|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

תרומה תשע"ה

ושכנתי בתוכם

דומני כי מכל המילים שנאמרו ונכתבו על אורי אורבך המנוח, עלתה דמות של יהודי שתוכו כברו, זהב טהור. מן הסתם היו שם עצי שטים, אבל ציפוי הזהב היה מושלם מִבַּיִת וּמִחוּץ. וככל שיכולתי להתרשם, כזה היה גם יחסה של התקשורת אליו ואל הסתלקותו בגיל צעיר יחסית
20/02/2015  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

במסגרת המעקב של הכותב אחר החדשות בניסיון למצוא את האקטואליה בפרשת השבוע, מתקיים כמובן סינון של אירועים חדשותיים במגמה להתרכז במה שנראה לי עיקר ולהתעלם מהטפל. אלא שלפעמים, לעתים קרובות מדי למען האמת, דווקא הטפל תופס נפח תקשורתי מרשים בעוד העיקר נדחק לשוליים. לפעמים אפילו צריכים להתאמץ כדי למצוא אותו, את העיקר. כך גם היה השבוע; מבין שלושה אירועים שתפסו נפח חדשותי משמעותי יחסית, שניים נראו לי משמעותיים מאוד בעוד השלישי נראה כלא יותר מבלון נפוח. שני האירועים המשמעותיים הם מותם של אורי אורבך ממחלה קשה ושל אדל ביטון שנרצחה מאבנים שיידו מי שכל עניינם בחיים הוא מוות. בעיקר של זולתם. האירוע החדשותי השלישי, שבעיני היה לא יותר מבלון נפוח, היה הדוח המיוחד שפרסם מבקר המדינה בנוגע להתנהלות ה"בלתי תקינה" בבית ראש הממשלה.

אסתירא בלגינא

הדברים החשובים שיש לומר על הדוח הזה כבר נאמרו על-ידי עיתונאים שמתעקשים לדבוק באמת. אומנם לצערנו הם אינם רבים אבל הם קיימים וראוי להקשיב להם. על הרעש התקשורתי שחולל הדוח הזה ראוי לצטט את קביעת חז"ל (בבא מציעא פה/ב): אמר עולא: "היינו דאמרי אינשי אסתירא בלגינא קיש קיש קַרְיָא". רש"י: מטבע אחד בכלי, קיש קיש קריא - מתקשקש ומשמיע קול. והרעש יכול להיות מחריש אוזניים. עד כדי ניטרול כל ניסיון להתמקד באמת, בָּעיקר. שני האירועים האחרים תפסו גם הם נפח תקשורתי נכבד, אם כי פחות רעשני. הייתי אומר "מטבע הדברים" אבל זו אמירה נוראה ביחס לרצח בכלל וביחס לרצח של תינוקת בפרט. ובאמת זה נורא ואיום שהתרגלנו לכך שעניינם של ערבים רבים הוא לרצוח יהודים, שכבר לא באמת מתרגשים מזה. והראיה, התקשורת אינה טורחת לדווח על מקרים רבים, יומיומיים של ניסיונות רצח.

אין עוד מלבדו

בפרשת השבוע תְּרוּמָה אנחנו מתחילים לקבל הנחיות כיצד לשמר בחיי היומיום שלנו את המסר שקיבלנו במעמד הר סיני. שם, בפרשת יתרו, כל אחד ואחד מעם ישראל ראה במו עיניו כִּי ה' הוּא הָאֱלֹקִים: אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ (דברים ד). אלא שהנוכחים לא יכלו לעמוד בעוצמת הגילוי, ובחרדתם הרבה פנו אל מנהיגם (שמות כ): [טו] וַיֹּאמְרוּ, אֶל-מֹשֶׁה, דַּבֵּר-אַתָּה עִמָּנוּ, וְנִשְׁמָעָה; וְאַל-יְדַבֵּר עִמָּנוּ אֱלֹקִים, פֶּן-נָמוּת. משה אומנם הרגיע את העם: [טז] וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-הָעָם, אַל-תִּירָאוּ, כִּי לְבַעֲבוּר נַסּוֹת אֶתְכֶם, בָּא הָאֱלֹקִים; וּבַעֲבוּר, תִּהְיֶה יִרְאָתוֹ עַל-פְּנֵיכֶם--לְבִלְתִּי תֶחֱטָאוּ. ההתגלות הגדולה נועדה לְבַעֲבוּר נַסּוֹת אֶתְכֶם, כלומר לרומם אתכם למדרגה רוחנית נעלה, מכל מקום ברור שאותו מופע נאדר היה חד-פעמי וכעת צריכים לבנות מערך של תרגול תקופתי כדי להשיג את התכלית שהיא וּבַעֲבוּר, תִּהְיֶה יִרְאָתוֹ עַל-פְּנֵיכֶם--לְבִלְתִּי תֶחֱטָאוּ.

לחסות תחת הכותרת

זה התחיל בפרשת משפטים, עם כל המצוות שתכליתן לכאורה היא תקנת החברה, אבל אין להן קיום אמיתי בלעדי הכותרת אָנֹכִי ה' אֱלֹקֶיךָ, כמו שהראינו ברשימה קודמת. והרי במו עינינו אנחנו רואים שקיימת נטייה לוותר על הכותרת ולהתרכז בעיקר כביכול; כלומר מתאמצים לשקוד על תקנת החברה אבל תוך ויתור, שאצלנו הוא מודע ואפילו דווקאי, על הכותרת. ואנחנו גם רואים את התוצאות של נתיב זה בחוליים הרבים שבהם נגועה החברה. כי אי-אפשר להגיע באמת לקיום ותקנת החברה, עניינו של הלוח השמאלי בשני לוחות הברית, במנותק מהכפיפות לבורא עולם ומנהיגו, עניינו של הלוח הימני. אז כדי לתרגל את המודעות כִּי ה' הוּא הָאֱלֹקִים: אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ משה רבינו מקבל בפרשת השבוע את ההוראה (שמות כה): [ב] דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ-לִי תְּרוּמָה: מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי.

ושכנתי בתוכם

ולאיזו מטרה מיועדת התרומה שגובים מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ - [ח] וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם. הזכרנו בעבר את הדיוק של רבותינו ז"ל: "בתוכו" לא נאמר, אלא בְּתוֹכָם; כי התכלית היא שהקדושה תשכון בתוך הלב של כל יהודי. שמהעלייה התקופתית למקדש הוא ישאב השראת קדוּשה שתלווה אותו בחיי היומיום שלו, עד העלייה הבאה. התוצאה המצופה היא שיהודי יחיה במודעות מתמדת כִּי ה' הוּא הָאֱלֹקִים, בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל-הָאָרֶץ מִתָּחַת: אֵין עוֹד. כמו שמורה לנו משה רבינו בפרשת ואתחנן. כל יהודי אמור לעסוק בתרגול הרוחני הזה. עם זאת, מראש התורה מתייחסת לעובדה שיש שונוּת בין מידת היכולת ואולי גם מידת הרצון של יהודים שונים, באומרה: מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ. מידת ההשקעה בתרגול משתנה מאדם לאדם. אבל אין מי שפטור מהשקעה בתרגול הזה.

תוכו כברו

בפרשת השבוע מפורטים הדברים שנדרשו כתרומה לעבודת המשכן: [ג] וְזֹאת, הַתְּרוּמָה, אֲשֶׁר תִּקְחוּ, מֵאִתָּם: זָהָב וָכֶסֶף, וּנְחֹשֶׁת. [ד] וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי, וְשֵׁשׁ וְעִזִּים. [ה] וְעֹרֹת אֵילִם מְאָדָּמִים וְעֹרֹת תְּחָשִׁים, וַעֲצֵי שִׁטִּים. [ו] שֶׁמֶן, לַמָּאֹר; בְּשָׂמִים לְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה, וְלִקְטֹרֶת הַסַּמִּים. [ז] אַבְנֵי-שֹׁהַם, וְאַבְנֵי מִלֻּאִים, לָאֵפֹד, וְלַחֹשֶׁן. מהדברים שנתרמו עשו את המשכן ואת כל כליו, שכאמור, נועדו לתרגול המודעות כִּי ה' הוּא הָאֱלֹקִים, בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל-הָאָרֶץ מִתָּחַת: אֵין עוֹד. למעשה, התורה עצמה, עם כל המצוות הכלולות בה, מאפשרת לנו את התרגול הזה, אלא שבמקדש הייתה המחשה; בתחומו יכלו ממש לראות שאכן ה' הוּא הָאֱלֹקִים אֵין עוֹד. ובנוסף לחוויה הרוחנית הממשית שחוו באי המקדש, גם הכלים השונים, המבנה שלהם ומיקומם המדויק, העבירו את המסר המכוון. ויש להניח שהחוויה הרוחנית נוצרה מהמכלול השלם.

להתחבר לקדושה

לאחר פירוט התרומות והאמירה הכללית שצריכים לבנות משכן, התורה מתחילה בהוראות לעשיית הכלים שנדרשו לעבודה בבית המקדש. והכלי הראשון הוא הארון: [י] וְעָשׂוּ אֲרוֹן, עֲצֵי שִׁטִּים: אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ, וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ, וְאַמָּה וָחֵצִי, קֹמָתוֹ. כאן מן הראוי להזכיר כהקדמה קצרה, שמעולם לא פסקה עבודת המקדש של יהודי. היא נמשכת גם היום, אם כי רק בממד הרוחני שלה. היום כמו אז יהודי נדרש לפעול בנפשו, בכוח עצמו כביכול, את ה-וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. להגיע בכוח עבודתו עם עצמו למודעות כִּי ה' הוּא הָאֱלֹקִים, בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל-הָאָרֶץ מִתָּחַת: אֵין עוֹד. במקדש זה התבטא בכך שמיד בכניסה הוא פגש את המזבח שהזכיר לו כי האמצעי המיידי להתחבר לקב"ה היא התפילה. אחר כך ראה את השולחן שהזכיר לו כי כל מעשיו צריכים להיות "לשם שמים" כדברי המשנה בפרקי אבות.

להישאר מחובר

והרי גם כיום אנחנו מתחילים את היום בתפילה ובתפילה גם סוגרים את היום. וכך גם לאורך היום כולו, אנחנו אמורים לעשות את הכל לשם שמיים ועד כדי לזהות את נוכחות ה' בכל מה שרואים ושומעים, שפירושו קיום ההוראה (משלי ג): "בכל דרכיך דָּעֵהו". אז במשכן ובכליו מוצאים הוראות ליהודי, אבל את היהודי עצמו מייצג הארון; שכנ"ל, הוא הכלי הראשון שהצטוו לעשות. גוף הארון נעשה מעֲצֵי שִׁטִּים, כי זה מה שמאפיין את האדם, הנטייה לעשות שטויות. והשטות הכי גדולה היא כשחושב שהוא מושלם. לכן הארון עשוי ממידות שבורות: אַמָּתַיִם וָחֵצִי, וְאַמָּה וָחֵצִי, וְאַמָּה וָחֵצִי. להורות כי זו צריכה להיות הערכת האדם את עצמו, רחוק משלמות. וגם אין להשלים עם השטויות האחרות, אסור לומר "כזה אני וזהו" צריכים לחפות על השטויות בעשיה רצינית, הכי רצינית: לכן צריכים לצפות אותו זהב טהור.

מבית ומחוץ

[יא] וְצִפִּיתָ אֹתוֹ זָהָב טָהוֹר, מִבַּיִת וּמִחוּץ תְּצַפֶּנּוּ; וְעָשִׂיתָ עָלָיו זֵר זָהָב, סָבִיב. לא די בציפוי מצד אחד, צריך להיות מצופה מִבַּיִת וּמִחוּץ. מכאן למדים חז"ל (יומא עב/ב): אמר רבא כל תלמיד חכם שאין תוכו כברו אינו תלמיד חכם. "תוכו" זה הפנימיות ו"ברו" זה החיצוניות. כי יכול להיות שבחיצוניות הוא מושלם, זהב טהור, אבל בפנימיות הוא עדיין נוטה לשטויות. ויכול להיות גם להפך, שמבפנים הוא מושלם, הוא יודע כל מה שצריך לדעת, אבל בחיצוניות, בהנהגה היומיומית עדיין השטותניקיות שולטת. בשני המקרים זה לא מספיק טוב. שלא לדבר על מי שתוכו כברו בשטותניקיות, שזו המדרגה הנמוכה ביותר. וכעת, אם ננסה להשליך את מה שלמדנו מפרשת השבוע על האירועים שכיכבו בתקשורת, נוכל להגיע למסקנות מעניינות אם כי לא בטוח שיהיו גם מעודדות.

ציפוי זהב

דומני כי מכל המלים שנאמרו ונכתבו על אורי אורבך המנוח, עלתה דמות של יהודי שתוכו כברו, זהב טהור. מן הסתם היו שם עצי שטים, אבל ציפוי הזהב היה מושלם מִבַּיִת וּמִחוּץ. וככל שיכולתי להתרשם, כזה היה גם יחסה של התקשורת אליו ואל הסתלקותו בגיל צעיר יחסית. בסיפור של אדל המנוחה, למרות כל ביטויי הכאב והצער, לעניות דעתנו התקשורת המשיכה למעול בתפקידה בכך שלא הדגישה את עובדת הירצחה. כמו שהיא נוהגת להתעלם כבר שנים מהעובדה שחיי יהודים מופקרים למעשה. בביקורת על ראש הממשלה לעומת זאת, לא מצאתי אפילו פירור אחד של זהב, גרם אחד של הגינות, בתקשורת המובילה. רק שטויות. אין בדעתי להאריך בביקורת התקשורת, אבל אובדן כל חוש מידה בסיקור הביקורת, כמו גם בביקורת עצמה, היה בולט מדי. מזל שנכנסנו כעת לחודש אדר שבו גובר מזלם של ישראל ולכן בו אנחנו צפויים להתגבר על כל אויבינו.

תאריך:  20/02/2015   |   עודכן:  20/02/2015
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ושכנתי בתוכם
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
וינטר הניה
20/02/15 18:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מה רצית, שהתקשורת לא תדווח? שואלים לא אחת. זאת היתממות, משום שיש דיווח ויש שטיפת מוח. לא היה אפשר להימלט מפרטי הדוח שצוטטו ברצינות תהומית בכל מקום. הפכנו בקיאים באורחה ורבעה של משפחת נתניהו. התחושה בקרב רבים הייתה מחנק. עשרות תותחים מכוונים לא אל אוזנינו אלא אל מוחנו, מאיימים להכרית באבו כל בדל מחשבה עצמאית. המשימה: עליכם לקבל ללא תנאי את האקסיומה "נתניהו מושחת". בלטה לעין העובדה שרבים ממבקרי נתניהו מושחתים בעצמם. שחיתות אינה רק קבלת שוחד אלא גם שימוש אלים במיקרופון ציבורי לטובת עמדה פוליטית חד-צדדית.
20/02/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
א. "ועורות תחשים ועצי שיטים" (שמות כ"ה, ה'). התחש היא חיה מיוחדת שנוצרה לפני שבנו את המשכן, והייתה לה קרן אחת במצח, והעור של החיה הזאת היה עור מיוחד ביותר שאין כיופיו בכל העולם כולו, היו בה שישה צבעים מיוחדים ונדירים, ואת העורות שלה שמו במשכן. חשבנו להקשות - מדוע התחש נברא לפני בניית המשכן ולא בששת ימי בראשית? אלא אפשר לפרש ולומר על-פי המדרש: אחרי שהקב"ה ברא את כל הבריאה, הוא אסף את כולם ורצה ליצור את האדם שיהיה בחיר הבריאה, ושכל אחת מהחיות תתרום מעצמה לאדם דבר מיוחד שיש בו. ועל-פי זה יובן - הקב"ה ידע שאם התחש ייברא בבריאת העולם הוא גם יתרום לאדם. ומה יתרום? יופי עצום שאין כדוגמתו, ואז יכולה להיכנס בלב האדם גאווה, לכן הוא נברא לפני בניית המשכן ולא בזמן בריאת העולם. כל זה כדי שלא תיכנס בלב האדם גאווה. ומכך נלמד שהגאווה זה חורבן גדול ביותר, אין דבר יותר קשה ויותר חמור מהגאווה, עד כדי כך שנחסר היופי של התחש מהאדם. הגאווה היא רק לחי העולמים - לקב"ה, לכן ירחיק אדם את עצמו מן הגאווה.
20/02/2015  |  יאשיהו יוסף פינטו  |   מאמרים
על מזג אוויר כמו זה השורר בימים האחרונים נהגו פעם לומר, שזקני צפת אינם זוכרים כמותו. ואז באה התגובה: נכון, כי הם סניליים. אז אולי אני כבר נעשה סנילי, אבל אני לא זוכר התנהלות שערורייתית ומקוממת כמו זו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ושל מבקר המדינה, יוסף שפירא, לה אנו עדים בימים האחרונים.
20/02/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שר החוץ אביגדור ליברמן נראה בימים אלה זחוח ורגוע. קשה לדעת את הסיבה העיקרית לכך אבל אני מוכן לנחש שהוא מעריך בחושיו הבריאים שהסערה הציבורית הגואה שפרצה בשבועות האחרונים בעקבות החקירה נגד בכירים במפלגת "ישראל ביתנו" שחשודים בקבלת שוחד חלפה.
20/02/2015  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
ערב הבחירות לכנסת ה-20 נפתלי בנט מופיע רבות בפני בני נוער. לצערי, בכל הופעה שלו נזרעים זרעי אימה של לשון עברית מובסת של עברית מתלהמת -"לא אכפת לי מאבו-מאזן, לאמ אבו עבאס ולא מאני לא יודע איזה עוד אבו עלי ערבי".
19/02/2015  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il