|   15:07:40
דלג
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

"השבת הגדול" ופרשת "צו"

קריאה לצדק סוציאלי וצדק מדיני

אני מאמץ את הצו של הקולות שבקעו בהר סיני: צו קול הצדק - לפעול לחברה של צֶדֶק סוציאלי ולא של חברת צְדָקָה עם פערים חברתיים. לפעול לחברה שלא תשלים עם קיומה של קוטביות מעמדית כפי שקיימת היום בישראל
29/03/2015  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   תגובות
לחתור למען צדק חברתי

כאדם אתיאיסט אני שואב מארון הספרים היהודי ובמידה רבה מפרשת השבוע של השבת הגדול ומהפטרת השבוע נדבכים, המעצבים את כמיהתי לחברה, המבוססת על דפוסים של שוויון חברתי, חברה שמבססת צדק הסוציאלי על צדק מדיני.

פרשת צו, אותה קוראים בשבת שלפני הפסח, ידועה בשם "שבת הגדול". שבת זו מיוחדת באמונה המתחדשת שהתגלתה בה. מצביעה על היות חג הפסח לא רק חג המציין את החרות, אלא גם חג המבטא קבלת עולם ערכים מוסריים שמייצגת התורה. שבת בפתחו של חג החרות ואימוץ הצווים שמייצג ספר התורה. שבת המשלבת כמיהה לחרות עם כמיהה לחברה, החיה על-פי סולם ערכים שניתנו על-ידי אל, שמילא תפקיד משמעותי ומכריע במימוש היציאה מעבדות מצרים
לחיי חרות.

הפרשה מתחילה בספר ויקרא פרק ו', בו דובר אלוהים אל משה: "צַו אֶת אַהֲרוֹן וְאֶת בָּנָיו לֵאמוֹר זֹאת תּוֹרַת הָעוֹלָה ....". מכאן שה"צו" מתייחס לצווים הקשורים במלאכת הקרבת הקורבנות על-ידי הכוהנים.

מלאכת הקרבת הקורבנות אינה עומדת על סדר היום של חיינו, יהודים שומרי מצוות ויהודים, שספר התורה יקר להם גם אם אינם מקיימים את המצוות הטקסיות. לכן אני מאמץ את ציווי המלה "צו" מתוך נאמנות לערך הגלום בכלל "גָּדוֹל הַמְּצַוֶּה וְעוֹשֶׁה מִשֶּׁאֵינוֹ מְצַוֶּה וְעוֹשֶׁה ". אני פתוח ל"צו", אני פתוח לאימוץ צווי הערכים של ספר הספרים.

אני מאמץ את הצו של הקולות שבקעו בהר סיני: צו קול הצדק - לפעול לחברה של צֶדֶק סוציאלי ולא של חברת צְדָקָה עם פערים חברתיים. לפעול לחברה שלא תשלים עם קיומה של קוטביות מעמדית כפי שקיימת היום בישראל .

צו מעשה הבריאה הוא קריאה לפעול להגנת היקום מפני סכנת הכחדה על-ידי מעשים בלתי אחראים של מכונת תעשיה דורסנית, שתאוות רווחי ממון מניעה אותה, בלי לתת את הדעת לנזקים לעתידו של הדבר הנפלא שנקרא טבע: "כִי אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ מַעֲשֶׁה אֶצְבְּעוֹתֶיךָ, יָרֵחַ וְכוֹכָבִים אֲשֶׁר כּוֹנַנְתָּ". (תהילים ח' 4) .

צו הקול המוסרי מתבטא באימוץ ההכרה, שיצר לב האדם הוא טוב מנעוריו. על הטוב הזה חובה עלינו לגונן בטיפוח מערכות של השכלה וחינוך, שיסיעו בבניית חברה שנעים ובטוח לחיות בה .

פרשת "צו" יש בה כדי לעורר כל אחד לראות עצמו כחלק מישות גדולה יותר. לראות עצמו כמי שנכון לתרום ולפעול, כי גדולה המצווה ומי שעושה אותה. והמצוות אינן בהכרח רק ההלכות של שולחן ערוך המסדיר לנו את מערכת העשייה לפרטיה ולדקדוקיה.

בהפטרה של פרשת "צו" אנחנו קוראים בירמיהו פרק ז' פסוקים כ"א-כ"ח. בנוסח אשכנז ממשיכים עד פרק ח' פסוק ג'. מן הראוי שנאזין לקול המחאה של הנביא ירמיהו. ירמיהו לועג לחברה ומנהיגיה, שאימצו את פולחן הקורבנות כערך טקסי ראשוני תוך רמיסה בוטה של ערכים סוציאליים וחברתיים.

בהפטרה הנביא מקצין את דבריו בלעגו עד כדי אמירה: "כֹּה אָמַר אְלוֹהֵי צְבָאוֹת...כִּי לֹא דִּבַּרְתִּי אֶת אֲבוֹתֵיכֶם וְלֹא צִוִּיתִים בְּיוֹם הוֹצִיא אוֹתָם מִמִּצְרַיִם עַל דִבְרֵי עוֹלָה וָזֶבַח". (ירמיהו פרק ז' פסוקים 22-23)

בהפטרה של הפרשה אומר לנו הנביא את הדבר החשוב ביותר - העשייה הדתית הערכית מתבטאת בעשייה מוסרית ובהשתתת מסד לחברה של צדק סוציאלי. בלעדיהם אין ערך ואין ממשות לביטויי הטקס הפולחני. הנביא חוזר ושונה לא צוויתי את אבותיכם בעת היציאה ממצרים בקורבן זבח ועולה אלא - "תַּעֲשוּ מִשְׂפָּט ...גֵּר יָתוֹם וְאַלְמָנָה לֹא תַּעַשְׁקוּ" (שם פסוק 7).

מצערת העובדה שהקול המוסרי של הנביא ירמיהו היה קול בודד של נרדף על-ידי השלטון. במידה רבה יותר מצערת וכואבת העובדה שהוא נרדף גם על-ידי דעת קהל עוינת.

קולו הצלול של ירמיהו במישור המדיני נגד המלחמה, ובמישוריות החברתית בעד צדק סוציאלי, כפי שבא לידי ביטוי בנבואותיו, גרם לבידודו החברתי. מכאן הייתה קצרה הדרך שתגובת הממסד השלטוני תהיה בוטה ותסתיים במאסר. הסיבה הישירה להשלכתו לכלא בתנאי בידוד קשים קשורים במיוחד לאמירות, שנאמרו בפרק הזה.

חסרה לי היום העוצמה של הקול, אותו ביטא הנביא ירמיהו, קול ששחה נגד הזרם ולא נרתע מהמחיר שזה דרש ממנו.

מפרשת השבוע אני שואב את כוחי להגיד לחברה, שחובה עלינו לחתור לצדק חברתי המבוסס על צדק מדיני.

תאריך:  29/03/2015   |   עודכן:  29/03/2015
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קריאה לצדק סוציאלי וצדק מדיני
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיב ותיק
29/03/15 10:10
 
תרזה
29/03/15 10:19
 
ה.א
30/03/15 16:37
2
תרז
29/03/15 11:08
3
י.ש
29/03/15 14:14
 
יוסלה
29/03/15 16:04
4
ירושלמי
29/03/15 15:53
5
לא זבח ועולה
29/03/15 16:20
6
דיאלוג
29/03/15 16:37
 
huku
30/03/15 08:03
7
דיאלוג
29/03/15 16:37
8
ארון ספרים יהודי
29/03/15 17:29
9
קורןנאוה טבריה
30/03/15 13:15
10
אדמונד לנקרי
31/03/15 10:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בדיוק שבוע לפני חג הפסח ואנחנו קוראים את הפרשה השנייה בספר ויקרא, פרשת צו. ככה זה יוצא בשנה פשוטה. הנושא המרכזי של הפרשה הראשונה, מעבר לקריאה אלינו להאזין לקריאה שבאה מלמעלה, נתון בפסוק השני של הפרשה (ויקרא א): (ב) דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, אָדָם כִּי-יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן, לַה'--מִן-הַבְּהֵמָה, מִן-הַבָּקָר וּמִן-הַצֹּאן, תַּקְרִיבוּ, אֶת-קָרְבַּנְכֶם. דיברנו על זה בשבוע שעבר, על כך שיהודי הרוצה להתקרב אל ה', כדי להצליח בכך עליו להקריב מעצמו, לוותר על נטיותיו הטבעיות ולהיענות לקריאה המופנית אליו מלמעלה. והשאלה שנותרה פתוחה לכאורה היא, עד כמה עלינו להשקיע בכך? האם בכל עניין ובכל זמן צריכים לפעול מתוך התייחסות לאותה קריאה שאנחנו אפילו לא שומעים? אין איזה תחום אפור שבו ניתן להתרווח מעט ולהרפות מהקשב התמידי?
29/03/2015  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
היכונו למלחמת עצמאות שנייה, הפעם מול היושב בבית הלבן, ותודה לאל רק בשדה הקרב הדיפלומטי ואולי גם הכלכלי. יהיו מי שיאשימו את נתניהו בגרימת מה שיכנו "הקרע עם ארה"ב", ולא יחסרו להם נימוקים: נסיגתו החלקית מן המדינה הפלשתינית, קריאתו שהערבים נוהרים לקלפיות, נצחונו בבחירות שסיכל את תוכניותיו של אובמה, ועל הכל - כוונתו להקים ממשלת ימין צרה בניגוד לדפוס המקובל, שממשלת ימין תפקידה לשמש כקבלן ביצוע של השמאל. וכבר הרימו גבה בתקשורת העוינת, הייתכן שנתניהו ירכיב ממשלה בלי "עלה תאנה" או "מלבין" (במלים אלה!) מן השמאל כמו למשל מסירת תיק הביטחון לברק ותיק המו"מ עם הערבים ללבני, כמו קווי יסוד שיהיו מקובלים על הבית הלבן. ועוד יש לאובמה חשבון עם נתניהו על הנאום בקונגרס האמריקני ועל הבושות שהוא עושה לו בעניין האטום האירני.
29/03/2015  |  אליקים העצני  |   מאמרים
זו הייתה אחת ממערכות הבחירות המדהימות שידעה המדינה. מפלגת השלטון שהובלה על-ידי נתניהו, נראתה כמי שהולכת לספוג בבחירות מכה אנושה, עד כדי כך שרבים נבאו לה שהיא תתרסק עד לשפל של 18 מנדטים מול 28 של המחנה הציוני. לפתע פתאום, במין מעשה קוסמות פוליטית שלא היה מבייש את הודיני, הצליח נתניהו להפוך את קערת הסקרים על פיה, והוביל במו ידיו את הליכוד לניצחון מרשים וסוחף שהדהים את המדינה. ואת הקסם הפוליטי הזה, עשה נתניהו לבד, על-רקע משבר דיור ויוקר המחיה הקשה בארץ; המשבר הקשה עם אובמה והממשל האמריקני; ממצאים קשים של דוחות מבקר המדינה בעניין משבר הדיור וההתנהלות במעון ראש הממשלה, ושלל פרשיות שצצו בזה אחר זה, על בזבוז ונהנתנות של רה"מ ואשתו.
29/03/2015  |  שמוליק ספיר  |   מאמרים
חפץ לו מר אביב לממש זכויותיו במקרקעין. כלומר: הוא החליט להוציא היתר לבניית בית מגורים חדש, או לבקש הקלה או התרת שימוש חורג הכרוכים בחובת תשלום היטל השבחה. ייתכן שכל שביקש מר אביב הוא למכור את דירת מגוריו ולהעביר את הזכויות בה בלשכת רישום המקרקעין.
קריאתו של בנימין נתניהו ביום הבחירות למצביעי הימין לצאת ולהצביע, כי "כמויות של ערבים מגיעות לקלפי ומוסעים באוטובוסים" זכתה כזכור לקיתונות של ביקורת מבית ומחוץ. מאז הבחירות אין מפסיקים גורמי השמאל המתוסכלים לשוב ולהזכיר זאת, כדי לצייר את ראש הממשלה כגזען, וכדי להבאיש את ריחו של שלטון הליכוד.
28/03/2015  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il