|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

כך הפסידה דורי 479 מיליון שקל

הבודק החיצוני מיכאל ארד חושף את הסיבות להפסדי העתק סכסוכים עם קבלני משנה - 100 מיליון שקל ויותר "הקטנת עלויות" שלא יצאה לפועל - 64 מיליון הפרשה נמוכה לבדק - 30 מיליון או יותר
27/03/2015  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
מנכ"ל חברת א.דורי בניה אסף מור [צילום: יוני רייף]

הפסד ענק לדורי - 377 מיליון שקל
אלעזר לוין
החברה הפסידה בתוך שנתיים מיליון שקל * מבקשת עזרה מהחברה-האם גזית-גלוב - עוד 105 מיליון שקל * הסיבה העיקרית להפסדים - העלויות היו גבוהות ב-441 מיליון שקל מהתחזית * דוח חושף את הסיבות להפסדים
לרשימה המלאה

היועץ: שר הפנים לשעבר
דמויות ציבוריות ידועות בפרשה אברהם פורז מנכ"לי סולל בונה עוזי ורדי-זר ושמעון הייבלום שמואל סלבין נחמה דואק
אנשי הנדל"ן של הפרשה


  • עו"ד אברהם פורז (70) הוא אחד מארבעת עורכי הדין שמיכאל ארד התיעץ אתם בקשר לפרשת דורי. פורז היה בזמנו חבר כנסת מטעם מפלגת "שינוי" (בראשות יוסף, אביו של יאיר לפיד), ואף כיהן עד 2004 כשר הפנים. לפני כעשור פרש מהכנסת. כיום הוא עומד בראש משרד עורכי דין, הפעיל בנושאי נדל"ן ואחרים.
  • רואה החשבון שמעון הייבלום (69) אחד היועצים בהכנת דוח ארד. היה בעבר מנכ"ל סולל בונה, וכיום בעסקים פרטיים.
  • מיכאל ארד (70) מחבר הדוח. כלכלן ורואה חשבון בכיר ומוערך, עמד בראש ועדות מקצועיות ומרצה על הנושא. שותף בכיר לשעבר בחברת רואי החשבון דללויט.
  • שמואל סלבין (62) דירקטור בדורי. ב-1998-1997 כיהן כמנכ"ל האוצר. לאחר מכן נכנס לעסקים פרטיים. היום הוא עומד בראש קרן הריט סלע קפיטל, בעלת נכסים במאות מיליוני שקלים.
  • עוזי ורדי-זר (77) היה בחמש השנים האחרונות דירקטור בדורי, ובין היתר היה חבר בוועדת ביקורת ומאזן. פרש ב-8 בפברואר השנה עם סיום כהונתו. קיבל מדורי 30,000 שקל בשנה, כולל כהונתו כדירקטור בחברה-הבת רום גבס. בעבר היה מנכ"ל סולל בונה.
  • נחמה דואק (65) כתבת ופרשנית פוליטית בידיעות אחרונות ומנחה בערוץ הכנסת. כיהנה 13 שנים כדירקטורית בדורי במשך 13 שנים, ובין היתר הייתה חברה בוועדת ביקורת ומאזן. פרשה ב-8 בפברואר עם סיום כהונתה. קיבלה 30,000 שקל בשנה, כולל כדירקטורית ברום-גבס. מכהנת כדירקטורית גם בחברת הנדל"ן אחוזות החוף, בבעלות עיריית תל אביב, המפעילה חניונים עירוניים.

איך "הצליחה" דורי בניה, אחת מחברות הנדל"ן והבניה הגדולות בישראל, להפסיד אשתקד - כפי שפורסם השבוע 479 מיליון שקל? ההפסדים זעזעו את החברה, הביאו להתפטרות בכירים, אילצו את החברה-האם גזית-גלוב להזרים לחברה מאות מיליוני שקלים, וגרמו לתדהמה בענף הנדל"ן. ראשי החברה מינו ב-22 בספטמבר אשתקד את רואה החשבון מיכאל ארד לבדוק מה אירע. עתה הגיש דוח בן 32 עמודים, החושף את האמת.

דוח ארד רצוף נתונים וממצאים חמורים על דיווחים לא נכונים, על הכנסות שלא היו ועל חיסכון מדומה שלא היה בהוצאות. חשוב, שכל מנהל ויזם עסקי יקרא את הדוח וילמד ממנו: לא לשגות באשליות, לא להסתכסך ללא צורך עם קבלני משנה, לא להמציא הכנסות ולא להעלים עין מהוצאות, כי סופה של האמת להתגלות.

ארד נעזר בצוות מומחים, ובהם רואה החשבון שמעון הייבלום, שהיה בעבר מנכ"ל סולל בונה, בד"ר הדס גלנדר, העומדת בראש החוג לחשבונאות במכללה למינהל (מסלול אקדמי) ובעוד שני רואי החשבון וארבעה עורכי דין. הוא עיין במסמכים ובפרוטוקולים פנימיים, ראיין בכירים בעבר ובהווה. ארד מצליח, ככל הנראה, להציג תמונה מלאה של האסון העסקי והפיננסי הזה של חברת נדל"ן מובילה.

החברה לא שילמה, הקבלנים עזבו

הבעיה שגרמה להפסדים הגדולים ביותר היה מוסר תשלומים ירוד. דורי פיגרה בתשלומים לקבלני משנה ולספקים. כתוצאה מכך, פרשו חלק מקבלני המשנה, ואחרים האטו את קצב העבודה. מנהלי הפרויקטים חששו מפיגור במסירת בנייני המגורים למזמינים. לכן שכרו וע פועלי בניין על בסיס יומי, יקר מאוד. התוצאה - הוצאה לא מתוכננת של 100 מיליון שקל ויותר(!) כמעט 25% מכלל ההפסדים.

בעיה גדולה שנייה הייתה מה שקרוי "יעדי חסכון". מנהלי פרויקטים, או אף בכירים יותר בחברה, סימנו 14 פרויקטים של בנייה למגורים, והחליטו שאפשר לחסוך 64 מיליון שקל בהוצאות הבנייה. הם רשמו חיסכון זה, לאחר תחילת הבנייה, בתור "רווח" כביכול. בחלק מהבניינים, היה ידוע כבר בעת הרישום, שהטענה שיחסכו בהוצאות איננה ריאלית. בבניינים אחרים, ספק אם הושג חסכון . כשגילתה ההנהלה את התרגיל, הורתה למנהלי הפרויקטים להפסיק את הנוהג. ארד חישב ומצא, שהחברה רשמה בדרך זו "הקטנת הוצאות" של 64 מיליוני שקלים, שלא היו ולא נבראו!

העלימו הפרשות של עשרות מיליונים לבדק

נושא מרכזי שלישי היה הסתרת הפרשות לבדק. חוק המכר קובע, שהקבלן חייב באחריות ותיקונים לבניינים ולדירות במשך שנים, מתום הבנייה. הנהלת דורי החליטה להפריש לכיסוי הוצאות הבדק 1.5% לשנה מהיקף החוזים. ב-2016 הפרישו 16 מיליון שקל, וב-2013 הפרישו רק 11 מיליון שקל. בדיקת ארד גילתה, שלמעשה נעשו הרשות גדולות פי כמה, 45 מיליון שקל (לא ברור אם לשנה או לתקופה). החברה הסתירה הוצאות בדק ב-30 מיליון שקל לפחות, ועתה נחשפו והן מהוות חלק מההפסדים.

שלושת הנושאים הללו מסבירים 200 מיליון שקל ויותר מההפסד הכולל. יתר ההפסדים מפוזרים במעשים ומחדלים שונים. תחילה, שלוש דוגמאות בולטות להקטנה מלאכותית של ההוצאות:

לא רשמו קנסות וחלק מהוצאות הבנייה

  • דחו רישום הוצאות - בבניין מסוים היה צורך לתקן שלד ומעליות, בהוצאה של 16 מיליון שקל. במקום לרשום הוצאה זו באופן מיידי, כנדרש בכללי החשבונאות, פיזרו אותה לאורך 14 עד 22 חודשים. כך הסתירו הפסד של 15 מיליון שקל;
  • התעלמו מגידול הוצאות - בפרויקטים שונים היו הוצאות הבנייה גבוהות מהתקציב. החברה לא רשמה את ההוצאות הנוספות, אולי משום שהיו מנהלים שחשבו, שמה שלא רושמים לא קיים...
  • הסתירו קנסות פיגורים - החברה מסרה ליזמים בנייני ומגדלי מגורים בפיגור, ופסגה קנסות. במקרה אחד, לדוגמה, ספגה קנס של 6.7 מיליון שקל. מה עשו המנהלים? התעלמו מהקנס ולא רשמו אותו!
א. דורי בניה - דוח תקופתי לשנת 2014 / דוח תקופתי
כחלק מהליך הכנת הדוחות הכספיים של החברה לרבעון השני של שנת 2014, ביצעה החברה בדיקה כוללת של אומדני העלויות וההכנסות הצפויות של פרויקטים שונים שלה. כתוצאה מהבדיקה האמורה נמצא כי קיימת, סטייה מהותית באומדני העלויות וההכנסות הצפויות של פרויקטים שונים של החברה, אשר היקפם הכולל הסתכם לסך של כ-5 מיליארד ש"ח, לעומת האומדנים שהיו קיימים בידיה, עד אותו מועד, בסכום נטו של 441 מיליון ש"ח (215 עמ')

רשמו הכנסות שלא היו ולא נבראו

ועתה, לפחות שלושה מקרים של רישום הכנסות שלא היו במיליוני שקלים:
  • רשמו הכנסות שלא היו - בכמה פרויקטים חרגו תוך כדי הבנייה מהתקציב שהמזמין אישר עם חתימת החוזה. החברה החליטה שאם תגיש חשבון, ישלם המזמין. היא הגדילה לעשות, ורשמה מראש את ההכנסה הצפויה. אולם האמת היתה, מה לעשות, שחלק ממזמיני העבודות סירבו לשלם בעד החריגות. כך, רשמה דורי הכנסות שלא היו ולא נבראו!
  • רשמו בונוסים שלא היו - הקבלן מקבל בונוס אם סיים את העבודה במועד או לפני הזמן. בארבעה פרויקטים, למשל, רשמה החברה "הכנסות מבונוסים" של 5 מיליוני שקלים, אלא שהיא לא קיבלה מעולם בונוסים אלו, והרישום נעשה על ריק.
  • רשמו הכנסות שלא היו מחברת ביטוח - בבניין אחד היה צריך לפרק ולבנות מחדש תקרות, בהוצאה של 3.5 מיליוני שקלים. המנהלים היו בטוחים שחברת הביטוח תחזיר להם הוצאה זו, והגישו חשבון. אולם חברת הביטוח שילמה רק 620 אלף שקל. כך נוצר חור של 2.9 מיליון שקל. מה עשו איתו? שום דבר, הסתירו אותו, בתרגיל חשבונאי.

התעלמו מדוח חמור של מבקר הפנים

מעל לכל מרחפת הבקרה התקציבית הלקויה ששרה בחברה במשך שנים. אחת לחודש נערכה ישיבת בקרה תקציבית, אך לא מעמיקה. אחת לשלושה חודשים נערכה ישיבת רבעונית, שהמנכ"ל אריאל וילנסקי החליט משום מה לקצר את הזמן שיוקצה לה. כך נמנעו בקרה ובדיקה יסודית של הליקויים.

מבקר הפנים, שמואל רוזנבלום, שלח ב-31.7.13 דוח חמור ליו"ר החברה רונן אשכנזי, למנכ"ל אריאל וילנסקי ולחברי ועדת הביקורת של החברה, והתריע על חריגות וליקויים חמורים. הדוח לא זכה לתשומת הלב הראויה.

אז מה הפלא שיום אחד התפוצץ להם הכל בפנים, והם גילו שחברתם הפסידה קרוב לחצי מיליארד שקל. נכון, הבכירים נשאו בתוצאות. המנכ"ל וילנסקי, סגנו לענייני ביצוע דורון מילר והמשנה למנהל הכספים איתמר אלדר פרשו. גם אשכנזי שוב איננו היו"ר, וחברים בוועדת הביקורת והמאזן פרשו מהחברה. אבל מה זה יעזור עכשיו.

תאריך:  27/03/2015   |   עודכן:  27/03/2015
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כך הפסידה דורי 479 מיליון שקל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפנינו שבועיים שדורשים זהירות, בעיקר בתחום ההשקעות. שימו לב במיוחד לכל הקשור בפנסיות. בתאריך 4.4.2015 יתקיים מופע ליקוי הלבנה ובשבוע שלפניו נדרשת זהירות רבה, כיוון שנושאים והחלטות שתקבלו יביאו לתוצאות בלתי צפויות. להבדיל, החלטות שתתקבלנה אחרי הליקוי תהיינה חשובות במיוחד עם איכויות יוצאות דופן.
27/03/2015  |  טובה ספרא  |   כתבות
מה המחיר הסביבתי של הבשר שאתם אוכלים? דוח המלצות תזונתיות שהתפרסם לאחרונה בארצות הברית הפנה שוב את הזרקור למחיר הסביבתי הכבד של תעשיית המזון מן החי. הדוח, כמו גם הסרט התיעודי "קאוספירסי" (Cowspiracy), שמתפשט באינטרנט בשבועות האחרונים, קורא להפחתה משמעותית בצריכת הבשר כדי למנוע פגיעה בסביבה ומעורר עניין רב בקרב הציבור ובתקשורת.
27/03/2015  |  אתר זווית  |   כתבות
במובן מסוים, ד"ר אסף טל מתקיים בשני עולמות בעת ובעונה אחת: האחד הוא העולם הקוונטי, עולמם של החלקיקים התת-אטומיים, והשני - והמסתורי לא פחות - סובב סביב המנגנון הביוכימי של המוח האנושי. לדבריו, זה בדיוק המקום בו הוא רוצה להיות. משרדו נמצא במחלקה לפיסיקה כימית במכון ויצמן למדע, בעוד הוא מנהל את ניסוייו במעבדה לדימות תהודה מגנטית תיפקודי (fMRI), אשר נמצאת במעבדה לדימות מוח האדם על-שם אריסון.
27/03/2015  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
כבר במסגרת תפקידו כשר ההסברה ולאחר מכן תוך כדי כהונתו כיו"ר כנסת הציג חבר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין בפורומים שונים בארץ ובעולם את עמדותיו המתנגדות למתווה אוסלו ולהקמת מדינה פלשתינית בליבה של ארץ ישראל. שיחה איתו מחזקת את התחושה שאולי בניגוד למקובל לחשוב, העולם כבר לא נבהל לשמוע אישיות בכירה בצמרת ההנהגה הישראלית שמדברת במפורש על מתווה מדיני הדוחה את חזון אוסלו.
27/03/2015  |  כתב העת ריבונות  |   כתבות
סעודיה פתחה במתקפה אווירית על מעוזי המורדים החות'ים ובני בריתם נאמני הנשיא המודח עלי עבדאללה צאלח בתימן בניסיון למנוע את נפילתה של העיר עדן לידיהם. אופי המשך המתקפה בשלב הזה אינו ברור.
26/03/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il