|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

"לצלם מבעד לרעלה"

הקולנוע האירני הוא קולנוע ייחודי המשלב תרבות עשירה, טעמים וצבעים, ולמרות המשברים השונים הוא מצמיח מדי שנה אינספור הצלחות קולנועיות תעשיית הקולנוע באירן - מראשיתה ועד ימינו
04/03/2015  |   מגזין המזרח הקרוב   |   כתבות   |   מגזין המזרח הקרוב   |   תגובות
הסרט האירני זוכה פרס האוסקר "פרידה" (2012) [צילום: AP]

השאה מתפעל מהטכנולוגיה
תעשיית הקולנוע שהלכה והתרחבה בשנים אלה משכה גם את תשומת ליבו של מוט'פר אל דין שאה, בזמן ביקורו בצרפת. השאה עצמו העלה את רשמיו והתפעלותו הרבה מהטכנולוגיה החדשנית על הכתב ביומנו האישי: "בשעה 21:00 בדיוק נכנסנו לאולם ההקרנה שם כיבו את האור והציגו בפנינו על גבי מסך גדול תמונות וצלילים. התמונות היו של ילידים אפריקנים הרכובים על גמלים במדבריות אפריקה..."

   רשימות קודמות
  מי אתה, עיזת איברהים א-דורי?
"כמו האוכל האירני גם הקולנוע האירני זוכה להערכה ולהוקרה רבה בעולם כולו. זהו קולנוע שלא ניתן לגמרי לדון עליו, גם לא באלפי מילים. רק שתי מילים - לכו לראות" [עדנה כהן-קדוש, עכבר העיר, מרס 2010]

ראשיתו של הקולנוע בשלהי המאה ה-19 בצרפת, עת האחים ז'אן לואי (1948-1864) ואוגוסט מארי לואי ניקולא (1954-1862) לבית לומייר (Lumière) המציאו את המצלמה, סרט הצילום והמקרן, שיהיו הבסיס לצילום סרטי הקולנוע גם בשנים העתידות לבוא. זאת ועוד, האחים לומייר היו לראשונים שביימו סרט ללא צליל או בשמו המקצועי "ראי-נוע". בפברואר 1895 רשמו שני האחים את מצלמתם כפטנט ומספר חודשים לאחר מכן כבר החלו להקרין את יצירותיהם בפומבי ברחבי צרפת. הסרט "סעודת התינוק", אשר הוקרן בבית קפה בפריז, הפך למעשה את בנו בן השנתיים של ז'אן לואי לכוכב הקולנוע הראשון בהיסטוריה.

תעשיית הקולנוע שהלכה והתרחבה בשנים אלה משכה גם את תשומת ליבו של מוט'פר אל דין שאה (חי 1907-1853), בזמן ביקורו בצרפת. השאה עצמו העלה את רשמיו והתפעלותו הרבה מהטכנולוגיה החדשנית על הכתב ביומנו האישי: "בשעה 21:00 בדיוק נכנסנו לאולם ההקרנה שם כיבו את האור והציגו בפנינו על גבי מסך גדול תמונות וצלילים. התמונות היו של ילידים אפריקנים הרכובים על גמלים במדבריות אפריקה...". השאה המשיך בתיאוריו וכתב כי "הכל היה מרתק ועל כן ציווינו על סחאף-באשי לרכוש מצלמה שכזו, ובעזרת האל גם הוא יוכל להכין סרטים כאלה במולדתנו ולהציגם בפני המשרתים שלנו".

נחישות השאה בדבר הבאת הקידמה הקולנועית אל אירן הביאה אותו להורות לצלם החצר, מירזא איבראהים סחאף-באשי, לרכוש מצלמה, באמצעותה צילם תחילה את האריות המלכותיים בגן החיות בפרח-אבאד ואת טקסי התפילה שנוהלו על-ידי השאה עצמו. לאחר שנים (1904), נפתח בית הקולנוע הראשון, "פאלאס" (ארמון), ברחוב אמיר-כביר שבטהרן על-ידי סחאף-באשי עצמו. הוקרנו בו קומדיות צרפתיות, סרטים ממלחמת רוסיה-יפן וסרטים סובייטים נוספים כגון רוסטוב ואודסה. הצלחת הסרטים והדרישה לבידור מסוג זה הייתה גדולה למדי, עד שכעבור שנים מספר הוכפלה כמות הצופים והחלה חלוקה של מתאבנים לסוגיהם ומשקאות קלים כלימונדה ליושבים באולמות הצפייה המרווחים.

עליות ומורדות קולנועיים

עלייתו של רזא שאה לשלטון (1925) ונפילת שושלת קאג'אר, לצד אירועים דרמטיים נוספים מחוץ לגבולות אירן, כגון עליית מוסטפא כמאל אטאטורק לשלטון בטורקיה, הביאו את הקולנוע באירן לכדי הצלחה ושגשוג. תחילת כהונתו של רזא שאה אופיינה בעיקר בסרטים דוקומנטריים בהם צולם רזא שאה על-ידי באבא-ח'אן מועתזדי במסעותיו ברחבי אירן, וכיום התיעוד המרכזי שנותר הוא הכתרתו למלך אירן באפריל 1926. רק מספר שנים לאחר מכן, החלו להציג סרטים באירן תוך פרשנות באולם, ומעט מאוחר יותר הוכנסו שורות התרגום.

במחצית שנות ה-40 החלה עבודת הדיבוב לסרטים, כאשר התשלום בעבור הדיבוב, יש לומר, היה מועט, ועל כן רמתו של הדיבוב הייתה בהתאם, קרי נמוכה ובלתי מקצועית. בשנת 1932 הוצג הסרט "דֻח'תר-ילור" (בת שבט הלור). ייחודיותו של סרט זה מתאפיינת בהיותו לסרט הראשון בו אישה מגלמת תפקיד ראשי וכן זהו הסרט הראשון דובר הפרסית שנצפה מחוץ לגבולות אירן.

כיבושה של אירן על-ידי בעלות הברית באוגוסט 1941, נפילתו של רזא שאה ועלייתו של בנו וממשיך דרכו, מוחמד רזא פהלוי, הביאו לכדי עליית ארגונים שונים אשר שהו שנים קודם לכן במחתרת מפאת הפחד משלטון רזא שאה. בין הארגונים היו ארגוני נשים, ארגונים איסלאמיים, קומוניסטים ועוד. במהלך שנותיו הראשונות לשלטון ניסה השאה הצעיר לבסס את מקומו ושלטונו, ותוך כדי הוואקום שנוצר חיזקו אנשי תעשיית הקולנוע האירני את קשריהם עם עמיתיהם ברחבי העולם כולו. עם זאת, בעיות כלכליות בתוך אירן מנעו את בימוי והפקת הסרטים בתוך אירן ומרביתם נעשו בטורקיה.

עלו על "הגל החדש"

בתחילת העשור החמישי חוותה אירן את משבר הלאמת הנפט בממשלתו של ד"ר מוחמד מוצדק, כאשר במקביל נעשה ניסיון ליצור סרטים בעלי גוון א-פוליטי. מי שהיה לאבות הקולנוע באירן, ד"ר הושנג קאבוסי, תבע את המונח "קולנוע פרסי" וזאת בעקבות שינוי מהותי בדפוסי הקולנוע עצמו. באותן שנים ניתן היה לראות על גבי המסך הגדול סצנות ארוטיות ומיניות בכמות בלתי מבוטלת. בשלהי אותו עשור כבר ניתן היה לחזות בכוכבי קולנוע ("סלבס") כמו מוחמד-עלי פראדין, מי שהיה חבר בנבחרת ההתאבקות הלאומית האירנית והפך לכוכב קולנוע. פניו המוכרות כיכבו בפרסומות, בשלטי חוצות, והוא אף זכה לתשלום של כ-50 אלף דולר לסרט.

החל מראשית שנות ה-60 כוונו הסרטים לאנשים "אינטלקטואלים" יותר. ניתן היה לראות סרטים שהתבססו על סיפורי אלף לילה ולילה וסרטים על סוגיות החיים השונות כמו הסרט "הפרה" שבוים על-ידי דריוש מהרוג'י, מי שנחשב לאחד מאבות הגל החדש בקולנוע האירני (New Wave). סרטו זה של מהרוג'י גרר עמו הכרה בינלאומית בדמות זכייה בפרס בפסטיבל ונציה. זאת ועוד, בנובמבר 2014 עוטר מהרוג'י במדליה מיוחדת מטעם ממשלת צרפת בטקס מרשים בנוכחות אנשי משטר וקולנוע בבניין השגרירות הצרפתית שבטהרן. "הגל החדש" בקולנוע האירני כלל בין היתר הפקה ובימוי של סרטים בעלי גוון פילוסופי, פוליטי, תרבותי ובעיקר לשוני. כמו-כן, נשים אחדות כגון פָארִי סָבֻּוֻרִי ומַרְזִיֶה מַשְכֵנִי החלו לעסוק בתעשיה והפכו לחלוצות בתחום זה.

מהפכת 1979 סימלה את המפנה לרעה בקולנוע האירני. צנזורה קשה הוטלה והמשטר אסר על הקרנת סרטים במסגרות פומביות רחבות ("מועדוני וידאו"). החשש הגדול של המשטר היה כי במהלך הצפייה המשותפת ייחשפו אנשים לנעשה בחזית המלחמה עם עירק, מה שיביא לשבירת רוח הלחימה והורדת המורל הן בחזית והן בעורף.

התאוששות, שגשוג והצלחה

בשנת 1984 הוקמה קרן "פראבי" לקולנוע, כזרוע של משרד התרבות האירני, שתכליתה לפקח, להנחות ולתמוך בקבוצות וביחידים המבקשים לעסוק בבימוי והפקה. הקרן סייעה רבות בייבוא והפצת ציוד חדש ומודרני, ובקיום השתלמויות מקצועיות תוך שהיא מבקשת להעלות את הרמה המקצועית של הנוגעים בדבר. סופה של מלחמת אירן-עירק, אולי מותו של ח'מינאי ורוח הגלסנוסט במזרח אירופה סימנו את התאוששותו של הקולנוע האירני.

החל משנת 1989, תחילת כהונתו של רפסנג'אני כנשיא ועד 2005 עם ראשית כהונתו של אחמדינג'אד, ידע הקולנוע האירני שגשוג, הצלחה וזכה לחיבוק אמיץ מטעם המשטר. גם רפסנג'אני וגם יורשו בתפקיד מוחמד ח'תאמי, אשר היו בעלי ההשקפה ליברלית, ניסו ככל יכולתם במהלך תהליכי הדמוקרטיזציה שקידמו לתמוך בקולנוע ולהביא לשגשוגו. דוגמה לכך הוא הסרט "ילדי גן עדן" משנת 1997 המספר על אודות חייו של נער עני בטהרן, אשר זכה להצלחה מסחררת באירן ובעולם.

כלי ניגוח במשטר האירני

שנת 2005 ועלייתו של הנשיא השמרני, ד"ר מחמוד אחמדינג'אד, הביאו לירידתו מחדש של הקולנוע האירני המופק באירן. הבמאי האירני המוביל מוחסין מחלמבף ואחרים החלו להפיק סרטים המתנגחים במשטר, אם כי עשו זאת בעיקר במדינות אחרות ולא באירן עצמה. בחירתו של חסן רוחאני לנשיאות אירן הביאה עמה גל אופטימיות חדש בכל הקשור לקולנוע האירני. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא פתיחתו המחודשת בטהרן של "בית הקולנוע" - האיגוד המקצועי של העוסקים בתחום הקולנוע באירן שמונה למעלה מ-5,000 איש לאחר שזה נסגר בינואר 2012 בצו המשטר.

הקולנוע האירני הוא קולנוע ייחודי המשלב תרבות עשירה, טעמים וצבעים, ולמרות המשברים השונים הוא מצמיח מדי שנה אינספור הצלחות קולנועיות. דוגמאות לכך הם הסרט "פרידה", אשר זכה בפרס האוסקר בקטגוריית "הסרט הזר הטוב ביותר" בשנת 2012, בעוד שבאוקטובר 2014 זכתה ר'חשאן בני-אעתמאד בפרס "אריה הזהב" בפסטיבל ונציה על תסריטה לסרט "סיפורים".

לסיכום, הקולנוע האירני מתובל בסיפורים הנוגעים ללב ובדילמות חיים אנושיות, ובכך הוא גורם לגלגלי המוח לזוז ונכנס למעמקי הלב. המלצתי החמה היא - הזמינו כרטיס ולכו לראות!

פורסם במקור: מגזין המזרח הקרוב
הכותב הוא דוקטורנט בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה וחוקר במרכז עזרי לחקר אירן והמפרץ הפרסי.
תאריך:  04/03/2015   |   עודכן:  04/03/2015
רועי כהנוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"לצלם מבעד לרעלה"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
4/03/15 11:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
החלטת בית המשפט במצרים ב-28 בפברואר כי תנועת חמאס היא ארגון טרור הכניסה את התנועה ללחץ אדיר והיא מנסה להתאושש מההלם הראשוני ומחפשת דרכים לבטל את החלטת בית המשפט המצרי.
04/03/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
כשהוא מתויג "מלך תלתן" בחפיסות קלפי המבוקשים שחולקו לחיילי הצבא האמריקני, נחשב עיזת איברהים א-דורי למבוקש הבכיר ביותר משלטון הבעת' של סדאם חוסיין, אשר הצליח להימלט ולהימנע משבי לאחר פלישת ארה"ב לעירק ב-2003. א-דורי, סגן נשיא עירק לשעבר, נמצא כבר כמעט 12 שנים במחתרת ונחשב לאחד ממנהיגי המורדים הסונים הבכירים כנגד הממשלה העירקית בראשות נורי אל-מאליכי וכוחות הצבא האמריקני עד נסיגתו ב-2011. בקיץ 2014 שוב עלתה קרנו של א-דורי לאחר שנטען כי המיליציות שבפיקודו שיתפו פעולה עם דאעש בכיבוש העיר מוסול. זהו סיפורה של אחת מן הדמויות המסתוריות ביותר בעירק של ימינו.
03/03/2015  |  מגזין המזרח הקרוב  |   כתבות
מדינת הח'ליפות האיסלאמית של דאעש בעירק ובסוריה שהוכרזה בסוף חודש יוני 2014, ממשיכה להתמקד בביסוס שלטונה. אחד ההיבטים החשובים הוא תחום החינוך והתרבות, וזאת במאמץ לבנות דור חדש הנשען על יסודות האיסלאם והג'יהאד, אשר יוכל להוביל את המשך הכיבושים להרחבת גבולות הח'ליפות.
02/03/2015  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   כתבות
הלם ותדהמה שוררים בקרב הנהגת תנועת חמאס בעקבות הקביעה של בית המשפט המצרי כי היא ארגון טרור. התנועה פנתה למלך סעודיה, סלמאן בן עבד אלעזיז, כדי שיפעיל לחץ על נשיא מצרים א-סיסי לשנות את ההחלטה וגם לפתוח את מעבר רפיח.
01/03/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
שייח' אל-אזהר, אחמד אל-טייב, העומד בראש המוסד הדתי העליון של העולם המוסלמי–סוני, השתתף בשבוע האחרון בוועידה בינלאומית בנושא הטרור שערכה 'אגודת העולם האיסלאמי' (ראביטת אל-עאלם אל-איסלאמי) בעיר מכה שבסעודיה.
01/03/2015  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il