בין הקבוצות עדין כל כך, עלינו להפנים את הסכנה שבשיח חסר אחריות את הסכנה שבשיח קשה ואטום. איננו יכולים להרשות לעצמנו התכנסות והתבדלות של כל מחנה בתוכנו. אנחנו מוכרחים למצוא את הדרך, את השפה ואת המילים שבאמצעותן נוכל להתמודד עם המתחים הקשים בינינו. אני מבקש מכם למצוא עבורנו, עבור כולנו, מחדש את המילים. היו ברוכים.

תאריך:  28/10/2014   |   עודכן:  28/10/2014
ראובן ריבלין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אברהים צרצור   אברהם מיכאלי   אברהם (אבי) וורצמן   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי מקלב / Uri Maklev   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   איילת שקד / Ayelet Shaked   אילן גילאון / Ilan Gilon   איתן כבל / Eitan Cabel   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליהו ישי   אמנון כהן   אראל מרגלית / Erel Margalit   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   באסל גטאס / Basel  Ghattas   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka   דב חנין / Dov Hanin   דב ליפמן   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   החצי השני / Only U   החצי השני / Onlyu   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זבולון כלפה   חיים אורון   חיים כץ / Haim Katz   חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar   חמד עמאר / Hamad Amar   חנא סוייד   חנין זועבי / Haneen  Zoabi   טלב אבו-עראר   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יעל גרמן / Yael  German   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב מרגי / yaakov Margi   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יפעת קריב   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק הרצוג   יצחק וקנין   יצחק כהן / Yitzhak  Cohen   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל חסון   ישראל כץ / Israel  Katz   כבוד האדם וחירותו   כרמל שאמה-הכהן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מוחמד ברכה   מיכל בירן / Michal Biran   מיכל רוזין / Michal Rozin   מיקי לוי / Mickey  Levy   מיקי רוזנטל   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירי  רגב / Miri Regev   מסעוד גנאים   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev   משה גפני / Moshe Gafni   משה מזרחי   משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon    משה זלמן פייגלין   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   נסים זאב   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סילבן שלום / Silvan  Shalom   סתיו שפיר / Stav Shafir   עדי קול   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עליזה לביא / Aliza Lavi   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   עמרם מצנע   עפו אגבאריה   עפר שלח / Ofer  Shelah   פניה (פאינה) קירשנבאום   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   צבי הנדל   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רונן הופמן   רות קלדרון   רינה פרנקל   שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli    שי  פירון / Shai  Piron   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שמעון  אוחיון   שמעון סולומון   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לזכור את החיבוק של ג'ומס והנדל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 19
הצעת חוק חופש המידע של ח"כ מיקי רוזנטל תחול רק על האוניברסיטאות והמכללות הציבוריות המתוקצבות. כך אושר אתמול (יום ב', 27.10.14) בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית.
28/10/2014  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
כנס החורף של הכנסת נפתח בנאומים המזכירים תקופת בחירות. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי זכותה של ישראל לבנות בירושלים. לדבריו, הטרור שפגע בצעירה נוספת מוכיח שהטרור מקורו לא עקב בנייה בחלק זה או אחר של ירושלים, אלא בשל רצון אויבינו שלא נהיה כאן כלל.
27/10/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכספים של הכנסת אישרה (יום ב', 27.1014) להחליף את הפטור ממע"מ על פרויקטים של פינוי-בינוי ותמ"א 38, בקביעת שיעור מע"מ של 0%. הקלה דומה אושרה גם לפרויקטים משולבים של שתי השיטות. השינוי, הקוסמטי לכאורה, יגדיל במידה ניכרת את רווחי היזמים בכל שלשת המסלולים.
27/10/2014  |  אלעזר לוין  |   חדשות
הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ’ דיויד גילה, הופיע (יום ב’, 27.10.14)) בפני ועדת הכספים של הכנסת וסקר את מקורות בעיית יוקר המחיה בישראל.
27/10/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ועדת הכלכלה של הכנסת תפתח בשבוע הבא את כנס החורף ותמשיך לעסוק בנושאים הבוערים שעל סדר היום הכלכלי-חברתי. הוועדה תמשיך בדיונים להפחתת מחירי הגז הטבעי, על-מנת להשפיע בכך על היכולת להוזיל גם את מחירי המזון וגם את עלויות התעשיה ולהפוך אותה לרווחית ותחרותית יותר.
23/10/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הם יוצאים אט אט מהמאורות האפלות באקדמיה בהן הושמו ומשתפים בתחושות המחנק האקדמי, הפחד מלהתבטא נגד הזרם, החרדה מאימת הפיטורים
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il