|   15:07:40
דלג
  חניאל פרבר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

פורים - להאיר האור המאיר

חג הפורים ממחיש לנו את אהבת ה' אלינו, אהבה זו גורמת לנו לאהוב אותו ולשמוח באהבתו אותנו ולהתחבר למצוותיו מתוך שמחה ואהבה
01/03/2015  |   חניאל פרבר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
"הדור קבלוה בימי אחשוורוש" [צילום: פלאש 90]

מדוע זכו עם ישראל בימי מרדכי ואסתר לקבלת התורה, מה שלא זכו בדורות אחרים? לשאלה זו ניתנו מספר פירושים, אנו נמנה שניים מהם.

הראשון: הרמח"ל בספרו דרך ה' (ח"ד פ"ח אות ג') הגדיר את תוכנו ומהותו של פורים כיום-טוב במילים אלו: "עניין חנוכה ופורים להאיר האור המאיר בימים ההם כפי התיקונים שנתקנו בם... וקבלו עליהם לעולם, כמו שאמרו ז"ל 'הדור קבלוה בימי אחשוורוש'".

מדבריו נמצאנו למדים, שעיקר תוכנו ומהותו של היום, אינו רק עניין הצלתם של ישראל בגלות בבל, שנצלו ממיתה לחיים כפי שמופיע במסכת מגילה (י"ד, א'), שנגזר עליהם כליה מן העולם לגמרי, אלא עיקר קביעותו של היום טוב ומהותו של היום שחזרו וקבלו את התורה ברצון בימים ההם בזמן הזה. מקורם של הדברים מהגמרא במסכת שבת (פ"ח, א') וזה לשון הכתוב: "'ויתייצבו בתחתית ההר' אמר רב אבדימי מלמד שכפה הקב"ה עליהם את ההר כגיגית... אמר רבא אף-על-פי כן הדור קבלוה בימי אחשוורוש... משקבלו כבר".

פירושם של דברים, שבשעת מתן תורה לא קיבלו עם ישראל את התורה ברצון, אלא מתוך כפייה ואונס, שכפה עליהם הקב"ה את ההר כגיגית והכריחם לקבל את התורה ואם לאו ימותו, ומאז הייתה 'מודעה רבה לאורייתא', כפי שפירש רש"י (ד"ה מודעה): "שאם יזמינם לדין למה לא קיימתם את מה שקבלתם עליכם יש להם תשובה שקיבלוה באונס". כך הייתה התורה מקובלת לעם ישראל משעת מתן תורה עד ימי אחשוורוש.

אבל לאחר שנעשה להם נס שניצלו מגזירת כליה ממיתה לחיים, וראו חביבותו של הקב"ה אליהם חזרו וקיבלו את התורה ברצון. על-כן כתב הרמח"ל, שיום הפורים הוא להאיר האור המאיר ביום הזה שהוא חזרת קבלת התורה שחזרו וקיבלו עליהם לעולם.

מובא בכתבי הגאון מווילנה (ליקוטי הגר"א עמוד קנ"ד) שעיקר קביעות המשתה והשמחה בפורים, הוא על עניין קבלת התורה שהייתה ביום הזה. כמצוין בלשון הכתוב: "ענין פורים שהוא נגד יום הכיפורים... רק ביוהכ"פ שאין בו אכילה ושתיה נגדו פורים, ולכן בו הרבה משתה, כי אין יו"ט לישראל כמו יוהכ"פ... וכולן קבלת התורה...".

פירושם של דברים, ששני הימים האלו הם ימים של קבלת התורה. בפורים קיבלו עם ישראל את התורה "הדור קבלוה בימי אחשוורוש", וביום הכיפורים קיבלו את הלוחות האחרונות שהן גם קבלת התורה. הנושא הובא במסכת תענית (כ"ו, ב'): "אמר רשב"ג לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים... ביום חתונתו זה מתן תורה".

מפרש רש"י על המקום "יום הכיפורים שניתנו בו לוחות אחרונות". לכן ביאר הגר"א ששני ימי קבלת התורה אלו משלימים זה את זה. חז"ל קבעו את יום הפורים למשתה ושמחה הרבה יותר משאר זמני השמחה, שיום הפורים הוא עצמו יום של קבלת התורה שקיבלו בו עם ישראל את התורה ברצון, ואנו שמחים בפורים על קבלת התורה שהייתה בו ביום, ובנוסף אנו שמחים בפורים על קבלת התורה של יוהכ"פ, יום שבו קיבלנו את הלוחות האחרונים ולא עשינו בו משתה ושמחה ובפורים משלימים אנו את המשתה והשמחה שחסרה ביום הכיפורים.

השני: מובא בדברי ה"בני יששכר" (מאמרי חודש אדר, מאמר ג' - מלחמה לה', דרוש ו') מדוע דווקא בימי המלך אחשוורוש קיבלו את התורה מרצון: "והנה קטן שאין דעתו שלמה, הנה אבותיו מכריחין אותו ומדריכין אותו לתורה ולמצוות, ולהיות שאין דעתו שלמה הוא עליו לעול ולמשא, וכשמתגדל ועומד על דעתו הוא מבין למפרע הטובה הגדולה שעשו לו אבותיו... ועתה תבין שבהגיע... שיעמדו ישראל על שלמות הדעת... הינה עמד לנגדם המן הצר הצורר מזרע עמלק... ונתגברו מרדכי ואסתר על כל ישראל בדעת הקדוש בתשובה ותפילה וטהרה במימי הדעת, ואחר-כך 'ליהודים הייתה אורה - זו תורה' (מגילה ט"ז, ע"ב) שקיבלוה אז בדעת שלם".

הרב צבי אלימלך שפירא מדינוב מסביר כאן בספרו "בני יששכר" שהיחסים בין עם ישראל לקב"ה הם כמו יחסים בין אב לבנו הקטן. לבן הקטן אין דעת ולכן אביו צריך להכריח אותו ללכת בדרך הנכונה אף-על-פי שאולי היא לא נראית לבן כנכונה. רק לאחר שהבן הקטן מבין שאכן אביו הוליכו בדרך הנכונה, על-כן הוא מודה לו.

כך דעתם של ישראל לא הייתה גדולה וראויה בעת מתן תורה ולכן הקב"ה היה צריך לכפות את התורה עליהם. בזמנו של המלך אחשוורוש שהייתה צרה לעם ישראל חזרו בתשובה. העם הבין שהקב"ה מדריך ומכוון אותו על-ידי התורה בדרך הנכונה ולכן הוא קיבל את התורה מרצון.

חג הפורים ממחיש לנו את אהבת ה' אלינו, אהבה זו גורמת לנו לאהוב אותו ולשמוח באהבתו אותנו ולהתחבר למצוותיו מתוך שמחה ואהבה.

תאריך:  01/03/2015   |   עודכן:  01/03/2015
חניאל פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
מדי שנה בי"ד באדר, אנחנו חוגגים את חג הפורים ובו אנחנו קוראים את מגילת אסתר, לובשים תחפושות, מסכות ומחלקים משלוחי מנות. את פורים נהוג לציין בגנים, בבתי הספר וגם בעבודה. זהו חג שאהוב על כולם. לפורים קסם מיוחד, ביום זה כל אחד יכול לבחור להיות מישהו אחר, להתנהג, לדבר, להתלבש ולהרגיש אחרת.
01/03/2015  |  ד"ר סוזי קגן  |   כתבות
כשמדברים על "לחיות עם הזמן" כלומר עם פרשת השבוע ועם המועדים, כל אחד בזמנו, כפי שמנסה לעשות הטור הזה מדי שבוע, חז"ל העמידו לנו דוגמה מצוינת לרעיון הזה כאשר קבעו לנו את קריאת פרשת "זכור" בשבת שלפני פורים. כי כידוע, את פורים חוגגים לזכר נס ההצלה מגזרת המן שהיה מזרע עמלק וביקש (אסתר ג, יג): לְהַשְׁמִיד לַהֲרג וּלְאַבֵּד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד-זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד... לכן, בשבת שלפני פורים אנחנו קוראים את פרשת (דברים כ"ה): (יז) זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. יש כמה עניינים שהתורה מצווה לזכור; בסידורים שונים הם גם כתובים אחרי תפילת שחרית ויהודים נוהגים לקרוא אותם. לא בכל הסידורים מנויים כל העניינים שהתורה מצווה לזכור, אבל לכל הדעות המצווה לזכור אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק תקפה בכל יום.
01/03/2015  |  נסים ישעיהו   |   מאמרים
בסופו של דבר לא נותרה לי ברירה, וגם אני מצאתי עצמי משוטטת בחנות התחפושות, מנסה להיעתר לבקשותיהם של הילדים. בכל זאת, פורים יש רק פעם בשנה. מצד שני ישנן דרישות בית הספר ותלמוד התורה - ובצדק, כי מה שהולך היום ברחוב ודורס גם בתוכנו, לא ממש מרנין. מצד שלישי, המחירים לא מאוד שפויים. ובאמת, למה אני צריכה לשלם כל כך הרבה כסף עבור תחפושת, שייהנו ממנה מקסימום יומיים?
27/02/2015  |  שיפי חריטן  |   מאמרים
לא הייתה בעולם של המאה החמישית שלפני הספירה ממלכה אדירה כממלכת פרס ומדי. כל המדינות הממוסדות, ממדינות הים התיכון שבמערב, בואכה מדינות הבלקן ועד לשלל מדינות עמק נהר האינדו שמקורותיו ברמת טיבט על גבולות אפגניסטן, נפל, וסין של היום, שועבדו ועבדו כבר את כורש הגדול שנפטר לבית עולמו בשנת 530 לפני הספירה, ארבעים ושש שנה לפני שאחשוורוש המלך של המגילה עלה על כסא מלכותו שלו בשנת 486 לפני הספירה ומשל מֵהֹ֣דּוּ וְעַד-כּ֔וּשׁ על אותן שֶׁ֛בַע וְעֶשְׂרִ֥ים וּמֵאָ֖ה מְדִינָֽה שקודמו הגדול הכניע לפניו (אסתר א',א').
25/02/2015  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
האיפור בחג פורים הוא חלק מהשמחה בחג. אך עורם של הילדים רגיש במיוחד, והם חשופים יותר לתגובות אלרגניות, לכן חשוב להקפיד על כללים חשובים בשימוש באיפור על-מנת לשמור על עורם של הילדים.
25/02/2015  |  שלמה בן-חור  |   כתבות
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
אוזני המן שוקו עם מילוי ממרח חלוה  /  גלית יצחק-אוגנוב
מכירת תחפושות - 250 מיליון שקל  /  יפעת גדות
אהבה באינטרנט - תלויה בשם המשתמש  /  יפעת גדות
טיפים לבחירת האוזן האידיאלית בפורים  /  נעמה בן-דוד-טרבלסי
פורים הוא הזמן לשלוח מסר להמן   /  בלפור חקק
לשתות בפורים - עד דלא ידע?  /  נעמה בן-דוד-טרבלסי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il