|   15:07:40
דלג
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
וליהודים הייתה אורה ושמחה [צילום: AP]

בְּדִיחָפּוּרִים (ב')

חם חם: אחרי אוצר הבדיחות שהצגתי כאן לקראת חג הפורים, הנה עוד מקבץ קטן של בדיחות וסיפורי חוכמה בניחוח יהודי, הטומנים בחובם מסָרים חינוכיים ופסיכולוגיים שיָפים לכל השנה תם ולא נשלם ספיישל לא רק לפורים
03/03/2015  |   ציפי לידר   |   כתבות   |   חגים ומועדים   |   תגובות
ציפי לידר
בְּדִיחָפּורִים (א')


מי שבר את הלוחות?

מפקח נכנס לכיתה ושואל: יוסי, מי שבר את הלוחות? יוסי נבהל ומשיב בהֵן צידקוֹ, שזה לא הוא. אז פונה המפקח, המאוכזב מתשובתו של יוסי, אל המורה שלו: איך זה שיוסי לא יודע את התשובה?

בוודאי, עונה המורה, יוסי דובר אמת. לא הוא שבר את הלוחות.

המפקח, הנדהם גם מבּוּרוּת המורה, פונה אפוא אל הסמכות העליונה, מנהל בית הספר.

היודע אתה, שאלתי את יוסי מי שבר את הלוחות, אך הוא התעקש שזה לא הוא, ואף זכה לגיבוי מלא של מורו.

אל תדאג, השיב המנהל, אני כבר אסגור איתם את החשבון.

חור בהשכלה היהודית? ליוסי, למורה ולמנהל שלו מומלץ לעבור קורס מזורז בהבנת המקרא.

ומי באמת שבר את הלוחות (לוחות הברית, כמובן)? משה רבינו (אלא מי), בעקבות חטא העגל. עיינו ערך פרשת כי תישא.

הכפרי והמראָה

מעשה בכפרי אחד, שלא ראה ראי מעודו.

פעם אחת התארח האיש הזר בבית מלון בעיר. במסדרון, על יד המדרגות, הייתה תלויה על הקיר מראָה גדולה.

ביקש מיודענו הכפרי לעלות במדרגות המלון. והנֵה, בעוברו על יד המראה ראה מעברו השני של הקיר איש מחמיץ אליו פנים, ולא ידע שמדובר בדמותו הוא המשתקפת בראי.

התופעה חזרה ונשנתה כל אימת שחלף על פני המראה הסוררת.

זעם הכפרי מאוד על קבלת הפנים הצהובה שנערכה לו. חיש מהר הלך אל המנהל והתלונן על האיש המזעיף פניו אליו בפתח המלון.

הבין המנהל שמדובר באורח פרימיטיבי, שאינו מכיר את 'נפלאות' הציוויליזציה. מה דעתך, שאל המנהל, שתחייך אל האיש, ואז תופתע לגלות שגם הוא מחייך אליך בחזרה?

הוא שאמר שלמה המלך, הֶחכם מכל אדם: "כַּמים הפנים לַפנים, כן לב האדם לָאדם". הנֵה מתכּוֹן לחיוך הזולת על רגל אחת. שווה לנסות!

כולם צודקים

רוצים להיות בַּקונצנזוס? הבדיחה הבאה, מאוצר הבדיחות היהודי, אשר בוודאי מוּכרת לרבים מן הקוראים, תדגים היטב איך עושים את זה.

מעשה בשני בעלי דין, שפנו לרב שיכריע במחלוקת ביניהם על-פי דין תורה. נכנס הראשון אל הרב, ושָטח בפניו את טענותיו.

צודק אתה - אמר לו הרב. בעודו יוצא מבית הרב, שמֵח וטוֹב לב, נכנס השני אל הרב, וּפרש אף הוא את טיעוניו כּיַד הדמיון הטובה עליו.

צודק אתה - שמח האיש לשמוע את הכרעת הרב.

שמעה זאת אשתו ההמומה, ותמהה מאוד. הכיצד ייתכן, פנתה לבעלה, שגם הראשון וגם השני צודקים? פשוט, נשגב הדבר מבינתי.

אכן, גם אַתְּ צודקת, אמר הרב לאשתו המופתעת.

שיעור בפסיכולוגיה ובתקשורת בינאישית? ככה משכינים שלום בין איש לרעהו. לא חשוב מה שתפסוק, העיקר האֶמפתיה. אוזן קשבת וקצת הבנה זה שֵם המשחק.

השועל והעורב

האם החנפנות משתלמת? ודאי שלא. משל העורב יוכיח.

העורב הוא לא רק אכזר בַּמעשיָה העממית אלא, מה לעשות, גם טיפש. הַסכיתו לָאנקדוטה הבאה. בוקר בהיר אחד ישב העורב על ענף של עץ, וּבְפִיו נֵתַח גבינה שחָטף לַהֲנאתוֹ. ראה אותו השועל שיָשב מתחת לָעץ, וחמד את הגבינה. מֶה עשה? נשא ראשו אֶל העורב, והֶחליק לשונו בְּדברֵי חנופה.

פִּצְחִי קולך בְּשיר, היָפָה בַּצפרים אַתְּ! כי קולךְ עָרֵב וּמַרְאֵךְ נָאוֶה. פִּיךְ נוטף נופת צופים!

והעורב השחור ניפַּח את חזהו כמו נוצות הטווס מֵרוב גאווה. אך פתח את פיו לָשיר לא הצוּף נטף ממנו. קְרַע! קְרַע! קָרְעוּ קריאותיו את האוויר. וּבינתיים נֵתַח הגבינה צנח למטה, לְשמחתוֹ הָרַבָּה של השועל, שאכל אותה בְּרעבתנוּת וּבַהֲנָאָה בְּפֶה מָלֵא.

בחלקת לשונו של השועל הֶערוּם נותר העורב הפֶּתי רעֵב, עם הלשון והגבינה בחוץ.

העורב שהתחפש

אם חשבתם שרק החמור הטיפש התחפש במשל העממי (עי"ש), אינכם אלא טועים. מתברר שהחמור לא לבד. בממלכת העופות היה זה העורב המכוער, בעיני עצמו כמובן.

היֹה היָה עורב שחור בעל דימוי עצמי נמוך, שֶׁקָּץ במראהו המכוער והחליט לשים לו קֵץ. מֶה עשה? יום אחד יצא לצוד נוצות מכל ציפורי היער. מִבְּלִי מֵשִׂים נטל נוצה אחת צבעונית מהקיכלי, מהכנרית, מהתוכי ואף מהטוָס יְפֵה הנוצות. נטל העורב מספָּרַיִם, גזר את נוצותיו השחורות, והדביק את הנוצות החדשות לגופו בַּסֵּתֶר. הביט בַּמראָה וּבחזה נפוח מגאוָה התפאר: ראי ראי היש יפה יותר ממני?

שמח וטוב לב יצא העורב החוצה להציג את מרכולתו ומראהו הֶחדש לעינֵי כל הציפורים. התפעלו הציפורים מהציפור היפה הזוהרת בשלל נוצות צבעוניות, טרם ראו כמוה, אחרי הטווס מלך הנוצות. מי אַתְּ? שאלו הציפורים בהתפעלות ובסקרנות רבה. פֶּה אחד החליטו לערוך לה טקס מלכוּת ולהכתיר אותה למלכת הציפורים.

אולם בעוד הציפורים משתחוות למלכה החדשה בגינוני חצר, נשרה נוצה אחת מן העורב, וחרפתו השחורה התגלתה לעין כל. הציפורים הנדהמות גילו אז את הנוצות שנתלשו מגופן. חיש מהר תלשה כל ציפור בחזרה מהעורב את נוצתה הצבעונית, והעורב נותר בעירומו השחור חף מכל נוצה.

בראש מורכן וּבעיניים מושפלות שב העורב בודד לכלובו. בוש ונכלם ממעשהו הנלוז, הפְנים העורב את המֶסר השקוף של יתְרון הבריאה על המסכה. הכושי הוא יפה, הפטיר בליבו.

מעשה בפוזל

מה קורה כשאיש אחד פוזל? הַסכיתו ושימעו את המשל הבא מפי החפץ חיים.

הַצילו! הבניין נופל! צעק האיש הפוזל, למראֵה הבניין החדש שנראה לו עקום בגלל ראייתו הלקויה. לְשֵמַע זעקותיו, שהדהדו בכל רחבי הסביבה, התגודדו סביבו אנשים רבים, ואף הם פצחו בצעקות רמות: הצילו! הצילו! הבניין נופל!

עוברי אורח מהרחובות הסמוכים, ששמעו את הצעקות, הובהלו אל המקום, וגם הם נסחפו בצעקות: הצילו! הצילו! הבניין מט ליפול! וכך כל העיר הייתה כמרקחה. הרשויות הוזעקו בדחיפות, אך הם מצאו להפתעתם בניין גבוה ויפה הבנוי לתלפיות.

מה היה לנו: איש פוזל, שלא חשב שפזילתו היא הגורמת לו לראות את הבניין עקום, צועק 'זאב זאב'. הֶהמון נסחף אחריו מבלי לבדוק את העוּבדות. תקשורת המונים במיטבה ומודל לעֶדריוּת, שדומני ראויים להילמד בכל חוג לפסיכולוגיה.

הפיל הכפיל

מה קורה כשעיוורים ממששים פיל? התוצאות מפתיעות ביותר. האחד שמישש את חדקו הרך והמתפתל של הפיל, קבע ללא ספק שמדובר בנחש. השני מישש את רגלו של הפיל וּפָסק שהוא עמוד. השלישי אחז בניבו העגול של הפיל, ומסקנתו החד-משמעית הייתה, כי היצור החלק והחד אינו אלא כידון. ואילו הרביעי שהושיט ידו אל אוזן הפיל, סבר לתומו כי זו אינה אלא מניפה קסומה.

אגדת הפיל המופלאה עוד לא תַּמָּה. העיוור החמישי שיָדוֹ הילכה מעדנות על גוף הפיל, היה משוכנע, כן לא טעיתם, שהוא ניצב לפני קיר. העיוור השישי לעומתו, שהלך בקטנה רק על הזנב, היה נחרץ: זהו חֶבל וחסל. ואחרון אחרון, לשביעי החביב שליטף את ברכו של הפיל היה ברור כשמש שהוא מטפס...על עץ, לא פחות, מוּל פרצי הצחוק הרמים של האנשים הרואים מסביב.

משתעשעים מהסיור המודרך של העיוורים בגוף הפיל? בצדק. אולם למעשה המשל מלמד שיעור חשוב בהלכות התפיסה האנושית. בניגוד לאמת המוחלטת של התורה האלוקית, מייצגים העיוורים את האמת היחסית, לפיה אנשים מסיקים מסקנות כלליות על סמך תצפיות חלקיות בלבד, אך משוכנעים כמובן שהצדק בידם.

שוֹן גַּט

ולקינוח - בדיחה מתוקה.

שוֹן גַּט. נשמע כמו סינית? ממש לא. מעשֶׂה שהיה כך היה:

מסַפרים שֶׁבִּימֵי הַצֶּנַע העליזים בַּחתונות הירושלמיות נָהוּג היה לְקַדֵּם אֶת פְּנֵי האורחים בִּפרוסת עוגה מתוקה לְלא תַּקָּנָה (בַּר לא היה בְּנמצא בַּימים ההם). אֲבָל בַּצֶּנַע כְּמוֹ בַּצֶּנַע מנה כפולה הייתה בְּגֶדֶר מותרות. מֶה עשו? כדי לקבל 'מידע מודיעיני' שָאלו המחותנים בַּאדיבות רבה את האורחים בַּכְּניסה לָאולם: שׁוֹן גַּט? כן, ביידיש זה נשמע יותר טוב: האִם כְּבָר קיבלתָּ?

מעַניין, שֶׁאַחַד האורחים שהעוגה עָרְבָה לְחִכּוֹ ועוררה בִּמיוחד את בלוטות הטעם שלוֹ (שעבדוּ שעות נוספות) כל כך התפעל מהעוגה, שהחליט לעשות מעשה (אמיץ, למרות הצנע) ולקנות את העוגה הטעימה. בְּלב רעֵב ניגש האיש אל הקונדיטוריה בְּשוּק מחנה יהודה וּביקש מהמוכרת עוגת 'שׁוֹן גַּט' (לא פחות!). המוֹכרת שמעולם לא שמעה את השֵם המוזר הזה, סָבְרָה לְתוּמָהּ שהאיש מדַבר סינית. שוּב וָשוּב היא שאלה אותו: "אולי אתה טועה בַּשֵּׁם? מעולם לא נולדה עוגה בְּשֵׁם זה" אמרה כִּמְבִינָה עִנְיָן. אֲבל האיש התעקש: "שוֹן גַט שֵם העוגה" - נחוּש היה בדעתו.

אז צץ במוחה של המוֹכרת רעיון מבריק. "מנַין אתה מַכיר את העוגה?" שאלה בְּסקרנות. בְּהתלהבות רבה סיפר הקונה את תולדות העוגה, ועל ה"דֵייט" הטעים והבלתי נשכח שחווה עימה. השֵם 'שון גט' לא הפסיק להדהד בַּחֲלַל האולם, סיפר. והשאר כבר היסטוריה. וּבָעיר עוד יסוּפר, איך הפכה שאֵלה תמימה (כַּזָּכוּר כרטיס הביקור הקולינארי בָּאולם) לְשֵׁם עוגה נצחית. איפה? רק בירושלים עיר הנֶצח תבוא ותיבנה.

וגם חידה לסיכום, עדיין ברוּחַ פורימית: איך יודעים שהמן עשה דיאטה? מהמגילה כמובן (איך לא). מ"וַיּמָּלֵא המן" הפך לפתע הצורר ל"איש צר".

הבה נרננה כל השנה!

תאריך:  03/03/2015   |   עודכן:  03/03/2015
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בְּדִיחָפּוּרִים (ב')
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
4/03/15 22:31
 
ציפי לידר
11/03/15 17:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
אלפי צעירים הגיעו לרחבת האודיטוריום ליריד מכירת התחפושות השנתי שמארגנת רשות הצעירים של עירית חיפה. באירוע נמכרו למעלה מ-4,000 תחפושות, אשר כל ההכנסות ממכירתן יועברו למחלקות הילדים בבתי החולים בחיפה.
03/03/2015  |  יפעת גדות  |   חדשות
בנימין נתניהו עושה את כל המאמצים לתת הנכחה לגיבורי מגילת אסתר במציאות של 2015. במקום להתמודד עם הבעיות היומיומיות של מצוקת הדיור, במקום להתמודד בעברית עם מאות רבות של פועלים בנגב שקיבלו הודעות פיטורים מעתיק בנימין נתניהו את הזירה להתמודדות באנגלית, ובאנגלית רהוטה, שם בארצות הברית.
03/03/2015  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
אחד החגים שאני מאוד אוהבת הוא חג הפורים, שכן, אני יכולה לעטות על גופי כל תלבושת, מוזרה ככל שתיראה, ואנשים לא יביטו בי בתמיהה ולא ידברו סרה מאחורי גבי על הופעתי הפרובוקטיבית.
03/03/2015  |  שמחה סיאני   |   מאמרים
חג פורים מתקרב ובא, ואיתו החופשה הקצרה שמאפשרת לכל אחד מכם ליהנות מגיחה קטנה ומהנה לאירופה.
בזמן שכולנו עסוקים בהשמצות הדדיות ובחלוקה עצמית למחנות שונים מגיע חג פורים ומזכיר לכולנו את ששכחנו, הדחקנו, הכחשנו וכגון אלה כי המן הרשע עדיין כאן. הוא כידוע לא מבחין בדקויות ההבדל בין המחנות שיצרו להם לעצמם היהודים. כחובב יהודים מושבע יקבל המן בברכה ובשמחה רבה למשרפותיו יהודים מכל המחנות: המחנה הציוני, המחנה הדתי, המחנה הלאומי ושומו שמיים אפילו יהודים ממחנה השלום.
03/03/2015  |  יעקב עמר‭‮  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
אוזני המן שוקו עם מילוי ממרח חלוה  /  גלית יצחק-אוגנוב
מכירת תחפושות - 250 מיליון שקל  /  יפעת גדות
אהבה באינטרנט - תלויה בשם המשתמש  /  יפעת גדות
נשף המסכות  /  ציפי לידר
דייסה מיוחדת לחג פורים   /  רבקה-תפארת חקק
פורים - להאיר האור המאיר  /  חניאל פרבר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il