|   15:07:40
דלג
  רפאל בוכניק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

הנאום בקונגרס - אתגר מול ממשל מוטה

האמפליפיקציה המתוזמרת שעושה ממשל אובמה לעניין "הפן ההרסני" שהנאום בקונגרס טומן בחובו ליחסי ישראל-ארה"ב, נועדה במכוון לסווג את ראש הממשלה בעיני ציבור הבוחרים בישראל, כ"קבלן הריסות" של היחסים המיוחדים בין שתי המדינות
26/02/2015  |   רפאל בוכניק   |   מאמרים   |   תגובות
בנימין נתניהו, ברק אובמה. מתויג כהורס יחסים [צילום: פלאש 90]

מחויבות לעולם האיסלאמי
העובדה שהנשיא ברק אובמה יוצא מגדרו להפיס דעתה של הקהילה המוסלמית בארה"ב אינה תופעה חדשה, אולם נראה כי משעה שנפערה תהום בין עמדות הממשל האמריקני לבין ישראל במספר סוגיות קריטיות, בדגש לגרעין האירני ולסכסוך הישראלי-פלשתיני, לא ניתן לנתק את גישתו הנוכחית של אובמה ממחויבותו כלפי העולם האיסלאמי.

תהא זו נאיביות להאמין כי ממשל אובמה נזהר בקפידה מנקיטת צד בפוליטיקה הישראלית ערב הבחירות בישראל. איזכור חוזר ונשנה של ההסתייגות מנאום ראש ממשלת ישראל בפני הקונגרס בוושינגטון מנומק ע"י דוברי הממשל בעובדה כי עיתויו, כשבועיים לפני הבחירות בישראל, מהווה בבחינת "הזרקה של הפוליטיקה משני הצדדים אל תוך מערכת היחסים חוצי המפלגות".

אין זה סוד כי הנשיא אובמה מייחל לחילופי שלטון בישראל, וסימן זה מכבר, את נתניהו כמי שאינו מוכן "לרקוד על-פי החליל האמריקני", ומכאן גם ניתן להסיק כי האמפליפיקציה המתוזמרת לעניין "הפן ההרסני" שהנאום בקונגרס טומן בחובו ליחסי ישראל-ארה"ב, היא מלאכת מחשבת שתכליתה לסווג את ראש הממשלה בעיני ציבור הבוחרים בישראל, כ"קבלן הריסות" של היחסים המיוחדים בין שתי המדינות.

דומה כי אין גבול לציניות האמריקנית בהתייחס לסוגיית הסכם הגרעין עם אירן, המסתמנת כבבת עיניהם של הנשיא אובמה ושה"ח קרי, עד כדי מהלך לסתימת פיות של כל מי שמהין להציף סימני שאלה באשר לאמינותן של המחויבויות האירניות בהקשר זה מול המערב. כך למשל בלט המאמץ האמריקני הנמרץ (ב-24 פברואר 2015) להסיר מסדר היום התקשורתי את הדיווח ממקורות אופוזיציה אירניים באשר לקיומו של מתקן סודי להעשרת אוראניום באירן. הממשל שכח להזכיר כי חשיפת המתקנים בנתאנז וב-פורדו היו תולדה של דיווחי קבוצה אירנית גולה, שאירן נאלצה לבסוף להודות בקיומם.

התנצחותו של אובמה עם נתניהו, הגם שזכות הקיום שלה שאובה מהערכה מקוטבת באשר לתוחלתו של הסכם הגרעין עם אירן, ייתכן שחושפת גם את השקפת עולמו המגובשת של הנשיא האמריקני בהתייחס למציאות המזרח תיכונית, שאינה חסרת פניות.

כך למשל ראויה לתשומת לב החלטתו (מחצית פברואר 2015) של הנשיא אובמה, למנות מוסלמי בשם ראשד חוסיין (RASHAD HUSSAIN) הידוע בזיקתו לתנועת "האחים המוסלמים", לתפקיד מנהל מרכז התקשורת האסטרטגי ללוחמה בטרור במסגרת מחלקת המדינה של ארה"ב. חוסיין לימד סנגוריה על פעיל מוסלמי בארה"ב שהיה מעורב בגיוס מימון עבור הג'האד האיסלאמי הפלשתיני וכמו-כן מתח ביקורת נוקבת על רשויות ההגירה האמריקניות אשר הגבילו כניסת נתינים ממדינות מוסלמיות תומכות טרור וכינה זאת כביטוי של "גזענות".

ראשד חוסיין פרסם כבר ב-2008, מספר מאמרים בהם הדגיש כי על ארה"ב להימנע משימוש בלשון הכורכת טרור איסלאמי בדת האיסלאם. לדבריו, על מעצבי המדיניות לשנות את הטרמינולוגיה של "טרור איסלאמי" או "איסלאם קיצוני" ולמקד את ההתייחסות בארגונים כמו "אל-קאעדה".

יודגש כי זוהי במדויק הנוסחה שאומצה זה מכבר ע"י הנשיא אובמה, המתעקש לנטרל את הממד המוסלמי מכל הקשר של טרור, וזאת לדידו, כדי לבדל את הטרור מזיקה לעולם המוסלמי. "מכבסת מלים" זו מעוגנת גם בתפיסה לפיה הסיבה המרכזית לגילויי הזעם כלפי ארה"ב במוקדים שונים בעולם אינה "מלחמת תרבויות" אלא פועל יוצא של מדיניות החוץ האמריקנית הסורתית כלפי העולם המוסלמי. מאחורי פרשנות זו מסתתרת המסקנה הכמו אולטימטיבית לפיה, התמיכה המתמשכת בישראל היא בבחינת אבן נגף בפני פיוס אמריקני-מוסלמי.

העובדה כי הנשיא אובמה שואב השראה מגורמים מוסלמים בעלי השקפת עולם מגובשת, אינה חדשה, ובאה בעבר לכלל ביטוי מובהק ב"נאום קהיר" המפורסם משנת 2009, באמצעותו קיווה הנשיא האמריקני לפתוח דף חדש ביחסי ארה"ב עם העולם המוסלמי.

ככל הידוע, הסתייע אובמה בגב' דליה מוגאהד (Dalia Mogahed) - ילידת מצרים שהיגרה לארה"ב בילדותה ולמשפחתה קשר עם תנועת "האחים המוסלמים", אותה מינה בשנת 2009 לשמש כחברה במועצה המייעצת ב"בית הלבן". דליה מוגאהד חיברה, יחד עם עמית מחקר בשם ג'והן אספוסיטו את הספר "מי מדבר בשם האיסלאם" (2008), שבו טיפחה את המסר של רוב מוסלמי נורמטיבי לעומת מיעוט מבוטל התומך במעשי אלימות. בעיניה, צמד המלים "טרור איסלאמי" טומן בחובו סתירה פנימית מזווית הראייה של הזרם המרכזי באיסלאם, מאחר שטרור אינו איסלאמי בהגדרה.

בראיון שהעניקה לאחרונה (סוף 2014) לתקשורת האמריקנית הודתה הגב' מוגאהד כי הנשיא אובמה אימץ ב"נאום קהיר" שלו, את ההמלצות שכללה במזכר שהעבירה לקראת הנאום. מוגאהד ציטטה מדבריו של יועצו של אובמה בן רודס (סגן ראש המועצה לביטחון לאומי) לפיהם התשומות שלה היו המועילות ביותר שהונחו על שולחנו של הנשיא. המוטיב העיקרי שהדגישה במסגרת זו היה הצורך בשיקום ממד "הכבוד" כלפי המוסלמים. לדבריה "המוסלמים בעולם מצפים כי היחסים עם ארה"ב יתבססו על שותפות ולא על פטרונות", דהיינו על וושינגטון להתייחס אל המוסלמים כאל שווים בין שווים.

ניתן להתרשם כי לגב' מוגאהד הייתה גם השפעה מסוימת על עיצוב מדיניותו של אובמה כלפי מצרים בעקבות הדחת הנשיא לשעבר מחמד מורסי ע"י הגנרל אל-סיסי. לדבריה, היה על אובמה להשתמש במונח "הפיכה", ללא כחל ושרק, בהתייחס להדחת מורסי ולאכוף את המשתמע מכך על מצרים, דהיינו לעצור את הסיוע הצבאי למצרים. האופי הצונן המאפיין את היחסים בין וושינגטון לקהיר מעיד כי במישור המעשי חל כרסום של ממש במהות הקשרים, בדגש למישור הביטחוני. למותר להזכיר את "תפקידו הראשי" של אובמה בסילוקו של הנשיא המצרי חוסני מובארק, שהיווה ציר מרכזי של האינטרסים המערביים במזרח התיכון.

דמות קונטרוברסלית נוספת בסביבתו של הנשיא אובמה הייתה מוחמד אליביארי (Mohamed Elibiary) שמונה ע"י הנשיא לשמש בתפקיד בכיר במועצה המייעצת לביטחון המולדת, גוף רגיש החשוף למידע מודיעיני ערכי ביותר . זה האחרון נאלץ להתפטר (ספטמבר 2014) לאחר שנחשפו מספר "ציוצים" שלו מהם השתמעה הבעת אמפטיה כלפי ארגון דאעש ואמירה בדבר שובה הבלתי נמנעת של הח'ליפות האיסלאמית. קודם למינויו נודע אליביארי כמעריץ של האייטולה חומייני, כמי שהביע הזדהות עם הג'האדיסט רס"ן נידאל חסן שרצח 13 חיילים אמריקניים בבסיס פורט-הוד ב-טקסס, ובנוסף לכך, נחשד בהקשר של הדלפת מסמכים מסווגים.

העובדה שהנשיא ברק אובמה יוצא מגדרו להפיס דעתה של הקהילה המוסלמית בארה"ב אינה תופעה חדשה, אולם נראה כי משעה שנפערה תהום בין עמדות הממשל האמריקני לבין ישראל במספר סוגיות קריטיות, בדגש לגרעין האירני ולסכסוך הישראלי-פלשתיני, לא ניתן לנתק את גישתו הנוכחית של אובמה ממחויבותו כלפי העולם האיסלאמי. בנסיבות כאלה סביר כי הממשל היה מצפה לסוג של צייתנות מצד ישראל, במקום גישה לוחמנית לעומתית.

אשר על כן, סוגיית הסכם הגרעין המתגבש מול אירן תהווה ללא ספק מקרה מבחן מהותי למציאות של קונגרס לעומתי בארה"ב בעל רוב רפובליקני מוחלט האוהד את ישראל, אל מול הממשל שגיבש עמדה עויינת כלפי ממשלת ישראל הנוכחית. ההתגייסות הכוללת של בכירי ממשל אובמה בניסיון לסכל את נאומו הצפוי של ראש הממשלה נתניהו, גם בכלים בלתי מקובלים, מציבה אפוא, אתגר של ממש בפני המערכת החוקתית האמריקנית, עד כדי העלאת תהיות של ממש באשר להגיון המנחה את שיקוליו של אובמה ביחסו כלפי ישראל בישורת האחרונה של כהונתו האחרונה ב"בית הלבן" .

הכותב הוא אל"ם בדימוס, שירת בעבר ב-אמ"ן.
תאריך:  26/02/2015   |   עודכן:  26/02/2015
רפאל בוכניק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנאום בקונגרס - אתגר מול ממשל מוטה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צי
28/02/15 06:43
2
למר רפאל בוכניק
28/02/15 07:52
3
יוסי אבידור
28/02/15 08:09
4
שרגא
1/03/15 16:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוחות מבקר המדינה מאז ומתמיד היו מקור לתקיפות פוליטיות כאלה או אחרות, בדרך כלל אחרי תקופה מסוימת נשתכחו ועברו מהעולם. אומנם ברבות הזמנים והדוחות ולאור הניסיון הוחלט על הקמת צוותי תיקון ליקויים. הדוח הנוכחי עם המועד הבעייתי דן בנושא חשוב מאוד והוא גודל ההוצאה הציבורית על ההוצאות הפרטיות של ראש הממשלה ונשיא המדינה.
26/02/2015  |  שמעון זיו  |   מאמרים
ביום רביעי ה-25 לפברואר 2015, תקפה היועצת לביטחון לאומי בארה"ב, סוזן רייס את ראש הממשלה נתניהו על כוונתו לנאום בקונגרס, ב-3 למרס. "שבועיים לפני הבחירות בישראל, אמרה רייס, "זה הפך לעניין מפלגתי בשני הצדדים בישראל ובארה"ב. זה לא רק מצער", כך רייס,"אני חושבת שזה הורס את מארג היחסים בין ישראל וארצות הברית."
26/02/2015  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
בשבועות האחרונים עוברת תנועת "האחים המוסלמים" העולמית שורה של זעזועים כתוצאה מההשלכות של ההתפתחויות האחרונות במזרח התיכון.
26/02/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
דרך-חתחתים ארוכה ומייסרת נאלץ לעבור ההמנון הלאומי "התקווה" מאז הורתו בשנת 1878. במרוצת השנים הוא שבע מרורים רבים, כשמבקרים למיניהם הסתערו עליו בשצף-קצף וכילו בו את זעמם. אלה תקפו אותו ואת מחברו, נפתלי הרץ אימבר, מזוויות שונות ומשונות. מה לא העלילו עליהם? שבסך-הכל מדובר בפלגיאט, הלקוח מ"מולדובה" - צירתו של הקומפוזיטור סמטנה; שהשיר הוא, בעצם, מחטף משיר-איכרים רומני; ואם לא די בכל אלה - הרי שבעצם ימים אלה מתכחש להמנון הזה בגלוי גם מנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס הרב שלום כהן, שאותו הוא מכנה לא פחות מ"שיר מטומטם".
26/02/2015  |  ראובן לייב  |   מאמרים
פחות משלושה שבועות לבחירות ורוב המפלגות לא הציגו עד היום מצעי-בחירות עם הצעות ייחודיות לפתור את הבעיות החברתיות והכלכליות שעל הפרק במדינה. אני יודע שיהיו שיגידו שכל אלו יהיו הבטחות "חארטה" אבל אנחנו רוצים לשמוע התחייבות כי לפחות נוכל לבוא בחשבון עם אותה מפלגה אשר לא ניסתה לקיים את מצעה. אלא שמזה בדיוק מפחדות המפלגות ולכן המצעים המסתוריים שלהן חבואים בינתיים מעיני הציבור. מצד שני, ויש כבר כאלה שבמצעם אנו רואים סעיף כמו "חיסול העוני במדינה", הרי שזה רק מצחיק ומראה על נוכלות פוליטית, כנ"ל גם לגבי סיסמאות "מבטיחות" בנוסח: "אדמה חינם לבניית ביתך" או "שיפור מידי בחינוך". דברים העולים הון רב והמוצעים מבלי לציין את המקור הכספי למימושם..
26/02/2015  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il