|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

האחריות הפוליטית המשותפת למשבר הדיור

מי ששותף לקואליציה עם ממשלה המואשמת בכך כי היא לא דאגה לפתרון משבר הדיור והוא היה שותף בממשלות כאלה - לאורך שנים ולאורך זמן - דוגמת מפלגת העבודה וציפי לבני, אם בכובעה כחברת מפלגת קדימה ואם בכובעה כחברת מפלגת "התנועה" - לא יוכל לרחוץ בניקיון כפיו ולתקוף ממשלות עבר
01/03/2015  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   מבקר המדינה   |   תגובות
ציפי לבני, יצחק הרצוג. לא יכולים לרחוץ בניקיון כפיהם [צילום: פלאש 90]

לא נעים להיות משבית שמחות של כלל המפלגות העומדות בשורה ותוקפות, זו אחר זו, מפלגת "הליכוד" ונתניהו, אישית, בשל ממצאי דוח מבקר המדינה, יוסף שפירא, במשבר הדיור. עם זאת, בואו ולא ניתן לבחירות הקרבות לבלבל אותנו ונמנע ככל יכולתנו מלהפוך משאלות לב, לעובדות מוכחות ומוצקות, שעה שלא כך הם פני הדברים.

אין כל ספק ולו קל שבקלים כי במשבר הדיור הפוקד החברה הישראלית, אחראים ראש וראשונה המפלגות ואנשיהם שאחזו בהגה השלטון בתקופות המדוברות. כתוצאה מכך, הרי ברורה ומוצדקת לחלוטין ביקורתו של מבקר המדינה, על שתי ממשלות נתניהו האחרונות שהיו בשלטון וממשלת אולמרט שקדמה להן. עם זאת, אין יכולות שאר המפלגות שהיו בשלטון, קרי, בקואליציה בממשלת אולמרט ובשתי ממשלות הליכוד האחרונות, לרחוץ בניקיון כפיהם ולהטיל מלוא האשמה, על מפלגת הליכוד ונתניהו, שעה שיש להם חלק בלתי מבוטל, במשבר הדיור.

ביקורתו של מבקר המדינה, מתייחסת לממשלות מס' 31-33, שפעלו בראשותם של אהוד אולמרט ובנימין נתניהו. ממשלת ישראל ה-31, הורכבה בידי אהוד אולמרט והמפלגות שהיו שותפות לקואליציה יחד עם מפלגת הליכוד בממשלה זו, היו: מפלגת קדימה; מפלגת העבודה-ממד; מפלגת ש"ס; מפלגת ישראל ביתנו ומפלגת הגמלאים.

בממשלה זו, החזיקה מפלגת קדימה, בין היתר, בתיקי האוצר, הבינוי והשיכון, כאשר מפלגת העבודה-ממד, החזיקה - בין היתר - בממשלה זו, בתיקי משרד הרווחה והשירותים החברתיים ומשרד התשתיות הלאומיות.

ממשלת ישראל ה-32, הורכבה בידי בנימין נתניהו והמפלגות שהיו שותפות לקואליציה - יחד עם מפלגת הליכוד - בממשלה זו, היו: מפלגת קדימה; מפלגת העבודה; מפלגת ש"ס; מפלגת ישראל ביתנו; מפלגת העצמאות; מפלגת יהדות התורה ומפלגת הבית היהודי. בממשלה זו, החזיקה מפלגת ש"ס, בין היתר, בתיק הבינוי והשיכון, כאשר מפלגת העבודה החזיקה - בין היתר - בממשלה זו, בתיקי המסחר, התעשיה והתעסוקה והרווחה.

ממשלת ישראל ה-33, הורכבה בידי בנימין נתניהו והמפלגות שהיו שותפות לקואליציה יחד עם מפלגת הליכוד בממשלה זו, היו: מפלגת יש עתיד; מפלגת ישראל ביתנו; מפלגת הבית היהודי ומפלגת התנועה. בממשלה זו, החזיקה מפלגת יש עתיד בתיקי האוצר, הרווחה והשירותים החברתיים. באותה ממשלה, כיהן משה כחלון, בתפקיד של שר הרווחה ושר התקשורת.

כלל המפלגות והאישים, שהיו חלק בלתי נפרד ממשלות ישראל, החל מממשלת ישראל מס' 31 וכלה בממשלת ישראל מס' 33, מנויים ומושתקים מלטעון לניקיון כפיהם, בכל הקשור לביקורתו של מבקר המדינה, על משבר הדיור, המתייחס לממשלות ישראל, החל ממשלת ישראל מס' 31 וכלה בממשלת מס' 33.

מן הראוי לזכור יחסם של מי המותחים היום ביקורת נוקבת על משבר הדיור וזוקרים אצבע מאשימה כלפי מפלגת הליכוד ובנימין נתניהו, בכל הקשור להתנהלותם והתנהגותם, בקשר לחוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה), תשנ"ט-1999. חוק זה, שנחקק ביוזמתו של ח"כ רן כהן, בא לאפשר לאזרחי המדינה, שאין ידם משגת לרכוש דירה מכספם שלהם, לרכוש דירה ממאגר הדירות הנכללות בדיור הציבורי, בהם גרו הם, קודם לכן, כשוכרים של חברות ציבוריות, דוגמת: "עמידר"; "חלמיש"; "עמיגור" וחברות דיור ציבוריות אחרות, שתחולתו של חוק הדיור הציבורי - באשר לדירות ציבוריות אלה - הוקפא מאז כניסת החוק לתוקף ועד לתחילתו של חודש ינואר 2013.

בהתאם לחוק הדיור הציבורי, הרי הוקמה קרן לדיור ציבורי, שאמורה הייתה להיות מנוהלת במשרד הבינוי והשיכון וכספים שהתקבלו ממכירת דירות, בהתאם לחוק הדיור הציבורי, היו אמורים להיות מופקדים, בקרן זו, לאחר שנוקו ההוצאות הכרוכות במכירת דירה ציבורית, כפי שנקבעו דברים בחוק זה. עוד נקבע בחוק הדיור הציבורי, כי כספי הקרן לדיור, ישמשו להגדלת המלאי של דירות ציבוריות, בלבד.

בפועל ולמעשה, לא הוקמה עד לתחילת שנת 2013 כל קרן ציבורית, כדי להגליד את מלאי הדירות הציבוריות בלבד. העובדה כי הבחירות האחרונות לכנסת התקיימו, בסמוך למועד סיום הקפאת חוק הדיור הציבורי, הביאה לכך, כי חוק הדיור הציבורי, שהיה אמור להיות מוקפא לעוד שנים רבות, במסגרת חוק ההסדרים החדש, לא רק שלא הוקפא אלא הוא נכנס לתוקף, החל מתחילת חודש ינואר 2013.

במצב דברים זה, ביקשה הממשלה החדשה, לשנות את הוראות חוק הדיור הציבורי, באופן שהכנסותיה של המדינה ממכירת דירות, לא יופנו לרכישת דירות חדשות בלבד, אלא הם ישמשו גם לשיפוץ דירות קיימות וכן לסיוע בשכר דירה. ארגונים חברתיים טענו, כי העובדה שהכנסות המדינה ממכירת נכסי הדיור הציבורי, ישמשו לסיוע בשכר דירה, במקום רכישת דירות חדשות בכספים אלה, יביא לצמצום מהיר של מאגר הדירות בדיור הציבורי.

בהתאם להוראות חוק הדיור הציבורי, הרי כספים שהתקבלו במכירת דירות, בהתאם להוראות חוק הדיור הציבורי, חייבים להיות מופקדים בקרן לדיור ציבורי, לאחר שנוקו הוצאות במכירת דירה ציבורית, בהתאם להוראות החוק. זאת ועוד. שר הבינוי והשיכון, המופקד על ביצוע הוראות חוק הדיור הציבורי, יכול לקבוע - בהסכמת שר האוצר, ההוראות לעניין ההוצאות הכרוכות במכירת דירה ציבורית ובכלל זה הוראות לעניין הוצאות של חברה לדיור ציבורי והעמלות שישולמו לה, עקב מכירת דירה, לפי הוראות חוק זה והוצאות נוספת שהמדינה נשאה בהם, לרבות דמי שמאות. בין הבודדים שפעלו, למימוש חוק הדיור הציבורי, ניתן להזכיר את מפלגת מרצ וח"כ אילן גילאון, שפנו לבג"ץ בדרישה לאכוף על הממשלה קיום הוראות חוק הדיור הציבורי, שנכנס לתוקפו, לאחר שנים של הקפאה ולמנוע הפיכתו "לאות מתה".

שרת המשפטים לשעבר, ציפי לבני ואנשי מפלגת "ישראל ביתנו", גילו רגישות אנושית לבעיות הדיור בישראל ומנעו, בקולותיהם שלהם, תיקונו של חוק הדיור הציבורי, כפי שביקשה לשנות אותו, בזמנו, ממשלת נתניהו האחרונה. ציפי לבני, התנגדה ובצדק לכך, כי מכספי מכירת דירות המצויים במלאי של הדיור הציבורי, יממנו שכירתם של דירות למי שזכאים לדיור ציבורי. ציפי לבני עמדה ובתוקף על כך כי יתקיים עיקרון של "דירה תמורת דירה" וכי כל תמורה שתתקבל ממכירת דירה שתימכר מהמלאי של הדירות בדיור הציבורי, תשמש, אך ורק, לצורך רכישת דירה חלופית למאגר הדירות הציבורי. כך נהגו גם אנשי "ישראל ביתנו", שחברו לציפי לבני, בהצבעה שביקשה הממשלה לתקן את חוק הדיור הציבורי ולאפשר, בין היתר, לממן מכספי מכירת דירות ממלאי הדירות הציבוריות, גם שכירת דירות לזכאי הדיור הציבורי, במקום לממן בכספים אלה, רכישת דירות שיגדילו את מלאי הדירות הציבוריות.

שאר המפלגות ואנשיהם לרבות, משה כחלון, המציג עצמו, בתעמולת הבחירות שלו כ"מוביל חברתי", בשאלות כלכליות-חברתיותמוטב ימלאו פיהם מים וישתקו, תחת שיופיעו תחת כל עץ רענן, בעיר וגם/או במושב, זה וגם/או אחר ויציגו עצמם כמי הדואגים, לרווחה חברתית של תושבי ואזרחי מדינת ישראל וכמי הדואגים, לשאלת ובעיית הדיור שלהם.

גם ציפי לבני עצמה, כמו-גם אנשי "ישראל ביתנו", אינם יכולים לטפוח לעצמם על השכם ולטעון, כי הם דאגו לפתרון בעיית הדיור, שכן מפלגת "התנועה", בראשותה של ציפי לבני ומפלגת "ישראל ביתנו", בראשותו של אביגדור ליברמן, לא פרשו מממשלת נתניהו האחרונה, שהינה ממשלה מס' 33, במניין מספר ממשלות ישראל, שכיהנו, עד כה, על-רקע אי-הסכמתם להתנהלותו של בנימין נתניהו, בענייני הדיור ומשבר הדיור.

מי ששותף לקואליציה עם ממשלה המואשמת, בכך, כי היא לא דאגה לפתרון משבר הדיור והוא היה שותף בממשלות כאלה - לאורך שנים ולאורך זמן - דוגמת מפלגת העבודה וציפי לבני, אם בכובעה, כחברת מפלגת קדימה ואם בכובעה, כחברת מפלגת "התנועה", לא יוכל לרחוץ בניקיון כפיו ולתקוף ממשלות עבר, שהוא היה חבר בהן, על-רקע חדלונן, בפתרון משבר הדיור.

למעשה ניתן לומר, כי רק מפלגה אחת לחמה מלחמתם של חסרי הדיור וזו היא מפלגת "מרצ", שהשר והח"כ לשעבר, רן כהן, שבא משורותיה, הביא לחקיקת חוק הדיור הציבורי וח"כ אילן גילאון, המשיך כמו-גם ממשיך במלאכה, תוך שהוא פעל וממשיך לפעול במלוא המרץ, כדי ליישם הוראות חוק דיור ציבורי זה. לכן, מוטב ימלאו כל המבקרים ממשלות נתניהו ואולמרט, קרי, ממשלות ישראל מס' 31-33, פיהם מים, שעה שהם היו שותפים, מלאים, לחדלונן של ממשלות אלה, בפתרון משבר הדיור ומוטב ייקחו הם אחריות מלאה על מעשיהם וגם/או על מחדליהם, בתקופה זו, שכן אין כל הבדל בין האחריות הפוליטית הנדרשת מתנועת הליכוד ונתניהו, לבין האחריות הפוליטית הנדרשת, מהם, כמי שהיו חלק מהשלטון ונהנו ממנעמיו, תוך התעלמות מוחלטת ממצוקתם של חסרי הדיור, בישראל.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  01/03/2015   |   עודכן:  01/03/2015
עו"ד חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האחריות הפוליטית המשותפת למשבר הדיור
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
דוח מבקר המדינה על מחירי הדיור יכול היה לתת תמונה הפוכה מכפי שעולה ממנו. דוח זה, כמו כל דוח ביקורת, מגלם הרבה חכמה בדיעבד של המבקר. לכן ראוי היה, כי יתן היבטים אחרים של אפשרויות לגבי מקבלי ההחלטות וכן שיעזהר יותר בניסוח הדק. לכל מילה בדוח מבקר, ובעיקר בימי בחירות, יש משמעות עצומה. אנסה להבהיר זאת כאן.
26/02/2015  |  ד"ר גד פניני  |   מאמרים
דוחות מבקר המדינה מאז ומתמיד היו מקור לתקיפות פוליטיות כאלה או אחרות, בדרך כלל אחרי תקופה מסוימת נשתכחו ועברו מהעולם. אומנם ברבות הזמנים והדוחות ולאור הניסיון הוחלט על הקמת צוותי תיקון ליקויים. הדוח הנוכחי עם המועד הבעייתי דן בנושא חשוב מאוד והוא גודל ההוצאה הציבורית על ההוצאות הפרטיות של ראש הממשלה ונשיא המדינה.
26/02/2015  |  שמעון זיו  |   מאמרים
אחרי שש שנים בשלטון, נתניהו לא יכול לזרוק את האחריות על קודמו. הוא היה צריך לדאוג שמישהו ירכז את הפעילות בתחום הדיור ושההחלטות של ממשלתו יבוצעו האם שפירא באמת חושב שלא ייעשה שימוש פוליטי בדוח?
25/02/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
דוח מבקר המדינה, יוסף שפירא, על משבר הדיור הוא מסמך רשלני, זרוע טעויות, חלקן קטנות וחלקן מהותיות. הדבר מעורר כמובן סימן שאלה לגבי מהימנות הדוח כולו. להלן מבחר של כמה טעויות מהותיות.
25/02/2015  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
דוח מבקר המדינה, יוסף שפירא, על המחסור בדירות והתייקרותן, הוא מפגן של חוסר ידע וחוסר הבנה של הליכי הבנייה. המבקר מקדיש את חלק הארי של הדוח בן 294 העמודים למלל שאין לו סוף בנושאים מינהליים: ועדות, הליכי תכנון ורישוי, חוקים, תקנות, מכירת מגרשים. אנשי משרד מבקר המדינה ישבו במשרדים, בדקו ניירות, שוחחו עם פקידים, התרכזו בטפל והזניחו את העיקר. הסיבות האמיתיות להתייקרות הדירות יפורטו בשורות הבאות.
25/02/2015  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
איתן לסרי
איתן לסרי
ברשימת החומרים שאסר ארדואן: פרופילים וכבלים מאלומיניום, מנחושת, פרופילים מפלדה, חומרים המיועדים לקונסטרוקציות בנייה, כבלים חשמליים, זכוכית המיועדת לבנייה ועוד    ענף הבנייה צפוי לשל...
ארווין קליין
ארווין קליין
העיתונאית הנודעת, ממלחמת האזרחים בספרד, מביעה את דעתה על הסכסוך הישראלי פלשתיני, בצורה מרתקת ומעמיקה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il