חוק יסוד: ה
ממשלה קובע עיקרון רציפות השלטון ולפיו נקבע בו, כי ממשלה שכהונתה נסתיימה, בקרות אחד המקרים המנויים בחוק יסוד זה, תמשיך בכהונתה, עד לקיום בחירות חדשות לכנסת, כינון ממשדלה חדשה, הצגתה בפני הכנסת, בידי חבר הכנסת שמונה להרכיבה ולעמוד בראשה, כמו-גם קבלת אמון הכנסת לכינונה של ממשלה חדשה זו ואישור קווי היסוד של ממשלה חדשה זו.
עקרון רציפות השלטון מתבטא, בהוראות סעיפים 30 (א) ו-(ב) לחוק יסוד: הממשלה, הקובעים דברים, בזו הלשון:
"30. (א) עם בחירת כנסת חדשה או התפטרות הממשלה כאמור בסעיפים 18, 19, 20, 21 או 28 או עם הגשת בקשה לפי סעיף 29(ב), יפתח נשיא המדינה בהליכים להרכבת ממשלה חדשה כאמור בחוק-יסוד זה.
(ב) עם בחירת כנסת חדשה או התפטרות הממשלה כאמור בסעיפים 18, 19, 20, 21, 28 או 29 תמשיך הממשלה היוצאת במילוי תפקידיה עד שתיכון הממשלה החדשה".
אם לא די, באמור לעיל, הרי עקרון רציפות השלטון, חל גם לעניין המשך כהונתו של ראש ממשלה שהתפטר מתפקידו כראש-הממשלה וגם/או שנפטר במהלך כהונתו, כאשר לעניין זה נדרש סעיף 30 (ג) לחוק היסוד הנ"ל הקובע, כי:
"30.(ג) ראש הממשלה שהתפטר ימשיך במילוי תפקידו עד שתיכון הממשלה החדשה; נפטר ראש הממשלה, נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו או הופסקה כהונתו מחמת עבירה, תקבע הממשלה שר אחר שהוא חבר הכנסת וחבר סיעתו של ראש הממשלה, לכהן כראש הממשלה (בפועל) עד שתיכון הממשלה החדשה".
מן הראוי להדגיש ולציין, כי ממשלת מעבר שהינה ממשלה, בתקופת הביניים, מאז שחדלה מלכהן, מכל נימוק שהוא ועד למועד הבחירות החדשות לכנסת, לכינון ממשלה, הצגתה בפני הכנסת וקבלת אמון הכנסת, הינה ממשלה תקפה, לכל דבר ועניין, למעט הגבלות, המוטלות עליה בתקופת הביניים, כמפורט בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה בקשר לכך.
עוד יש לציין, כי הממשלה לרבות ממשלת מעבר רשאית לקבוע ממלא-מקום לשר שנעדר מן הארץ, שחדל לכהן, מחמת התפטרותו וגם/או פיטוריו מתפקידו כשר, בידי ראש הממשלה וגם/או אם נבצר ממנו זמנית מלמלא תפקידו. במצב דברים זה ימלא תפקידו, באופן אוטומטי, ראש הממשלה וגם/או שר אחר שקבעה לעניין זה, הממשלה. הדבר בא לידי ביטוי בהוראות סעיפים 24 (א) (ב) ו-(ג) לחוק יסוד: הממשלה, הקובעים דברים, בזו הלשון:
"24. (א) נעדר שר, למעט ראש הממשלה, מן הארץ, רשאית הממשלה לקבוע כי שר אחר ימלא את מקומו; ממלא המקום ימלא את תפקידיו של השר, כולם או מקצתם, הכל כפי שתקבע הממשלה.
(ב) חדל שר לכהן או שנבצר ממנו זמנית למלא את תפקידו, ימלא את התפקיד ראש הממשלה או שר אחר שתקבע הממשלה.
(ג) תקופת מילוי המקום של שר שחדל לכהן כאמור בסעיף קטן (ב) לא תעלה על שלושה חודשים".
מאחר שהמחוקק קצב תקופה של שלושה חודשים, לצורך מילוי תפקידו של שר שהפסיק לכהן בתפקידו בממשלה, הרי בתום תקופה זו, אין קיים יותר בממשלה המכהנת, שר בתפקיד זה. הדבר משמעותי במיוחד בממשלת מעבר שאינה נהנית מאמון הכנסת,
כך שבתום תקופת מילוי המקום, לא ניתן למנות שרים, במקום שרים שחדלו לכהן בממשלה שהפכה לממשלת מעבר. מן הראוי לציין, כי ממשלה מכהנת לרבות ממשלת מעבר שהתפטרה באחד מהאפשרויות הנקובות בסעיפים 18,19,20,21 ו-28 לחוק יסוד: הממשלה, ניתן - לפי סעיף 30 (ד) לחוק היסוד למנות חבר כנסת בתפקידו של שר שחדל לכהן,
כאשר מינויו של שר שכזה, אינו טעון אישור הכנסת. מן הכלל אל הפרט ולענייננו אנו, קרי, לעניין יכולתה וגם/או אי-יכולתה של ממשלתו הנוכחית של
בנימין נתניהו למנות חבר כנסת כשר, ללא אישור הממשלה, בהיותה ממשלת מעבר, הרי נדגיש ונציין, כי דבר זה אינו ישים באשר לממשלה המכהנת, כיום, כממשלת מעבר. ונבאר מסקנתנו זו, לגופם של דברים. ממשלתו השנייה, הנוכחית, של בנימין נתניהו הפכה לממשלת מעבר, עם קבלת חוק לפיזור הכנסת, בתחילת חודש דצמבר 2014, בארבעה לחודש זה.
סעיף 12 לחוק יסוד: הממשלה קובע, כי אם נתקבל חוק על התפזרות הכנסת, הרי ייפסקו ההליכים להרכבת ממשלה. מאחר שהפסקת כהונת הממשלה הנוכחית, בוצעה כמתחייב מהוראת סעיף 12 לחוק יסוד: הממשלה, עם קבלת חוק לפיזור הכנסת ולא בדרך של התפטרות הממשלה, שהתפטרה באחד מהאפשרויות הנקובות בסעיפים 18,19,20,21 ו-28 לחוק יסוד: הממשלה,
הרי אין תחולה להוראת סעיף 30(ד) לחוק זה, המאפשר מינוי חבר כנסת לתפקיד של שר שחדל מלכהן, ללא אישורה של כנסת ישראל למינוי שכזה לתפקיד שר בממשלה, לרבות ממשלת מעבר.
משמעות הדברים המיידית הינה שעד שלא תתכונן ממשלה חדשה,
הרי אין מכהנים עוד, בממשלת המעבר הנוכחית שרי אוצר, בריאות, חינוך, משפטים, הרווחה והשירותים החברתיים והמדע, הטכנולוגיה והחלל, עם פיטוריהם והתפטרותם של שרי מפלגות "יש עתיד" ו"התנועה", מממשלתו הנוכחית של בנימין נתניהו, שהפכה לממשלת מעבר. יש לכך משמעות מעשית, כמו אי-יכולתו של נתניהו כממלא-מקום שר החינוך להקים ועדת פרס ישראל, בתחום חקר הספרות העברית והכללית, שלא הוקמה, עד כה ומינויו כממלא-מקום שר החינוך פקע בתאריך ארבעה לחודש מרס הנוכחי. מחמת הגילוי הנאות יודגש ויצוין, כי כותב שורות אלה יצג עותרים בעתירה לבג"ץ אתמול בקשר לכך.