|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מלחמת מצרים בחצי האי סיני

לא רק המלחמה שלה

מצרים נמצאת כיום בעיצומה של "מלחמה בעצימות נמוכה". מלחמתה של מצרים, המתנהלת נגד גורמי הג'יהאד הסלפי בעיקר בחצי האי סיני, חילחלה גם לרחובות עריה המרכזיות של המדינה. מלחמה זו היא, אם כן, חלק ממערכה רחבת היקף. למערכה שמנהלת מצרים בסיני יש משמעות רבה גם עבור ישראל
03/02/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
נשיא מצרים, עבד אל פתאח אל-סיסי. יעמוד מול מתקפות הטרור? [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  משבר הגרעין והממשל האמריקני
  איסלאם וטרור: ויכוח עקר
  עימות צפוי בין ישראל ל'ציר'?
  סיבה לדאגה, לא לפאניקה
  המקרה של סרי-לנקה

מצרים נמצאת כיום בעיצומה של מלחמה, השייכת לקטגוריה של "מלחמה בעצימות נמוכה". מלחמה זו מייצגת דפוס רווח של המערכות הצבאיות בראשית המאה ה-21: מערכות תת-קונבנציונאליות, בין צבאות ושרותי הביטחון של מדינות נגד צבאות טרורילה - ארגונים היררכיים חמושים, המשלבים טקטיקות של טרור וגרילה, הפועלים בקרב אוכלוסיות אזרחיות. אוכלוסיות אלה, אשר לעיתים נותנות להם מחסה וסיוע - אם בכפייה או מתוך הזדהות - הן אלה שתמיד סובלות את תוצאותיה המרות של המלחמה.

מלחמתה של מצרים, המתנהלת נגד גורמי הג'יהאד הסלפי בעיקר בחצי-האי סיני, חילחלה גם לרחובות עריה המרכזיות של המדינה. המלחמה בסיני, היא, אם כן, רק חלק ממערכה רחבת היקף. מערכה זו מתנהלת בשנים האחרונות גם בתחומן של מדינות נוספות במזרח התיכון. משטרים במדינות אלה נאבקים למנוע את התפשטותו של הג'יהאד הסלפי הלוחמני, אשר שואף להשליט בהן משטר איסלאמי-הלכתי, על-פי המודל של משטר הטליבאן ששלט באפגניסטן בין השנים 2001-1996.

ההתקפה שבוצעה ב-29 בינואר 2015 באזור אל-עריש ושייח זוויד בצפון סיני על-ידי חוליות חמושות, אשר מנו כשישים תוקפים, התמקדה ביעדי משטרה וצבא. אולם, גם יעדים אזרחיים נפגעו, תוך גרימת מותם של שלושים ושניים בני אדם. ההתקפה כללה ירי מרגמות, ולפחות שלושה פיגועי התאבדות. במקביל בוצעו פיגועים גם בפורט סעיד ובאלכסנדריה.

את המתקפה ביצע ארגון אנצאר בית אל-מקדס, אשר מאז נשבע אמונים בנובמבר 2014 למנהיג 'המדינה האיסלאמית' (דאעש) אבו באכר אל בגדדי, והכפיף עצמו לארגון זה, מכנה את עצמו בשם "וילאיאת סיני". הארגון החל לפעול בסיני בשלהי 2011 בעקבות ההתקוממות שפרצה במצרים נגד משטרו של חוסני מובארק. חברים בארגון, תושבי רצועת עזה מוותיקי תנועת חמאס, וכן בדווים מקומיים, שאימצו את התפישה הג'יהאדיסטית סלפית וחברו לפעילים ותיקים מקרב ארגוני הטרור המצריים, שתמכו באל-קאעידה או השתלבו בשורותיו. פעילים אלה נמלטו מהכלא המצרי או שוחררו ממנו לאחר הפלת משטר מובארק. כן חברו לארגון זה לוחמים זרים, אשר הסתננו למצרים מגזרות לחימה שונות בהן מעורבים ארגוני ג'יהאד - ביניהן לוב, תימן, מאלי - חלקם הצטרפו לאנצאר בית אל-מקדס בהוראת דאעש.

ההתקפה בצפון סיני הייתה עוד חוליה בשרשרת של התקפות טרור רצחניות ורבות נפגעים שביצע ארגון אנצאר בית אל-מקדס בשנים האחרונות, זאת לצד התקפות, המתבצעות מדי יום נגד כוחות צבא ומשטרה המוצבים בסיני. בין הפיגועים הבולטים: המתקפה שגרמה למותם של 16 חיילים ברפיח בזמן צום הרמדאן (אוגוסט 2012), הריגתם של 21 חיילים סמוך לגבול עם לוב (יולי 2014), הוצאתם להורג בדם קר של 25 חיילים (אוגוסט 2013), וההתקפה שגרמה למותם של 31 חיילים (אוקטובר 2014).

במצרים ניכרת רגישות רבה לפגיעה בצבא, הנחשב סמל לכבוד הלאומי. לפיכך, סדרת המתקפות חייבה את מצרים לצאת למלחמת חורמה נגד התוקפים בסיני. עם זאת, סביר להניח שכל מדינה הייתה נוקטת תגובה קשה לפגיעה שיטתית ובסדר גודל כזה, שגורמות המתקפות המבוצעות על-ידי פעילי הג'יהאד בסיני.

יעד נוסף לפעילות הנגד של כוחות הביטחון המצריים הוא ארגון חמאס, השולט ברצועת עזה. קהיר רואה בחמאס גורם מרכזי, המעורב בהקמתו של ארגון אנצאר בית אל-מקדס וכזה האחראי לאזור המהווה מפקדה עורפית החיונית להמשך פעילותו. על כן הכריזה מצרים על הזרוע הצבאית של חמאס - עז א-דין אל-קסאם - כארגון טרור. הקשר בין חמאס ועזה לטרור בסיני הוא הסיבה לכך, שמצרים הקימה רצועת ביטחון שרוחבה כקילומטר בגבולה עם הרצועה. כן פועלת מצרים להריסת תשתית המנהרות הנרחבת שבנה חמאס ושדרכה הוברחו אמצעי לחימה ופעילי טרור מרצועת עזה לסיני ובחזרה לשטח הרצועה, כדי למצוא בה מחסה.

מקור דאגה עבור מצרים מהווה גם פרישת חסותו של ארגון 'המדינה האיסלאמית' על אנצאר בית אל-מקדס. תמיכת 'המדינה האיסלאמית' באנצאר בית אל-מקדס במימון, באספקת אמצעי לחימה ובכוח אדם, מעניקה למערכה שמנהלת מצרים בסיני חשיבות רבה, החורגת משמירה על יציבות המשטר והגנה על ביטחונה הלאומי של מצרים. הצלחת משטרו של א-סיסי לתת מענה אפקטיבי למתקפת הטרור של אנצאר בית אל-מקדס ושותפיו תשפיע ותקרין גם על יכולתן של מדינות אחרות באזור - לוב, תימן, ירדן - להתמודד עם גורמי הג'יהאד הסלפי. הצלחה זו גם תסייג את הרושם המאיים, הבלתי ניתן לעצירה, שיוצרת תנופת הכיבושים של 'המדינה האיסלאמית' בעירק ובסוריה.

הקשר בין גורמי הג'יהאד, ששמו להם את מצרים כמטרה, לבין ה'מדינה האיסלאמית', אינו מוגבל לתחומי סיני. תומכי 'המדינה האיסלאמית', אשר השתלטו על העיר דארנה ועל ערים נוספות בלוב, היו מעורבים גם בפיגועי טרור, שבוצעו במצרים באזור הגבול עם לוב. זאת ועוד, דוברי 'המדינה האסלמית' דחקו בארגון אנצאר בית אל-מקדס להפיל את משטרו של א-סיסי. אלה עדויות מוחשיות לכוונותיהם להפוך את הגבול הלובי-מצרי לזירת לחימה פעילה ואת לוב לעורף תשתיתי ולוגיסטי לפעילותם.

מקור נוסף לדאגה המצרית, הוא ההתחממות בגזרת ירדן. בירדן גובר אי-השקט הפנימי על-רקע המשא-ומתן המתנהל בין ירדן לבין 'המדינה האיסלאמית' לגבי שחרורו של הטייס הירדני שנפל בשבי לאחר שמטוסו הופל בסוריה. התסיסה ניכרת בעיקר מצד גורמים איסלאמיים ובהם תומכי 'המדינה האיסלאמית', המוחים נגד השתתפותה של ירדן בקואליציה הבינלאומית, שמובילה ארצות הברית נגד 'המדינה האיסלאמית'. הוצאתו להורג של עיתונאי יפני, שנפל בשבי הארגון, נוסף לסירובם של שובי הטייס הירדני לספק אות חיים ממנו, אינם מבשרים טובות. עם זאת, ניתן לשער, כי גם הסלמה במחאה בקרב חוגים איסלאמיים בירדן לא תשנה את גישתה של הממלכה אשר לצורך במאבק נחוש ב'מדינה האיסלאמית', וכי היא לא תיסוג משותפותה הפעילה בקואליציה המנהלת את המלחמה נגדו.

אתגר מורכב לישראל

למערכה שמנהלת מצרים בסיני יש משמעות רבה גם עבור ישראל. ארגון אנצאר בית אל-מקדס ביצע בעבר מתקפות נגד ישראל: בין היתר - התקפה בכביש 12 המוביל לאילת; ירי רקטות לעבר אילת לפני ובמהלך מבצע "צוק איתן"; שיגור מתאבד אל מעבר כרם שלום, שחוסל על-ידי המצרים בטרם ביצע את זממו. אירועים אלה, לצד קשריו ההדוקים עם ארגונים הפעילים ברצועת עזה - בראש ובראשונה חמאס, ולצדו 'מג'לס שוראת' 'המוג'אהדין בפאתי ירושלים', 'צבא האיסלאם', ועדות ההתנגדות, ועוד - מחזקים את שותפות האינטרסים בין ישראל לבין מצרים בנושא זה. עניין משותף זה של שתי המדינות זוכה ליתר תוקף על-רקע הצהרותיו המפורשות של אנצאר בית אל-מקדס להמשיך ולפעול ישירות נגד ישראל.

הסלמה במאבקו של אנצאר בית אל-מקדס נגד ישראל עלולה להוות אתגר מורכב לחיילי צה"ל ואזרחי ישראל. לארגון יכולת צבאית גבוהה, מוכחת: התקפותיו מתבצעות על-ידי חוליות רבות משתתפים, המונות לעיתים בין עשרה לכמה עשרות תוקפים חמושים היטב ומצוידים ברקטות, מרגמות, מטולי רקטות וטילים. כן עשה הארגון שימוש בטקטיקת המתאבדים.

ההערכה, כי אנצאר בית אל-מקדס ישוב לפעול נגד ישראל, נשענת על ניסיון העבר הקרוב, פעילותו הנוכחית של הארגון בחצי-האי סיני וקשריו ההדוקים עם ארגוני הטרור הפעילים ברצועת עזה. ייתכן אף שיעשה זאת בהנחיית 'המדינה האיסלאמית', הרואה בישראל שותפה ומסייעת לקואליציה הבינלאומית, הנאבקת נגדו בסוריה ובעירק. כך על-פי דבריו של בגדדי, בנאום שנשא בינואר 2015.

לכן, כל סיוע מודיעיני, מבצעי ומדיני, שיכולה ישראל להגיש למשטרו של א-סיסי, ובכלל זאת תמיכה בשיפור קשריו עם ארצות הברית כמו גם נכונות לשקול בחיוב בקשות מצד מצרים להרחיב את נוכחותה הצבאית בסיני, ישרתו את האינטרסים הביטחוניים של ישראל, את מערכת היחסים הכוללת בין ישראל למצרים, ואת המערכה הבינלאומית המתחייבת לבלימת התפשטותו של ארגון 'המדינה האיסלאמית' ושותפיו.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 661 (3.2.15)
תודה לאב ברא"ס, מתמחה בתוכנית המחקר לטרור ומלחמה בעצימות נמוכה במכון למחקרי ביטחון לאומי, על סיועו באיסוף המידע למאמר זה.
הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי וראש התוכנית טרור ומלחמה בעצימות נמוכה.
תאריך:  03/02/2015   |   עודכן:  03/02/2015
יורם שוייצר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא רק המלחמה שלה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
3/02/15 11:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  דאעש
"שאלות נוקבות ומביכות" מכנה הסופר הסעודי אחמדי עדנן ("אלערב" - לונדון 17.1.2015) את התהיות שמעלה הטרור הרצחני של הארגונים האיסלאמיים הג'יהאדיסטיים כמו דאעש ואל-קאעידה:
01/02/2015  |  מנשה שאול  |   מאמרים
גורלם של שני בני הערובה שנשבו בידי דאעש - עיתונאי יפני וטייס חיל-האוויר הירדני - נותר לא ידוע (יום ו', 30.1.15), יום לאחר שהמועד האחרון לחילופי שבויים חלף.
30/01/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
המסקנה העגומה שבכותרת מתבקשת לא רק מאירועים המתחוללים בשבועות האחרונים, אלא גם ממגמות הנמשכות שנים רבות. במצב הזה, ישראל יכולה לסמוך רק על עצמה - ולקוות שיום אחד העולם יתעורר
30/01/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
רשת אלג'זירה דיווחה על 42 הרוגים במתקפת הטרור המשולבת בצפון סיני. יותר מ-70 בני אדם נפצעו. כלי התקשורת המצריים מדווחים על מספר נמוך יותר - 27 הרוגים.
30/01/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
ארגון המדינה האיסלאמית פרסם ברשתות החברתיות הודעה שממנה עולה כי, ככל הנראה, אחד מן החטופים היפניים שהוחזקו בידי הארגון נרצח.
24/01/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   דאעש  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
משבר הגרעין והממשל האמריקני  /  זכי שלום
איסלאם וטרור: ויכוח עקר  /  מרק הלר
עימות צפוי בין ישראל ל'ציר'?  /  עומר עינב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il