|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
שינוי בסדרי המזרח התיכון [צילום: AP]

רעידת האדמה של המיואשים

בשנים האחרונות אנו עדים לתהליך היסטורי מרתק, שבו משתנים סדרי המזה"ת שנוצרו בראשית המאה ה-20'. במרוצת השנים הבאות, הם יתגבשו לכלל תבניות ומבנים חברתיים, פוליטיים וכלכליים חדשים. הגם שאנו כמעט תמיד נוטים לחפש אחר נקודת המבט האינדיבידואלית (הישראלית), תהליכים אלה ראויים להתבוננות אנתרופולוגית-היסטורית נטולת מאוויים אישיים, שכן ההיסטוריה מתהווה לנגד עינינו, ואנו חלק בלתי נפרד מהתהוות מרתקת זו
26/03/2015  |   מגזין המזרח הקרוב   |   כתבות   |   מגזין המזרח הקרוב   |   תגובות
   רשימות קודמות
  לאחר עשור: רצח חרירי עוד לא פוענח
  מי מפחד מבחירות לפרלמנט במצרים?
  "לצלם מבעד לרעלה"
  מי אתה, עיזת איברהים א-דורי?

זמן קצר לאחר עלייתו לשלטון של בשאר אל-אסד, כיוונו אינטלקטואלים ליברלים ערבים רבים אצבע מאשימה כלפי מפלגת הבעת' ומשפחת אל-אסד כמי שגזלו את השלטון בסוריה באמצעות שלטון עריצות מדכא ומושחת, מהקשים ביותר שידע העולם הערבי בעת החדשה. "לא לזה פיללנו", אומרים אותם אינטלקטואלים ומבקשים מטפורית, אם לא דה-פקטו, להסיר את זהותם הערבית הסורית מעליהם. הסרתה המטפורית של הזהות הסורית הינה "סטירת לחי" למאמצים הכבירים שהשקיעה מפלגת הבעת' במשך עשרות שנים, מאז עלייתה לשלטון, בין אם בעירק ובין אם בסוריה, להטמיע בהמונים, באמצעות כלי התקשורת, את המחויבות האישית של כל פרט בחברה למדינה העצמאית ולגבולותיה, וכמובן - לשליט העומד בראשה.

בשל היותה תוצר קולוניאליסטי, סירבה החברה הסורית בעשורים הראשונים לעצמאותה להכיר בקיומה כדבר ממשי בעל עתיד חברתי, כלכלי ופוליטי. מרבית הסורים דחו בשנות העשרים את רעיון המדינה הסורית שכוננו בעבורם הצרפתים, שכן הם ראו בכך ניסיון של מעצמות המערב לעצב במזרח התיכון סדר חדש שיבטיח את שליטתן באזור.

בהיותה פסיפס של אזורים גאוגרפיים, אזורי עדות ומיעוטים אתניים ודתיים, בעלי מאפיינים דמוגראפיים ייחודיים ואוריינטציה חברתית-כלכלית ופוליטית שונה, סורים רבים נטו לחפש את מוקדי ההזדהות שלהם במשפחה, בשבט או בעדה מצד אחד ובפאן-ערביות או בפאן-סוריות מבית מדרשו של אנטון סעאדה, מייסד המפלגה הלאומית הסורית, מצד אחר.

על-רקע ההתנגדות הזאת, הייתה תפיסת המשטר שיש "להתיך" את חלקי הפסיפס שממנו מורכבת החברה הסורית וליצור מהאזרח הסורי "אדם חדש", בעל אישיות פטריוטית ונציונליסטית ערבית חדשה המאמינה במטרות המפלגה, ו"לצקת" מההמון עם אחד מלוכד בתוך תבנית שאסד ושלטונו עיצבו עבורם. על כן נודעה לתרבות הפולחן סביב אישיותו ומנהיגותו של חאפט' אל-אסד חשיבות כה רבה, שכן היא יצרה פרקטיקות התנהגות יומיומיות ומסורות פולחן רטוריות, שחלחלו לחיי היומיום של כל האזרחים והיו בבחינת צו בל יעבור - חובה ולא זכות!

טבע העריצות
Freedom. סוריה [צילום: AP]

אולם חשוב לציין, שמחאות המורדים הסורים הנשמעות היום בקול רם יונקות את עולם המושגים שלהן ואת דימוייהן מכתיבתו של הרפורמטור הסורי עַבּד אל-רחמן אל-כַּוַאכִּבִּי, מוסלמי יליד חלב בן למשפחה ממוצא כורדי, שחי לפני למעלה ממאה שנה תחת שלטון האימפריה העות'מאנית ונחשב למהפכן ולאחד ממובילי רעיון הלאומיות הערבית בעת המודרנית. בשני חיבוריו החשובים, "על טבעי העריצות ומהות השעבוד" (1900) ו"אם הכפרים" (1902) הניח אל-כַּוַאכִּבִּי את התשתית לדיון בעת החדשה בסוגיות שעניינן מהות הממשל הצודק וזכות העם לחרות במולדתו.

בכתיבתו גינה אל-כַּוַאכִּבִּי את משטרו של הסולטאן העות'מאני עַבּד אל-חַמיד השני (שלט החל מ-1876 עד להדחתו ב"מהפכת הטורקים הצעירים" ב-27 באפריל 1909). אל-כַּוַאכִּבִּי קרא למסד את עקרון ריבונות העם באמצעות הטלת פיקוח על השליט והגבלת סמכויותיו. חיבוריו אלה מהווים תשתית לייסודו של שלטון חלופי עתידי, כאשר בזמן כתיבתם של חיבורים אלה - ראשית המאה העשרים - כלל לא היה ברור אם הערבים יזכו לממש את שאיפתם זו.

במקביל, חיבוריו מניחים את התשתית להגמוניה אידיאולוגית לאומית כלל-ערבית. תפיסה זו נחשבת מהפכנית, בהתחשב בכך שהחברה המוסלמית התגבשה והתנהלה במשך מאות שנים על בסיס דתי ושושלתי. יש בתפיסה זו עניין מיוחד מאחר שהחל מ-1517 הערבים בדרום מערב אסיה ובמצרים קיבלו על עצמם את השלטון הטורקי-עות'מאני למשך ארבע מאות שנה, ורק החל מסוף המאה התשע עשרה, עם חלחול רעיונות מהמערב לחשיבתם של בני האליטה האינטלקטואלית, החלה להתגבש התפיסה הרואה בערבים ובערביות (ולאו-דווקא באיסלאם או במוסלמים) בסיס לגיטימי לשלטון ולשליט.

בחיבוריו ובמאמריו הפובליציסטיים שהופצו בעיתונות העות'מאנית לפני שנסגרו על-ידי השלטונות מטעמי צנזורה והשתקה ולפני מותו (אל-כַּוַאכִּבִּי לא הספיק להשלים את כתיבת כל חיבוריו טרם מותו), השתמש אל-כַּוַאכִּבִּי בתיאורים בוטים במיוחד ובשפה ישירה לתיאור אכזריותו של השלטון הנוהג בנתיניו ככבשים המובלות לטבח.

כתיבתו של זכריא תאמר
"נמר מנייר" / זכריא תאמר

כחמישים וחמש שנה לאחר מכן, בהשפעה ברורה של כתביו של אל-כואכבי, נוקט הסופר הסורי החשוב זַכַּרִיַא תַאמֵר סגנון כתיבה דומה בסיפוריו הקצרים, בהם הוא מבקר את השלטון הסורי בלשון מושחזת, חריפה ובוטה, אלגורית ומטפורית, צינית ומאיימת. תאמר, יליד דמשק, החל לפרסם את הגותו בסוף שנות החמישים, ועד מהרה התגלה כאחד ממעצבי נרטיב ספרותי-אינטלקטואלי ביקורתי חדשני במסגרת סוגת הסיפור הקצר, שעד לאמצע המאה העשרים טרם התגבשה בסוריה. כתיבתו נתנה אפשרות ביטוי ל"קולות השוליים" בחברה הסורית והערבית והציגה אותם כבעלי עוצמה וכמי שמצליחים לאתר את נקודות התורפה של אלה הנראים, לכאורה, חזקים.

בכתיבתו נוקט תאמר לשון ביקורתית חריפה כנגד המשטרים בארצות ערב בכלל ובסוריה בפרט, וקורא להקמתה של חברה שמקדשת את זכויות האדם, ובראשן - חופש הביטוי. בסיפוריו תאמר מתאר את עוצמת הרעב שבו שרויה החברה הערבית, ובהשאלה - המחסור במשאבים ערכיים והגבלת החשיבה, מה שהופך את אזרחי המדינה ליצורים דמויי אדם בצורתם החיצונית, אך נטולי מהות אנושית אינטלקטואלית פנימית.

בסיפור "הנמרים ביום העשירי" (1978), כשם קובץ סיפוריו החמישי, שהפך אותו לסופר קאנוני מוערך בכל העולם הערבי, מוצג תהליך אילופו של הנמר על-ידי השלטון המדכא, המיוצג על-ידי דמות המאלף, במשך עשרה ימים. במהלכו של תהליך אכזרי זה, הנמר מושפל ונאלץ ליילל כמו חתול, לנעור כמו חמור וללחך עשב. ביום העשירי נעלמים המאלף, הנמר והכלוב. קריאת הטקסט כפשוטו עשויה להוביל למסקנה שהנמר איבד את זהותו והפך ל"נמר של נייר", אולם קריאה חתרנית של הטקסט מעלה פרשנות לפיה ביום העשירי, המהווה חזון עתידי ליום שבו ייעלמו המאלף והכלוב, יתברר שהנמר לא איבד את זהותו הראשונית. אדרבה, הוא יחזור להיות חיה טורפת, תוקפנית, מלאת עצמה וחיות.

בהשאלה - החברה הערבית שוב תתגלה כחברה חיונית וחופשייה שאיננה ניתנת לדיכוי ולאילוף, גם אם למראית עין כך התנהגה לאורך שנים רבות. ניתן לראות כאן ביטוי לתמצית הרעיונית המהפכנית של תאמר, לפיה ישנם מחוזות שאותם השלטון אינו יכול לדכא. גם אם נדמה שהנמר, ובהשאלה האזרח הערבי, מציית באופן עיוור לכל דרישה של השליט-המאלף, הציות אינו אלא למראית עין בלבד. אירועי היום העשירי בסיפור אינם אלא קריאת אזהרה מאיימת לכך שבבוא היום, כאשר ייעלמו המאלף והכלוב, או אז יתברר שהנמר לא איבד כהוא זה מזהותו האימתנית ומעוצמתו הנמרית, וישוב לשחר לטרף.

פורסם במקור: מגזין המזרח הקרוב
הכותב מרכז את לימודי השפה הערבית במחלקה ללימודי המזרח התיכון ואת לימודי התעודה לתרגום ערבית באוניברסיטת בן-גוריון. ספרו "נמר מנייר", שראה אור בהוצאת רסלינג (2012) כולל מבחר סיפורים מתורגמים מאת הסופר הסורי החשוב זַכַּרִיא תאמֵר.
תאריך:  26/03/2015   |   עודכן:  26/03/2015
ד"ר אלון פרגמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רעידת האדמה של המיואשים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עיניה
27/03/15 09:22
2
הגוי..
27/03/15 09:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
בעוד העולם מתמקד באיום הגרעיני מצד אירן, שולחת מדינה זו זרועות לכל רחבי המזרח התיכון. ואילו הסכם שיאפשר לה להיות מדינת-סף גרעינית, יביא למרוץ חימוש שיסכן עוד יותר את ישראל
26/03/2015  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
ב-15 בפברואר ציינו רבים בלבנון עשור להירצחו של ראש הממשלה לשעבר רפיק אל-חרירי, אחת מן הדמויות הנערצות אך גם השנויות במחלוקת בארץ הארזים. רצח חרירי והחקירה שנלוותה לו יצרו סערה פוליטית בלבנון והדים רבים בתקשורת העולמית, ובמשך שנים סירבה פרשה זו לרדת מן הכותרות. אך נראה שאירועי האביב הערבי, פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה ועלייתו לתודעה של ארגון דאעש הסיטו את תשומת הלב הציבורית מחקירת הרצח שנותרה לא פתורה. סוגיה זו כבר אינה מופיעה בעיתונים ובאתרי האינטרנט ומעטים יודעים כי בינואר 2014 נפתח משפטם שלא בפניהם של ארבעה חשודים מארגון חיזבאללה בבית הדין המיוחד בהאג לחקירת רצח חרירי.
25/03/2015  |  יואב נורסלע  |   כתבות
הרשות הפלשתינית זועמת על התערבותה של קטר בפרויקטים של בנייה ברצועה לשיקומה לאחר מבצע "צוק איתן". קטר החליטה לשקם ישירות פרויקטים ברצועת עזה שלא באמצעות הרשות הפלשתינית. כזכור, קטר היא התורמת הראשית לשיקום הרצועה.
25/03/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
חלומה של הרשימה הערבית המשותפת להיות מפלגת האופוזיציה ושל ראשה אימן עודה להיות ראש האופוזיציה על כל המשתמע מכך כבר לא יתגשם.
23/03/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
מנהיג המורדים השיעים בתימן, עבדל מאלק אל-חות'י, הכריז (יום א', 22.3.15) כי אנשיו מתכוונים לכבוש עוד ערים בדרום המדינה לאחר שהשתלטו בבוקר יום ראשון על נמל התעופה בעיר תעז, שבדרום-מערב תימן. על-פי הדיווח של אל ג'זירה, כ-400 לוחמים חמושים באו אל הנמל במטוס ובמסוקים - מהבירה צנעא. הכוחות הנאמנים לנשיא תימן האדי, השוהה בעדן שבדרום המדינה, הזהירו את המורדים לבל יתקרבו אל מחוזותיה הדרומיים של תימן.
22/03/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
מי מפחד מבחירות לפרלמנט במצרים?  /  מגזין המזרח הקרוב
"לצלם מבעד לרעלה"  /  רועי כהנוביץ
מי אתה, עיזת איברהים א-דורי?  /  מגזין המזרח הקרוב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il